جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
5 دلیل برای اینکه به خوی سفر کنید
استان آذربایجان غربی شهرها و مناطق زیبا و بی‌نظیر کم ندارد، اما خوی در میان تمام شهرهای این استان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این شهر زیبا و تاریخی که طبق گفته باستان‌شناسان قدمتی حدود سه هزار سال دارد
استان آذربایجان غربی شهرها و مناطق زیبا و بی‌نظیر کم ندارد، اما خوی در میان تمام شهرهای این استان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این شهر زیبا و تاریخی که طبق گفته باستان‌شناسان قدمتی حدود سه هزار سال دارد، با مکان‌های دیدنی و فرهنگ بسیار زیبای مردمش هر سال گردشگران زیادی را به خریدن بلیط خوی ترغیب می‌کند.
این شهر به خاطر قرارداشتن در مسیر جاده ابریشم از گذشته‌های دور رونق زیادی داشت و البته هنوز هم به خاطر موقعیت جغرافیایی خاصش مورد توجه است. شاید زمانی‌که در حال برنامه‌ریزی سفر برای تعطیلات هستید، شهر خوی را در میان گزینه‌هایتان قرار ندهید. به همین خاطر، در این مطلب از پنج دلیل اصلی برای سفر به خوی می‌گوییم و امیدواریم که روزی بلیط خوی را بخرید و به این شهر سفر کنید.


سفر به خوی

دلیل اول سفر به خوی؛ جاذبه‌های تاریخی

خوی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین جوامع بشری در شمال غرب ایران به شمار می‌آید. به دلیل قرارداشتن در مسیر جاده ابریشم هم کاروانسراها و بناهای تاریخی متعددی در آن یاقت می‌شود. در شهر خوی، آثاری بسیار قدیمی مانند کلیسای سورپ سرکیس (مربوط به قرن چهارم میلادی)، کلیسای قریس و کلیسای فنای (مربوط به دوره ایلخانیان) وجود دارد. البته از دوران ایلحانیان آثار دیگری هم مانند دروازه سنگی و مسجد مطلب خان به جا مانده است.

در این شهر آذری‌زبان، بقعه‌ای قرار دارد که بسیاری از اهالی معتقدند پوریای ولی در آن‌جا دفن شده است. به جز این موارد، موزه خوی هم یکی از مکان‌های دیدنی شهر محسوب می‌شود که اشیا مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی را در آن به نمایش گذاشته‌اند. اما به جرئت می‌توان گفت که مهم‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های شهر خوی، مزار شمس تبریزی، عارف بزرگ ایرانی است.
هر گردشگری که با بلیط خوی به این شهر سفر می‌کند، حتما سری هم به مزار شمس تبریزی می‌زند. برج مزار شمس تبریزی از مهم‌ترین بناهای خوی و مناطق اطرافش به‌شمار می‌آید. هر سال هم در شهر خوی، کنگره بین‌المللی شهر خوی برگزار می‌شود.

دلیل دوم سفر به خوی؛ جاذبه‌های طبیعی

جاذبه‌های طبیعی شهر خوی هم دست کمی از آثار و بناهای تاریخی این شهر ندارند. طبیعت شهر خوی با رقص رنگ‌های زرد و سبز و نارنجی، شکلی جادویی و تماشایی به خود گرفته است. در سفر به خوی می‌توانید به منطقه محافظت‌شده مراکان و منطقه شکار ممنوع زردآباد بروید. این مناطق بسیار زیبا پر از دشت و صخره و تپه هستند و گونه‌های جانوری و گیاهی زیادی در آن‌جا زیست می‌کنند.

سفر به خوی؛ جاذبه‌های طبیعی

در این مناطق محافظت‌شده جانواری مانند خرس قهواه‌ای، سنجاب ایرانی، گرگ، خرگوش، لک‌لک سفید، قرقی، شاه بوف، انواع اردک، افعی البرزی، لاک‌پشت مهمیزدار و... پیدا می‌شوند. از گونه‌های گیاهی این مناطق هم می‌توانیم از درختان بلوط، گردو، زالزالک و بادام وحشی اشاره کنیم. گذشته از این دو منطقه محافظت‌شده، در سفرتان به خوی می‌توانید از آبشار بدلان و همچنین جهنم دره هم بازدید کنید. جهنم دره نام یک منطقه و پر از قله‌ها و دره‌های بسیار زیباست.

دلیل سوم خرید بلیط خوی؛ فرهنگ و رسومات مردم شهر

این شهر کهن هم مثل بسیاری از شهرهای کشورمان آداب و رسوم و فرهنگ شیرین ایرانی را به سبک خودشان برگزار می‌کنند. یکی از این موارد، مراسم شب یلدا است. در این شب، مردم به خانه بزرگ‌ترهایشان می‌روند و تا صبح بیدار می‌مانند. اگر هم عروسی تازه ازدواج کرده باشد، به خانه‌اش می‌روند.
لباس‌های سنتی مردم خوی، همان لباس‌های سنتی آذربایجان غربی است. مردان خوی پیراهن سفیدی به نام کوینک به تن می‌کنند و روی آن لباسی به نام ارخالق می‌پوشند. آن‌ها همچنین گالش و چاروق به پا می‌کنند. زنان این منطقه هم لباس‌هایی مانند چادر، چارقد، کوینک، تومان و شلیته می‌پوشند.

دلیل چهارم سفر به خوی؛ غذاهای لذیذ آذری

یکی از دلایل اصلی خرید بلیط خوی و سفر به این شهر، غذاهای لذیذ و بی‌نظیر آذری محسوب می‌شود. خوشمزگی غذاهای استان‌های آذری بر کسی پوشیده نیست. خوراک‌ها و غذاهای محلی خوی هم شباهت زیادی به غذاهای دیگر شهرهای آذربایجان دارد. این شباهت مخصوصا به غذاهای تبریزی مثل کله جوش، به دلیل نزدیکی این دو شهر به هم، در خوی هم پخته می‌شود. از دیگر غذاهای خوشمزه خوی می‌توانیم به بورانی هویج و دمی قابلی اشاره کنیم.

سفر به خوی؛ غذاهای لذیذ آذری

دلیل پنجم سفر به خوی؛ سوغاتی‌های شهر

یکی از جنبه‌های اصلی خرید بلیط خوی، تهیه سوغاتی است. تخمه آفتاب‌گردان معروف‌ترین سوغاتی خوی به‌شمار می‌رود. در این شهر، نیمی از زمین‌های کشاورزی زیر کشت گل‌های آفتاب‌گردان و برداشت تخمه هستند. تخمه‌های شهر خوی آن‌قدر معروف‌اند که به خارج از کشور هم صادر می‌شوند. دیگر محصول بسیار معروف این شهر، عسل است. در خوی بیش‌از 400 هزار کندوی زنبور عسل وجود دارد که سالانه بیش‌از یازده هزار تن عسل از آن‌ها برداشت می‌شود.

همچنین انواع عرقیجات مانند گلاب، عرق نعنا و عرق بیدمشک در این شهر به فروش می‌رسند. صنایع دستی بسیار زیبای مردم خوی هم از سوغاتی‌های این شهر محسوب می‌شود که از میان آن‌ها به گلیم، فرش‌های دستبافت و تابلو فرش اشاره می‌کنیم.

بلیط خوی و سایر خدمات سفر را از سایت فلای تودی بخرید

اگر تصمیم به سفر به شهر خوی گرفتید، بهتان پیشنهاد می‌کنیم که بلیط پرواز به این شهر را از فلای تودی بخرید. سایت فلای تودی همه بلیط‌های سفر به خوی از همه خطوط هوایی (از جمله بلیط‌ هواپیما چارتری و لحظه آخری) را به شما نشان می‌دهد.
شما می‌توانید با مقایسه این بلیط‌ها، بهترین و ارزان‌ترین گزینه را انتخاب و به‌سادگی و با زدن چند دکمه آن را خریداری کنید. به غیر از خرید بلیط خوی، می‌توانید بهترین هتل‌ها و اقامتگاه‌های این شهر را هم رزرو داشته باشید. همچنین شرایط خرید دیگر خدمات سفر نظیر ترانسفر فرودگاهی و خدمات تشریفات از سایت فلای تودی برایتان فراهم است.


1402/3/31

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 668
0/10 (تعداد آرا 0 نفر )
Share