هدف کلی رشته کارگردانی بازیهای رایانه ای عبارتست از بوجود آوردن یک زیرساخت فنی و هنری هماهنگ که بواسطه آن ، مهارتهای فنی و هنری مورد نیاز برای توسعه بازیهای رایانه ای ایرانی در یک بستر مجتمع و یکپارچه، به دانشجویان متقاضی این رشته انتقال داده می شود.
گرایش کارگردانی هنری به طراحی شخصیت و مدیریت هنر و گرایش طراحی هنری به فضا پردازی و طراحی یا خلق مرحله می پردازد.
توانایی های کارگردانی هنری بازیهای رایانه ای
طراحی مرحله بازی در قالب دو بعدی و سه بعدی
تهیه خروجی و آماده سازی فضا برای موتور بازی ساز
شناخت با داستان نویسی و طراحی بازی
اداره تولید و کارگردانی هنری بازیهای رایانه ای
شناخت مفاهیم سطح جزییات بازی و کاهش دادن سطح پیچیدگی
برقرای تعامل با اعضا و مدیران دو تیم فنی دیگر و تیم طراحی
مشاغل فارغ التحصیلان کارگردان هنری بازیهای رایانه ای
طراح بازی
طراح گرافیک بازیها
طراح مراحل بازیها
طراح رابط کاربری بازی
طراح فضا و بنا در پروژه های بازی سازی ملی
شرایط پذیرش دانشجو در رشته کارگردانی هنری بازیهای رایانه ای
افرادی می توانند در این رشته مشغول به تحصیل شوند که شرایط زیر را داشته باشند :
دارا بودن دیپلم فنی و حرفه ای و کارودانش
دارندگان سایر دیپلمها به شرط گذراندن همه دروس جبرانی
قبولی در آزمون ورودی
قبولی در مصاحبه
شرایط تحصیلی دوره آموزشی کارگردانی هنری بازیهای رایانه ای
دوره کاردانی حرفه ای مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت ها و مهارت های مشترک و حرفه ای به 2 بخش « آموزش در مرکز مجری» و « آموزش در محیط کار» تقسیم می شود. مجموع واحدهای هر دوره بین 72 واحد و مجموع ساعات آن 2096 ساعت می باشد که در طول حداقل 2 و حداکثر 3 سال قابل اجرا است.
آموزش در مرکز مجری :
این بخش شامل 67 واحد و معادل 1568ساعت می باشد.هر واحد نظری معادل 16 ساعت، هر واحد آزمایشگاهی 32 ساعت و هر واحد کارگاهی و پروژه معادل 48 ساعت است. در موارد خاص دروس آزمایشگاهی وکارگاهی یک واحدی را می توان 48 و 64 ساعت در نظر گرفت.
آموزش در محیط کار :
این بخش شامل مجموعه فعالیت هایی است که دانشجو به منظور تسلط عملی و درک کاربردی از آموخته های خود در آغاز، حین و پایان دوره تحصیلی در محیط کار واقعی انجام می دهد. این بخش شامل یک درس کاربینی و 2 درس کارورزی در مجموع به میزان 5 واحد، معادل 512 ساعت است. هر واحد کاربینی معادل 32 ساعت و هر واحد کارورزی معادل 120 ساعت است.
مشخصات و سرفصل دروس کارگردانی هنری بازیهای رایانه ای
تعداد واحدهای درسی این دوره 72 -68 واحد به شرح زیر است :
دروس عمومی (مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی) : 11 واحد
دروس عمومی (مصوب مجلس) : 1 واحد
مهارت های مشترک : 8 واحد
دروس پایه : 5- 10واحد
دروس اصلی : 20 -14واحد
دروس تخصصی : 28-20 واحد
دروس اختیاری : - کاربینی(بازدید): 1 واحد کارورزی1: 2 واحد کارورزی2: 2 واحد
دروس عمومی کارگردانی هنری بازیهای رایانه ای
نام درس
تعداد واحد
نام درس
تعداد واحد
فارسی
3
زبان خارجی
3
یک درس از گروه درس مبانی نظری اسلام
2
یک درس از گروه درس اخلاق و تربیت اسلامی
2
تربیت بدنی 1
1
جمعیت و تنظیم خانواده
1
دروس مهارت های مشترک کارگردانی هنری بازیهای رایانه ای
نام درس
تعداد واحد
نام درس
تعداد واحد
کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات
2
اخلاق حرفه ای
2
مهارتها و قوانین کسب و کار
2
خلاقیت در هنر
2
دروس پایه کارگردانی هنری بازیهای رایانه ای
نام درس
تعداد واحد
نام درس
تعداد واحد
تاریخ هنر
2
آشنایی با زبان تصویر
2
پرسپکتیو
2
طراحی پایه
2
عکاسی دیجیتال
2
دروس اصلی کارگردانی هنری بازیهای رایانه ای
نام درس
تعداد واحد
نام درس
تعداد واحد
طراحی 1و2
4
تصویر سازی دیجیتال
2
مبانی و مفاهیم بازی سازی رایانه ای
2
تاریخچه و سبک شناسی بازیهای رایانه ای
2
روانشناسی و مخاطب شناسی بازی
2
آشنایی با فرهنگ و اسطوره های ایران و جهان
2
کارگاه تری دی مکس
1
کارگاه فتوشاپ
1
کارگاه فلش
1
دروس تخصصی کارگردانی هنری بازیهای رایانه ای
نام درس
تعداد واحد
نام درس
تعداد واحد
کارگاه ZB rush
1
بازی نامه نویسی
2
طراحی شخصیت و پویانمایی دوبعدی
2
طراحی شخصیت و پیکره سازی سه بعدی
2
نورپردازی و بافت زنی
2
کارگاه صدا و جلوه های شنیداری
2
آشنایی با موتورهای بازی سازی
2
کارگاه مدلسازی متحرک
2
پویانمایی بازی
2
تجزیه و تحلیل بازیهای رایانه ای
2
مدیریت تولید و کارگردانی
2
دروس آموزش در محیط کار کارگردانی هنری بازیهای رایانه ای