جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
چطور فروشنده خوبی باشم؟
یک فروشنده خوب کیست؟ آیا فروشنده خوب مهارت یا توانایی خاصی دارد؟ این ویژگی‌های ذاتی او بوده و با آنها به دنیا آمده یا در طول عمرش کسب کرده است؟ چطور ‌می‌توانم به یک فروشنده خوب تبدیل شوم؟
یک فروشنده خوب کیست؟ آیا فروشنده خوب مهارت یا توانایی خاصی دارد؟ این ویژگی‌های ذاتی او بوده و با آنها به دنیا آمده یا در طول عمرش کسب کرده است؟ چطور ‌می‌توانم به یک فروشنده خوب تبدیل شوم؟

اینها سوالا‌‌‌‌‌‌‌‌‌تی است که معمولا بسیاری از افراد و متخصصان حوزه فروش و یا افرادی که ‌می‌خواهند وارد حوزه فروش شوند، از خود بار‌ها ‌‌‌‌‌‌‌می‌پرسند. خبر خوب این است که برای موفقیت در دنیای فروش، لازم نیست یک فروشنده به دنیا بیایید. در واقع، با کسب یکسری ویژگی‌ها و مهارت‌ها ‌می‌توانید به یک فروشنده خوب تبدیل شوید. اما به یاد داشته باشید، این چیزی نیست که سریع و بدون زحمت اتفاق بیفتد. برای یک فروشنده خوب شدن، باید مهارت‌های فروش خود را در طول زمان رشد دهید. در پی آن مطمئنا ‌می‌توانید شاهد افزایش فروش، مشتریان راضی‌تر و کسب و کار پر رونق‌تر باشید.
 

 

مهارت‌های لازم برای فروشنده خوب و موفق‌شدن

در این بخش مهم‌ترین مهارت‌های لازم وکلیدی برای تبدیل‌شدن به یک فروشنده خوب آورده شده است:
  • مهارت‌های ارتباطی: یک فروشنده خوب باید بتواند محصول یا خدمت خود را به سادگی برای مشتری توضیح دهد و او را برای خرید متقاعد کند.
  • مهارت گوش دادن : یک فروشنده خوب باید بتواند به‌خوبی و با‌دقت به حرف‌های مشتری گوش کند تا بتواند نیازهای او را به درستی تشخیص دهد. فروشنده خوب ‌می‌تواند اینکه چطور محصول یا خدمت او این نیازها را رفع کند را، برای مشتری شفاف‌سازی کرده و در نهایت فروش را به نتیجه برساند.
  • صبور بودن: فروش معمولا زمانبر است . یک فروشنده خوب و حرفه‌ای گاهی نیاز است زمان زیادی را با مشتری در ارتباط باشد، تا بتواند فروش را به نتیجه برساند.
  • ابتکار عمل: فروشنده خوب باید اشتیاق، انگیزه و خلاقیت لازم را داشته باشد تا بتواند بهترین و خلاقانه‌ترین روش‌ها را برای به نتیجه رساندن فروش یافته و به کار گیرد.
  • اهل رقابت بودن: فروشنده خوب معمولا عاشق فروش است، او با فروش زندگی ‌می‌کند و نفس ‌می‌کشد. او اغلب از این که از خود، فروشند‌گان و رقبای خود سبقت بگیرد، انرژی ‌می‌گیرد. فروشنده موفق به دنبال فرصت‌هایی برای بهبود خود و پیشی‌گرفتن از رقبا است. این چیزی است که حال او را بهتر کرده و دستاوردهای مالی بیشتری را هم برای او به همراه دارد.
  • توانایی شبکه‌سازی: تعامل با دیگران و داشتن روابط حرفه‌ای با دیگران، ‌می‌تواند شما را به یک فروشنده خوب تبدیل کند. مهارت شبکه‌سازی ‌می‌تواند روابط با مشتریان فعلی را بهبود بخشیده و مشتریان جدید‌ی را برای شما فراهم کند.
  • توجه به جزئیات: یک فروشنده خوب مشتری‌ها را ‌می‌شناسد و اطلاعات مربوط به آنها را به یاد دارد. به عنوان مثال فروشنده با پرسیدن در مورد اعضای خانواده مشتری یا ارسال کارت تولد برای او ‌می‌تواند نشان دهد که مشتری برای او مهم است.
  • اعتماد به نفس بالا و قدرت تاثیرگذاری: این چیزی است که یک فروشنده معمولی را به یک فروشنده خوب و موفق تبدیل ‌می‌کند. یک فروشنده موفق باید توجه دیگران را به خود جلب کند، مردم را وادار کند لحظه‌ای بایستند و به او گوش دهند. علاوه بر این، فروشنده خوب، فردی با‌اعتماد به نفس است. چون ‌می‌داند چگونه با مشتری صحبت کند، به راحتی ‌می‌تواند محصول و خدمات را به بهترین شکل معرفی کند.
  • قدرت سازگاری با تغییرات: یک فروشنده خوب ‌می‌تواند تغییرات مداوم در برنامه‌ها، محصولات و تاکتیک‌های فروش را مدیریت کرده و خودش را با آنها وفق ‌می‌دهد.
  • چند وظیفه‌ای بودن: یک فروشنده خوب باید بتواند به طور همزمان روی قراردادهای مختلف فروش کار کند، در طول روز به تماس‌ها و ایمیل‌ها پاسخ داده  و بسیاری کارها‌ی دیگر را سازماندهی کند.
  • علاقه مند به یادگیری مداوم : فروشنده موفق یادگیرنده بی‌وقفه است و دائما برای رشد تلاش ‌می‌کند. او به صورت مرتب روندها، اخبار و اطلاعات مربوط به حوزه فروش را دنبال ‌می‌کند، روانشناسی ‌می‌خواند و یاد ‌می‌گیرد که چگونه وظایف فروش خود را به بهترین شکل انجام دهد.
  • مسئولیت پذیر و منضبط بودن: داشتن مسئولیت‌پذیری و نظم و انضباط کاری به یک فروشنده خوب کمک ‌می‌کند تا کار خود را به درستی و به موقع انجام دهد. او همیشه از قبل آماده یک تماس، ارائه یا ملاقات با مشتری است. فروشنده خوب نظم لازم برای پیگیری، برقراری تماس یا ارسال ایمیل را دارد. کار او با بسته شدن معامله تمام نمی‌شود و به کار خود ادامه ‌می‌دهد تا یک مشتری وفادار بسازد.
  • خوش‌بین بودن : خوش‌بین بودن یکی دیگر از مهارت‌های لازم برای یک فروشنده خوب است. فروشنده خوش‌بین خیلی سریع‌تر و راحت‌تر از یک فروشنده بدبین، توجه و علاقه دیگران را جلب ‌می‌کند. یک فروشنده خوش بین وقتی تقاضایش از سمت مشتری رد ‌می‌شود، تسلیم نمی‌شود زیرا طرد‌شدن برای یک فروشنده امری عادی است. در مواجهه با شکست یا اعتراض، سعی ‌می‌کند با استفاده از هوش و پشتکارش بر آن غلبه کند.
  • صادق‌بودن: فروش به معنای فریب‌دادن مردم برای خرید یک محصول نیست. فروشنده خوب باید از ابتدا صادق باشد و چیزی را به مشتری بفروشد که واقعا به آن نیاز دارد. همچنین در مورد آنچه که شرکت واقعاً ‌می‌تواند ارائه دهد، باید با مشتری صادق باشد تا در نهایت مشتری ناراضی و عصبانی نداشته باشد.

 

 
توصیه‌هایی برای یک فروشنده خوب شدن

اگر ‌می‌خواهید فروشنده خوبی شوید، این توصیه‌ها را جدی بگیرید:

چیزی را که ‌می‌فروشید بشناسید: درک جامع و کاملی از محصول و خدمات خود داشته باشید. این تسلط به شما کمک ‌می‌کند تا فرآیند فروش بهتر پیش رفته و بتوانید اطلاعات لازم را در اختیار مشتری قرار دهید. اگر ممکن است خودتان هم از این محصول یا خدمت استفاده کنید و اعتمادتان را به مشتری انتقال دهید. در صورت امکان برای اثبات ارزش محصول، مدرک یا گواهینامه معتبر به مشتری ارائه کنید.
 
یک فرآیند را دنبال کنید: یک فرآیند فروش قابل سنجش و اندازه گیری برای خود تعریف کرده و به طور مداوم آن را دنبال کنید. با این کار در هر زمانی ‌می‌توانید بدانید در چه مرحله ای از فرآیند فروش هستید و چه کار‌هایی را در چه زمانی باید انجام دهید. در صورت لزوم به صورت مستمر تغییرات لازم را در فرآیند ایجاد کنید.
 
شخصیت خریدار را بشناسید: داشتن شناخت کافی از مشتری، بسیار در فرآیند فروش ‌می‌تواند به شما کمک کند. با داشتن این شناخت، ‌می‌توانید نیاز مشتری را به خوبی شناسایی کرده و روش فروش درست را انتخاب کنید.
 
مهارت‌های ارتباط با دیگران را تمرین کنید: مرتب روی بهبود ارائه خدمت به مشتری و ایجاد ارتباط با آنها کار کنید. برای تمرین شبکه‌سازی و گوش‌دادن فعال، در مهمانی‌ها و رویدادها، با افراد مختلف شروع به گفتگو کنید. هر چه ‌می‌آموزید را در تماس‌ها و جلسات روزانه خود با مشتری بگنجانید.
 
مشتری را پیگیری کنید: بعد از ارسال پیشنهاد فروش به مشتری بالقوه یا پس از انجام فروش با مشتری تماس بگیرید و با او در ارتباط باشید، تا اگر سوالی دارند  و نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد محصول یا خدمات دارند، در اختیار آنها قرار دهید.
 
همه جا به دنبال مشتری باشید: در هر جایی هستید چه در ساعت کاری و غیر‌کاری، به دنبال مشتری بالقوه باشید. تا ‌می‌توانید شبکه‌سازی کنید. همیشه برای فروش آماده باشید.
 
صادق باشید و مثبت بمانید: با داشتن صداقت ‌می‌توانید وفاداری و اعتماد مشتری را کسب کنید. در مورد محصول و خدمات و قیمت، قول اضافی به مشتری ندهید، چون به احتمال زیاد در صورت برآورده‌نشدن او را از دست داده یا نظر بدی نسبت به شما پیدا ‌می‌کند. نسبت به فروش نگرش مثبتی داشته باشید و فروش‌های ناموفق را بخشی از کار خود بدانید.
 
بخشی از یک تیم باشید: فروشندگان اغلب به طور مستقل کار ‌می‌کنند و اهداف فروش فردی دارند. اما برای موفقیت یک شرکت، همه باید به عنوان یک تیم کار کنند. از همکاران خود بپرسید که آیا کمک ‌می‌خواهند یا خیر و زمانی که به کمک نیاز دارید، خودتان از آنها بخواهید. از یکدیگر حمایت کنید و روابط حرفه‌ای قوی ایجاد کنید که ممکن است در آینده برای شما به عنوان یک فروشنده مفید باشد.
از فروشنده‌های موفق شرکت خود بپرسید که آیا ‌می‌توانید آنها را برای یک روز تحت‌نظر داشته باشید یا خیر. به تماس‌ها و مکالمات آنها گوش دهید و یاد بگیرید که چگونه معاملات را پیش ‌می‌برند و مشکلات را حل ‌می‌کنند.
 
بدانید چه چیزی به شما انگیزه ‌می‌دهد : آنچه شما را به سمت تبدیل‌شدن به یک فروشنده خوب سوق ‌می‌دهد شناسایی کنید و از آن به عنوان انگیزه روزانه استفاده کنید.
 
آرام بمانید: در طول روز استراحت کنید و هر شب حداقل هشت ساعت بخوابید. این عادات سالم، انرژی لازم برای انجام وظایف‌تان را به شما ‌می‌دهند و همچنین به کاهش استرس و جلوگیری از خستگی در یک محیط کاری سریع کمک ‌می‌کنند.
 
سخت تلاش کنید: حتی اگر به اهداف فروش ماهانه خود رسیده‌اید، به کار خود ادامه دهید. جلسات را برنامه ریزی کنید، ایمیل بفرستید و در صورت نیاز بعد از ساعت کاری با مشتریان احتمالی تماس بگیرید. مدیریت به فروشنده‌ای که به طور مستمر فراتر از انتظاراتش است، توجه ‌می‌کند. انجام این کار بهترین شانس برای پیشرفت شغلی و تبدیل‌شدن به یک فروشنده خوب و موفق است.
 
گواهینامه بگیرید: داشتن گواهینامه‌های معتبر در زمینه فروش در رزومه ‌می‌تواند به مدیران و مشتریان نشان دهد که شما حرفه‌ای و مسلط هستید و برای رشد خود تلاش ‌می‌کنید.  
 

 
ترجمه و تالیف توسط کارشناسان مسیر ایرانی

منابع :
https://www.indeed.com
https://www.channels.app
https://www.forbes.com
 

1401/2/12

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 249
0/10 (تعداد آرا 0 نفر )
Share