جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
مصاحبه آزمون کارشناس رسمی دادگستری
مصاحبه آزمون کارشناس رسمی دادگستری به عنوان یکی از مهمترین مراحل آزمون همواره مورد توجه بوده است. در این مطلب اطلاعات بیشتری در خصوص نحوه برگزاری مصاحبه، سوالات مصاحبه، دانلود راهنمای مصاحبه کارشناس رسمی ، نحوه موفقیت در مصاحبه و... کسب می کنید.


مصاحبه آزمون کارشناس رسمی دادگستری

مصاحبه آزمون کارشناس رسمی، دومین مرحله از مراحل آزمون کارشناس رسمی دادگستری بوده و به همراه آزمون کتبی، مهمترین مراحل آن به شمار می آیند. بخش عمده نتیجه آزمون پس از جلسه مصاحبه مشخص می شود و صرف نظر از این که در آزمون کارشناس رسمی کانون یا آزمون کارشناس رسمی قوه قضاییه شرکت کرده باشید، باید مرحله آزمون شفاهی یا همان مصاحبه را نیز با موفقیت پشت سر بگذارید.

 

چرا مصاحبه آزمون کارشناس رسمی دادگستری برگزار می شود؟

مصاحبه، آزمونی شفاهی برای سنجش مواردی است که در آزمون کتبی احراز نمی شود. در جلسه مصاحبه مواردی نظیر داشتن اعتماد به نفس، سعه صدر، روحیه کنکاش و تجسس‌ در امور کارشناسی، توانایی کشف حقیقت، برخورداری از آراستگی، متانت و آرامش و میزان تسلط و اشراف به موضوعات حرفه ای از طریق مواجهه حضوری سنجیده می شود. از دیگر کارکردهای جلسه مصاحبه می توان به ارزیابی تقید و پایبندی به موضوعات دینی، میزان آشنایی با موضوعات سیاسی، قوانین و اسناد بالادستی و نحوه اداره کشور اشاره کرد. علاوه بر این، بررسی مدارک علمی و سوابق تجربی و اجرایی داوطلب نیز در همین جلسه مصاحبه انجام می شود.
 

چه کسانی به مصاحبه آزمون کارشناس رسمی دادگستری دعوت می شوند؟

طبق قانون، همه افرادی که حدنصاب امتیاز لازم را در مرحله کتبی کسب کرده باشند به جلسه مصاحبه دعوت می شوند. این حدنصاب بر اساس قانون تسهیل که مبنای برگزاری آزمون کارشناس رسمی از سال 1402 نیز هست، کاهش یافته و لذا تعداد داوطلب بیشتری به مرحله مصاحبه راه می یابند.

مصاحبه آزمون کارشناس رسمی دادگستری

 

مراحل مصاحبه آزمون کارشناس رسمی 

اولین مرحله برگزاری مصاحبه آزمون کارشناس رسمی، تشکیل پرونده در مرکز استان برای دعوت شدگان به مصاحبه است. به هر داوطلب شماره پرونده ای تخصیص می یابد که به او پیامک می شود. داوطلب لازم است تا طبق برنامه زمان بندی که به او اعلام می شود برای مصاحبه شفاهی مراجعه نمایند.


نحوه برگزاری جلسه مصاحبه آزمون کارشناس رسمی (مصاحبه شفاهی کارشناس رسمی دادگستری)

در جلسه مصاحبه، معمولا دو یا سه داور حضور دارند که تعدادی سوال عقیدتی سیاسی، روانشناسی شخصیت و مهارت های حرفه ای از داوطلب می پرسند. آنها ممکن است او را در موقعیت مشابه یک پرونده قرار دهند تا دانش و مهارتش را بهتر بسنجند.
جلسه مصاحبه به دلیل ابهام بیشتر نسبت به مرحله کتبی و تاثیرگزاری زیاد بر نتیجه آزمون، از حساسیت بالایی برخوردار است.

مصاحبه آزمون کارشناس رسمی

 

سوالات مصاحبه کارشناس رسمی دادگستری در چه موضوعاتی است؟

سوالات مصاحبه کارشناس رسمی در هر دو آزمون قوه قضاییه و کانون کارشناسان دادگستری معمولا در محورهای زیر مطرح می شود:
1- سوالات دینی و مذهبی شامل مبانی و احکام، تاریخ اسلام و ادیان، قرآن، ادعیه و احادیث) - سوالات عقیدتی مصاحبه کارشناس رسمی
2- سوالات سیاسی و موضوعات روز ایران و جهان
3- سوالات شخصیت شناسی
4- سوالات مرتبط با حرفه کارشناسی
5- سوالات علمی و فنی از رشته تخصصی داوطلب - سوالات علمی مصاحبه کارشناس رسمی

 

چگونه منابع و سوالات مصاحبه کارشناس رسمی را به دست آورم؟

منابع شامل احکام شرعی(رساله مراجع تقلید)، قرآن و کتب دینی، قوانین و اسناد بالادستی کشور(به ویژه قانون اساسی)،منابع روانشناسی شخصیت، مهارت های کارشناسی و... است. به جهت گستردگی و پراکندگی منابع، ضرورت ارایه یک راهنمای جامع بر اساس منابع یاد شده و مبتنی بر نظرات داوطلبان و تجربیات پذیرفته شدگان دوره های قبل، ضروری و راهگشاست. می توانید هم اکنون این راهنمای جامع و کاربردی را با کلیک روی تصویر زیر تهیه کرده و مطالعه را آغاز نمایید.

راهنمای جامع جلسه مصاحبه آزمون کارشناس رسمی دادگستری

 

موفقیت در مصاحبه کارشناس رسمی

موفقیت در مصاحبه کارشناس رسمی نیازمند دو اقدام اساسی است:
1- افزایش آگاهی نسبت به آنچه لازم است بیاموزید و لازم است در جلسه مصاحبه انجام دهید.
2- برنامه ریزی و تلاش برای توانمند شدن در موضوعات بند فوق.

در این راستا توصیه هایی بر اساس تجربیات پذیرفته شدگان و کارشناسان وجود دارد:

1- یادگیری احکام و موضوعات عقیدتی سیاسی زمانبر و کمی پیچیده است. لازم است این کار به مرور و با برنامه انجام شود تا فرصت دسته بندی و یادگیری برای ذهن وجود داشته باشد. 

2- 
به دلیل همین گستردگی و تنوع مطالب باید مطالعه بر اساس الگوی سوالات مصاحبه و تجربیات پذیرفته شدگان باشد. 

3- تا زمانی که قانون تسهیل مبنای جلسه مصاحبه است، فارغ از درستی یا نادرستی این قانون و مباحثی که مطرح است، فرآیند آزمون کارشناس رسمی از حالت رقابتی و ظرفیتی خارج شده و به حالت امتحان و کسب حدنصاب نمره تغییر می یابد. لذا با اعتماد به نفس، داشتن برنامه و بدون توجه به وضعیت سایر داوطلبان هم می توان به موفقیت رسید.
 

سوالات متداول

  • زمان مصاحبه کارشناس رسمی دادگستری 1402 در چه تاریخی است ؟
زمان مصاحبه آزمون کارشناس رسمی 1402 هنوز اعلام نشده‌ اما با توجه به تجارب دوره های قبل، احتمالا حدود 2ماه بعد از اعلام نتایج کتبی به تدریج در سراسر کشور آغاز می شود.
  • چه تعدادی به مصاحبه کارشناس رسمی دعوت می شوند؟
با توجه به قانون تسهیل، هر تعداد که حدنصاب نمره کتبی را کسب کنند به جلسه مصاحبه دعوت می شوند.
  • مصاحبه کارشناس رسمی قوه قضاییه چه تفاوتی با مصاحبه کارشناس رسمی دادگستری کانون دارد؟ 
سابقا تفاوت زیادی داشت اما از امسال با توجه به تغییر قوانین و مبنا قرار گرفتن قانون تسهیل تقریبا هماهنگ شده و تفاوت خاصی ندارد.
  • حد نصاب قبولی در آزمون کارشناس رسمی دادگستری 1402چقدر است؟
بر اساس قانون تسهیل، کسب حداقل 70درصدِ میانگین نمرهء 1 درصد نفرات برتر آزمون کتبی به عنوان حدنصاب نمره آزمون کتبی تعیین می شود. به عنوان مثال، اگر میانگین نمرات 1درصد نفرات برتر آزمون 80 شود، در این صورت نمره 56 (معادل 70درصد نمره 80) به عنوان حدنصاب تعیین شده و کسب آن برای قبولی کافی است.
  • منابع جلسه مصاحبه کارشناس رسمی شامل چه مواردی است؟
احکام شرعی(رساله مراجع تقلید)، قرآن و کتب دینی، قوانین و اسناد بالادستی کشور(به ویژه قانون اساسی)،منابع روانشناسی شخصیت، بخشهایی از قوانین کارشناسان رسمی (به جهت گستردگی و پراکندگی منابع و مشکلات احتمالی، راهنمای تجمیع شده شامل کلیه مباحث فوق تهیه شده است)
  • مصاحبه عقیدتی کارشناس رسمی شامل چه مواردی است؟
مبانی و احکام، تاریخ اسلام و ادیان، قرآن، ادعیه و احادیث.
  • لیست سوالات مصاحبه کارشناس رسمی را چگونه تهیه کنم ؟
مجموعه کاملی از سوالات مصاحبه کارشناس رسمی دوره های قبل از زبان داوطلبان و پذبرفته شدگان تهیه شده که نحوه دانلود آن را در متن مشاهده می کنید.
  • سوالات مصاحبه کارشناسی امور ثبتی را از کجا تهیه کنم؟
سوالات مصاحبه کلیه رشته ها یکسان بوده و ربطی به رشته داوطلب ندارد. لذا می توانید از مجموعه تهیه شده استفاده کنید.
  • سوالات مصاحبه کارشناس رسمی تاسیسات ساختمان را چگونه بدست آورم؟
طبق پاسخ سوال قبل می توانید اقدام کنید.

 
1402/10/18

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
مهدی:
با سلام بنده در مرحله اول آزمون کارشناسی دادگستری که دی ماه ۱۴۰۲ برگزار شد قبول شدم ولی تا الان هیچ پیامکی مبنی بر دعوت به مصاحبه حضوری دریافت نکرده ام‌ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
دوشنبه 27 فروردين 1403
+
0
-
0
ارسال
کارشناس سایت:
سلام. همانطور که چند روز قبل در کانال تلگرام سایت عنوان کردیم مصاحبه هنوز به صورت سراسری آغاز نشده و هر زمان شروع شود از طریق پیامک و درج در سایت نهاد ناظر بر آزمون مطلع خواهید شد. برای اطلاع از جدیدترین اخبار آزمون کارشناس رسمی می توانید عضو کانال تلگرام کارشناس رسمی شوید. ( karshenasrasmicenter@).
جمعه 31 فروردين 1403
+
0
-
0
ارسال
احمد:
این پیام برای من اومده پذیرفته شده با ازمون کارشناسی رسمی 1402 با سلام و احترام به علت نقص مدارک تحصیلی و سوابق کاری برخی از داوطلبان فرایند احراز صلاحیت های عمومی شما در اردیبهشت ماه 1403 برگزار می گردد.
چهارشنبه 2 اسفند 1402
+
11
-
10
ارسال
سید:
سلام و خسته نباشید. فرایند مصاحبه کی شروع می، شه و حدودا چقدر زمان داریم؟
یکشنبه 22 بهمن 1402
+
0
-
0
ارسال
کارشناس سایت:
سلام و تشکر. زمان مصاحبه طبق اخبار غیر رسمی بهمن ماه بود که انجام نشد. اگر به روال آزمون های قبل باشد، پیامکی شامل اطلاعات زمان و مکان مصاحبه، چند روز قبل از آن برای شما ارسال می شود اما خوب است که خودتان هم گاهی به سایت مرکز سر بزنید و اطلاعیه ها را کنترل کنید. (اخبار دریافتی را در کانال تلگرام هم درج خواهیم کرد).
جمعه 27 بهمن 1402
+
0
-
0
ارسال
ال:
با سلام. دقیقا کی اعلام می کنن و از چه منبعی اعلام می شه که ازمون مصاحبه عمومی هست یا تخصصی؟ همان روز مصاحبه؟ اون موقع که دیگه کاری نمی شه کرد که. هیچ کس هم متلسفانه در جریان نیست.حتی مراکز استان ها هم نمی دونن. گ
شنبه 21 بهمن 1402
+
0
-
0
ارسال
کارشناس سایت:
سلام بله حق با شماست. منتهی چون این رویه فعلا هست و اطلاعات تکمیلی ارایه نمیشه چاره ای نیست و باید خودتون بهترین تصمیم رو با توجه به شرایط و وضعیت تون بگیرید. مثلا ساعات مطالعه تون رو بین تخصصی و عمومی تقسیم کنید به شکلی که اگه توی مباحث عمومی و عقیدتی قوی تر هستید بیشتر روی موضوعات تخصصی متمرکز بشید (مباحث کاربردی رشته تون رو مرور کنید) و اگه توی عمومی ها ضعیفترید بیشتر احکام و عقیدتی بخونید. یادتون باشه که امسال موضوعات احکام و عقیدتی سیاسی خیلی مهمه و احتمالا بیشتر از مطالعه اونها هم فرصت نخواهید داشت لذا شاید در مجموع بهتر باشه که تخصصی ها رو در اولویت دوم قرار بدید. موفق باشید.
شنبه 21 بهمن 1402
+
0
-
0
ارسال
سلام.:
درسته که سوالات تخصصی از مصاحبه حذف شده و فقط صلاحیت عمومی و اعتقادی ملاک هست؟واقعا نمی دونیم تخصصی مطالعه کنیم یا نه.
یکشنبه 15 بهمن 1402
+
0
-
0
ارسال
کارشناس سایت:
سلام بله احتمال حذف سوالات تخصصی زیاد است اما تاکنون رسما چیزی اعلام نشده. باید دید در نهایت، ترکیب سوالات عمومی و تخصصی خواهد بود یا فقط صلاحیت عمومی و سوالات عقیدتی سیاسی .
دوشنبه 16 بهمن 1402
+
0
-
0
ارسال
Mahdi_N:
سلام حد نصاب قبولی مصاحبه آزمون کارشناس رسمی چنده؟ فرقی بین حد نصاب مصاحبه آزمون کانون با مصاحبه قوه قضاییه هست؟
سه شنبه 10 بهمن 1402
+
0
-
0
ارسال
کارشناس سایت:
سلام . آزمون شفاهی یا همان مصاحبه، حد نصاب امتیاز به آن معنی مصطلح ندارد و مبنای تصمیم داوران، احراز یا عدم احراز صلاحیت های عمومی داوطلب است. در واقع داوران بر اساس برداشتی که از مجموع پاسخهای داوطلب و سایر مولفه های شخصیتی اش خواهند داشت داوطلب را تایید یا رد می کنند هنوز مشخص نیست ولی پیش بینی این است که به دلیل قانون تسهیل، تفاوت چندانی بین مصاحبه آزمون کانون با مصاحبه مرکز وجود نخواهد داشت.
پنجشنبه 12 بهمن 1402
+
0
-
0
ارسال
سوده تیموری:
سلام . ممنون از زحمات شما. ما همچنان منتظر اعلام زمان مصاحبه هستیم، خبر جدیدی منتشر نشده؟
سه شنبه 10 بهمن 1402
+
0
-
0
ارسال
کارشناس سایت:
سلام. فعلا خبر جدیدی درباره نحوه انجام مصاحبه و یا زمان آن منتشر نشده و باید منتظر اخبار از مراجع مربوطه باشید.(کانال تلگرام ما را هم میتوانید دنبال کنید: karshenasrasmicenter@).
چهارشنبه 11 بهمن 1402
+
0
-
0
ارسال
ابراهیم:
سلام کی پیام میاد برا تعین وقت مصاحبه؟ آیا اصن میام میاد یا زنگ میزنن ؟ من هنوز ن پیامی برام اومده ن زنگ زدن از کجا بدونم کی بابد برم مصاحبه ؟
سه شنبه 3 بهمن 1402
+
0
-
0
ارسال
کارشناس سایت:
سلام طبق پیش بینی ها، احتمالا در روزهای آتی بهمن ماه ارسال پیامک آغاز خواهد شد. جای نگرانی نیست،اخبار را دنبال کنید و پنل کاربری خود در سامانه جذب مرکز را هم روزانه کنترل کنید. موفق باشید.
پنجشنبه 5 بهمن 1402
+
0
-
0
ارسال
مریم مهاجر:
سلام یعنی واقعا با این راهنمای مصاحبه میشه قبول شد؟ من استرس دارم لطفا راهنمایی کنید
پنجشنبه 28 دى 1402
+
0
-
0
ارسال
کارشناس سایت:
سلام. آمادگی مصاحبه کارشناس رسمی نیاز به مطالعه دارد و همه اطلاعاتی که شما برای مصاحبه لازم دارید در این مجموعه جمع آوری شده است: از مهمترین موضوعات عقیدتی و سیاسی و احکام مندرج در رساله مراجع تقلید و مباحث مهم روز مثل بصیرت و حجاب و گام دوم انقلاب و.. گرفته تا تقویم مناسبتهای مهم ملی و مذهبی و سیاسی و آشنایی با ارکان حاکمیتی کشور در کنار تجربیات داوطلبان شرکت کننده در جلسه مصاحبه، نمونه سوالات تفکیکی مصاحبه طبق آنچه در جلسه مصاحبه مطرح شده و مطالب مفید دیگر. بنابراین نگران نباشید و با اطمینان راهنمای مصاحبه را تهیه و برای مطالعه آن برنامه ریزی کنید.
جمعه 29 دى 1402
+
3
-
1
ارسال
شهریاری:
سلام و تشکر از مطالب خوبتون. لطفا داوطلبانی که قبلا تجربه شرکت در جلسه مصاحبه رو دارن تجربیات خودشون رو اعلام کنند تا من و بقیه دوستان استفاده کنیم. ممنون
چهارشنبه 27 دى 1402
+
1
-
0
ارسال
متین عابدی:
سلام . من یکبار مصاحبه کارشناس رسمی قوه قضاییه شرکت کردم. سوالات یکی این که در صورت موجه بودن نگرفتن روزه آیا باز هم باید فطریه داد؟ دومی وضوی نماز میت واجبه یا نه؟ یه سوال در مورد فلسطین و این که روز قدس کی هست و یکی دیگه هم در مورد تقلید بود که سوالش خاطرم نیست. رو خوانی دو آیه از قرآن هم داشتیم. lلبته من قبول نشدم و نفهمیدم به خاطر مجموع نمره ام بود یا فقط نتیجه مصاحبه.
جمعه 29 دى 1402
+
5
-
0
ارسال
دامیار:
سلام. آیا سوالات مصاحبه آزمون بودجه بندی خاصی داره؟ منظورم اینه که مشخصه از هر قسمت مثلا احکام یا سیاسی یا مناسبتی و ... چند تا سوال مطرح میشه؟
چهارشنبه 27 دى 1402
+
0
-
0
ارسال
کارشناس سایت:
سلام خیر اما معمولا تعداد سوالات احکام و سوالات مذهبی در مصاحبه بیشتر است و کمترین سوالات هم به شناخت شخصیت مربوط است.
پنجشنبه 28 دى 1402
+
0
-
0
ارسال
میهمان:
سلام زمان مصاحبه کارشناس رسمی قوه قضاییه کی هست؟
جمعه 22 دى 1402
+
0
-
0
ارسال
کارشناس سایت:
سلام زمان مصاحبه کارشناس رسمی قوه قضاییه هنوز رسماً اعلام نشده و باید منتظر اطلاعیه مرکز باشید ولی بر اساس شنیده ها زمان مصاحبه بهمن ماه خواهد بود.
جمعه 22 دى 1402
+
0
-
0
ارسال
زهراسادات:
سلام لطفا در مورد محتوای راهنمای مصاحبه که گفتید بیشتر توضیح بدید
پنجشنبه 21 دى 1402
+
0
-
0
ارسال
کارشناس سایت:
سلام. راهنمای مصاحبه آزمون کارشناس رسمی که در 4 فصل و 11 بخش و 90 صفحه تدوین شده، حاصل بررسی ساعتها جلسه مصاحبه آزمون کارشناس رسمی قوه قضاییه و مصاحبه کانون و همینطور مشورت با کارشناسان و صحبتهای داوطلبانی است که در مصاحبه شرکت کرده اند. این مجموعه کامل و بی نظیر برای اطمینان خاطر داوطلبان عزیز فراهم شده و سعی شده تا صرفا موضوعات مهم و ضروری را ارایه کند. در فصل اول، "اطلاعات دینی و مذهبی" (شامل مبانی و احکام، ، تاریخ اسلام و ادیان، قرآن، ادعیه و احادیث)، فصل دوم شامل اطلاعات عقیدتی سیاسی و موضوعات روز ایران و جهان، فصل سوم شامل تجربیات داوطلبان آزمون های قبل و فصل چهارم شامل توصیه هایی برای موفقیت در مصاحبه، موضوعات کلی، فنی و تخصصی است.
پنجشنبه 21 دى 1402
+
2
-
1
ارسال
ناشناس:
سلام فرقی هم داره مصاحبه کارشناس رسمی قوه قضاییه با مصاحبه کانون؟
چهارشنبه 20 دى 1402
+
0
-
0
ارسال
کارشناس سایت:
در سالهای گذشته جلسه مصاحبه کارشناس رسمی کانون بیشتر متکی بر سوالات تخصصی و مصاحبه کارشناس رسمی قوه قضاییه (مرکز) متکی بر سوالات عمومی و کمی هم تخصصی بود. اما امسال به نظر نمی رسد تفاوت خاصی داشته باشد و احتمالا یکی از این دو حالت رخ می دهد: یا کلا سوال تخصصی مطرح نخواهد شد و یا وزن سوالات تخصصی در مصاحبه کانون کاهش یافته و سوالات عمومی (احکام و...) افزایش خواهد یافت.
چهارشنبه 20 دى 1402
+
0
-
0
ارسال
مریم:
سلام ببخشید حد نصاب قبولی آزمون کتبی رو گفتید ولی حدنصاب مصاحبه رو نگفتید
چهارشنبه 20 دى 1402
+
0
-
0
ارسال
کارشناس سایت:
سلام . فعلا حدنصابی برای قبولی آزمون شفاهی یا همان مصاحبه آزمون کارشناس رسمی اعلام نشده و بر اساس قانون تسهیل، هر فرد پذیرفته شده در آزمون کتبی در صورت دارا بودن شرایط عمومی لازم قبول است. در سالهای گذشته هم، هر فرد که آمادگی لازم برای پاسخگویی به سوالات احکام و عقیدتی سیاسی و شخصیت شناسی را داشت و داوران می توانستند صلاحیت عمومی او را تایید (احراز) کنند، قبول بود و مشکل محدودیت ظرفیت بود که البته امسال محدودیت ظرفیت حذف شده است.
چهارشنبه 20 دى 1402
+
0
-
0
ارسال
نوروزی:
سلام. ممکنه سوالات تخصصی مصاحبه امسال حذف بشه؟ شایعاتی هست که فقط سوالات احکام و سوالات عقیدتی سیاسی میاد.
چهارشنبه 20 دى 1402
+
0
-
0
ارسال
کارشناس سایت:
سلام . احتمال حذف سوالات تخصصی مصاحبه آزمون کارشناس رسمی 402 با توجه به قانون تسهیل مطرح شده که آزمون کتبی (و تایید صلاحیت های عمومی از طریق مصاحبه -با سنجش موضوعات عمومی احکام عقیدتی سیاسی و شخصیت شناسی) را ملاک معرفی پذیرفته شدگان می داند. البته هنوز موضع گیری رسمی در خصوص نحوه انجام مصاحبه توسط نهادهای متولی آزمون انجام نشده و باید منتظر اخبار مراجع مربوطه باشیم.(کانال تلگرام ما را هم میتوانید دنبال.کنید- karshenasrasmicenter@).
چهارشنبه 20 دى 1402
+
0
-
0
ارسال
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 3443
10/10 (تعداد آرا 2 نفر )
Share