جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
ریاضی بهتر است یا تجربی؟
شما دانش آموزان عزیز پایه نهم در مرحله حساسی از زندگی خود قرار دارید: انتخاب رشته. تصمیمی که باید برای رشته خود بگیرید، تاثیر بسیار زیادی بر آینده و موفقیت های بعدی شما خواهد داشت.

شما دانش آموزان عزیز پایه نهم در مرحله حساسی از زندگی خود قرار دارید: انتخاب رشته. تصمیمی که باید برای رشته خود بگیرید، تاثیر بسیار زیادی بر آینده و موفقیت های بعدی شما خواهد داشت. مسلما سوالات و ابهامات زیادی در خصوص یک انتخاب رشته درست پیش روی شما وجود دارد که با بدست آوردن اطلاعات مختلف و صحبت با والدین، کارشناسان و مشاوران می توانید پاسخ بسیاری از آنها را پیدا کنید.

تعداد زیادی از دانش آموزان پایه نهم در انتخاب بین رشته های مختلف تردید دارند، به خصوص بین رشته ریاضی و تجربی. از سوالات رایج آنها این است: کدام رشته برای من بهتر است؟ ریاضی یا تجربی؟ ریاضی سخت تر است یا تجربی؟ بازارکار ریاضی بهتر است یا تجربی؟ رشته ریاضی چه شغل هایی دارد؟ رشته تجربی چه شغل هایی دارد؟ و….

در اینجا سعی کرده ام اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهم تا بتوانید پاسخ سوالات خود را پیدا کنید.

رشته مورد علاقه تان چیست؟

در انتخاب بین رشته ریاضی و تجربی باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید تا به تصمیم درستی برسید. یکی از اصلی ترین و مهم ترین عامل، علاقه شماست. تحقیقات مختلف اثبات کرده است انسان وقتی کار مورد علاقه خود را انجام می دهد و از آن لذت می برد، احتمال موفقیت اش چندین برابر می شود. شما هم اگر بتوانید شناخت درستی از خود، علایق، توانایی ها و استعدادهایتان پیدا کنید، با اطمینان بسیار بیشتری می توانید رشته و شغل آینده خود را انتخاب کنید. برای کسب این شناخت می توانید از تست های معتبر شخصیت شناسی برای انتخاب رشته استفاده کنید.

به عنوان مثال تعدادی از شما ممکن است پس از استفاده از تست و بررسی بیشتر به این نتیجه برسید که برای شغل های حوزه پزشکی مناسب هستید، دوست دارید از نزدیک با مردم در ارتباط باشید و دردهای آنها را کم کنید، از کار در محیط های بیمارستانی لذت می برید و … بنابراین رشته تجربی برای شما مناسب تر از رشته ریاضی است.

با وجود اینکه علاقه، استعداد و توانایی های فرد یکی از عوامل بسیار مهم در انتخاب رشته است، ولی فراموش نکنید عوامل مهم دیگری نیز هستند که باید حتما آنها را نیز در نظر بگیرید. پس راه را ادامه بده…

وضعیت تحصیلی تان در دروس اصلی تجربی و ریاضی چطور است؟

شما بعد از ورود به در رشته تجربی یا ریاضی دروس خاصی را مطالعه می کنید که برخی از آنها کاملا با هم متفاوت است. برای موفق بودن در رشته خود باید هم به دروس اصلی آن علاقه داشته باشید و هم در آنها قوی باشید. دروس اصلی رشته تجربی، شیمی، زیست شناسی و بعد از آنها ریاضی است. دروس اصلی رشته ریاضی هم فیزیک و ریاضی می باشد.

 وضعیت تحصیلی سال های قبل تان را بررسی کنید و ببینید در دروسی که نزدیک به دروس اصلی رشته تجربی و ریاضی است چه وضعیتی داشته اید؟ قوی بودید یا ضعیف یا متوسط؟ بر اساس نتایجی که بدست می آورید می توانید حدس بزنید اگر در وارد رشته تجربی بشوید موفق تر خواهید بود یا رشته ریاضی؟

رشته ها و شغل های رشته تجربی و ریاضی چه هستند؟

برای یک انتخاب درست، باید اطلاعات و شناخت کافی کسب کنید. در مورد انتخاب رشته هم همین طور است. تا شناخت درستی از رشته های تجربی و ریاضی نداشته باشید، نمی توانید انتخاب درستی کنید که تجربی بهتر است یا ریاضی. شما باید بدانید اگر وارد رشته تجربی شوید، می توانید در چه رشته های دانشگاهی قبول شوید. همین طور باید با رشته های دانشگاهی رشته ریاضی فیزیک هم آشنا باشید.

در چه نوع دانشگاهی می توانید درس بخوانید؟

علاوه بر کسب شناخت نسبت به رشته های دانشگاهی مختلف باید بدانید در کشور چه نوع دانشگاهی وجود دارد. در مورد انواع دانشگاه ها، شرایط جذب، هزینه های تحصیل در آنها و … اطلاعات جمع آوری کنید. به عنوان مثال شاید بخواهید وارد رشته خاصی شوید ولی احتمال می دهید که نتوانید رتبه لازم برای قبولی در آن رشته در دانشگاه های دولتی کسب کنید. ولی با بررسی دانشگاه ها متوجه می شوید که می توانید این رشته را در پردیس یکی از دانشگاه های خوب با پرداخت هزینه قبول شوید.  

ظرفیت پذیرش دانشگاه ها در رشته های تجربی و ریاضی به چه صورت است؟

یکی از مواردی که باید برای انتخاب بین تجربی و ریاضی در نظر بگیرید، بررسی میزان پذیرش دانشگاه ها در رشته های مختلف و تعداد متقاضیان و شرکت کنندگان در کنکور در سال های اخیر است. ببینید در رشته های مورد علاقه تان با چه رتبه هایی می توانید قبول شوید و اینکه آیا از نظر توان تحصیلی می توانید این رتبه ها را کسب کنید.

دوست عزیز با کمک اطلاعات بالا و بررسی دقیق آنها می توانید تصمیم بگیرید که رشته ریاضی یا تجربی؟ یادتان باشد اینکه بگوییم رشته تجربی سخت است یا رشته ریاضی درست نیست. شما اگر واقعا و به درستی رشته خود را متناسب با علاقه مندی ها و توانایی های تان انتخاب کنید، مطمئن باشید سختی برای شما معنا ندارد و به خوبی می توانید موفق شوید.


توجه کنید: برای اینکه بتوانید یک انتخاب درست داشته باشید و همه موارد را در انتخاب تان در نظر بگیرید، ما به شما یک روش استاندارد برای انتخاب رشته ارائه می کنیم که حاصل تلاش جمعی از برترین مشاوران تحصیلی و شغلی کشور است. این اطلاعات در قالب یک کتاب به شما عرضه می شود که برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه آن اینجا کلیک کنید. 

 

1396/3/30

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 2441
5.5/10 (تعداد آرا 10 نفر )
Share