جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
رشته های تحصیلی دبیرستان
در نظام جدید آموزشی دانش آموزان پایه نهم بعد از امتحانات خرداد ماه باید انتخاب رشته تحصیلی را انجام بدهند، باید تصمیم بگیرند وارد کدام یک از رشته های تحصیلی دبیرستان شوند.

در نظام جدید آموزشی دانش آموزان پایه نهم بعد از امتحانات خرداد ماه باید انتخاب رشته تحصیلی را انجام بدهند، باید تصمیم بگیرند وارد کدام یک از رشته های تحصیلی دبیرستان شوند. برای انتخاب بهترین رشته دبیرستان، داشتن اطلاعات کافی در مورد رشته های دبیرستان بسیار لازم و کمک کننده است. به همین خاطر در این بخش دانش آموزان را با رشته های تحصیلی دبیرستان آشنا می کنیم:

  • شاخه نظری
  • شاخه فنی و حرفه ای
  • شاخه کاردانش

دانش آموزان باید با بررسی دقیق شاخه های تحصیلی یکی از رشته های زیرمجموعه آنها را انتخاب و در آن ادامه تحصیل بدهند.

شاخه نظری

شاخه نظری شامل ۴ رشته است:

– رشته ریاضی فیزیک

– رشته تجربی

– رشته انسانی

– رشته علوم و معارف اسلامی

هر کدام از این رشته های تحصیلی دبیرستان ویژگی های خاص خودشان را داشته و دروس ، رشته های دانشگاهی و آینده شغلی متفاوتی دارند. در ادامه توضیح مختصری از رشته های نظری ارائه می شود:

رشته ریاضی و فیزیک

رشته ریاضی فیزیک یکی از رشته های دبیرستان است که تعداد زیادی از دانش آموزان وارد آن می شوند. دروس اصلی این رشته، فیزیک و ریاضی است.  دانش آموزانی که می خواهند رشته ریاضی فیزیک را انتخاب کنند باید اولا به این دروس علاقه داشته و ثانیا توانایی لازم برای یادگیری دروس فیزیک و ریاضی را داشته باشند.

البته درس شیمی هم نباید فراموش شود. برای قبولی و ورود به تعدادی از رشته های دانشگاهی ریاضی از جمله مهندسی شیمی، مهندسی پلیمر، مهندسی نفت و … قوی بودن در درس شیمی الزامی است.

برای آشنایی بیشتر با رشته ریاضی فیزیک دانش آموزان می توانند به صورت کلی با دروسی که باید در دوره دوم متوسطه بخوانند آشنا شوند. برخی از عناوین کتاب های تخصصی رشته ریاضی فیزیک عبارتند از: فیزیک (و آزمایشگاه فیزیک)، شیمی(و آزمایشگاه شیمی)،ریاضی، هندسه، جبر و احتمال،حسابان، هندسه تحلیلی و جبر خطی، حساب دیفرانسیل و انتگرال، ریاضیات گسسته

رشته ریاضی فیزیک در دانشگاه دارای تنوع و تعداد رشته دانشگاهی زیادی است . برای رسیدن به اکثر شغل های فنی و مهندسی باید در رشته ریاضی فیزیک تحصیل کرد.

رشته علوم تجربی

رشته علوم تجربی یکی از رشته های شاخه نظری است که در سال های اخیر بیشترین متقاضی را در کنکور دارد. دروس اصلی این رشته شیمی و زیست شناسی است که البته به دلیل رقابت شدید بین داوطلبان دانش آموزانی که در دروسی مثل ریاضی هم قوی باشند، می توانند در رقابت کنکور تجربی موفق تر عمل کنند. بسیاری از دانش آموزان هدف خود را برای ورود به رشته تجربی فقط پزشکی قرار می دهند که این درست نیست. مسلم است که ظرفیت های پزشکی در دانشگاه محدود است و قبولی در آن سخت! پس همه این تعداد زیاد نمی توانند پزشکی قبول شوند. بنابراین سعی کنید قبل از انتخاب رشته تجربی با سایر شغل های رشته تجربی آشنا شوید.

برای آشنایی بیشتر با رشته علوم تجربی دانش آموزان می توانند دروسی که باید در دوره دوم متوسطه رشته تجربی بخوانند را به طور کلی بررسی کنند. برخی از عناوین کتاب های تخصصی رشته علوم تجربی عبارتند از: فیزیک، ریاضی، آزمایشگاه فیزیک، شیمی،آزمایشگاه شیمی، زیست شناسی، آزمایشگاه زیست شناسی، علوم زمین، زمین شناسی، آمار و مدل سازی

رشته علوم انسانی

موضع اصلی دروس رشته علوم انسانی، مطالعه مسایل مربوط به انسان است. افرادی که در دروس ادبیات،عربی و مطالعات اجتماعی قوی هستند، شرایط اولیه برای ورود به رشته انسانی را دارند. رشته دانشگاهی علوم انسانی متنوع و بسیار جذاب است البته به شرطی که به زمینه های علوم انسانی علاقه داشته باشید. در سایر کشورها با هوش ترین و توانمندترین دانش آموزان می توانند وارد رشته علوم انسانی شوند اما متاسفانه در کشور ما به  رشته انسانی در دبیرستان توجه لازم نمی شود.

برای آشنایی بیشتر با رشته علوم انسانی دانش آموزان می توانند دروسی که باید در دوره دوم متوسطه رشته انسانی بخوانند را به طور کلی بررسی کنند. برخی از عناوین کتاب های تخصصی رشته علوم انسانی عبارتند از: علوم و فنون ادبی، جامعه شناسی، تاریخ ایران و جهان ، ادبیات فارسی، جغرافیای ایران، اقتصاد،  عربی، نگارش، منطق، فلسفه، منطق، ارایه های ادبی، روان شناسی، زبان فارسی، علوم اجتماعی

رشته علوم و معارف اسلامی

دانش آموزانی که می خواهند وارد رشته علوم و معارف اسلامی شوند باید به درس زبان و ادبیات عرب علاقه مند و در آن قوی باشند. زیرا آشنایی با زبان عربی برای این رشته ضروری است. برای ورود به دانشگاه دانش آموزان رشته علوم و معارف اسلامی می توانند در رشته های دانشگاهی علوم انسانی تحصیل کنند. همچنین آنها می توانند وارد برخی از موسسات آموزش عالی خاص در رشته های مذهبی و اسلامی شوند.

برای آشنایی بیشتر با رشته علوم و معارف اسلامی دانش آموزان می توانند دروسی که باید در دوره دوم متوسطه رشته علوم و معارف اسلامی  بخوانند را به طور کلی بررسی کنند. بسیاری از دروس  رشته علوم و معارف اسلامی با رشته انسانی مشترک است. برخی از عناوین کتاب های تخصصی رشته علوم و معارف اسلامی عبارتند از: احکام، اخلاق اسلامی، اصول عقاید، علوم  و معارف قرآنی، تاریخ اسلام، عربی زبان قرآن، معارف اسلامی، فلسفه (آشنایی با فلسفه اسلامی)

شاخه فنی و حرفه ای و شاخه کاردانش

 دانش آموزانی که علاقه مند به کارهای عملی هستند، می توانند وارد شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش شوند. این شاخه ها هر کدام به ۴ گروه زیرمجموعه تقسیم می شوند: صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر. هر یک از گروه ها شامل تعدادی رشته می شود به عنوان نمونه برخی از رشته های گروه صنعت در شاخه فنی و حرفه ای، الکترونیک، الکتروتکنیک، مکانیک خودرو، نقشه برداری، متالوژی می باشد.

شاخه فنی و حرفه ای با کاردانش شباهت و تفاوت هایی دارد. بسیاری از رشته ها در هر دوی آنها مشترک است ولی تفاوت هایی در دروس و نحوه ادامه تحصیل دارند. دانش آموزان در کاردانش بیشتر به کارهای عملی و کارگاهی می پردازند و بسیاری از آنها پس از دیپلم وارد حیطه کار می شوند. دانش آموزان فنی و حرفه ای نسبت به کاردانش دروس تئوری بیشتری دارند و بسیاری از آنها پس از دیپلم برای مقطع کاردانی کنکور فنی و حرفه ای می دهند.

حال که با رشته های تحصیلی دبیرستان و هنرستان آشنا شدید، مطمئنا بهتر می توانید انتخاب رشته کنید. خودتان را خوب بشناسید، اطلاعات لازم در خصوص رشته های مختلف را جمع آوری کنید و در نهایت تصمیم درستی بگیرید.

برای اینکه بهترین انتخاب رشته را داشته باشید، باید از روش درستی استفاده کنید. ما برای شما روش علمی و اصولی انتخاب رشته را در قالب یک مجموعه فراهم کرده ایم که به کمک آن از هر مشاوره انتخاب رشته دیگری بی نیاز می شوید. برای تهیه این مجموعه کلیک کنید. 
 

1396/3/30

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
پوریا:
ببخشید من می خوام برم تجارت ازدوم رشته باید برم
جمعه 6 مهر 1397
+
14
-
7
ارسال
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 9635
5.4/10 (تعداد آرا 31 نفر )
Share