جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
حقوق و مزایای سردفتر اسناد رسمی شامل چه مواردی است؟
منظور از حقوق و مزایای سردفتر اسناد رسمی چیست؟ بسیاری افراد درآمد را معادل حقوق و مزایای سردفتر اسناد رسمی می دانند در حالی که حقوق و مزایای سردفتر اسناد رسمی رفاهیات دیگری را نیز شامل می شود.

حقوق و مزایای سردفتر اسناد رسمی

یکی از دلایل توجه دانش آموختگان حوزه حقوق به شغل سردفتر اسناد رسمی، حقوق و مزایای قابل توجه سردفتری است. از این رو این مقاله را به موضوع " حقوق و مزایای سردفتر اسناد رسمی " اختصاص داده ایم.
 

 
ابتدا مطلب را با این پرسش آغاز می کنیم: شما چه برداشتی از عبارت " حقوق و مزایای سردفتر اسناد رسمی " دارید؟
بسیاری افراد "درآمد" را معادل حقوق و مزایای سردفتر اسناد رسمی می دانند در حالی که حقوق و مزایای سردفتر اسناد رسمی رفاهیات دیگری را نیز شامل می شود.
به بیان دیگر، حقوق و مزایای سردفتر اسناد رسمی علاوه بر درآمد و دریافتی ها، شامل مزایای شغلی نظیر حق بازنشستگی ، بیمه و خدمات رفاهی و مرخصی نیز هست که طبق مقررات به سردفتر تعلق می گیرد و رفاهیات او را در ضمن اشتغال و پس از آن دربر می گیرد.
در اینجا به توضیح این موارد می پردازیم:

الف-درآمد سردفتر

در مورد درآمد سردفتر قبلا به طور مفصل در این مقاله و این یکی صحبت کرده ایم که می توانید مطالعه کنید. در اینجا صرفا یادآوری می کنیم که میانگین درآمد سردفتری قابل توجه است و به روشهای مختلف می توان به صحت این موضوع دست یافت.
به عنوان مثال یک راه برای محاسبه میانگین درآمد سردفتر اسناد رسمی که عنوان می شود این است: اگر جمعیت ایران را 80 میلیون و میانگین تنظیم اسناد را در سال 15 میلیون در نظر بگیریم، سهم هر دفترخانه در سال، 2000 سند و در ماه، حدود 165 سند خواهد بود.
اکنون اگر میانگین حق التحریر هر سند را 150 هزار تومان بگیریم، میانگین درآمد دفترخانه در ماه حدود 25 میلیون خواهد شد. با کسر هزینه های مربوطه (اجاره، سهم کانون، سهم دفتریار، حقوق کارکنان و...) 10 میلیون درآمد خالص باقی خواهد ماند که عدد قابل توجهی است.
به خاطر داشته باشید که در بیان درآمد قابل توجه دفترخانه ها عموما از کلمه "میانگین" استفاده می شود چرا که درآمد دفترخانه ها طیف وسیعی از درآمدهای کم تا بسیار زیاد را دربرمی گیرد.
این درآمد عموما از حق التحریر به دست می آید، یعنی همان سهم قانونی سردفتر از پرداختی ارباب رجوع بابت ثبت اسناد دریافت می شود و طبق قانون هر 4 سال یکبار افزایش می یابد. و البته سایر موارد مثل صدور اجرائیه، گواهی امضاء، برابر اصل کردن کپی، تک برگ کردن سند دفترچه ای و… از جمله موارد درآمد زا برای دفترخانه هستند.


 

  جزوه نکات کلیدی عربی ویژه آزمون سردفتری 1401 

نکات کلیدی عربی برای آمادگی آزمون سردفتری 1401 به همراه
مجموعه سوالات عربی آزمونهای سردفتری سالهای گذشته 


(برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده همه محصولات مرتبط کلیک کنید)
 

 
 

ب- حق بازنشستگی

یکی از مزایای شغل سردفتری بهره مندی از حق بازنشستگی است. سردفتر در صورت رسیدن به سن 65 سال یا سابقه کاری 30 سال می تواند درخواست بازنشستگی نماید و از این حق قانونی خود استفاده کند.
شاید در نگاه اول اینگونه به نظر برسد که حق بازنشستگی امتیاز چندان شاخصی  نیست که در اینجا به آن اشاره شده  و بسیاری از مشاغل حتی سطح پایین جامعه هم می توانند از حق بازنشستگی برخوردار شوند اما باید توجه داشت که شغل سردفتری از حق انتقال امتیاز دفترخانه (یا آنگونه که در بین مردم رایج است، "فروش امتیاز دفترخانه") پس از دوران خدمت نیز برخوردار است و این موضوع ارزش بازنشستگی در این شغل را دوچندان می سازد. (در مورد انتقال امتیاز دفترخانه بعدا بیشتر سخن خواهیم گفت).

ج- حق بیمه و خدمات رفاهی

سردفتر اسناد رسمی تحت پوشش بیمه و خدمات رفاهی کانون سردفتران و دفتریاران است. این به معنی وجود مرکزی است که تا حدی تسهیلات و حمایت هایی را ارایه می کند. استفاده از خدمات درمانی ، رفاهی و اقامتی مراکز طرف قرارداد، دریافت وام، تخفیف سفر و خرید کالا ، خدمات ورزشی و ... نمونه هایی از این خدمات است.
لازم به ذکر است که بازنشستگان نیز می توانند تحت شرایطی از خدمات کانون استفاده کنند.

د- مرخصی

سردفتر می توند از مرخصی های قانونی طبق مقررات استفاده کند. به عنوان مثال، سردفتر و دفتریار هر کدام سالانه یکماه مرخصی عادی و یکماه نیز استعلاجی دارند که این مدت در شرایط اضطراری با موافقت سازمان ثبت قابل افزایش است. همچنین امکان استفاده از مرخصی های استفاده نشده به صورت یکجا و تا حد معین نیز در قانون پیش بینی شده است.
در پایان اگر داوطلب آزمون سردفتری سال 97 هستید، می توانید با دانلود سوالات آزمون سردفتری اسناد رسمی سالهای گذشته از طریق لینک زیر، از هم اکنون برای آمادگی آزمون سردفتری 97 اقدام نمایید.
 

 
هم چنین در صورتی که مایل به شرکت در آزمون دفتریاری 97 هستید با دانلود سوالات دفتریاری سالهای قبل از طریق لینک زیر خود را آماده نمایید.
:

دانلود سوالات آزمون دفتریاری

دانلود ۵ دوره سوالات آزمون دفتریاری سالهای گذشته

 

 


  جزوه طلایی سردفتری اسناد رسمی

نکات طلایی برای آمادگی آزمون سردفتری اسناد رسمی 
به همراه قوانین و بخشنامه های مهم ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی


(برای کسب اطلاعات بیشترکلیک کنید)

 

1396/12/21

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
علی:
سلام من شنیدم آزمون سردفتری سال 99 یا حداکثر سال 1400 برگزار میشه کسی خبر داره؟
جمعه 12 دى 1399
+
0
-
0
ارسال
دفتر:
ولی به نظر من خیلی دردسر داره چون اگر حواست نباشه و یه سند جعلی بنویسی همه مسئولیتش رو دوش سردفتر هست
جمعه 7 آذر 1399
+
0
-
0
ارسال
قاسمی:
امروز رفتم محضر برای یک وکالت کاری از من 150 هزار تومان پول گرفتن وکالتی که 10 دقیقه زمان برد تنظیمش و قیمتش 60 هزار تومان بود . وقتی هم اعتراض کردم خیلی راحت گفت مشکلی داری برو شکایت کن قیمت ما همینه . واقعا شغل پرسود و پر درآمدی دارن . باید این انحصار درآمدی شکسته شود.
دوشنبه 13 آبان 1398
+
1
-
3
ارسال
کارمند:
واقعا تو این شرایط اقتصادی چرا دفاتر اسناد رسمی باید این همه درآ»د داشته باشن . چرا با زد بند و کاهای خلاف باید درآمد نجومی داشته باشن . من کارمند اداره ثبت با کلی اضافه کاری ماهانه 3 میلیون حقوق بگیرم اما یک سردفتر ماهانه چند صد میلیون تومان . اجحاف دیگه بسه
پنجشنبه 6 تير 1398
+
4
-
4
ارسال
اصغر نژاد:
درآمد خوب سردفتران اسناد رسمی باعث شده یک عده انحصار طلبی داشته باشن و یک عده پشت میز نشین بنام سردفتر با برخوردی نا مناسب با مردم فقط فقط به فکر این هستن که درآمدشون رو افزایش بده بعنوان نمونه در نقل انتقال خودرو سر دفتر میتونه مردم را راهنمای کنه به مراکز تعویض پلاک اما بخاطر منافع خودش میاد یک وکالت فروش تنظیم میکنه و هزینه سند قطعی رو هم میگیره . یا برای دادن وکالت بجای اینکه بیاد یک وکالت جامع بنویسه میاد چند وکالت نامه تنظیم میکنه و پول چند برابری رو از مردم طلب میکنه . یا وکالت طلاق و حضانت فرزندو خروج از کشور رو میشه تو یک وکالت تنظیم کرداز مردم پول سه تا وکالت رو میگیرن هیچ . پول زیرمیزی هم طلب میکنند میلیونی . حتی برای تنظیم اقرار بذل مهریه هم تمام دادگاه ها اقار قیر مالی رو میپذیرند. اما سر دفتران برای منافع خودشون اقرار مالی محاسبه میکنند که یک پول کلانی به جیب بزنند
سه شنبه 14 خرداد 1398
+
5
-
3
ارسال
ارسالان:
تا کی باید باج بدیم به این سر دفتران اسناد رسمی برای نقل انتقال خودرو والله خسته شدیم از بابت پول زوری که از ما میگیرن برای رفاه حال خودشون .مگر چه خبره کدوم کشور اینجوری برای یک نقل انتقال ساده این همه پول میگیرن. دقت کنید کشور های اروپایی رو مردم نهاین با یک و یا دو یورو میرن اداره پست و یا پلیس با یک برگه صادره کار رو تموم میکنند و پلاک رو میچسبونن رو ماشینشون. وتمام . حالا اینجا باید اول بری پول کلان بریزی به جیب شخص سردفتر بعد بری پیش پلیس پلاکت رو بگیری. بازم باید برگردی یه پول بدی به شخص سردفتر تا بازم یک کاغذ چاپ کنه بهت بده
دوشنبه 6 خرداد 1398
+
5
-
4
ارسال
فرهادی:
خب درآمد دفاتر اسناد رسمی به بیش از پنجاه میلیون در ماه رسیده . در تهران 150 تا 300 میلیون هم رسیده . پس چرا اینجوری آزمون برگزار شد. چرا انحصار دفاتر اسناد رسمی در دست یک عده خاص باشه که بعد از بازنشستگی فرزندان خودشون جایگزین بشن . پس ما دانشجوهای حقوق چی . چرا سهم ما رو نادیده میگیرن . انحصار طلبی و آقازادگی تا کی . یا پولدار پروری تا کی
یکشنبه 29 ارديبهشت 1398
+
6
-
3
ارسال
نوری:
کاش همه دست به دست هم بدیم و با تحریم کردن این دفاتر اسناد رسمی در خصوص نقل انتقال خودرو راهی ایجاد بشه برای کم کردن هزینه های مردم . هزینه های پنج برابری در سال 98 و تو این وضع اقتصادی دفاتر اسناد رسمی سود های آنچنانی بدست میارن . بهترین و امن ترین جا برای نقل انتقال خودرو مراکز تعویض پلاک هست و بس . امن و مورد اطمینان
پنجشنبه 19 ارديبهشت 1398
+
6
-
4
ارسال
اسدی:
چرا در جامعه ای که زندگی میکنیم و شرایط اقتصادی کشور یک سری جوان تحصیل کرده رشته حقوق باید یا بیکار باشن یا پیک موتوری کار کنن اما یک نفر تو جامعه بعنوان سردفتر که اونم مثل ما حقوق خونده ماهانه 120 میلیون درآمد داشته باشه .چرا تعداد دفاتر رو بیشتر نمیکنن که این درآمد عادلانه تقسیم بشه چرا یک کارمند ثبتی که با بیست سال سابقه کار تو اداره ثبت و اون همه حجمه کار نهایت با اضافه کاری و مزایا 4 الی 5 میلیون درماه حقوق بگیره اما یک سردفتر ماهانه 120 میلیون آیا وقتش نشده اصلاح قانون بشه آیا نباید تعرفه خدمات دفاتر اسناد رسمی رو کم کرد . آیا نباید شغل سردفتری از انحصار در بیاد و اسناد عادلانه تقسیم بشه . از سایت شما ر میخواهم این موضوع رو پردازش کنه شاید یک دولت مردی و یا نماینده مجلسی پیدا شد که بررسی کنه این موضوع رو .به راحتی میشه با اصلاح قانون کلی دفتر اضافه کرد و ایجاد اشتغال نمود
یکشنبه 18 فروردين 1398
+
8
-
2
ارسال
VPDL:
شغل عالی پرسود و کم خرج مخصوصا اونهای که زد بند دارن اگه شغل بدی بود بعد از بازنشستگی فرزند خودشون رو جایگزین نمیکردن تهران 100 میلیون شهر های دیگه 50 تا 60 میلیون و شهر های کوچک 20 میلیون در ماه درآمد خالص دارن
سه شنبه 21 اسفند 1397
+
6
-
2
ارسال
قاسم:
شغل عالی کم خرج و پر درآمدی هست
پنجشنبه 24 آبان 1397
+
10
-
3
ارسال
شوکا:
سپاس موفق و سربلند باشید.
شنبه 21 مهر 1397
+
1
-
0
ارسال
دبیر گروه آموزش و دانشگاه:
قابل توجه شرکت کنندگان آزمون سردفتری سال ۹۷: نتایج مرحله کتبی آزمون سردفتری در تاریخ ۱۵ مهرماه اعلام می شود . شرکت کنندگان محترم می توانند با مراجعه به آدرس http://www.ssaa.ir از نتیجه مرحله کتبی این آزمون مطلع شوند.
سه شنبه 27 شهريور 1397
+
0
-
0
ارسال
رادمنش:
یکی از پر درآمد ترین مشاغل ایرانه بیشترین درآمد ماهانه یا بصورت روزانه بین 2 تا 3 میلیئن تومان سود خالص داره این شغل و یکی از راحت ترین مشاغل ایرانه و حتی جزو کم خرج ترین آنها . هرکسی بتونه رو این شغل سرمایه گذاری کنه آیندش رو تضمین کرده
چهارشنبه 14 شهريور 1397
+
11
-
4
ارسال
دبیر گروه آموزش و دانشگاه:
قابل توجه داوطلبان آزمون سردفتری اسناد رسمی 97: مهلت ثبت نام آزمون سردفتری تا تاریخ 31 اردیبهشت 97 تمدید شد
پنجشنبه 27 ارديبهشت 1397
+
0
-
0
ارسال
دبیر گروه آموزش و دانشگاه:
قابل توجه علاقه مندان و داوطلبان آزمون سردفتری اسناد رسمی 97: آگهی ثبت نام آزمون سردفتری 97 منتشر شد. برای مشاهده متن خبر به صفحه اول سایت مراجعه کنید و یا این لینک را در نوار آدرس مرورگرتان کپی کنید: http://yon.ir/IzyPZ
دوشنبه 10 ارديبهشت 1397
+
0
-
0
ارسال
دبیر گروه آموزش و دانشگاه:
قابل توجه علاقه مندان و داوطلبان آزمون سردفتری اسناد رسمی 97: زمان ثبت نام و زمان برگزاری آزمون سردفتری 97 مشخص شد. برای مشاهده متن خبر به صفحه اول سایت مراجعه کنید و یا این لینک را در نوار آدرس مرورگرتان کپی کنید: https://goo.gl/DWs7bv
سه شنبه 21 فروردين 1397
+
3
-
0
ارسال
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 6118
5.5/10 (تعداد آرا 45 نفر )
Share