جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
جوایز نوبل
گاهی یک اتفاق به ظاهر ناخوشایند، زمینه ساز تصمیمات سودمند و تأثیرگذاری است که در تاریخ بشریت جاودانه می شود. ماجرای جوایز آلفرد نوبل یکی از این موارد است.

دینامیت  مسیر ایرانی

داستان شکل گیری جوایز نوبل، همچون داستان اختراع دینامیت خواندنی است. ماجرا از این قرار است که آلفرد نوبل (مخترع مشهور دینامیت)، یک روز بیخبر از همه جا و در کمال تعجب، با آگهی فوت خود در یک روزنامه فرانسوی مواجه شد!

گفته می‌شود که انتشار مطلب دروغین (و یا به اعتقاد برخی اشتباه) فوت نوبل در این روزنامه فرانسوی در سال ۱۸۸۸، در حالی که او را به خاطر اختراع دینامیت گناه کار خوانده بود، به شدت او را منقلب کرد و نوبل را به فکر ایجاد تصویر بهتری از خود نزد آیندگان واداشت. این نشریه این گونه نوشته بود:«فرشته مرگ مرده‌ است، دکتر آلفرد نوبل، فردی که برای ایجاد راهی برای کشتن افراد بیشتر در زمان کمتر ثروتمند شده بود؛ دیروز فوت کرد.».

این موضوع سبب شد تا آلفرد ثروتمند در آخرین وصیت نامه خود، بیشتر ثروتش را به جوایزی ویژه  اختصاص دهد. جوایزی که همه ساله، بدون توجه به ملیت افراد به شایسته ترین آنها اهدا می شود و ما امروزه آنها را به نام جوایز نوبل می شناسیم.

 

1393/2/15

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 926
3.7/10 (تعداد آرا 22 نفر )
Share