جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
جدیدترین شیوه‌های آموزش پیش دبستانی در سال 1402
مدارس پیش دبستانی و مهدکودک‌های مختلف هرساله روش‌های متنوعی برای تدریس اتخاذ می‌کنند که هرکدام خوبی‌ها و بدی‌های خود را دارد. به‌طور کلی روش‌های تدریس این دو پایه زیرمجموعه روش‌های کودک‌محوری و معلم‌محوری قرار می‌گیرد. در ادامه همراه ما باشید تا مفصل درباره این دو روش آموزش پیش دبستانی و مهد کودک صحبت کنیم.
مدارس پیش دبستانی و مهدکودک‌های مختلف هرساله روش‌های متنوعی برای تدریس اتخاذ می‌کنند که هرکدام خوبی‌ها و بدی‌های خود را دارد. به‌طور کلی روش‌های تدریس این دو پایه زیرمجموعه روش‌های کودک‌محوری و معلم‌محوری قرار می‌گیرد. در ادامه همراه ما باشید تا مفصل درباره این دو روش آموزش پیش دبستانی و مهد کودک صحبت کنیم.

یادگیری به انتخاب کودک؛ این کودک است که آغاز می‌کند!

یادگیری و یاددهی به انتخاب کودک تقریبا بهترین و جدیدترین روش آموزش است که شاید کمتر در ایران شناخته شده باشد؛ اما بی‌تردید یکی از موثرترین روش‌هاست. در این روش تدریس کودک به‌تنهایی و با دست‌های خود کشف می‌کند، می‌فهمد و می‌سازد. از آنجا که این روش کاملا کودک محور است و کودک به دلخواه خود انتخاب می‌کند که چه فعلی را انجام دهد، با کدام‌یک از دوستان خود آن کار را انجام دهد یا اصلا بخواهد به‌تنهایی و کاملا مستقل آن فعل را به انجام برساند، یادگیری می‌تواند به‌مراتب موثرتر و مفیدتر باشد.

شیوه جدید آموزش پیش دبستانی

یادگیری و یاددهی به روش ایفای نقش

یکی دیگر از جالب‌ترین روش‌های یاددهی و یادگیری در مراکز مهدکودک و پیش دبستان که در فیلیمومدرسه

می‌خوانید، آموزش به روش ایفای نقش است که در آن کودکان کلاس و مربی برای اجرای یک نمایش کوتاه با هم همکاری می‌کنند و از طریق ایفای نقش، یادگیری حاصل می‌شود. در درجه اول این نمایش موضوعات و مفاهیم را به‌صورت عینی و عملی پیش چشم دانش‌آموزان مجسم می‌کند. ثانیا نو‌آموزان فرصت همکاری و تعامل با یکدیگر و بهبود روابط اجتماعی و شخصیت فردی را پیدا می‌کنند.

 

یادگیری معلم محور یا آموزش مستقیم

یادگیری معلم محور جزو روش‌های جدید تدریس در مهد کودک و پیش دبستان نیست، اما بی‌شک جزو موثرترین‌هاست. کودکان از طریق آموزش صریح و مستقیم مربی و طبق یک برنامه‌ریزی دقیق مواردی را یاد می‌گیرند که یاددهی کودک محور آنها از کلاس درس وقت و انرژی بیشتری می‌برد. این نوع آموزش به ابزار و لوازم مشخصی نیاز دارد و مربی درمورد آموزش همزمان به کل کلاس یا به گروه‌های کوچک تصمیم می‌گیرد.

مثلا قبل از کارکردن با مواد و ابزارهای مرتبط با چوب، باید قبل از شروع کار مقررات و دستورالعمل‌های ایمنی به کودک آموخته شود یا فرضا آموزش الفبا (سواد آموزی) نیازمند دخالت صریح و مستقیم مربی است. عملا هرجا که یادگیری کودک محور زمان‌بر باشد، ایمنی کودک را به‌خطر بیاندازد یا از عهده کودک تنها خارج باشد، مربی می‌تواند رویه آموزش معلم محور و مستقیم را برای انتقال اطلاعات به دانش آموز در پیش بگیرد.

 

آموزش پیش دبستانی به روش پروژه‌ای

می‌رسیم به یکی دیگر از جدیدترین روش‌های تدریس در مهد کودک و پیش دبستان که یادگیری پروژه‌ای است. در این نوع آموزش، مربی بچه‌های کلاس را به چند گروه کوچک تقسیم می‌کند یا از همه آنها به‌صورت انفرادی دعوت می‌کند درباره موضوعی که ارزش یادگیری فوق‌العاده زیادی دارد، متمرکز شوند، بررسی کنند و بادقت یاد بگیرد. طی این پژوهش سوالاتی که توسط کودک و مربی یا به واسطه تعامل آنها درباره موضوع پروژه طرح می‌شود، پاسخ داده خواهد شد.

 

آموزش مهدکودک و پیش دبستانی همراه با سرگرمی

تک‌تک کارهای روزمره‌ای که قرار است به نو‌آموزان بیاموزید را به روشی جالب و همراه با سرگرمی اجرا کنید. بازی‌های تک‌نفره و گروهی ضمن ایجاد فضای خوب و شاد در کلاس، شرایط بهتری برای آموزش و یادگیری فراهم می‌کنند. برای مثال می‌توان بازی‌هایی برای پیداکردن شباهت‌های اشکال، شمارش با کارت‌های عدد و ستاره، شناخت گروه‌های حیوانات با اسباب‌بازی‌ها، نمایش حجم‌ها و ابعاد و ... را امتحان کرد. مفاهیمی که از طریق بازی در ذهن کودک می‌نشیند، وارد حافظه بلندمدت شده و مدت‌زمان طولانی‌تری در ذهن باقی خواهد ماند.

 

کلام آخر

هدف این مقاله آشنایی با جدیدترین راهبردهای یاددهی و یادگیری در مراکز مهد کودک و پیش دبستانی بود. بسیاری از والدین مشتاقند بدانند که آیا برای آموزش کودکان در این سن، آموزش معلم‌محور یا همان آموزش مستقیم روش مناسبی برای تدریس است یا خیر! در متن این مقاله مفصل درمورد این مسئله صحبت کردیم و با روش تدریس جدید یادگیری به انتخاب و آغازی گری کودک آشنا شدیم. اگر شما اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید، حتما در بخش نظرات بنویسید.

شما برای ثبت‌نام فرزندتان در کلاس‌های مهدکودک و پیش دبستانی، چقدر به روش تدریس معلمان توجه می‌کنید؟ نظرات‌تان را با ما و همراهان ما در میان بگذارید.

 

1402/5/24

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 957
0/10 (تعداد آرا 0 نفر )
Share