جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
تعداد ایمپلنت برای فک بالا دهان: فک جلو چند ایمپلنت لازم دارد؟
مراحل ایمپلنت کامل فک بالا چگونه باید انجام شود؟ آیا تعداد ایمپلنت برای فک بالا نامحدود است؟ در یکی از فیلم‌هایی سینمایی، شخصیتی منفی، تمام دندان‌های خود را کشیده بود و به جای آن، از دندان کاشته شده مصنوعی استفاده می‌کرد. ظاهرا هدف او از این جراحی‌ها، افزایش تمرکز هنگام کار بود.

چه تعداد ایمپلنت برای فک بالا لازم است؟


مراحل ایمپلنت کامل فک بالا چگونه باید انجام شود؟ آیا تعداد ایمپلنت برای فک بالا نامحدود است؟ در یکی از فیلم‌هایی سینمایی، شخصیتی منفی، تمام دندان‌های خود را کشیده بود و به جای آن، از دندان کاشته شده مصنوعی استفاده می‌کرد. ظاهرا هدف او از این جراحی‌ها، افزایش تمرکز هنگام کار بود. اما فارغ از اثر این آسیب خودخواسته و اثرات منفی آن بر سلامت، آیا فک انسان توان تحمل این تعداد ایمپلنت برای فک بالا و پایین را دارد؟ اگر نه، روی هر فک چه تعداد ایمپلنت می‌توان انجام داد و مهمتر از همه، کسانی که دندان‌های خود را کاملا از دست داده‌اند چطور می‌توانند لبخند خود را بازیابند؟

نحوه محاسبه تعداد ایمپلنت برای فک بالا

یکی از خاطرات مشترک بین متولدین دهه شصت، دیدن بازی «ریوالدو» بود. «ریوالدو» در کودکی تمام دندان‌های خود را به دلیل سوء‌تغذیه از دست داده بود. هرچند لبخند شادی پس از گل او، مثل یک سریال هفتگی، مرتب از صفحه تلویزیون پخش می‌شد. آیا ریوالدو تمام دندان‌های خود را ایمپلنت کرده بود؟

قطعا پاسخ منفی است. کاشت ۱۴ ایمپلنت در هر فک امکان‌پذیر نیست و استخوان فک توانایی تحمل این تعداد پایه را ندارد. در چنین شرایطی، تعدادی ایمپلنت در فک کار گذاشته شده و سپس، پروتزی بر پایه ایمپلنت روی فک نصب می‌شود.

حداکثر تعداد ایمپلنت در هر فک چند تاست؟

اگر بخواهیم ساده بگوییم، تصمیم گیرنده نهایی در خصوص چه تعداد ایمپلنت در هر فک پزشک معالج است. چرا که شاخص‌های زیادی در این تصمیم‌گیری اثرگذارند و ارائه یک پاسخ دم‌دستی، به سادگی جواب‌های اشتباهی را در اختیار خوانندگان قرار خواهد داد. تعداد ایمپلنت های دندانی مورد نیاز در فک بالا به عوامل متعددی از جمله میزان استخوان موجود، سیستم عضلانی و جویدن بیمار و طراحی پروتز (ثابت یا متحرک) بستگی دارد. 

اما با این وجود حداکثر تعداد ایمپلنت در فک بالا را می‌توان 8 و برای فک پایین این تعداد را 6 اعلام کرد. فک پایین استحکام و پایداری بسیار بیشتری نسبت به فک بالا دارد و به همین دلیل نیاز به نصب ایمپلنت‌های کمتر است. به‌طور معمول حداکثر تعداد ایمپلنت قابل نصب برای فک پایین حدود 5 الی 7 ایمپلنت است.  با کاشت این تعداد ایمپلنت در فک پایین به راحتی و بدون هیچ مشکلی می‌توانید پروتز بر پایه نصب کنید.

بد نیست بدانید میزان موفقیت ایمپلنت دندان در فک بالا تقریباً 90٪ است. یک پژوهش علمی نشان داد با مراقبت های دندانی مناسب، میزان موفقیت به 98٪ افزایش می‌یابد. میزان موفقیت ایمپلنت های دندانی به عوامل مختلفی از جمله نوع ایمپلنت، سلامت بیمار، کیفیت استخوان و ناحیه ای از فک که در آن عمل انجام می شود بستگی دارد.

  • عمولاً بیماران زیر 40 سال نسبت به افراد بالای 40 سال درصد موفقیت بیشتری دارند
  • بیمارانی که سیگار نمی‌کشند و لثه‌ها و استخوان‌های سالمی دارند، بیشتر احتمال دارد که ایمپلنت‌های دندانی موفقی داشته باشند.
  • دندان‌های قسمت جلویی دهان نسبت به دندان‌های پشت دهان کمتر تحت فشار قرار می‌گیرند، بنابراین احتمال ایجاد مشکل در ایمپلنت کمتر است.


مقایسه تعداد ایمپلنت برای فک بالا و پایین

با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد که حداکثر تعداد ایمپلنتی که می‌توان برای هر فرد نصب کرد 14 عدد است. اما این عدد به نظر پزشک و شرایط بیمار بستگی دارد و بسته به نظر دکتر حداکثر تعداد ایمپلنت در هر فک می‌تواند، متغیر باشد.

میزان موفقیت ایمپلنت های دندانی در فک بالا کمی کمتر از فک پایین است و میزان موفقیت پنج ساله تقریباً 90٪ است. دلیل این موضوع، تراکم پایینتر استخوان فک بالا است.

فک بالا به نسبت فک پایین ساختاری اسفنجی دارد همین ساختار اسفنجی سبب شده تا فک بالا به نسبت فک پایین، نرم‌تر باشد. نرم بودن فک بالا سبب شده است تا بیمار به تعداد بیشتری ایمپلنت به عنوان پایه برای پروتز خود نیاز داشته باشد. به‌طور معمول تعداد ایمپلنت برای فک بالا جهت نصب پروتزها در دهانی که تمامی دندان‌های خود را از دست داده است، حدود 6 تا 8 ایمپلنت است.

مقایسه قیمت ایمپلنت کامل فک بالا و پایین

خب، شاید بد نباشد به جز ظرفیت پذیرش ایمپلنت در هر فک، به یک نگرانی مهم دیگر هم بپردازیم: پول. هزینه ایمپلنت کامل فک بالا و پایین را باید مهمترین دغدغه‌ی داوطلبین این درمان دانست. چرا که هزینه حتی یک ایمپلنت در تهران با نرخ آبان ۱۴۰۲ هم بار مالی چشمگیری را به مراجع تحمیل می‌کند. خبر خوب این که هزینه ایمپلنت فک پایین به دلیل نیاز به کاشت تعداد کمتر ایمپلنت، پایین‌تر است. همچنین فک بالا معمولا به ایمپلنت‌های بیشتری نیاز دارد، همین موضوع سبب شده است تا هزینه انجام ایمپلنت برای فک بالا بیشتر از فک پایین باشد.

قیمت ایمپلنت کامل فک بالا و پایین به عوامل بسیار زیادی مانند نوع ایمپلنت به کار برده شده، مهارت و تجهیزاتی (دستگاه‌های CAM – CAD) که پزشک قبل و در هنگام جراحی از آن استفاده می‌کند، ناحیه کاشت، فقدان تک دندان، نیاز به تقویت استخوان، حفره دندان، سینوس و ایمپلنت پایه بلند و .. بستگی دارد و نمی‌توان به‌طور قطع قیمت مشخصی برای ایمپلنت کامل فک بالا و پایین اعلام کرد. 

به طور توسط، قیمت ایمپلنت کامل فک بالا و پایین به ازای کاشت 11 الی 14 عدد ایمپلنت (پایه) بین 150 تا 400 میلیون تومان است. این قیمت با احتساب مواردی مانند نصب پایه، ضمانت، روکش‌های ایمپلنت محاسبه و هزینه جراحی لیفت سینوس و پیوند استخوان فک هم نادیده گرفته شده است.

این موارد مهمترین عوامل موثر بر هزینه ایمپلنت کامل فک بالا هستند:

تعداد پایه مورد نیاز برای ایمپلنت یا فیکسچر

تعداد پایه مورد نیاز برای هر شخص توسط دکتر متخصص تشخیص داده می‌شود. این تعداد با توجه به شرایط فرد (بی دندانی) و بودجه او تعیین می‌شود. تعداد پایه مورد نیاز برای ایمپلنت فک بالا بیشتر از فک پایین است.


 

روکش تاج

ایمپلنت‌های کامل در انواع مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند. این روکش‌‌ها قیمت‌های متفاوتی دارند برای مثال ایمپلنت‌های all-on-4 نسبت به all-on-6 قیمت کمتری دارند و استفاده از آن‌ها می‌تواند، هزینه‌های شما را در ایمپلنت کامل دهان کاهش دهد. 

قیمت دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت برای هر فک بین 20 تا 50 میلیون تومان است.

پیوند استخوان

افرادی بدون دندان معمولا دچار تحلیل استخوان فک می‌شوند. در چنین شرایطی برای قرار دادن پایه‌های ایمپلنت روی استخوان نیاز به استخوان با تراکم بالا است. البته بنابر نظر پزشک برای این شخص می‌توان از روش‌های دیگر ایمپلنت مانند کاشت مینی ایمپلنت استفاده کرد اما اگر فرد نیاز به پیوند استخوان و همچنین سینوس لیفت داشته باشد، این هزینه‌ها به هزینه‌های نهایی انجام ایمپلنت کامل دهان اضافه خواهد شد. 

عارضه‌هایی مانند عدم پایداری فک، بیماری‌های دهان و دندان و .. نیز بر هزینه‌های ایمپلنت کل دهان موثر هستند.

سخن پایانی

هر کس (بدون دندان‌های عقل) حدود 28 دندان دارد. البته به دلایل مختلف مانند تصادف و یا پوسیدگی، ممکن است برخی از دندان» ها از دست بروند. برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته، استفاده از ایمپلنت بهترین روش است.  البته به ازای تمام دندان‌های از دست رفته نیاز به ایمپلنت نداریم؛ چرا که با کاشت چند ایمپلنت در هر فک امکان نصب پروتز متحرک بر پایه ایمپلنت فراهم خواهد شد.

اگر قصد ایمپلنت فک بالا یا ماگزیلا را دارید و نگران این موضوع هستید که مجاز به کاشت چه تعداد ایمپلنت برای فک بالای خود هستید، بهتر است برای مشاوره تخصصی به متخصص ایمپلنتولوژیست مراجعه کنید.

 

1402/7/29

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 261
0/10 (تعداد آرا 0 نفر )
Share