جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
بهترین دانشگاه های جهان برای تحصیل
بسیاری از افراد متقاضی تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور هستند. تحصیل در برترین دانشگاه های جهان علاوه بر امکان رشد به شما، فرصت شغلی و تحقیقاتی بی نظیری را نیز برایتان ایجاد می کند. اگر شما هم از علاقه مندان تحصیل در خارج از کشور هستید در ادامه با ما همراه باشید .

بسیاری از افراد متقاضی تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور هستند. تحصیل در  برترین دانشگاه های جهان علاوه بر امکان رشد به شما، فرصت شغلی و تحقیقاتی بی نظیری را نیز برایتان ایجاد می کند. اگر شما هم از علاقه مندان تحصیل در خارج از کشور هستید در ادامه با ما همراه باشید .در این مقاله قصد داریم تا برترین دانشگاه های جهان در آخرین رتبه بندی جهانی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی را برای شما معرفی کنیم. البته این رتبه بندی برای رشته های مختلف متفاوت است و برای مثال ممکن است در شرایط تحصیل پزشکی در خارج از کشور رتبه بندی دانشگاهها متفاوت باشد.

معیارهای ارزیابی و انتخاب بهترین دانشگاه های جهان

 ایده رتبه بندی و مقایسه دانشگاه ها در سطح جهان برای اولین بار در کشور چین مطرح شد. دانشگاه شانگهای برای اولین بار در جهان اقدام به تعریف معیارها و شاخص های خاصی کرد تا از طریق آن بتواند دانشگاه‌های جهان را مقایسه کند و از نتایج آن برای بهبود کیفیت خود استفاده کند. نتایج این طرح که از سال ۱۹۹۸ میلادی آغاز شد نهایتاً در سال ۲۰۰۳ به صورت جهانی اعلام شد و اولین نظام رتبه بندی دانشگاه های جهان تحت عنوان «رنکینگ شانگهای» شکل گرفت.رنکینگ شانگهای تعداد دانشگاه های محدودی را ارزیابی می‌کند.( سالانه حدود ۱۰۰۰ دانشگاه در دنیا)و از این تعداد فقط برای ۵۰۰ دانشگاه رتبه بندی اعلام می کند. از جمله معیارهایی که از قدیم مورد توجه رنکینگ شانگهای قرار داشته است می توان به: تعداد مقالات چاپ شده در مجلات معتبر، تعداد ارجاعات به مقاله ها، تعداد اختراعات، تعداد دانشمندان و تعداد جوایز علمی کسب شده توسط دانشجویان دانشگاه‌ها اشاره کرد.

 در گذر زمان سیستم های رتبه بندی مختلفی برای ارزیابی دانشگاه های جهان توسط موسسات خصوصی و دولتی در سراسر جهان شکل گرفت.هر کدام از این سیستم‌ها معیارهای خاصی را مورد بررسی قرار می دهند. به طور مثال اغلب موسسات رتبه بندی دانشگاه ها در امریکا بر اساس فرایند گزینش و پذیرش دانشجو توسط دانشگاه ها امتیاز می‌دهند، در حالی که اغلب موسسات اروپایی به سطح علمی دانشگاهها و کیفیت آموزش هر دانشگاه اهمیت بیشتری می‌دهند. البته موارد رفاهی نیز معمولاً مورد توجه قرار می گیرند.( مواردی مثل امکان اسکان دانشجو، بورس های تحصیلی، وضعیت تغذیه...)

شاخص های متفاوتی برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها وجود دارد که معمولاً سیستم های مختلف رتبه بندی ترکیبی از این شاخص ها توجه می کنند. به طور معمول سیستمهای رتبه بندی به موارد زیر توجه خاص دارند:

 آمارهای تجربی، بورسیه‌های تحصیلی، فرایند پذیرش دانشجو، کیفیت آموزش، سنجش نسبت اساتید به دانشجویان، تعداد مقالات چاپ شده توسط دانشجویان، اختراعات، جوایز بین المللی(مانند نوبل، فیلدزو...) تعداد فارغ التحصیلان موفق  ،امکانات و فضاهای آموزشی (از قبیل کتابخانه ها، آزمایشگاه ها، موسسات تحقیقاتی و...) ،امکانات رفاهی( مانند خوابگاه ها، سالن های ورزشی، سلف غذاخوری و...)

رتبه بندی بهترین دانشگاه های جهان برای تحصیل

همانطور که پیشتر گفته شد رتبه بندی های مختلفی برای دانشگاه‌های جهان توسط موسسات ارزشیابی سراسر جهان انجام می شود، که هر کدام از آنها معیارهای خاص خود را در نظر می‌گیرند. در ادامه به بررسی معتبر ترین سیستم های رتبه بندی دانشگاه های جهان میپردازیم:

1-رتبه بندی شانگهای :

این رتبه بندی توسط دانشگاه جائوتنگ شانگهای(SJTU) در در جهان با نام« سیستم رتبه بندی آکادمیک دانشگاه ها(ARWU)» شناخته می شود.

رتبه بندی آکادمیک دانشگاه های جهان(ARWU) به عنوان پیشگام در این حوزه شناخته می‌شود و از معتبرترین سیستم های ارز شیابی دانشگاهی است. ARWU بر اساس روش شناسی شفاف و بررسی داده‌های عینی، نتایج رتبه بندی خود را اعلام میکند.

دانشگاه جیائوتنگ شانگهای نوع دیگری از رتبه بندی را تحت عنوان «رتبه بندی جهانی رشته های تحصیلیGRAS» ارائه می‌دهد. در این رتبه‌بندی دانشگاه‌ها به تفکیک رشته ها و حوزه‌های مطالعاتی مهندسی و فنی ،علوم انسانی و اجتماعی، علوم پزشکی و علوم پایه طبقه بندی می شوند.

2- نظام رتبه بندی دانشگاهی QS:

مجموعه رتبه بندی QS در سال ۲۰۰۴ افتتاح شده و در حال حاضر محبوب ترین منبع داده های مقایسه ای و سیستم رتبه بندی دانشگاه های جهان است. QS به شما این امکان را می‌دهد تا به روز ترین نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌ها را در اختیار داشته باشید و برترین دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی جهان را بر اساس منطقه و موضوع مد نظر خود بررسی کنید. از جمله شاخص‌های مورد بررسی در نظام رتبه بندی QS  می توان به میزان استناد به مقالات، تعداد اساتید و دانشجویان بین الملل،نسبت تعداد دانشجو به استاد، میزان اشتغال فارغ التحصیلان، تعداد جوایز بین المللی در حیطه های مختلف علمی د اشاره کرد.

3- نظام رتبه بندی تایمز

این سیستم رتبه بندی نیز از سال ۲۰۰۴ فعالیت خود را به صورت اشتراکی با سیستم QS آغاز کرد و سپس از آن جدا شد. در حال حاضر ارزیابی ها و نتایج خود را به صورت مستقل اعلام می‌کند. طبق اعلام کارشناسان سیستم رتبه بندی تایمز، سه موضوع تحقیقات، آموزش و تاثیرگذاری در صنعت از اصلی ترین معیار ها برای رتبه بندی دانشگاه ها در موسسه تایمز  می باشد. رتبه‌بندی تایمز تاکید ویژه‌ای در زمینه پژوهش با هدف بکارگیری علم در صنعت دارد. در این رتبه بندی ،آموزش( با ارزیابی  محیط یادگیری) ارزش پژوهش ها( با ارزیابی میزان استناد، حجم درآمد و کاربرد در صنعت) ارزشگذاری میشوند. تاثیر تحقیقات و کاربرد در صنعت پژوهش ها بسیار مورد توجه هستند.

 رتبه بندی بهترین دانشگاه های جهان برای تحصیل

 در یک بررسی کلی از وضعیت علمی،تحقیقاتی و رفاهی دانشگاه های بزرگ جهان می توان رتبه بندی این دانشگاه‌ها را طبق سیستم QS  به صورت زیر اعلام کرد:

  • دانشکده تکنولوژی و فناوری دانشگاه ماساچوست آمریکا
  • دانشگاه آکسفورد انگلستان
  • دانشگاه استنفورد امریکا
  • دانشگاه کمبریج انگلستان
  • دانشگاه هاروارد امریکا
  • دانشکده تکنولوژی و فناوری کالیفرنیا( کال تک)
  • کالج امپریال لندن(کالج سلطنتی لندن)
  • دانشگاهی ETH زوریخ سوئیس
  • دانشگاه UCL انگلستان
  • رتبه دهم دانشگاه شیکاگو امریکا

 معرفی بهترین دانشگاه های امریکا برای تحصیل

 بدون شک کشور امریکا یکی از پیشگامان عرصه علم و فناوری در دنیا است که مدارک صادره از اغلب دانشگاه ای آن در همه دنیا معتبر و شناخته شده هستند. به همین دلیل افراد زیادی متقاضی تحصیل در دانشگاه های این کشور می باشند. در ادامه به معرفی چند دانشگاه برتر این کشور می پردازیم:

  • دانشکده فناوری کالیفرنیا(کالتک) :دانشکده فناوری کالیفرنیا در سال ۱۸۹۱ تاسیس شد. این دانشگاه خصوصی در حال حاضر ۳۲۳۳ دانشجوی فعال و ۳۵۳ عضو هیئت علمی دارد. در سال های اخیر این دانشگاه در رتبه بندی جهانی دانشگاه های جهان و رتبه بندی کیفیت آموزش در سطح جهان در جایگاه اول قرار گرفته است. این دانشگاه بیشتر در حوزه علوم مهندسی متمرکز است. شهرت جهانی کالتک به دلیل مشارکت های علمی مهندسی و فناوری اساتید و فارغ التحصیلان آن در حوزه صنعت و کسب ۳۳ جایزه نوبل است. حدود ۳۰۰ عضو هیئت علمی این دانشگاه به هزار دانشجوی کارشناسی و ۱۳۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش می دهند که کمترین نسبت دانشجو به استاد در جهان است. این دانشگاه با مساحت ۱۲۴ هکتار در شهر پاسادانای ایالت کالیفرنیا واقع است. آزمایشگاه پیشرانش جت(JPL) ناسا  تحت مدیریت این دانشگاه است. دانشکده فنی کالیفرنیا از امکانات تحقیقاتی و آموزشی نظیر آزمایشگاه لرزه شناسی و شبکه جهانی رصد خانه های نجومی (رصدخانه پالومار و رصدخانه M.keck )بهره می گیرد. در نظام رتبه بندی QS   این دانشکده در جایگاه ششم جهان قرار دارد.
  • دانشگاه هاروارد: یکی دیگر از دانشگا های خصوصی امریکاست. هاروارد در سال ۱۳۳۶ در شهر کمبریج ایالت ماساچوست امریکا تاسیس شد. در حال حاضر 21575 دانشجوی فعال در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه در حال تحصیل هستند. هاروارد ۲۲۹۸ عضو هیئت علمی دارد که همگی از متخصصین و دانشمندان علوم مختلف می باشند. تاریخچه، اثرگذاری و ثروت این دانشگاه، آن را به یکی از معتبرترین مراکز علمی و تحقیقاتی در جهان تبدیل کرده است.هاروارد قدیمی ترین موسسه آموزش عالی در ایالات متحده است و شرکت هاروارد که توسط ریاست دانشگاه و اعضای هیات علمی آن اداره می شود اولین شرکت رسمی وابسته به دانشگاه هاروارد است که به منظور عملی کردن پروژه های نحقیقاتی دانشجویان این دانشگاه تاسیس شده است.  دانشگاه هاروارد در حدود ۵۰ رشته در مقطع کارشناسی ۱۳۴ رشته در مقطع ارشد و ۳۲ رشته در مقطع دکترای تخصصی را ارائه می دهد. دانشگاه هاروارد از دانشکده های مختلفی چون دانشکده پزشکی، حقوق، دندانپزشکی، علم و هنر، اقتصاد، طراحی و گرافیک مهندسی و علوم پایه تشکیل شده است. هر کدام از این دانشکده‌ها در جایگاه برتری در سطح جهان قرار دارند. دانشگاه هاروارد دارای رتبه اول در رتبه بندی شهرت و  رتبه دوم در رنکینگ کیفیت آموزش است. دانشگاه هاروارد از بهترین گزینه های تحصیل پزشکی در آمریکا محسوب می شود.
  • دانشکده فنی دانشگاه ماساچوست: دانشکده فنی دانشگاه ماساچوست  که با عنوان MIT  نیز شناخته می شود،عبارت« ذهن و  دست» را شعار خود قرار داده است .این دانشگاه در سال ۱۸۶۱ تاسیس شد. امروزه MIT با حدود هزار عضو هیئت علمی و بیش از ۱۱ هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به یکی از غول های آموزشی و پژوهشی  در حزوه مهندسی و فنی در دنیا تبدیل شده است. MIT یک دانشگاه خصوصی، مستقل و مختلط است که از ۵ دانشکده: معماری و برنامه ریزی، مهندسی، علوم انسانی، هنر و علوم اجتماعی و علوم پایه تشکیل شده است. ارتباط نزدیک با صنعت و تحقیقات کاربردی، به فارغ التحصیلان MIT کمک کرده است تا بیش از ۳۰ هزار شرکت فعال را راه اندازی کنند، 6/4 میلیون شغل ایجاد کنند و سالانه حدود 9/1 تریلیون دلار گردش مالی داشته باشند. در نظام رتبه بندی QS  دانشکده فنی دانشگاه ماساچوست در جایگاه اول جهان قرار دارد.
  • دانشگاه استنفورد :دانشگاه استفورد یکی دیگر از دانشگاههای خصوصی ایالات متحده است.این دانشگاه حدود 16319 دانشجوی فعال و ۲۲۲۷ عضو هیئت علمی دارد .این دانشگاه در شهراستنفرد ایالت کالیفرنیا واقع شده است. این دانشگاه رتبه ۴ را در مقیاس جهانی دانشگاه ها و رتبه ۳ را در مقیاس کیفیت آموزش از آن خود کرده است. دانشگاه استنفورد ۷ دانشکده دارد که عبارتند از:دانشکده علوم انسانی، سلامت و بهداشت، پزشکی، مهندسی و فناوری اقتصاد،کامپیوتر،آموزش،روانشناسی، علوم اجتماعی و علوم فیزیک . ۱۵ هزار دانشجو در رشته های مختلف این دانشکده ها در حال تحصیل هستند. فارغ التحصیلان دانشگاه استنفورد شرکت‌های بزرگی چون گوگل ،یاهو، هیولت پاکارد ساین ماکرو سیستمز، لینکدین و ...را تاسیس کرده اند .این دانشگاه با ضریب پذیرش ۴ درصد، رقابتی ترین دانشگاه جهان نام گرفته است .دانشگاه استنفورد ۹۸ رشته در مقطع کارشناسی و بیش از90 رشته در مقطع تحصیلات تکمیلی به دانشجویان ارائه میدهد.در نظام رتبه بندی QS ،دانشگاه استنفورد در جایگاه سوم جهان( به طور مشترک با دانشگاه کمبریج انگلستان) قرار دارد.
  • دانشگاه کلمبیا: یکی  دیگر دانشگاه های خصوصی امریکا با ۲۲۷۰۱ دانشجویی در حال تحصیل و ۴۶۷۲ عضو هیئت علمی است .این دانشگاه دارای رتبه هفتم در بین دانشگاه‌های برتر جهان و رتبه سیزدهم از لحاظ کیفیت آموزش می باشد. دانشگاه کلمبیا قدیمی ترین موسسه آموزش عالی ایالات نیویورک است و در منطقه منهتن شهر نیویورک واقع شده است. این مرکز تحقیقاتی، موسسه های جهانی کلمبیا را در خارج از امریکا( در شهرهایی چون امان، پکن، استانبول، پاریس، بمبئی ریودوژانیرو و سانتیاگو) اداره می کند. دانشگاه کلمبیا رشته های تحصیلی متنوعی را در حوزه های مدیریت و علوم اجتماعی،اقتصاد و بازرگانی،مهندسی و فناوری،علوم زیستی و پزشکی و علوم طبیعی در  مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می دهد.

 معرفی بهترین دانشگاه های جهان برای تحصیل در انگلستان

 کشور انگلستان یکی از محبوب‌ترین کشورهای قاره اروپا برای تحصیل به شمار میرود. کیفیت بالای آموزش در دانشگاه های این کشور در کنار طبیعت زیبای آن افراد زیادی را مشتاق تحصیل در انگلستان کرده است. در ادامه قصد داریم تا برترین دانشگاه های انگلستان را برای تحصیل به شما معرفی کنیم.

  • دانشگاه آکسفورد : برترین دانشگاه دولتی انگلستان به شمار می‌رود. حدود ۲۰ هزار دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل و حدود ۱۹۰۰ عضو هیات علمی در آن در حال تدریس هستند. این دانشگاه در شهر آکسفورد کشور انگلستان واقع شده است و دارای رتبه دوازدهم در رنکینگ بین المللی دانشگاهی و رتبه بیست و ششم در کیفیت آموزش است .در سیستم رتبه بندیQS این دانشگاه در رتبه ۴ جهان قرار دارد. کالج های این دانشکده به دلیل سیستم آموزشی منحصر به فرد خود در جهان شهرت دارند. بیش از ۲۰ هزار دانشجو از ۱۳۰ کشور جهان در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در این دانشگاه در حال تحصیل هستند. از لحاظ دستاوردهای تحقیقاتی این دانشگاه دارای رتبه یک در انگلستان است و بالاترین درآمد حاصل از پژوهش را نیز دارد. آکسفورد یک شهر دانشگاهی است و دانشکده‌ها و دپارتمان های آموزشی و اداری دانشگاه در سراسر شهر پخش هستند. کتابخانه دانشگاه آکسفورد بزرگترین کتابخانه انگلستان است و بیش از ۱۱ میلیون جلد کتاب( اعم از الکترونیکی و کاغذی) در ۱۱ مجموعه کتابخانه ای این  دانشگاه وجود دارد. دانشگاه آکسفورد دارای ۳۶ دانشکده و ۶ موسسه آموزشی است. دانشکده های آکسفورد در چهار بخش اصلی طبقه بندی می شوند( که هر بخش دپارتمان های تخصصی خود را دارد): علوم انسانی، علوم ریاضی، مهندسی و فنی علوم پزشکی و علوم اجتماعی. دانشکده های علوم انسانی شامل دانشکده های کلاسیک، زبان و ادبیات انگلیسی، تاریخ، زبان شناسی، موسیقی، شرق شناسی ،فلسفه، الهیات و دین می باشد.

 دانشکده های علوم ریاضی و فنی شامل دانشکده های شیمی ،علوم کامپیوتر، زمین شناسی، مهندسی، ریاضی ،مواد ،فیزیک ،علوم گیاهی و  آمار

دانشکده های علوم پزشکی شامل گروه های بیوشیمی، روانشناسی، پزشکی روانپزشکی، اطفال، فیزیولوژی، آنکولوژی، پرستاری، دندانپزشکی ،فیزیوتراپی و ..

  • دانشگاه کمبریج : این دانشگاه بعد از آکسفورد قدیمی ترین دانشگاه دولتی انگلستان است، و به عنوان دومین دانشگاه بزرگ انگلیسی زبان دنیا نیز شناخته می‌شود. دانشگاه کمبریج دارای ۱۸ هزار دانشجوی فعال و حدود 1750 عضو هیئت علمی است. این دانشگاه در رتبه  شانزدهم دانشگاه های برتر جهان قرار دارد و در رتبه بندی کیفیت آموزشی در جایگاه چهلم جهان قرارگرفته است. در نظام رتبه بندی QS نیز دانشگاه کمبریج در رتبه دوم جای دارد. این دانشگاه۳۱ گروه آموزشی مستقل دارد که شش دانشکده ( هنر و علوم انسانی، علوم زیستی، پزشکی بالینی علوم انسانی و اجتماعی، علوم فیزیکی و فناوری) این دانشگاه را اداره میکنند. دانشگاه کمبریج بیش از 10 کتابخانه، 9 موزه علمی، هنری و فرهنگی و یک باغ گیاه شناسی دارد. در طی سالیان ۹۲ شرکت علمی وابسته به دانشگاه کمبریج جوایز علمی متعددی (اعم نوبل، فیلدزو...) راکسب کرده‌اند.
  • کالج سلطنتی لندن( امپریال کالج لندن) : این کالج یکی از معتبرترین مراکز آموزش عالی جهان در بریتانیا است. که در زمینه های پزشکی، مهندسی، علوم پایه، علوم زیستی و اقتصاد شهرت جهانی دارد. کالج سلطنتی لندن در کنار آکسفورد و کمبریج مثلث طلایی دانشگاهی انگلستان نامیده می شود. دانشکده های علوم پایه، مهندسی و پزشکی این کالج شهرت جهانی دارند. البته در سال‌های اخیر دانشکده های بازرگانی و بخش علوم انسانی این کالج نیز نیز مورد توجه جهان قرار گرفته است الج سلطنتی لندن همواره در بین ۱۰ دانشگاه برتر دنیا در سیستم رتبه بندی QS قرار داشته است و در حال حاضر نیز دارای رتبه ششم در QS  است. این دانشگاه حدود ۱۱۱ دوره در مقطع کارشناسی و ۱۵۵ دوره در مقطع تحصیلات تکمیلی به دانشجویان داخلی و خارجی ارائه می‌دهد. این دانشگاه حدود ۱۷ هزار دانشجو فعال و ۱۵۰۰ عضو هیئت علمی دارد.
  • دانشگاه کالج لندن (UCL): از برترین موسسات آموزش عالی در سطح جهان و انگلستان است این دانشگاه در سیستم رتبه بندی دانشگاهی QS  در جایگاه هشتم جهان قرار دارد این دانشگاه سابقه دریافت ۳۰ جایزه نوبل توسط دانشجویان و اساتید خود را داراست. تحقیق و پژوهش با آموزش دانشجویان در این دانشگاه تلفیق شده است و انجام پژوهش های کاربردی مهمترین رسالت این دانشگاه در سال های اخیر اعلام شده. این دانشگاه در حدود ۶۷۵ دوره تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا برای دانشجویان بین الملل و داخلی ارائه می دهد. رشته های دانشگاهی مختلفی در حوزه های علوم انسانی، هنر، مهندسی، پزشکی و اقتصاد در این دانشگاه ارائه می‌شود. این دانشگاه با ۳۵ هزار دانشجوی فعال و 3400عضو هیئت علمی در رتبه ۴۴ جهان از لحاظ کیفیت آموزش قرار دارد.
  • دانشگاه ادینبورگ: دانشگاه ادینبورگ یکی از برترین دانشگاه‌های بریتانیا و جزو همیشگی ۵۰ دانشگاه برتر جهان است. این دانشگاه در رنکینگ QS  در سال ۲۰۲۲ در جایگاه پانزدهم جهان قرار گرفت. دانشگاه ادینبورگ بیش از ۴۵ هزار دانشجو از ۱۵۶ کشور جهان دارد و همواره درصدد جذب نخبگان علمی از سراسر جهان می باشد. دانشگاه ادینبورگ بزرگترین دانشگاه آنلاین گروه علمی راسل انگلستان به شمار می‌رود و هرساله بیش از ۷۰ دوره آموزشی به صورت آنلاین برگزار می‌کند. طبق آمار آژانس تضمین کیفیت دانشگاهی انگلستان دانشگاه ادینبورگ در رتبه اول کیفیت آموزشی در سطح بریتانیا میباشد. این دانشگاه بیش از ۳۰۰ دوره کارشناسی ارش در صد و هشتاد حوزه تحقیقاتی را در سه کالج اصلی خود ارائه می‌دهد :کالج علوم انسانی، هنر و علوم اجتماعی، کالج پزشکی و دامپزشکی، کالج علوم پایه و مهندسی. موقعیت دانشگاه ادینبورگ از لحاظ کیفیت و اثربخشی تحقیقات توسط سازمان تعالی پژوهش بریتانیا REF)) مورد تایید قرار گرفته است. طبق اعلام REF ، ۹۰ درصد از فعالیت‌های تحقیقاتی این دانشگاه به عنوان پیشرو در حوزه صنعت قلمداد می‌شوند. و از این نظر دانشگاه ادینبورگ در رتبه چهارم در بین دانشگاه های انگلستان قرار گرفته است .       



منبع: https://hamrahetahsili.ir

1401/7/17

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 188
5.5/10 (تعداد آرا 10 نفر )
Share