جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
برنامه ریزی درسی(2)
در بخش اول این مقاله، با مفهوم برنامه ریزی (تعریف، اهمیت، مزایا و انواع برنامه ریزی) آشنا شدید. اینک و در بخش دوم، الزامات و نکات کلیدی قبل از برنامه ریزی را مرور خواهیم کرد و در بخش سوم و پایانی، مراحل برنامه ریزی را با هم خواهیم دید.

برنامه ریزی درسی(2)


بخش دوم: الزامات یک برنامه ریزی موفق


برنامه ریزی  مسیر ایرانیشاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که برای پیشرفت تحصیلی تان برنامه ریزی کرده اید و مصصم و پرتلاش مدتی را نیز پیش رفته اید، اما خیلی زود، تردید، خستگی و ناامیدی بر شما غلبه کرده و دیگر تلاش و روحیه دادن هم نتیجه ای در بر نداشته است. آنگاه شما در جستجوی علت، در دام "مقایسه خود با دیگران" افتاده اید و به سرعت نتیجه گرفته اید که: "حتماً هوش من از آنها کمتر است" یا " استعداد ندارم" و از این قبیل افکار آزار دهنده!

اما دوست من! تحقیقات نشان داده است که در بیشتر موارد، پای دو عامل اصلی و یا بهتر بگوییم، دو دشمن دیرین برنامه ریزی یعنی "ضعف برنامه" و "ضعف اجرا" در میان است و موضوع هیچ ارتباطی به هوش و استعداد و سایر مواهب خدادادی شما ندارد.

در واقع، اولی به علت عدم رعایت اصول برنامه ریزی و دومی به علت تنبلی یا نداشتن عزم و اراده و انگیزه و تلاش کافی و در یک کلام، " متعهد نبودن به برنامه" روی داده است. در هر دو حالت، شما باید دوباره  با "خودتان" به رقابت برخیزید و  بخواهید که این وضعیت را تغیییر دهید.

با این مقدمه، چند نکته مهم را یادآور می شویم. این نکات که در خصوص برنامه ریزی و رموز موفقیت آن است، شما را در مراحل بعدی برنامه ریزی یاری خواهد کرد:

  1. برنامه ریزی برای کسی که تا کنون برنامه نداشته یا طبق برنامه پیش نمی رفته، یک "تغییر" محسوب می شود و اصولاً تغییر برای کسی که ظرفیت و انگیزه لازم را در خود ایجاد نکند، امری دشوار و حتی ناممکن است. پس حتماً قبل از برنامه ریزی روی انگیزه های خود کار کنید و آن ها را تقویت کنید. داشتن اعتماد به نفس، نداشتن تصورات منفی، مجهز شدن به ابزارهای لازم نظیر روش های صحیح مطالعه، مدیریت زمان و مواردی از این قبیل، انگیزه شما را تقویت خواهد کرد. البته به خاطر داشته باشید که خود برنامه هم به ویژه اگر موفق اجرا شود، باعث افزایش انگیزه شما خواهد شد.

  2. برای برنامه ریزی مناسب، به ذهنی آرام و آزاد و متمرکز نیاز است. این خود باعث ایجاد نظم فکری در شما خواهد شد که بسیار مهم است. پس در انتخاب زمان برنامه ریزی دقت لازم را به خرج دهید.

  3. در تنظیم برنامه، باید مثبت اندیش بود، اما مراقب باشید بلند پرواز نباشید! خوش بینی تا آنجا مناسب است که کیفیت فدای کمیت نشود. مطالعه 10صفحه با فهم مؤثر بسیار بهتر از مطالعه 20 صفحه بدون درک مطلب است.

  4. در هنگام برنامه ریزی به تفاوت های فردی دقت کنید. افراد در همه ویزگی ها یکسان نیستند. عواملی نظیر بهره هوشی، پایه درسی، شرایط خانوادگی، نقاط ضعف و قوت در دروس مختلف و... نمونه های این تفاوت ها هستند. همین واقعیت باعث شده تا مشاورین تحصیلی، شما را به داشتن یک برنامه اختصاصی تشویق کنند نه یک برنامه کلی و ازپیش تعیین شده.

  5. به اجرای برنامه متعهد باشید. البته این به معنی تعصب کورکورانه بر روی برنامه نیست، چرا که هر برنامه ای ممکن است با تغییر شرایط ، نیاز به بازبینی داشته باشد. بلکه منظور این است که تنبلی را کنار گذاشته و با تلاش کافی و هدفمند، مطابق برنامه حرکت کنید و هر زمان که مطمئن شدید برنامه نیاز به تغییر دارد، بدون رها کردن آن و بلافاصله، تغییر لازم را اعمال کرده و دوباره ادامه دهید.

  6. تنها رقیب شما در هر برنامه، خود شما هستید. پس در تکاپوی مقایسه با دیگران نباشید و در هنگام ارزیابی اجرای برنامه، تنها خودتان را با قبل خودتان مقایسه کنید.

 

بسیار خوب! اکنون شما آماده برنامه ریزی هستید. در بخش سوم و پایانی، وارد مرحله اجرا خواهیم شد و شما را با مراحل مختلف برنامه ریزی آشنا خواهیم کرد.

برنامه ریزی  مسیر ایرانی





 
مقالات مرتبط :

برنامه ریزی درسی (1)

15 روش برای اینکه روز خود را با انگیزه آغاز کنید

10 اشتباه رایج در مدیریت زمان

6 کلاه تفکر

 

1392/12/19

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 2496
3.8/10 (تعداد آرا 25 نفر )
Share