جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
بازارکار عمران و چگونگی کسب آمادگی برای ورود به آن
عمران در لغت به معنى آبادانى و ساخت و ساز مى باشد. رشته ى عمران در دانشگاه طیف وسیعى از علوم مختلف را در برمی گیرد، به همین خاطر اکثر دانشجویان عمران بعد از فارغ التحصیلى دچار سردرگمى هستند...

عمران در لغت به معنى آبادانى و ساخت و ساز مى باشد.

رشته ى عمران در دانشگاه طيف وسيعى از علوم مختلف را در برمي گيرد، به همين خاطر اكثر دانشجويان عمران بعد از فارغ التحصيلى دچار سردرگمى هستند كه با خواندن درسهايى مانند تحليل سازه، مقاومت مصالح، فولاد و بتن و اصول مهندسى سد، نقشه بردارى، متره و برآورد، مديريت پروژه و...... قرار هست در چه حوزه اى فعاليت كنند. با توجه به گسترده بودن مطالبي كه در دانشگاه آموزش داده مي شود و عدم معرفى ارتباط بخش هاى مختلف در دانشگاه، متاسفانه اين سردرگمى در اغلب موارد منجر به دلسرد شدن و از دست دادن اعتماد به نفس در پيدا كردن شغل مناسب و مرتبط مي شود.

اما چطور مي شود اين مشكل را حل كرد؟!
بله رشته ى عمران رشته ى بسيار گسترده اى هست، اما هر نفر با كسب شناخت از توانايى ها و علاقمنديهاى خود مي تواند با يك راهنمايى مناسب مسير درست جهت حرفه ى خود را انتخاب كند.

حوزه هاى مختلف كارى در رشته عمران شامل طراحى، نظارت و اجرا، متره و برآورد، كنترل پروژه  مي شود که در ادامه شرح مختصرى از اين حوزه ها و نيازمنديهاى آنها، ذكر مي شود.

١-طراحى: اين حوزه براي افرادى مناسب مي باشد كه در دانشگاه علاقه ى بيشتري به درسهاى طراحى مانند مقاومت مصالح، فولاد، بتن، بارگذارى، مكانيك خاك و اصول مهندسى سد و زلزله و ... داشته اند و يا در خود اين اراده را مي بينند كه زمانى براي يادگيرى مجدد اين مباحث بگذارند ، همچنين لازمه ي موفق شدن در اين فيلد آشنايى با نرم افزارهاي طراحى و نقشه كشى مخصوصا Etabs و safe وAutocadمي باشد.
اين افراد مي توانند در شركت هاى مشاور كه وظيفه ى طراحى پروژه ها و تهيه نقشه هاى پروژه را دارند استخدام شوند.

٢-كارشناس اجرا و نظارت: دانشجويان و مهندسانى كه علاقه به كار كردن در محيط هاى اكتيو كارگاهي دارند مي توانند وارد اين فيلد شوند. اين گروه در شركتهاي مختلف پيمانكارى، مشاور و كارفرما مي توانند جذب شوند.دروس مرتبط با اين فيلد درسهاى اجرا شامل روش هاى اجراى سازه ها، اجراى سازه هاى فولادى، اجراى سازه هاى بتنى، مصالح ساختمانى، نظارت و كنترل اجرا و .....هستند برخى از اين دروس ممكن است در دانشگاه ها به صورت اختيارى تدريس شوند و يا متاسفانه زياد جدي گرفته نشوند. لذا دانشجويان عمران پس از فارغ التحصيل شدن، آشنايى زيادي با موقعيت هاي شغلى مربوط به نظارت و اجرا ندارند.

٣-كارشناس دفتر فني يا مترو: دانشجويان يا مهندسانى كه خيلى در دانشگاه در درس هاى طراحى موفق نبودند ولى شوق يادگيرى را دارند نگران نباشند چون ميتوانند با صرف زمان خيلى كمترى نسبت به گروه طراحى، خود را تبديل به يك مهندس دفتر فنى حرفه اى كنند. دروس متره و برآورد و آشنايى با نقشه خوانى و بخشنامه هاى مربوط به امور قراردادها و يادگيري نرم افزار Excel در سطح متوسط براي تبديل به يك مهندس مترور حرفه اى شدن كافى ميباشد، اين گروه ميتوانند در تمامى شركتهاى مرتبط با ساخت و ساز، شامل پيمانكارى، مشاوره، كارفرمايى، طرح و ساخت، انبوه سازى مشغول به كار شوند.
اما اين حوزه كارى مهندسى عمران هم متاسفانه در نظام آموزشى مورد كم لطفى قرار گرفته است و تنها به يك درس متره و برآورد و آموزش نه چندان درخور آن بسنده ميكنند.

٤_كارشناس كنترل پروژه: اين رشته بين مهندس هاى عمران و صنايع مشترك هست، اما به خاطر آشنايى بيشتر مهندسان عمران با مبانى ساخت و ساز، مهندسان عمران شانس بيشترى براى جذب شدن در پروژه هاى ساخت و ساز را دارا ميباشند. لازمه ى وارد شدن به اين رشته آشنايى با روش هاى اجرايى و يادگيرى نرم افزار Msproject وPrimaveraميباشد، اما باز هم در دانشگاه ها متاسفانه خيلى به اين حوزه پرداخته نمي شود و دانشجويان عملا بعد از فارغ التحصيلى از فرصت هاى شغلى موبوط به اين گروه بى بهره مي مانند.


همانطور كه دیدید، اكثر دانشگاه هاى ايران تنها در حوزه ى طراحى فعاليت مي كنند، و عملا در سه حوزه ى ديگر ارتباط دانشگاه با بازار كار قطع شده است، اين مساله ما را بر آن داشت كه كانال آكادمى متره و برآورد را ايجاد كرده و در آن به آموزش نيازمنديهاى مرتبط با اين حوزه ها و همچنين ايجاد ارتباط با آموزش هاى آكادميك بپردازیم.

كانال تخصصی آكادمي متره و برآورد يك كانال آموزشي است و هدف اصلي آن به وجود آوردن فضايى جهت به اشتراك گذاشتن اطلاعات در حوزه ى مهندسى عمران به خصوص علم متره و برآورد و امور قراردادهاست، همچنين در اين كانال نكات مربوط به طراحى و نظارت و همچنين تهيه برنامه زمانبندى و كنترل پروژه، ارائه مي شود.

مطالب اين كانال به نحوى تهيه شده است كه براى كليه ى مهندسان عمران  از مبتدى و بدون سابقه كار تا مهندسان با سابقه، مفيد واقع شود و آنها را در مسير تبديل شدن به يك مهندس مترور حرفه اى هدايت و همراهى كند.

بنابراين مطالب كانال به شرح ذيل ميباشد:
 
  • آموزش رايگان نقشه خوانى؛نقشه هاى سازه هاي متداول بتني و فولادى و نقشه هاى معمارى
  • آموزش رايگان كامل متره و برآورد بر اساس فهرست بهاى ابنيه سال ١٣٩٩
  • آموزش صورت وضعيت نويسى
  • آموزش امور قراردادها و بخشنامه هاى مربوطه به خصوص امور قراردادهاي پيمانكارى
  • شامل: توضيح و تفسير شرايط عمومى پيمان، تعديل و مابه التفاوت، تاخيرات، امور مناقصات، كليم و تجديد نظر در نرخ پيمان
  • ذكر نكات مربوط به طراحى و نظارت سازه ها
  • آموزش تهيه ى برنامه زمانبندى و كنترل پروژه با نرم افزار Msp
 
برای عضویت در کانال روی لینک زیر کلیک کنید:

 



1399/3/25

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 1928
5.2/10 (تعداد آرا 24 نفر )
Share