جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
آموزش حسابداری فنی و حرفه ای
مدرک فنی و حرفه ای یکی از مدرک های معتبر دوره های حسابداری است که حتی در بسیاری از کشورهای دیگر هم مورد پذیرش است ...



دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان تنها دانشگاه متولی آموزش عالی فنی و حرفه ای در کشور، از سال ۱۳۹۰ با مجوز رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کار خود را آغاز نموده است. دانشکده ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای به عنوان واحدهای زیرمجموعه این دانشگاه، سابقه ی بیش از چهل سال فعالیت آموزشی داشته و از اولین مراکز آموزش عالی کشور هستند. در کنار آموزشکده های دانشگاه فنی و حرفه ای، بسیاری از آموزشگاه های آزاد با مجوز و تحت نظارت سازمان فنی و حرفه ای فعالیت می کنند و آموزش حسابداری و سایر دوره های مالی از جمله مهمترین دوره های آموزشی این موسسات می باشد.

 


آموزش حسابداری با مدرک فنی و حرفه ای

بسیاری از کسانی که دوره های آموزشی حسابداری را می گذرانند علاقه مند به دریافت مدرک معتبر هم می باشند. مدرک یا گواهینامه ای که به وسیله آن بتوانند مهارت خود را اثبات کنند و فرایند یافتن شغل و یا گرفتن کار جدید برای آنها ساده تر شود.

سازمان فنی و حرفه ای ۳ نوع مدرک تحصیلی و آموزشی تعریف کرده است و با توجه به اینکه شما کدام فرایند آموزشی را انتخاب می کنید می توانید مدارک متفاوت دریافت کنید. مدارک صادر شده از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای به سه دسته تقسیم می شوند :

  • مدارک رسمی
  • مدارک مورد تایید
  • مدارک گذر مهارتی

مدارک رسمی به کسانی تعلق می گیرد که از طریق کنکور سراسری در دوره های آموزشی فنی و حرفه ای پذیرفته شده اند و آزمون ها و آموزش های مرتبط را در دانشکده های فنی و حرفه ای پشت سر گذاشته اند. این مدارک معادل مدرک کاردانی یا کارشناسی است و به دلیل مطابقت با استانداردهای بین المللی و دریافت کد حرفه و دوره آموزشی، اعتبار بین المللی دارد و می توانید آنها را جهت استفاده ترجمه رسمی کنید.

مدارک مورد تأیید همان هایی هستند که شما پس از گذراندن دوره آموزشی در موسسات آزاد آموزشی و با معرفی آنها به دانشگاه فنی و حرفه ای و شرکت در آزمون مربوطه دریافت می کنید. این مدارک با مهر و امضای موسسه آموزشی و سازمان فنی و حرفه ای صادر می شود و علی رغم دارا بودن ارزش و اعتبار ولی امکان استفاده بین المللی و یا دریافت تسهیلات بانکی (شبیه آنچه برای مدارک رسمی فنی و حرفه ای وجود دارد) از طریق این مدارک وجود نخواهد داشت.

مدارک گذر مهارتی نیز به کسانی اعطاء می شود که در دوره های آموزشی کوتاه مدت، سمینارها و یا همایش ها شرکت می کنند و جزو مدارک غیر رسمی فنی و حرفه ای محسوب می شود.

شهریه آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای در رشته حسابداری

دانشگاه فنی و حرفه ای به صورت سالانه اقدام به اعلام شهریه های آموزش در موسسات آموزشی آزاد می نماید. این شهریه ها به تفکیک هر استان اعلام می شود. به منظور آشنایی شما با حدود شهریه آموزش حسابداری در موسسات آموزشی آزاد فنی و حرفه ای، لیست آن در استان تهران در زیر آورده شده است :

نام دوره

ساعت آموزش

شهریه (تومان)

تئوری

عملی

حسابداری پیشرفته

۳۲

۵۶

۱.۳۰۰.۰۰

حسابداری حقوق و دستمزد

۸۰

۴۰

۳۲۱.۰۰۰

حسابداری دولتی

۶۹

۱۱۵

۵۱۳.۰۰۰

حسابداری صنعتی درجه ۱

۵۵

۹۵

۴۸۱.۰۰۰

حسابداری صنعتی درجه ۲

۵۰

۹۰

۴۵۱.۰۰۰

حسابداری عمومی پیشرفته

۶۰

۸۰

۴۵۱.۰۰۰

حسابداری عمومی تکمیلی

۵۹

۹۱

۴۸۱.۰۰۰

حسابداری عمومی مقدماتی

۳۶

۹۴

۴۲۱.۰۰۰

حسابداری مالیاتی

۷۲

۳۸

۴۲۷.۰۰۰

حسابداری دارایی های ثابت

۵۰

۷۰

۴۲۷.۰۰۰

کیفیت آموزش حسابداری در آموزشگاه های فنی و حرفه ای

از آنجا که آموزش دوره های مختلف از جمله دوره های آموزشی مالی و حسابداری در موسسات آموزشی آزاد توسط مدرسین مورد تأیید سازمان فنی و حرفه ای انجام می شود و خود موسسات تحت نظر سازمان فعالیت می کنند لذا می توان گفت کیفیت آموزش در همه دوره های آموزش حسابداری در این موسسات تا حد زیادی شبیه یکدیگر است.

 اما همانطور که نمی توان تخصص و تسلط تمامی اساتید حسابداری در دانشگاه های کشور را در یک سطح قرار داد و مطمئنا کیفیت آموزش حتی در دو دانشکده حسابداری معتبر با یکدیگر متفاوت است، بنابراین می توانیم بگویی که کیفیت آموزش دوره های حسابداری و مالی در موسسات آموزشی مختلف با هم متفاوت است اما اصول و سرفصل های آنها یکسان است و این تفاوت هم به اختلاف سطح دانش و مهارت آموزشی مربیان و مدرسان و همچنین تسهیلات آموزشی موجود در موسسه آموزشی برمی گردد.   

 تفاوت مدرک فنی و حرفه ای با سایر مدارک آموزشی حسابداری

با توجه به اینکه در سال های اخیر ضرورت آموزش های مهارتی در کشور بیش از گذشته احساس می شود و سیاستگذاری دولت به سمت تشویق جوانان برای شرکت در دوره های مهارتی و فنی و حرفه ای سوق پیدا کرده است لذا قوانینی تصویب شده که باعث می شود دارندگان مدارک فنی و حرفه ای امتیازاتی کسب کنند تا ورود به بازار کار برایشان ساده تر شود و بتوانند با استفاده از مهارت بدست آمده در این دوره ها، برای خود کسب و کاری برپا کنند یا اینکه ساده تر به استخدام درآیند.

سهولت در اخذ پروانه کسب، دریافت وام خود اشتغالی وکاربرد جهت استخدام در شرکت ها، موسسات و سازمان ها از جمله امتیازاتی است که قانون گذار برای دارندگان مدارک فنی و حرفه ای در نظر گرفته است. البته موضوع قابل توجه اینکه مدارک رسمی دانشگاه فنی و حرفه ای با مدارک موسسات آموزشی آزاد تفاوت هایی دارد و همچنین ممکن است به دلیل نداشتن بودجه و یا کند بودن فرایندهای اداری تمامی این امتیازات به راحتی قابل حصول نیز نباشد.

 

1396/7/18

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
کرامتی:
سلام...من کارشناسی ارشد ریاضی از دانشگاه تربیت مدرس دارم...دوره حسابداری دانشگاه صنعتی شریف رو رفتم...کار حسابداری انجام میدم به مدت 5 سال در یک شرکت خصوصی کوچک....گزارش فصلی و ارزش افزوده ارو رد میکنم ولی اظهارنامه مالیاتی و صورتهای مالی رو نه...میخوام توی حسابداری رشد کنم و خیلی حرفه ای پیش برم که بهزودی یه مدیر مالی موفق شم و همه چی رو از صفر تا صد یاد بگیرم....چکار باید بکنم...چه دوره ای باید برم
چهارشنبه 30 مرداد 1398
+
16
-
9
ارسال
سارینا:
سلام،،، من در یکی از آموزشگاههای آزاد حسابداری ثبت نام کردم که قرار شده مدرک فنی و حرفه ای به ما بدن حالا طبق متن شما این مدرک جز مدارک قابل تایید محسوب میشه من چطوری میتونم رسمیش کنم که قابل ترجمه باشه،،، ممنون از اطلاعات مفیدتون
سه شنبه 16 مرداد 1397
+
25
-
12
ارسال
سمیه:
میشه لطف کنید آدرس آموزشگاه رو بدید
دوشنبه 25 تير 1397
+
14
-
4
ارسال
شیوا:
سلام خیلی ممنون مقاله خیلی کاملی بود . شهریه آموزش حسابداری فنی و حرفه ای در آموزشگاههای آزاد کمی بالاست . سایت خیلی خوبی دارید تشکر از شما
سه شنبه 25 مهر 1396
+
20
-
14
ارسال
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 16840
5.4/10 (تعداد آرا 56 نفر )
Share