پیمان قاسم خانی متولد 30 دی ماه سال 1345 در تهران، فیلمنامه نویس و بازیگر ایرانی، که در رشته آمار انفورماتیک در دانشگاه اهواز تحصیل کرده و همسر او بهاره رهنما یکی از بازیگران سینمای ایران است. ثمره زندگی آنهایک دختر به نام پریا، متولد سال 1377 است.
ورود به حوزه فیلمنامه نویسی
سربازی را تمام کرده، تصمیم می گیرد تاجر شود. راه می افتد. می رود در شرکت صادرات یکی از دوستانش تا اصول تجارت را یاد بگیرد. با مفهوم ال سی که آشنا می شود، انگار کد ورود به دنیای دیگری را پیدا کرده باشد. فکر کرده ال سی باز کردن مثل باز کردن درهای بهشت است! اما سه روز نگذشته می فهمد این کاره نیست و از ال سی بدش می آید.
درست در همین روزها چشمش می خورد به یک آگهی دوره فیلمنامه نویسی در مجله «فیلم». آدمی که حتی انشاهایش را هم نمی نوشته، در 25 سالگی برای اولین بار دست به قلم می شود تا در آزمون ورودی کلاس شرکت کند. وقتی برای سراغ گرفتن از نتیجه امتحانش زنگ می زند، جواب می شنود «اسمت نیست و قبول نشدی!» اما او قانع نمی شود « اشتباه می کنی آقا،یه بار دیگه نگاه کن.» و جواب می شنود «بله ببخشین شما قبول شدین«.
برای پایان نامه کارگاه فیلمنامه نویسی که استادش مرحوم سیف الله داد بوده، هر کس باید یک فیلمنامه کامل می نوشت. داد بعد از خواندن «من زمین را دوست دارم» می گوید که می خواهد فیلمنامه اش را بخرد و او به همین سادگی چک فیلمنامه و کارت پایان خدمتش را در یک روز می گیرد!
او گفته است شاید تنها فیلمنامه نویسی در سینمای ایران باشم که بدون آشنایی با سینما گران و بدون واسطه وارد این حرفه هنری شده ام کما اینکه اکثر فیلمنامه نویسان با وجود آشنایی در سینما وارد این حرفه می شوند.
برخی از تجارب کاری
پيمان قاسم خاني پس از يک تجربه بازيگري نه چندان موفق در"عاشقانه" (عليرضاداوودنژاد،1374)، با نگارش فيلمنامه "دختري با کفش هاي کتاني" (رسول صدرعاملي، 1377) جايگاه خود را به عنوان يک فيلمنامه نويس حرفه اي تثبيت کرد. بااينکه در مرحله نگارش فيلمنامه "دختري با کفشهاي کتاني" صدرعاملي ازفريدون فرهودي خواست که نسخه اي جديد بر فيلمنامه قاسمخاني بنويسد و بخش هايي رابه داستان بيفزايد، اما نتيجه کم و بيش کاري يک دست از آب درآمد که براي زمان خودش فيلمي جسورانه به شمار مي رفت .
او برای نوشتن فیلمنامه (دختری با کفشهای کتانی) موفق به دریافت جایزه بهترین فیلمنامه نویس از خانه سینما شد، بعد سناریو و سرپرست نویسندگی سریال «پاورچین» را به کارگردانی مهران مدیری بعهده گرفت.
پیمان قاسم خانی سابقه ساختن فیلمی کوتاه به نام "هزارپا" با بازی پگاه آهنگرانی، سروش صحت، بهاره رهنما و مهران مدیری را دارد.
"نان و عشق و موتور هزار" (ابوالحسن داوودي، 1380)، به عنوان يکي از موفق ترين کمدي هاي يک دهه گذشته، نشان داد که فيلمنامه هاي قاسم خاني جدا از رعايت حداقل استانداردهاي ژانر کمدي و دوري از لودگي هاي معمول، مي تواند عامه مخاطبان را نيز به سينماها بکشاند. "نان و عشق و موتور هزار" با بهره گيري از مولفه هاي حاکم بر فيلم فارسي ها، خود فيلم فارسي ها را دست مي انداخت و جدا از آن نگاهي تازه و بسيار کميک نسبت به رويدادهاي سياسي و اجتماعي دوران خودش داشت; نگاهي بسيار دلنشين تر از فيلم هاي جدي ساخته شده در آن برهه که سازندگانشان گمان مي کردند با آنها دارند برگي جديد در سينماي سياسي کشورمان ورق مي زنند.
"مارمولک" (کمال تبريزي، 1382)، که بي شک يکي از فيلمهاي جنجالي دهه هشتاد خورشيدي بود، قاسم خاني را تا جايگاه يک ستاره در ميان فيلمنامه نويسان مستقل سينماي ايران بالا برد. در سال 1382 موفقیت وی تکامل یافته، و برای نگارش فیلمنامه "مارمولک" به کارگردانی کمال تبریزی سیمرغ بلورین را دریافت کرد.
"پوکر" نخستين فيلمنامه جدي پيمان قاسم خاني بود که بسياري آن را بهترين فيلمنامه تاريخ سينماي ايران مي دانستند. اما اين فيلمنامه پس از چند بار دست به دست شدن ميان کارگردان هاي نام آشناي سينما، به کاظم راست گفتار رسيد و او نيز با تغييراتي فراوان آن را با نام "نقاب" جلوي دوربين برد و روانه اکران کرد. با اينکه فيلم در همان سر و شکل تغيير يافته فيلمنامه اش با کاستي هايي روايي همراه بود، اما همچنان داستاني مخاطب پسند و جان دار داشت. هرچند که خود قاسمخاني هنوز هم از به هدر رفتن آن فيلمنامه سخن مي گويد.
"سن پترزبورگ" (بهروز افخمي، 1388) و "ورود آقايان ممنوع" (رامبد جوان،1389 ) ديگر فيلمنامه هاي قاسم خاني در نيمه دوم دهه هشتاد خورشيدي بودند که سطح کيفي خوبشان باز هم ثابت کرد که او بهترين گزينه براي نوشتن فيلمنامه هايي کمدي در بدنه سينماي ايران است. پيمان قاسم خاني که فيلمنامه "سن پترزبورگ" را با همکاري برادرش، محراب، نوشته بود، در اين فيلم بار ديگر به طبع آزمايي در زمينه بازيگري دست زد و در کنار محسن تنابنده قرار گرفت.
علایق سینمایی
پیمان قاسم خانی در مصاحبه ای علاقه خود را به سینمای آمریکا نشان داده و عنوان کرده علاقه من به سینمای این کشور به این دلیل است که سینمای آمریکا پایتخت سینمای تجاری جهان است و تکنیک هایی که در نگارش فیلمنامه ی فیلم ها و سریال ها آمریکا مشاهده می کنم واقعا متفکرانه است .
قاسم خانی همچنین با صحبتهایی که با منابع خبری داشته، خاطر نشان کرد؛ که تمایل و علاقه اصلی او در سینما، نویسندگی و تهیهکنندگی است و تا به حال به سراغ کارگردانی نرفته، بغیر از یک مورد که "نقاب" نام داشته و به گفته خود او به دلیل مشکلاتی که با آن مواجه شد قادر به ساخت آن نشده است.وی عنوان کرد که معروفیتش را مدیون کارهای کمدی است، که در آن ایفای نقش کرده است.
جوایز و افتخارات
برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه از بیست و دومین جشنواره فیلم فجر برای فیلم "مارمولک" - 1382
برنده تندیس زرین بهترین فیلمنامه (همراه با فریدون فرهودی) از سومین جشن خانه سینما برای فیلم "دختری با کفشهای کتانی" - 1378
سابقه کاری در تلویزیون
نام سریــــــال |
نقش |
سال |
دزد پلیس |
مشاور فیلمنامه |
1391 |
ساختمان پژشکان |
سرپرست نویسندگان |
1390 |
مسافران |
سرپرست نویسندگان |
1388 |
مرد هزار چهره |
سرپرست نویسندگان |
1387 |
باغ مظفر |
سرپرست نویسندگان |
1385 |
شب های برره |
سرپرست نویسندگان |
1384 |
کمربند ها را ببندید |
سرپرست نویسندگان |
1383 |
پاورچین |
سرپرست نویسندگان |
1381 |
خانه ما |
فیلمنامه نویس |
1379 |
گالری 9 |
یکی از نویسندگان |
1378 |
هتل |
یکی از نویسندگان |
1379 |
سابقه کاری در سینمــــــــا
نام فیلم |
نقش |
سال |
سن پطرزبورگ 2 |
فیلمنامه نویس.بازیگر |
1391 |
قبر دو طبقه |
فیلمنامه نویس |
1391 |
شش و بش |
بازنویسی فیلمنامه |
1389 |
ورود اقایان ممنوع |
فیلمنامه نویس |
1389 |
سن پطرزبورگ |
فیلمنامه نویس.بازیگر |
1388 |
کیش و مات |
همکار فیلمنامه نویس |
1388 |
نقاب |
فیلمنامه نویس |
1383 |
مکس |
فیلمنامه نویس |
1383 |
مارمولک |
فیلمنامه نویس |
1382 |
نان عشق و موتور 1000 |
فیلمنامه نویس |
1380 |
دختری با کفش های کتانی |
یکی از فیلمنامه نویسان |
1378 |
من زمین را دوست دارم |
فیلمنامه نویس |
1375 |
عاشقانه |
بازیگر |
1374 |
بوی خوش زندگی |
بازنویسی |
1374 |
سابقه کاری در شبکه نمایش خانگی
نام مجموعه |
نقش |
سال |
ساخت ایران |
مشاور فیلمنامه |
1390-91 |
باغ مظفر |
سرپرست نویسندگان |
1385 |
فضا نوردان |
نویسنده و کارگردان |
|
تحقیق، ترجمه و گردآوری | گروه شغل و بازار کار مسیر ایرانی |
|
مسیر ایرانی
برنده مردمی جشنواره وب ایران سال 1393 |