جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
روش جستجوی مجلات معتبر علمی در موضوع خاص‎
شما برای یافتن یک مجله معتبر علمی از چه روش یا روشهایی استفاده می کنید؟ بدون شک با دانستن روش های یافتن مجلات علمی معتبر، به میزان زیادی در وقت شما صرفه جویی می شود و نتیجه کار نیز از اعتبار لازم برخوردار خواهد بود.
 
find journals
 
از آنجا که اولین گام برای چاپ مقاله علمی (اعم از مقاله انگلیسی یا مقاله فارسی)، یا دانلود مقاله علمی، یافتن نشریه معتبر برای اخذ پذیرش و چاپ مقاله یا دانلود مقاله است، لذا جستجوی مجلات معتبر در یک زمینه علمی خاص، اهمیت ویژه ای می یابد.

 برای جستجوی مجلات معتبر علمی در یک موضوع خاص، راه های مختلفی وجود دارد:

 
  • در روش اول، با جستجوی مقالات در زمینه مورد نظر و مشخص کردن مجلاتی که اقدام به چاپ این مقالات کرده اند می توان مجلات را لیست کرد.
  • در روش دوم،  می‌توان با استفاده از کلید واژه مد نظر بوسیله موتورهای جستجویی که بدین منظور تعبیه شده است اقدام به جستجوی مستقیم مجلات با کلید واژه مد نظر نمود.

    یکی از این موتورهای جستجو Thomson Reuters Master Journal List است که ازطریق لینک زیر قابل دسترسی است:

 
http://ip-science.thomsonreuters.com/cgi-bin/jrnlst/jloptions.cgi?PC=master
 

در نهایت قبل از ارسال مقاله به مجله، حتما زمینه تخصصی چاپ مقاله در مجله را بررسی کنید. این قسمت معمولا در صفحه اصلی مجله در قسمتی تحت عنوان AIM and SCOPE قابل مشاهده است.

در مرحله دوم نمایه شدن مجله اهمیت فراوانی دارد که از طریق گزینه  Indexing  می‌توانید مشاهده کنید که مجله در چه جاهایی نمایه می‌شود.

یکی از معتبرترین نمایه‌ها مربوط به Thomson Reuters می‌باشد که آن را Institute for Scientific Information (ISI) [1] می‌نامند.

پس از مشخص شدن اینکه مجله در چه جاهایی نمایه می‌شود، می‌توان از طریق شاخص ضریب تاثیر (Impact factor) مجله میزان اعتبار آن را سنجید. نکته مهم در مورد ضریب تاثیر، متغیر بودن آن در رشته‌ها و موضوعات مختلف است. مثلا مجلات مرتبط با مباحث مدیریتی و سیاست گذاری و... معمولا ضریب تاثیر بالاتری نسبت به مجلات مهندسی به خود اختصاص می‌دهند. لیستی از ضریب تاثیر مجلات را در لینک زیر می توانید مشاهده کنید.
 
http://www.citefactor.org/journal-impact-factor-list-2014.html
 

البته بعضی از مجلات، ضریب تاثیر خود را در صفحه نخست سایت مجله ارائه می‌کنند، اما از آنجا که ممکن است ضریب تاثیر ارایه شده، غیررسمی (Informal) باشد، این ضریب تأثیر برای تعیین اعتبار مجله مورد قبول و استناد نیست.

و در پایان، نکته بسیار مهم در مورد ناشر مجله مورد نظر است. از جمله مهم ترین ناشرین علمی می توان به  :Elsevier - ASCE - WILEY - Tayleor And Fransis ... اشاره نمود.

به‌ عنوان مثال برخی مواقع با وجود پایین تر بودن ضریب تاثیر یک مجله خاص مانند مجلات ASCE ، اما به دلیل معتبر بودن ناشر مربوطه، این مجله در اولویت بالاتری در چاپ به وسیله محققین (مخصوصا افرادی که قصد ادامه تحصیل برای مقاطع بالاتر را دارند) قرار می گیرد.
 
نکته: پیدا کردن مجله مرتبط با مقاله شما یکی از خدماتی است که توسط شرکت الزویر ارائه می‌شود. برای این کار تنها کافیست به سایت زیر بروید:

http://www.elsevier.com/journal-authors/home#prepare-your-paper

 و روی گزینه start maching کلیک کنید، بعد از آن در قسمت paper title و paper abstract به ترتیب عنوان و چکیده مقاله خود را وارد کنید. پس از کلیک کردن بر روی گزینه Find Journal در پایین صفحه، مجلات مرتبط در الزویر نشان داده می‌شود. همچنین از طریق لینک زیر می‌توانید فهرست مجلات الزویر را به تفکیک رشته‌های دانشگاهی مشاهده نمایید:

http://www.elsevier.com/subjects




در صورت تمایل به دریافت منابع علمی انگلیسی ( مقاله علمی، کتاب و پایان نامه خارجی) با هر میزان اطلاعاتی که از سفارش خود دارید می توانید از طریق فرم زیر با کارشناسان مسیر ایرانی در ارتباط باشید:
  سفارش مقالات انگلیسی کتب انگلیسی و پایان نامه های انگلیسی
 

[1] .  برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید
http://en.wikipedia.org/wiki/Institute_for_Scientific_Information

 
1393/6/14

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 8428
4.7/10 (تعداد آرا 23 نفر )
Share