برترین رشته های تجربی
زندگی نامه جبار باغچه‌بان، بنیان‌گذار نخستین کودکستان و مدرسه کر و لال‌های ایران

زندگینامه جبار باغچه بان بنیانگذار نخستین مدرسه کر و لال های ایران در تبریز

جبار باغچه بان  مسیر ایرانیجبار باغچه بان فرزند عسکر در سال 1264 خورشيدی در ايران متولد شد . جدّ او رضا، از اهالی تبريز بود . پدرش عسکر در شهر ايروان با شغل معماری و قنادی روزگار می گذراند .تحصيلات باغچه بان با اصول قديمی و در مساجد بود و در 15 سالگی مجبور به ترک تحصيل شد و به حرفه پدر روی آورد . در دوران جوانی فقط در منازل درس می داد و از خبرنگاران  روزنامه های قفقاز و از فکاهه نويسان و شاعران روزنامه فکاهه ملانصرالدين بود . در سال 1922 ميلادی به مديريت مجله فکاهی لک لک در ايروان رسيد .

در آخرين سال جنگ در نتيجه در گيری ها به ترکيه رفت و پس از چندی تحويلدار شهرداری شهر ايگدير و چندی بعد فرماندار آن شهر شد. پس از شکست دولت عثمانی چون اسلحه و قدرت جنگی نداشت تسليم داشناق ها گرديد و به ايروان بازگشت .

در جريان قحطی و بيماری و جنگ های محلی ، پس از فوت پدر و مادرش ، در سال 1298 به طرف وطن خود راه افتاد و بالاخره پس از گريز از چنگال چند بيماری مهلک که در آن زمان شايع شده بود و پس از قطع انگشتان پايش(برای رهايی از مرگ حتمی)، به مرند رسيد . در مدرسه دولتی احمديه در مرند با ماهی 90 ريال در سمت آموزگاری مشغول به کار شد .

به واسطه روش ابتکاری او در تدريس ، در سال 1299 به موجب حکم رياست فرهنگ تبريز ، به آن شهر رفته و مشغول به کار شد ...


برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید




   1392/12/6 15:54

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 1609
5/10 (تعداد آرا 33 نفر )
Share