جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
هلنا کاستا، زنی که نامش آغاز یک تاریخ است
برای موفقیت زنان در پیمودن پله های ترقی و شهرت و موفقیت، مرزی وجود ندارد. هلنا کوستا (Helena Costa) مربی سابق فوتبال بانوان ایران، هم اینک به یکی از خبرسازترین چهره های فوتبال دنیا تبدیل شده است.

قبلاً در مسیر ایرانی از موفقیت زنان شاغل در عرصه های گوناگون برایتان سخن گفته ایم. همین چند روز قبل بود که در گزارشی به عجیب ترین مشاغل زنان موفق ایرانی پرداختیم. همچنین به زودی در مقاله ویژه ای اسامی زنان موفق شاغل را که تا کنون در مسیر ایرانی از آنان یاد کرده ایم، به صورت یک مجموعه در اختیارتان می گذاریم. اما اکنون اجازه دهید از هلنا کاستا سخن بگوییم؛ زنی که به عنوان اولین مربی زن تیم فوتبال مردان تاریخ ساز شده است!

Costa  مسیر ایرانی

بیش از صد روزنامه نگار از سراسر جهان برای اولین کنفرانس رسمی مطبوعاتی هلنا کاستا، مربی تیم فوتبال کلرمون فرانسه، حاضر شدند تا از برنامه های او برای کارش مطلع شوند. اما او با خونسردی راجع به فوتبال حرفه ای سخن گفت و افزود که برای سال اول هیچ قول عجیب و غریبی نمی دهد!

وی افزود که: بازتاب انتصاب من وسیع بود، اما من انتظار دارم مردم به من مانند یک فرد عادی نگاه کنند و درباره کار من مثل مردان قضاوت کنند... بودجه سهم زیادی در موفقیت های فوتبالی دارد و من می دانم که باشگاهم خیلی پولدار نیست؛ اما با این همه من برای موفقیت خواهم جنگید. من اینجا هستم تا برنده شویم. ما برای این امر مصمم هستیم. هیچ لذتی بالاتر از موفقیت نیست!

 

Costa  نسیر ایرانی

هلنا کاستا، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال زنان ایران در حکم ‌نخستین مربی زن در تیم فوتبال مردان تاریخ‌ساز شد. او با امضای قرارداد با تیم فوتبال کلرمون فرانسه رسما ‌سرمربی این تیم ‌شد تا نخستین زنی باشد که در سطح حرفه‌ای یک لیگ معتبر اروپایی، هدایت یک تیم مردان را بر عهده می‌گیرد.

هلنا کاستای ۳۶ ساله که با موج حضور مربیان پرتغالی در فوتبال ایران حضور یافت و سرمربیگری تیم ملی بانوان ایران را بر عهده گرفت، اکنون با جدا شدن از تیم ملی ایران، قرار است به عنوان اولین مربی زن یک لیگ حرفه‌ای مردان تاریخ‌ساز شود.

زمانی که او در تیم ملی ایران فعالیت می‌کرد، ناگهان با رویداد جنجالی روبه‌رو شد؛ رویدادی که ابعاد جهانی یافت و در گزارشی که رسانه‌های خارجی از حضور او در لیگ فرانسه منتشر کرده‌اند به آن اشاره شده و آن اینکه چهار بازیکن تیم او مرد از آب درآمدند. حالا او که در تیم ملی فوتبال زنان ایران با چند مرد کار کرده بود، قرار است در تیم کلرمون با سی و چند مرد همکاری کند.

هلنا کاستا در باشگاه چلسی و زیر نظر مورینیو در سال ۲۰۰۵ تعلیم دیده‌ و سرمربی‌گری تیم‌های ملی زنان ایران و قطر را بر عهده داشته و پس از چند سال حضور در خاور‌میانه، بار دیگر به اروپا بازگشته تا تجربه جدیدی ‌در کارنامه خود ثبت کند.

Costa  مسیر ایرانی

بنا بر این گزارش، باشگاه کلرمون فرانسه ‌‌رسما خبر سرمربی‌گری هلنا کاستا را در تیم خود تأیید کرد: «هلنا کاستا به تیم کمک خواهد کرد تا عصر جدیدی را پایه‌ریزی کند. او در باشگاه‌های صاحب‌نامی همچون سلتیک و بنفیکار کار کرده است که نشان از توانایی‌های گوناگون وی دارد‌».
 
کاستای پرتغالی پیش از چلسی، سابقه حضور در آکادمی بنفیکا و سلتیک اسکاتلند را هم داشته است. او سیزده سال در آکادمی بنفیکا فعالیت کرد و با این تیم دو بار قهرمان لیگ زنان پرتغال شد. سخنگوی باشگاه سلتیک اسکاتلند پس از این اتفاق، انتخاب هلنا کاستا را به وی تبریک گفت: «ما از صمیم قلب به هلنا تبریک می‌گوییم. این یک موقعیت استثنایی برای اوست تا بتواند شایستگی‌هایش را به اثبات برساند. او برای ما کارهای بسیار ارزشمندی ‌انجام داده است و ما آرزو می‌کنیم ‌در شغل جدیدش موفق و پیروز باشد».

Costa  مسیر ایرانی

کلرمون که در فصل جاری لیگ دسته دو فرانسه، جایگاه چهاردهم را از آن خود کرده است، تصمیم گرفت ‌با پایان قرارداد هافبک اسبق مونت پولیه یعنی رجیس برورد، هلنا کاستا را جانشین وی‌ کند.

رمی دوگیمونت، مهاجم کلرمون در مصاحبه با «اکیپ» پیرامون این انتخاب گفت: «واقعا از این انتخاب شگفت‌زده هستم. نه تنها من، بلکه همهٔ بازیکنان بسیار شگفت زده هستیم. این یک تجربهٔ بسیار خاص و استثنایی برای همهٔ ما خواهد بود. من بسیار هیجان زده هستم تا ببینم در فصل آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد. بی‌صبرانه منتظر شروع فصل بعد هستم‌».
 
حضور هلنا کاستا در لیگ مردان فرانسه بازتاب‌های جهانی فراوانی داشت و خیلی‌ها آن را تاریخ‌ساز دانستند و حرکت باشگاه کلرمون را ستودند. اکنون باید دید که حضور کاستا در فوتبال حرفه‌ای می‌تواند آغازگر حضور بانوان در سطح اول مربیگری فوتبال مردان باشد یا خیر؟

Costa  مسیر ایرانی

 

منبع :  روزگار نو / تابناک    |    1393/3/22

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 1752
4.5/10 (تعداد آرا 31 نفر )
Share