جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
خودتان را در 5 سال بعد در کجا می بینید؟
ده سالگی خود را به یاد دارید که بزرگترها از شما می پرسیدند:" می خواهید در آینده چه کاره شوید؟ " شما لبخند می زدید و پاسخ می دادید مهندس، آتش نشان، خلبان، معلم یا هر شغلی که اخیرا کنجکاوی شما را برانگیخته بود.

                                                                                                                                                                                               
   
یک سوال آسان و یک پاسخ آسان. در حال حاضر شاید آن خود اطمینانی و جسارت را نداشته باشید. وقتی مصاحبه کننده شغلی از شما می پرسد: " در 5 سال آینده می خواهید کجا باشید؟ " دادن پاسخ درست و باارزش به آن برایتان سخت است. مشکل این است که تمایل شما به فضانورد شدن خیلی پذیرفته شده نیست (مگر اینکه درحال مصاحبه شغلی در ناسا باشید).

برای آماده شدن جهت پاسخگویی به این سوال، باید قبل از رفتن برای مصاحبه به جواب های احتمالی فکر کنید. همانند رزومه، باید پاسخ های خود را متناسب با کارفرمایی که می خواهید برای مصاحبه نزدش بروید، آماده کنید. مثلا در یک شرکت کوچک غیر انتفاعی نباید بگویید که خودتان را در حال رشد و ارتقا در رده های مختلف سازمان می بینید. معمولا فرض کنید که مصاحبه گر به دنبال یک جواب کلی است نه کشف آرزوهای شما. Brad Karsh بنیانگذار یک شرکت مشاوره شغلی می گوید: "مصاحبه گرها می خواهند ببینند که شما می توانید برای آینده برنامه ریزی کنید، مسیر شغلی خود را تجسم کنید و از همه مهم تر اهداف شما با اهداف شرکت هم جهت است و شما مناسب پست مورد نظر هستید یا خیر." برای پاسخ دهی درست به این سوال موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:

درباره شغل خود              
اینکه شما به مصاحبه گر خود بگویید که می خواهید جای او را بگیرید، کمی گستاخانه و بی ادبانه است. در عوض به طور سربسته موقعیت شغلی او را به عنوان چیزی که آرزوی آن را دارید، بیان کنید. مثلا چیزی مانند " من خودم را مدیر یک شرکت مشهور تولیدی که تعدادی کارمند و کارگر زیرنظر من کار می کنند، می بینم." کاملا جایی را که می خواهید به آن برسید را مشخص می کند، بدون اینکه مستقیما به او بگویید که به دنبال جایگاه شغلی او هستید.

درباره شرکت خود
این آینده است و پیش بینی آن سخت. اینکه بگویید می خواهید در آینده در یک شرکت مشخص باشید، خیلی مناسب نیست. از طرفی نیز نباید بگویید که خود را در جای دیگری غیر از شرکت مصاحبه کننده می بینید. جواب شما باید در بردارنده آنچه می خواهید انجام دهید باشد نه شرکتی که می خواهید در آن کار کنید.

درباره وضعیت تاهل، محل زندگی و تعداد فرزندان
درباره اهداف شخصی خود به طور دقیق صحبت نکنید. مصاحبه گرها به دنبال برنامه های شغلی شما هستند نه برنامه زندگی. اگرچه در صورتی که اهداف شخصی تان بر اهداف حرفه ای و شغلی شما تاثیر دارد - مانند گرفتن مدرک MBA در پنج سال آینده - می توانید به آنها اشاره کنید.

درباره ماهیت اهداف
همیشه داشتن آرزوهای بزرگ خوب است ولی در صورتی که واقعی و دست یافتنی باشند. هنگام مصاحبه آرزوهایی را بگویید که در بازه 5 ساله قابل دسترس باشند.

داشتن صداقت بیش از حد
اگر برای دو، سه سال بعد برای خود برنامه ای دارید، لازم نیست آن را در مصاحبه بیان کنید. Karsh  می گوید: "این نوع جواب ممکن است درست باشد ولی خیلی صادقانه است. کارفرما تعهدی به شما نداده که دوسال برایش کار کنید و بروید. بنابراین اگر رفتن از شرکت بعد از دو، سه سال هدف شماست، لازم نیست آن را برای کارفرما بیان کنید."

گفتن "من نمی دانم"
اگر واقعا اکنون هیچ ایده و فکری درباره صنعت، شرکت یا موقعیتی که می خواهید در 5 سال آینده داشته باشید ندارید، باید یک پاسخی بدهید که نشان دهد شما خودتان را می شناسید و اهداف مشخصی دارید. شاید لازم باشد در مورد مسیر شغلی بعدی خود خوب بررسی و فکر کنید. Karsh پیشنهاد می کند از تجربیات قبلی خود استفاده کنید. " شما می توانید چیزی مثل این را بگویید، زمانی که به آنچه در زمان تحصیل انجام داده ام فکر می کنم، به این می رسم که من می خواهم در محیطی کار کنم که با افراد ارتباط داشته باشم، مشارکت فعال در سازمان و فرصت هایی برای رهبری داشته باشم."



 

 منبع   https://www.wetfeet.com


 

تحقیق و ترجمه گروه بازارکار و اشتغال مسیر ایرانی


 






مقالات مرتبط :

چگونه از گوش هایتان در مصاحبه شغلی استفاده کنید؟

رزومه چیست؟

مذاکره در مورد حقوق در جلسه مصاحبه

 

1392/10/7

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
مریم:
واقعاً باید به این سؤال فکر کردید که" 5 سال بعد خودتون رو کجا می بینید؟"! به نظر من شرط اصلی موفقیت، تمرکز روی هدفیه که باید بهش رسید. حالا چه مصاحبه ای در کار باشه چه نباشه! ممنون از مطلب قشنگتون
چهارشنبه 11 دى 1392
+
3
-
1
ارسال
شبنم نباتی:
من دقیقا یک مصاحبه در ماه گذشته انجام دادم و فکر می کنم به خاطر رعایت نکردم همین موارد این مقاله بود که قبول نشدم و اگر زودتر اینا رو می دوستم شاید الان استخدام شده بودم. لطفا مطالب بیشتری در مورد مصاحبه بگذارید. مرسی
سه شنبه 10 دى 1392
+
5
-
0
ارسال
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 7996
5/10 (تعداد آرا 22 نفر )
Share