جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
برنامه ریزی درسی(3)
در بخش های اول و دوم این مقاله، با مفهوم برنامه ریزی و الزامات قبل از برنامه ریزی آشنا شدید. در بخش سوم و پایانی، با هفت اصل عملیاتی برنامه ریزی درسی آشنا شده و سپس در سه گام، روش تهیه یک برنامه درسی اصولی را ملاحظه می کنید.


برنامه ریزی درسی(3)

مخاطب این مقاله در نگاه اول، کنکوریها هستند اما اصول معرفی شده برای برنامه ریزی درسی همه اقشار تحصیلی قابل استفاده است و دانش آموزان و دانشجویان غیر کنکوری نیز می توانند با تغییرات مختصر، از این مقاله استفاده کنند.

برنامه ریزی  مسیر ایرانی

هفت اصل عملیاتی برنامه ریزی درسی

اصل 1 - تعادل مطالعاتی 

در اصل تعادل باید توجه کنید که درس ها را به اندازه اهمیت آنها مطالعه کنید. برای مثال، تخصصی بودن یا عمومی بودن دروس، می تواند مبنای خوبی برای تعیین اهمیت آنها باشد. به طور مثال فرض کنید داوطلبی در گروه آزمایشی ریاضی کنکور ، یکی از رشته های ( زیر گروه 1) را به عنوان رشته مورد علاقه خود انتخاب کند. در آزمون سراسری ضریب دروس اختصاصی سه برابر ضریب دروس عمومی است، بنا بر این ضرایب هر یک از دروس به شرح زیر خواهد بود: شیمی(6)، فیزیک(9)، ریاضیات(12) ، زبان(2) ، دین و زندگی (3)، عربی (2)، ادبیات (4).

که مجموع این ضرایب برابر 38 است. حال اگر داوطلب مورد نظر در هفته،
جمعاً مثلاً 45 ساعت مطالعه کند، برای یافتن میزان ساعت مطالعه مطلوب هر درس در هفته، کافی است از تناسب استفاده کند؛ مثلاً برای ادبیات: در 38 ساعت، 4 ساعت، در 45ساعت چقدر؟

4                               38  
                       45                             
   x 
                          
   5 ≈ xکه یعنی ساعت مطلوب مطالعه ادبیات در هفته حدود 5 ساعت خواهد بود.

 

اصل 2 - واحد مطالعاتی 

برخی از افراد عادت دارند ساعت ها مطالعه کنند و برخی دیگر نمیتوانند حتی چند دقیقه بصورت متوالی اینکار را انجام دهند. طبق تحقیقات صورت گرفته مطالبی که در ابتدا و انتهای واحد زمانی، مطالعه می شود دارای حداکثر یادآوری خواهند بود. بنابراین اگر فردی بدون وقفه بیش از دو ساعت مطلبی را مطالعه کند دارای دو حداکثر یادآوری خواهد بود، در حالیکه اگر همین دو ساعت، در دو زمان یک ساعته مطالعه شود، دارای حداکثر 4 یادآوری خواهد بود. با توجه به آهنگ زمانی مطالعه، بهترین واحد زمانی بین 60 دقیقه تا 90 دقیقه می باشد. توصیه می کنیم به ازای هر 75 دقیقه مطالعه، 15 دقیقه استراحت کنید.
 

اصل 3- تنوع طلبی

یکی از مهارت های لازم برای موفقیت در امتحاناتی که چند درس همزمان دارند (نظیر کنکور)، توانایی انتقال یا(Shift) ذهنی است. در کنکور شما باید چندین درس را در کنار هم پاسخ دهید لذا باید این توانایی را داشته باشید. یکی از راه هایی که می توانید این مهارت را در خود ایجاد کنید؛ تنوع مطالعاتی است. در این اصل شما باید هر روز حداقل سه عنوان درس را بخوانید.
 

اصل 4 - ترتیب مطالعه دروس

دو نکته مهم در این اصل وجود دارد:
اولا بهتر است حداکثر دو درس اختصاصی را به صورت متوالی مطالعه کنید یعنی بعد از مطالعه دو درس اختصاصی، یک درس عمومی بخوانید.
دوما درس هایی را که علاقه بیشتری به آنها دارید در ابتدا و انتهای برنامه و درس هایی که خواندن آنها برایتان دشوار است را در اواسط برنامه مطالعه کنید. با این روش درس های سخت وقتی مطالعه می شوند که شما به اندازه کافی گرم شده اید.

اصل 5 - مطالعه آزاد

آیا تا به حال شده است که برنامه ای را تنظیم کنید و نتوانید آن را به درستی اجرا کنید. شاید بعضی از اوقات فقط به دلیل اینکه نتوانسته اید یک زنگ ( واحد ) مطالعه را انجام دهید دلسرد شده اید... برنامه تنظیم شده توسط شما اگر انعطاف کافی را نداشته باشد این مشکلات را به وجود خواهد آورد.

در هر برنامه ای باید 10 درصد کل برنامه" آزاد" باشد تا اگر حوادث غیرمترقبه  باعث شد نتوانید پیش بینی را اجرا کنید، در واحد مطالعه آزاد جبران شود. بنابراین در طول هفته، چهار واحد مطالعاتی را در نظر بگیرید و نام یکی از درس های ضعیف خود را زیر خط کسری بنویسید، اگر در طول هفته ( قبل از مطالعه آزاد ) تمامی پیش بینی ها را اجرا کردید در زنگ مطالعه آزاد، درس ضعیف خود را بخوانید. اما اگر یک روز
به هر دلیل نتوانستید یکی از واحدهای پیش بینی شده را اجرا کنید، بعد از تغییر اولویت باید یکی از واحد ها را به مطالعه آزاد منتقل کنید.
 

اصل 6 - درس هر روز را همان روز مطالعه کنید

اگر جزو داوطلبانی هستید که مشغول به تحصیل در دوره پیش دانشگاهی می باشید و یا از فارغ التحصیلانی هستید که به کلاس می روید، این اصل مهمترین اصل برای شماست.

ثابت شده است که یادآوری مطالب، بعد از یادگیری اوج گرفته و سپس به سرعت رو به کاهش می گذارد. اگر هر روز درس همان روز را مطالعه کنید علاوه بر اینکه سرعت مطالعه شما افزایش می یابد، عمق مطالب نیز بیشتر خواهد شد. بنابراین توصیه می کنیم هر روز درس های همان روز را مطالعه کنید.

اصل 7 - میزان خواب و استراحت

سوال بسیاری از داوطلبان این است که چند ساعت در روز بخوابیم . طبق تحقیقات، خواب مورد نیاز افراد 15 تا 25 ساله در حدود شش الی هشت ساعت می باشد . یعنی اگر داوطلبی کمتر از شش ساعت در شبانه روز بخوابد لطمه های جبران ناپذیری در دراز مدت خواهد دید . البته ممکن است این لطمه ها در کوتاه مدت ( مثلا چند هفته یا چند ماه ) احساس نشود اما به طور کلی کم خوابی علاوه بر کاهش میزان تمرکز، باعث پرش ذهن و افزایش بی دقتی، کاهش سرعت مطالعه و ضعف در حافظه می گردد . یادتان باشد  ارزش یک خواب خوب و کافی، کمتر از یک مطالعه مفید نیست. توصیه می شود از هفت ساعت خواب حداقل5 ساعت آن به صورت متوالی باشد . این کار انرژی بیشتری ایجاد خواهد کرد.

اکنون باید بر اساس هفت اصل گفته شده، سه گام زیر را انجام دهید تا برنامه درسی خود را تهیه کنید:

 

گام 1 - تعدادواحد مطالعاتی هر روز را تخمین بزنید 

در گام اول شما باید هر روز هفته را به صورت فرضی در نظر بگیرید و طبق اصول ( واحد مطالعه و ...) تخمین بزنید که چند واحد مطالعاتی خواهید داشت مثلا شنبه ساعت  14:30 از مدرسه تعطیل می شوم  و ساعت 15 به منزل می رسم . ساعت 16:30 الی می توانم درس خواندن را آغاز کنم . از ساعت 16:30 الی17:45 یک واحدمطالعاتی و ... و به این ترتیب مثلا متوجه می شوید که شنبه می توانید 5 واحد مطالعاتی داشته باشید و این کار را برای تمامی روزهای هفته انجام دهید.

گام 2 - مطالعه درس های هر روز را در همان روز قرار دهید 

همانطور که در اصل یک شش گفتیم مطالعه درس هرروز را در یک جدول ( با توجه به تعداد واحد مطالعاتی که در گام یک معین کردید ) بنویسید و چهار زنگ مطالعه آزاد نیز در برنامه در نظر بگیرید بهتر است این چهار زنگ در طول هفته پخش باشد که اگر هر روز نتوانستید درسی را مطالعه کنید آن را سریعا جبران کنید
 

گام 3 - تعادل لازم را در برنامه ایجاد کنید

قطعا تعداد بسیاری از واحدهای مطالعاتی خالی باقی مانده است که در گام آخر با توجه به اعدادی که در اصل اول استخراج کرده اید باید تعادل را در برنامه خود ایجاد کنید. یعنی مثلا اگر ساعت مطالعه ادبیات را 5 در نظر گرفته اید و تا انتهای گام دو ، دو واحد مطالعاتی برای ادبیات در نظر گرفته اید، باید سه واحد دیگر نیز به ادبیات اضافه کنید. (اصل تنوع مطالعاتی را نیز فراموش نکنید) تا تبدیل به 5 ساعت در هفته شود.
 

دو نکته مهم: 

 -1تقسیم انرژی و حفظ آن تا روز کنکور، هنر بسیار مهمی است که می توانید آن را به راحتی و با هفته ای  4 - 6 ساعت ایجاد کنید . در این زمان باید بدون کنکور زندگی کنید و کاری را انجام دهید که از آن لذت ببرید

-2
هر روز قبل از شروع به مطالعه، بر اساس نام درسهایی که از قبل معین کرده اید . باید ساعت شروع و پایان مبحث ، منبع ، تعداد تست و ... را به طور دقیق معین کنید . یعنی مثلا بگویید از ساعت ... الی ... فیزیک مبحث سینماتیک را از روی  ... مطالعه میکنم و 30 تست می زنم و این کار را در ابتدای روز تا آخرین واحد انجام می دهم
.

به خاطر داشته باشید، برنامه ریزی درسی از تنوع بالایی برخوردار است و شما می توانید بر حسب علاقه و نیاز خود با استفاده از اصول معرفی شده برنامه ریزی های متنوعی انجام دهید. آنچه مهم است داشتن برنامه و نظم فکری است. شاید شما هم این جمله را شنیده باشید که: "نداشتن برنامه ریزی، برنامه ریزی برای شکست است! ".

 




 
مقالات مرتبط :

برنامه ریزی درسی (1)

برنامه ریزی درسی (2)

15 روش برای اینکه روز خود را با انگیزه آغاز کنید

10 اشتباه رایج در مدیریت زمان

6 کلاه تفکر

 

 

منبع :  کنکور آسان است    |    1392/12/23

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
آروین:
باسلام خدمت شما من بنا به فرموده شما کتاب رو دانلود کردم راست زیاد برای مفید نبود یعنی نه اینکه بده نه خیلی مطالبش خوب بود اما اون که میخواستم و قصد یادگیری داشتم نبود یه طوری می شد گفت مطالب تکراری و یا در سایت های دیگر بود اما انصافا سایت شما نمونه هست ,راستش مشکل من در برنامه ریزی و پیدا کردن راه درسته,من رشته ام رو دوست دارم (IT)اما خودتون میدونید به سرعت در حال پیشرفته الان مثلا میخوای یه بخشی رو وقت بذاری یاد بگیری میبینی وقتی به نتیجه رسیدی دیگه اون قسمت منسوخ شده ,همچنین گسترده است ,اما خوب رفته رفته علاقه پیدا کردم اما در برنامه ریزی و بازار کارش موندم خودتونم میدونید الان بازار کار یک کسی که کامپیوتر میدونه و یا شبکه و برنامه نویسی پر شده . منم میخوام این مدت یکسال که چند روزشم گذشته یه برنامه ریزی کنم هم برای کارشناسی و هم برای بازار کار اما خوب مشکلاتمم بالا و پیغام قبل گفتم شما هم فرمودید از کتاب استفاده کنید منم استفاده کردم لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم از شما
شنبه 8 فروردين 1394
+
0
-
0
ارسال
دبیر گروه شغل و بازار کار:
سلام . دوست عزیز در خصوص اشباع شدن بازار شبکه یا برنامه نویسی هم نظر نیستیم. در حال حاضر فرصت های شغلی زیادی دراین زمینه وجود دارد و اتفاقا کسی که اهل کار و تخصص باشد کم پیدا می شود. دقت کنید که مدرک داشتن یا تخصص کامل داشتن تفاوت دارد. ضمن اینکه اصول برنامه نویسی و خیلی از شاخه های کامپیوتر با یکدیگر مشابه است و تغییرات صنعت نرم افزار به این گستردگی که شما فکر می کند روی تخصص افراد تأثیر نمی گذارد. پیشنهاد می کنم یک بار دیگر کتاب راهنمای انتخاب شغل و رشته تحصیلی را مطالعه کنید. لطفا دقت کنید از مفروضات درست در تصمیم گیری استفاده کنید و مسایل را خیلی پیچیده نکنید. موفق باشید
چهارشنبه 12 فروردين 1394
+
0
-
0
ارسال
آروین:
باسلام و ممنون از سایت شما که خیلی برایم مفید بوده است. بخاطر وقت گیر نبودن مطالبم به اصل مطلب می روم من دانشجوی کاردانی رشته فناوری اطلاعات دوره کاردانی هستم,راستش به رشته ام رفته رفته علاقه پیدا کرده ام و قصد دارم ادامه تحصیل بدهم و رشته کارشناسی که انتخاب کرده ام رشته برنامه نویسی تحت وب هست. راستش میخواهم در رشته ام بهترین باشم البته معدلم بالا هست و شاگرد اولم اما واقعیتش خسته شدم از این شاخه به اون شاخه پریدن. مثلا در طول هر ترم مطالب جزوه و همچنین مطالب اضافی هر درس رو مطالعه میکنم و تمام از شما خواهش داشتم لطفا کمکم کنید برنامه ریزی درستی داشته باشم الان شبکه سیسکو هست مایکروسافت هست امنیت هست , در قسمت برنامه نویسی خانواده C هست جاوا هست پانتون هست , درقسمت کامپیوتر سخت افزار هست و نرم افزار های زیادهست , واقعیتش راهم رو گم کرده ام که چکار کنم تا از این سردرگمی دربیارم و یک راه رو هم برای بازار کار و هم برای ادامه تحصیل انتخاب کنم من از الان به مدت یکسال تا کارشناسی وقت دارم و قصد دارم وقتی دوره کارشاسی وارد شدم حرفی برای گفتن داشته باشم و بازار کارنیز بتوانم بروم تا الان د رکلاس های بیرون و دانشگاه فقط از این شاخه به آن شاخه رفته ام اما اینبار تصمیمم جدیه و میخواهم پیشرفت کنم و از زمانم نهایت استفاده را بکنم فقط این را میدانم که باید در یک یا دو چیز تخصص داشته باشم همه اش به درد نمیخورد اما نمیدانم چی و چگونه؟ بقول معروف قشنگ هنگ کرده ام لطفا رهنمایی کنید ممنون
پنجشنبه 28 اسفند 1393
+
0
-
0
ارسال
دبیر گروه شغل و بازار کار:
سلام دوست عزیز. مسیرهای مختلفی که شما اشاره داشتید از یک طرف شباهت های زیادی به هم دارند و از سوی دیگر با هم متفاونتند. برای انتخاب و تصمیم گیری مناسب به اطلاعات و بررسی بیشتری نیاز است. به شما استفاده از کتاب الکترونیک "راهنمای گام به گام انتخاب شغل و رشته تحصیلی" را که توسط تیم مشاوران مسیر ایرانی تهیه شده است توصیه می کنیم. در این مجموعه مهمترین عوامل تأثیر گذار در انتخاب شغل و رشته به صورت واضح و با مثال های متعدد آورده شده است. مطمئنا دید بازتری به شما برای تصمیم گیری می دهد. لینک این کتاب در تمامی صفحات سایت و در بنرهای سمت راست موجود است. موفق باشید.
جمعه 29 اسفند 1393
+
2
-
0
ارسال
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 2945
2/10 (تعداد آرا 8 نفر )
Share