جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
آمادگی آزمون کارشناس رسمی دادگستری 1402
این مطلب برای افزایش آمادگی آزمون کارشناس رسمی 1402 و آشنایی بیشتر با انواع منابع آزمون کارشناس رسمی تدوین شده است. با توجه به نزدیکی زمان ثبت نام آزمون کارشناس رسمی 1402، مطالعه این صفحه به داوطلبان توصیه می شود

آمادگی آزمون کارشناس رسمی دادگستری 1402

تذکر:   آزمون کارشناس رسمی دادگستری سال 1402 همچون ادوار گذشته، به صورت مجزا با نظارت دو مرجع صدور پروانه کارشناسی رسمی ( مرکز  وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضاییه و شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری) و توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار خواهد شد. این در حالی است که مدتها اخباری مبنی بر برگزاری صرفا یک آزمون مشترک توسط این دو نهاد منتشر می شد.
 در این مطلب شما را با جزئیات بیشتری از آزمون کارشناس رسمی قوه قضاییه آشنا می کنیم. به منظور آشنایی بیشتر با جزئیات و نیز آمادگی آزمون کارشناس رسمی دادگستری با ما همراه باشید.
 


عناوین مطالب این صفحه
 

مراحل قبولی در آزمون کارشناس رسمی دادگستری 1402

منابع آزمون کارشناس رسمی دادگستری 1402

 سهميه هاي قانوني در آزمون کارشناس رسمی 1402

نکات مهم در آزمون کارشناس رسمی دادگستری 1402 



مراحل قبولی در آزمون کارشناس رسمی دادگستری 1402


برای کارشناس رسمی شدن باید پروانه کارشناسی رسمی داشته باشید و برای اخذ پروانه باید در آزمون کارشناس رسمی دادگستری شرکت کنید.

مراحل اخذ پروانه کارشناس رسمی و شروع به کار به شرح زیر است:

۱. قبولی در آزمون کتبی اولیه
۲. قبولی در جلسه مصاحبه حضوری ( صلاحیت های عمومی + تعیین صلاحیت علمی و فنی)
۳. موفقیت در مراحل گزینش و پزشکی
۴. گذراندن دوره کارآموزی به مدت یک سال زیر نظر کارشناس دادگستری واجد شرایط
5 . شرکت در مراسم ادای سوگند و دریافت پروانه کارشناسی

 این مراحل عموما زمانبر است و مجموعا ممکن است  تا دو سال نیز به طول بینجامد. پس برای رسیدن به هدف باید صبور باشید.
 

 

منابع آزمون کارشناس رسمی دادگستری 1402

منابع آزمون کارشناس رسمی دادگستری 1402 همزمان با ثبت نام آزمون و از طریق دفترچه ثبت نام اعلام می شود. لذا لازم است تا دفترچه را به دقت مطالعه نمایید. مشابه آنچه در آزمون کارشناس رسمی دادگستری 1400 قوه قضاییه اعلام شد، امسال هم منابع آزمون قوه قضاییه (مرکز) را می توان درسه بخش : منابع تخصصی، منابع عمومی و منابع جلسه مصاحبه دسته بندی کرد. بر خلاف این آزمون، در آزمون کارشناس رسمی مرجع دیگر( شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری) منابع عمومی وجود ندارد و سوالی نیز از این بخش مطرح نخواهد شد.

الف- منابع تخصصی آزمون کارشناس رسمی دادگستری

سوالات تخصصی آزمون از دروس تخصصی دوره کارشناسی طرح می‌شود و اکثر سوالات، رویکردی کاربردی و تجربی دارند تا داوطلب از حیث داشتن تجربه و دانش کاری حوزه مربوطه سنجیده شود. طبق قوانین موجود، سطح سوالات تخصصی در حد اطلاعات و مهارت های دانش آموخته دوره کارشناسی ( ‏لیسانس ) می باشدو سوالات آزمون رویکرد تئوری، تجربی و کاربردی دارند.

 تا همین چند دوره قبل، هیچ سرفصل و یا منبع مشخصی برای آمادگی آزمون اعلام نمی شد و کار داوطلبان برای کسب آمادگی بسیار سخت بود.  خوشبختانه در چند دوره اخیر، برای کاستن از سردرگمی داوطلبان و ایجاد آمادگی بیشتر برای آزمون، دروس تخصصی مورد نیاز برای مطالعه و سرفصل مباحث مهم آن به تفکیک برای هر رشته در دفترچه ثبت نام اعلام می شود. این در حالی است که همچنان منبع مشخصی برای مطالعه این مباحث اعلام نمی شود و صرفا به داوطلبان توصیه می شود تا از "منابع دانشگاهی " استفاده کنند.

این موضوع داوطلبان را در شناخت منابع مناسب دچار سردرگمی و تردید می کند به ویژه آن که دامنه موضوعات گاهی چنان وسیع است که داوطلب نمی تواند با یک یا چند منبع مطالعاتی ساده آن هم در فرصت محدود، آمادگی لازم را کسب نماید

چه باید کرد؟

واقعیت این است که به دلیل عدم معرفی منابع مطالعاتی مشخص و مطمئن، معمولا اکثریت داوطلبان با توجه به سرفصل های اعلام شده و پس از مشاوره با متخصصان و صاحبنظران، به انتخاب منابع به سلیقه و تشخیص خود اقدام می کنند. البته این گروه در کنار آن به مطالعه سوالات آزمون کارشناس رسمی دوره های قبل نیز می پردازند تا همزمان، موضوعات مهم و پرتکرار در سالهای متمادی را شناسایی کنند و از این طریق با سلیقه طراحان سوال و شکل سوالات نیز آشنا شوند.

اما گروه دوم داوطلبانی هستند که به هر دلیل، فرصت مطالعه منابع درسی را نداشته و یا به دلیل دور ماندن از فضای تحصیل و دانشگاه، تمایلی به پیگیری منابع تخصصی ندارند. این گروه ترجیح می دهند صرفا به بررسی و مطالعه سوالات آزمون های کارشناس رسمی سالهای قبل پرداخته و بیشتر از تجربه تحصیلی و کاری خود در پاسخگویی به سوالات تخصصی استفاده کنند.

خوشبختانه، اگرچه در نگاه نخست دامنه مطالعه بسیار وسیع است و طراح می‌تواند طیف وسیعی از ‏سوالات را طرح نماید، ‏اما در عمل، طراحان بیشتر به مفاهیم کاربردی و اساسی و دانش کلی داوطلبان در ‏حوزه دروس دانشگاهی و ‏تجربی توجه دارند و از جزئیات و اطلاعات ریز و حاشیه ای کمتر سوال ارایه شده ‏است. ‏

در مجموع به نظر می رسد بهترین منبع آزمون کارشناس رسمی در گام اول، مرور اجمالی سوالات آزمون کارشناس رسمی دوره های قبل باشد چرا که ضمن آشنایی بیشتر داوطلب با موضوعات مهم و پر تکرار در سنوات گذشته و مشاهده سلیقه طراحان سوالات، دامنه مطالعه و بازخوانی را تا حد زیادی مشخص و محدود شده و صرفه جویی زمان مطالعه را نیز در پی دارد.
 

ب- منابع عمومی آزمون کارشناس رسمی قوه قضاییه(ویژه آزمون مرکز)


 منظور از منابع عمومی (در آزمون کارشناس رسمی قوه قضاییه)، منابع  مشترک اعلام شده برای تمامی رشته های تحصیلی است که مبنای طرح سوالات در بخش عمومی آزمون کتبی است. این منابع که در واقع قوانین و مقررات مرتبط با حرفه كارشناسی رسمی دادگستری است در آزمون سال 1400 مشابه سال گذشته بوده و عبارتند از:

  • قانون كانون كارشناسان رسمی دادگستری مصوب 1381/01/1
  • آیین نامه اجرایی قانون كانون كارشناسان رسمی دادگستری
  • ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی
  • آیین نامه اجرایی ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی مصوب 1397/11/27 رئیس قوه قضائیه
  • مواد مرتبط از قوانین آیین دادرسی مدنی و كیفری

 
همه منابع عمومی آزمون کارشناس رسمی به همراه سوالات عمومی دوره های قبل، نمونه سوال طراحی شده استاندارد و اطلاعات مفید دیگر در بسته طلایی عمومی در دسترس شماست. این بسته که قبل از آزمون کارشناس رسمی 99 قوه قضاییه تدوین و در اختیار داوطلبان قرار گرفته بود در چند دوره آزمون توانست تقریبا تمامی سوالات عمومی را پوشش داده و رضایتمندی کامل داوطلبان را به همراه داشته باشد. (جزییات امر را در کانال تلگرامی ما ببینید). شما هم می توانید با کلیک روی تصویر زیر توضیحات بیشتری دریافت کرده و بسته را با قیمتی بسیار ناچیز تهیه نمایید. 
 
 
 
 
 



ج- منابع بخش مصاحبه (مشترک برای دو آزمون قوه قضاییه و کانون کارشناسان)


اما در بخش مصاحبه، به دلیل ناشناخته بودن فضا و سوالات ابهام بیشتری برای داوطلبان وجود دارد. در حالی که حتی در این قسمت نیز اصول و نکات مشخص و مفیدی وجود دارد که می تواند با کاهش ابهامات و افزایش اعتماد به نفس، شانس موفقیت شما را افزایش دهد.

اگرچه در جلسه مصاحبه ارایه مدارک و مستندات مربوط به سابقه کار و تحصیل و آشنایی با احکام و واجبات دینی و مسایل روز (صلاحیت های عمومی) از ابتدایی ترین و اساسی ترین موارد است، اما مهارت های فنی و تخصصی و نکات دیگری هم وجود دارد که باید رعایت شود و واجد اهمیت است. به عنوان مثال نحوه نگرش و انگیزه های شما برای کارشناس شدن، اطلاعات اجمالی شما در خصوص این حرفه و مدارک تکمیلی مورد نیاز برای اثبات ادعای داشتن سابقه کار(علاوه بر گواهی اشتغال) از نمونه مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. (لازم به ذکر است به دلیل تصویب قانون تسهیل در سال 1402، ممکن است تغییراتی در محتوای جلسه مصاحبه به ویژه در بخش سوالات فنی و تخصصی پیش آید که در این خصوص باید منتظر اطلاعات مراجع رسمی در ادامه کار بود).
 
آزمون شفاهی یا جلسه مصاحبه ، دومین مرحله از مراحل آزمون کارشناس رسمی است که موفقیت در آن سهم مهمی در کسب نتیجه کلی دارد. اگر قصد دارید از فرصت موجود استفاده کرده و خود را برای مصاحبه کارشناس رسمی آماده کنید، راهنمای کامل مصاحبه آزمون کارشناس رسمی دادگستری آماده شده و در اختیار شماست. برای کسب توضیحات بیشتر و تهیه آن روی عکس زیر کلیک کنید: 




راهنمای جامع جلسه مصاحبه آزمون کارشناس رسمی دادگستری

نکات مهم در آزمون کارشناس رسمی دادگستری

✍???? مطالب این بخش برای آشنایی اجمالی شما داوطلب گرامی و بر اساس اطلاعات سالهای قبل ارایه شده است. به دلیل احتمال تغییر در مقررات و رویه آزمون کارشناس رسمی 1402، مطالعه دقیق دفترچه ثبت نام و توجه به اصلاحات و تغییرات و اطلاعیه های تکمیلی بعدی الزامی است. 
 
 
1. پذیرش نهایی پس از طی مراحل آزمون کتبی، مصاحبه شفاهی، گزینش و استعلامات صلاحیت عمومی، آزمایشات پزشکی و طی دوره کارآموزی انجام می شود.
 
2. شرایط عمومی آزمون شامل معیارهای: وثاقت (صداقت و درستی)،دین، تابعیت، عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد و عدم وابستگی سیاسی و غیر دینی، داشتن سن مجاز و داشتن مدرک نظام وظیفه(آقایان) است. 
 
3. شرایط اختصاصی آزمون شامل: داشتن مدرک دانشگاهی مرتبط و تجربه لازم طبق جدول اعلامی دفترچه ثبت نام می باشد.(در برخی رشته های خاص ، ارتباط رشته با مدرک تحصیلی الزامی نیست نظیر رشته جواهرات و فرش)
 
4. نعداد رشته های آزمون، عناوین آن ها و سهمیه هر استان بسته به نیاز آن سال متغیر بوده و در زمان ثبت نام مشخص خواهد شد. 
 
5. امسال (1402) برای نخستین بار، قانون تسهیل کسب و کار ملاک عمل بوده و لذا ابتدا میانگین نمرات 1% نفرات برتر هر رشته آزمون محاسبه می شود و سپس داوطلبانی که 70% این امتیاز میانگین را کسب نموده باشند، قبول مرحله کتبی محسوب می شوند. (این عدد برای ایثارگران 60% است).
 
6. تعداد سوالات آزمون معمولا بین 50 تا 70 سوال تخصصی و 10 سوال عمومی (از قوانین حقوقی و کارشناسی) است. رشته های فنی- محاسباتی (راه و ساختمان، برق الکترونیک مخابرات، برق ماشین تاسیسات کارخانجات) در مقایسه با سایرین تعداد سوالات کمتری دارند.

7. زمان پاسخگویی به هر سوال بین 1/5 تا 2 دقیقه است. آزمون نمره منفی دارد.
 
8. منطقه انتخابی خدمت هر داوطلب، در زمان ثبت نام و با توجه به محل سکونت او تعیین می شود(سیاست بومی گزینی) و هرگونه جابجایی احتمالی بعدی، صرفاً بر اساس مقررات و با گذشت سنوات لازم مقدور خواهد بود.
 
9. ایثارگران از سهمیه برخوردار هستند. 
 
10. مدت کارآموزی حداقل یک سال خواهد بود. 
 
11. آزمون به صورت جزوه بسته برگزار شده و در رشته های محاسباتی، استفاده از ماشین حساب ممنوع است.

12. امکان ممنوعیت همراه داشتن تلفن همراه (حتی خاموش) وجود دارد. (
با توجه به تجربه آزمون دوره قبل)

13. امکان شخصی سازی دفترچه ها (ایجاد تفاوت در ترتیب سوالات یا ترتیب گزینه ها) به منظور بالابردن امنیت آزمون وجود دارد.(با توجه به تجربه آزمون دوره قبل)

14. آزمون توسط سازمان سنجش و در مراکز استانها در سراسر کشور برگزار می شود.
 
 
 
 
 کانال تلگرام آزمون کارشناس رسمی دادگستری
 
 

 
 
1401/12/9

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
علی:
با سلام. سئوال داشتم خدمت شما. اولا اینکه ثبت نام حدودا در چه ماهی است؟ و اینکه آزمون آخر سال معمولا برگزار میشه؟ سئوال بعدی اینکه گفته برای کارورزی باید دوره بگذرونه کسی که قبول میشه؟ سوم اینکه درآمد یه مهندس متالورژی که حدود 27 *28 سال تو صنعت تجهیزات نفتی اعم از انواع لوله فلنج مخزن مته حفاری قطعات فلزی تکمیل چاه نفت خوردگی فلزات و انتخاب مواد و غیره کار کرده باشه در این جایگاه به عنوان کارشناس رسمی، حدودا چقدر است؟ یعنی چه تعداد پرونده ممکنه بهش ارجاع بشه؟ بصورت تقریبی میخوام یه دیدی داشته باشم. ممنون
دوشنبه 5 تير 1402
+
0
-
0
ارسال
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 9136
0/10 (تعداد آرا 0 نفر )
Share