جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
گردشگری سلامت، فرصتی بزرگ برای کارآفرینی
اول تا هفتم اردیبهشت ماه به نام هفته سلامت نامگذاری شده است. شما چه فرصتهای شغلی و ایده های کارآفرینی را در حوزه سلامت می شناسید؟ و آیا به تلفیق فرصت های شغلی این حوزه با دیگر حوزه ها اندیشیده اید؟
 

گردشگری سلامت، فرصتی بزرگ برای کارآفرینی

این مقاله می تواند برای بسیاری از افراد مخصوصا آنهایی که به دنبال کارآفرینی هستند یا کسانی که در رشته های مرتبط با جهانگردی تحصیل می کنند، جالب باشد. در صنعت توریسم فرصت های شغلی بسیار زیادی نهفته است، اگر ... 

 

بدون شک گردشگری به عنوان یک صنعت سودآور جایگزینی مناسب برای درآمدهای نفتی در کشوری مثل ایران است. از سوی دیگر ظرفیتهای دست نخورده این صنعت در ایران، نوید بخش موقعیتهای اشتغال فراوانی در آینده است.

اگر از خوانندگان ما باشید می دانید که صفحاتی از مسیر ایرانی به جذابیت های این عرصه و مشاغل آن اختصاص یافته است. (برای مثال معرفی شغل راهنمای گردشگری و یا سرگذشت جالب مرد روستایی دستفروش). اما اکنون می خواهیم ضمن مروری بر انواع گردشگری در دنیا، توجه شما را به ویژه به مورد آخر (گردشگری سلامت) جلب کنیم که شاید تا کنون کمتر مورد عنایت و اقبال بوده است.

توریسم سلامت

خوبست شما هم پس از مطالعه این متن، لحظاتی به این بیندیشید که اگر روزی قرار باشد در حوزه گردشگری مشغول بکار شوید کدام یک از این عرصه ها را بیشتر می پسندید؟


انواع گردشگری
تا قبل از جنگ جهانی اول، امکانات تفکیک اشکال جهانگردی با توجه به طبقات اجتماعی وجود نداشت، در حالیکه امروزه عواملی نظیر زمان، مکان، انگیزه و هدف مبنای تقسیم بندی سفرهای گردشگری است.

به عنوان مثال با توجه به مدت زمان اقامت و یا به عبارتی دیگر طول مدت مسافرت می توان از جهانگردی کوتاه مدت و جهانگردی دراز مدت صحبت نمود . فصل سال نیز می تواند دو نوع از جهانگردی را که شامل توریسم زمستانی (از آبان تا فروردین) و توریسم تابستانی (از اردیبهشت تا مهرماه) است، مشخص نماید. مکان مسافرت و یا محل اقامتی که توریست انتخاب می کند نیز، شکل معینی را عرضه می دارد. اقامت ممکن است در هتل، کمپینگ، ویلای شخصی و یا خانه های اجاره ای باشد. انجام چنین مسافرتهایی معمولاً توسط وسایل حمل و نقل زمینی، هوایی و یا دریایی صورت می گیرد که این عامل نیز خود می تواند شکل خاصی از جهانگردی را بنام جهانگردی زمینی، هوایی و دریایی را بوجود آورد.

اما در یک نگاه کلان تر و بر اساس نوع بازارهایی که مورد توجه مسافران و جهانگردان است نیز می توان دسته بندی هایی به شرح زیر انجام داد. توضیحات این موارد را به فرصتی دیگر موکول می کنیم و تنها به ذکر نام و اشاره ای کوتاه بسنده می کنیم. با مسیر ایرانی همراه باشید: 
 

- اکوتوریسم (Eco Tourism )
اکوتوریسم اختصار واژة Ecological-Tourism است که در ادبیات فارسی به جهانگردی زیست محیطی یا طبیعت گردی مشهور شده است. هر چند دانشمندان این عرصه تفاوتهایی بین این دو واژه قایل هستند و اکوتوریسم را زیرمجموعة طبیعت گردی می‌دانند، امّا به دلیل وارد نشدن به مباحث فلسفی بحث این دو واژه را با کمی اغماض یکسان تلقی می‌نماییم.


- گردشگری فرهنگی (Cultural Tourism )
در این نوع از گردشگری به جذابیت های فرهنگی توجه ویژه ای می شود. جاذبه های فرهنگی به اندازه مفهوم فرهنگ وسیعند و شامل بازدید از موزه ها، نمایشگاه ها جاذبه ها و مقاصد قدیمی و حضور در جشنهای سنتی، سفر به قصد استفاده از غذاها و نوشیدنیهای محلی، تماشای رخدادها ورزشی سنتی و شرکت در فعالیتهای تفریحی محلی ونظایر آن می شود.


-  گردشگری تجاری((Business Tourism
مهمترین مسافرتهایی که تحت این عنوان صورت می گیرد، عبارتند از سفرهایی که افراد برای شرکت در بازارهای مکاره، نمایشگاه های کالا و صنایع و یا سرکشی و بازدید از تأسیسات کارخانه ها و نظایر آنها انجام می شود. علی رغم تصور ما مبنی بر جدید بودن این نوع گردشگری، پیشینه آن به سالیان بسیار دور بازگشته و از قدیمی ترین اشکال جهانگردی به حساب می آید و فقط نوع آن در طول زمان تغییر یافته است.


- سفر به روستاها (Rural Tourism )
اصولاً بازار گردش ها و مسافرتها در مناطق شهری و پیشرفته توسعه می یابد. بسیاری از ساکنان این مناطق پیشرفته می خواهند از این محیط بسیار تصنعی و متجدد فرار کنند و به مناطق کمتر توسعه یافته و بی آلایش پناه ببرند. اینها به گردش یا سفر به مناطق روستایی می روند. نمونه گردش یا مسافرت به مناطق روستایی سفرهایی است که مردم به مناطق کشاورزی می روند و این مسافرت را می توان در اروپا مشاهده کرد.


- گردشگری مذهبی و زیارتی (Religious Tourism )
این نوع از جهانگردی یکی از رایج ترین اشکال جهانگردی در سراسر جهان است. مردم با توجه به مذهبی که دارند به مکانهای مختلف جهت مقاصد زیارتی سفر می کنند. مسیحیها به واتیکان می روند مسلمانان به مکه و یهودیان به اورشلیم سفر می کنند. سفرهای زیارتی در بین مسلمانان از اهمیت بیشتری نسبت به سایر مذاهب برخوردار است. 


-  سفرهای حادثه جویی (Adventure Tourism )
بسیاری از افراد در سفر دست به کارهایی می زنند که مخاطره آمیز است و می خواهند در این زمینه تجربه هایی به دست آورند. برخی از افراد که به سفر می روند می خواهند از راه های جدید یا غیرعادی مهارت ها و توانایی های جسمی خود را بیازمایند و به همین منظور به کوهنوردی، قایقرانی یا صخره نوردی می روند. برخی هم می خواهند بدون استفاده از وسایل و ابزار جدید با طبیعت روبه رو شوند و از این کار لذت می برند.  

 
-  گردشگری ورزشی (Sport Tourism )
ورزش و گردشگری دو نیروی قوی برای جذب مردم هستند و ابزار بسیار مناسبی در فرآیند جهانی شدن هستند. ورزش و خصوصاً بازیهای المپیک مولدی از وقایع هستند که در حال حاضر از درخشش بالایی در رسانه‌های گروهی برخوردار هستند و پیوستگی اشتیاق مردم را در مکانها و بخش‌های مختلف نشان می‌دهند.
 

-  گردشگری سلامتی (Health Tourism )
در این شکل از گردشگری، افراد عمدتاً با اهداف پزشکی (معالجه، گذران دوران نقاهت، تغییر آب و هوا به توصیه دکتر، استفاده از آبهای معدنی شفابخش و...) به محل دیگری سفر می کنند. در این سفرها معمولاً افراد دیگری شخص بیمار را همراهی می کنند که آنها هم جزو گردشگران درمانی محسوب می شوند.

توریسم سلامتی یکی از پایه های توسعه جهانگردی در اروپا به شمار می آید. امروزه رواج مزرعه های سلامتی در اروپا و آمریکا بسیار زیاد شده و مردان و زنان برای کاهش وزن خود به آنجا سفر می کنند. شکل بسیار مدرن از توریسم سلامتی سفر افراد به خارج از کشور برای بهره گیری از خدمات سلامتی مؤسساتی است که در حرفه خودشان در سطح جهان مشهور هستند.

بد نیست بدانید که در حال حاضر افراد بسیاری در سال برای بهره گیری از خدمات درمانی کشورمان، از کشورهای منطقه به ایران سفر می کنند. به طور مثال خیلی از مردم کشور آذرباییجان از خدمات درمانی شهرهای تبریز، رشت و تهران برای درمان بیمارهای خود استفاده می کنند یا اینکه خیلی از عراقی ها برای درمان به تهران یا مشهد مراجعه دارند که البته در این سفرها مبالغ زیادی ارز وارد کشور شده و بخشی از آن سهم آن دسته از افراد و شرکت هایی است که خدمات تکمیلی به این مسافران ارائه می کنند.

البته خدمات رسانی به مسافران سلامتی در ایران در حال حاضر عمدتا به صورت فردی و غیرتخصصی صورت می گیرد و اگر افراد و شرکت هایی در این زمینه خدمات مناسب و تخصصی ارائه دهند و در کشورهای هدف تبلیغات مناسب انجام دهند، در آینده بازار بسیار مناسبی پیش رو خواهند داشت.

در پایان توجه شما همراهان خوب مسیر ایرانی را به اینفوگرافی این موضوع از وب سایت دنیای اقتصاد جلب می کنیم.

فرصت های شغلی صنعت توریسم


راهنمای گام به گام انتخاب شغل و رشته تحصیلی
راهنمای شما برای انتخاب بهترین گزینه شغلی و تحصیلی با توجه به عوامل موثر فردی و محیطی
همه چیز درباره رشته و بازار کار مدیریت
راهنمای شما در انتخاب بهترین گرایش مدیریت (از جمله مدیریت گردشگری) در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد با توجه به ویژگی های رشته و بازار کار



 

منبع :  سایت گردشگری استان اصفهان و دنیای اقتصاد    |    1394/2/1

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 1159
5/10 (تعداد آرا 12 نفر )
Share