جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
چگونه یک کارگر ساده پمپ بنزین، به کمک فیس‌بوک یک تجارت میلیون دلاری راه انداخت!
در سایت business insider مطلب جالبی خواندم، نخست خود خبر را بخوانید:

داستان موفقیت: چگونه یک کارگر ساده پمپ بنزین، به کمک فیس‌بوک یک تجارت میلیون دلاری راه انداخت!


در سایت business insider مطلب جالبی خواندم، نخست خود خبر را بخوانید:

یک سال پیش، «بن کاردول» (Ben Cardwell)، جوان ۲۱ ساله‌ای بود که ضمن تحصیل مجبور بود در یک پمپ بنزین کار کند. با اینکه بعضی از اوقات نوع کار و حوادثی که در حاشیه کار رخ می‌داد، سرگرمش می‌کرد، با این حال کارش بسیار خسته‌کننده بود، طوری که مجبور بود، روزهای تعطیل هم کار کند.

Ben Cardwell  مسیر ایرانی

به همین خاطر کاردول در صدد برآمد از طریق دیگر درآمد کسب کند، او در نسخه نیوزیلند سایت eBay یعنی TradeMe فعالیت آنلاینی را شروع کرد. کسب و کارش تعریفی نداشت، اما او گاهی در صفحه فیس‌بوک خود به دوستانش نشان می‌داد که چه لباس‌هایی را می‌فروشد.

همه چیز به همین سبک ادامه داشت تا اینکه شخصی به او پیشنهاد کرد که از آگهی‌های فیس‌بوک استفاده کند و ۵۰ دلار به او کمک کرد تا تبلیغات را شروع کند. نتیجه این کار شگفت‌آور بود، چون او یک شبه ۸۰۰ دلار جنس فروخت!

از آگوست سال ۲۰۱۳ فعالیت او جدی‌تر شد و صفحه فیس‌بوکش که در مورد فروش البسه مردانه بود، رونق بیشتری گرفت. بیشتر دوستانش تصور می‌کردند که تمرکز او روی فیس‌بوک، بیهوده است و عملا کسی پیدا نمی‌شود که از طریق فیس‌بوک لباس بخرد. اما کاردول به کارش ادامه داد، طوری که در پاییز، روزی هفت بار صفحه فیس‌بوکش را به‌روز می‌کرد و عکس‌هایی از لباس‌ها پست می‌کرد. پست‌هایی مثل این:

Ben Cardwell  مسیر ایرانی

کار به جایی رسید که دیگر نیاز به استفاده از تبلیغات فیس‌بوک نبود و صفحه‌ فیس‌بوک Deal Man، صدهزار علاقه‌مند پیدا کرد و فروش ماهانه او به ۱۰۰ هزار دلار در ماه رسید!

راهبرد کاردول این بود که تعداد لایک‌های صفحه‌اش را افزایش دهد، تا به کمک الگوریتم‌های فیس‌بوک، محصولاتش به رؤیت تعداد بیشتری از کاربران فیس‌بوک در کشورهای ثروتمندتری مثل آمریکا، کانادا و نیوزیلند برسد.

کار کاردول سکه شد، طوری که کار در پمپ بنزین را رها کرد و ترک تحصیل کرد، اما در همین مرحله به خاطر تغییراتی در الگوریتم فیس‌بوک میزان فروش کاردول پایین آمد. در حقیقت فیس‌بوک دوست داشت تا افرادی را مثل کاردول را به خرید آگهی وادار کند و به همین خاطر الگوریتم‌هایش را طوری تغییر داده بود که کمتر محصولات تجاری را در بخش News Feed ببینند.

حالا دیگر اوضاع خراب شده بود و میزان فروش به ۸۰۰ دلار در روز رسیده بود، کاردول عصبی شده بود و سلامتی‌اش هم به خطر افتاده بود. به همین خاطر تصمیم گرفت چاره‌ای پیدا کند، او متوجه شد که صاحبان صفحات مشابه فیس‌بوک هم مشکل مشابهی دارند.

در نهایت او تصمیم گرفت، مجددا از آگهی‌های فیس‌بوک استفاده کند، مجددا آمار فروش بالا رفت، از ماه دسامبر ۲۰۱۳ تا به حال، او به طور متوسط در هر ماه ۱٫۱ میلیون دلار فروش داشته است، یعنی معادل ۴٫۴ میلیون دلار فروش کل!

Ben Cardwell  مسیر ایرانی


خبر به گمانم بسیار جالب بود.

۱- خبر نشاندهنده اهمیت شبکه‌های اجتماعی در دنیای ماست. در پی ایجاد یک کسب و کار هستید؟ چرا به جای راه انداختن یک سایت مستقل، از امکانات فیس‌بوک استفاده نکنید؟

۲- چون ما تجارت آنلاین محدودی داریم، خیلی وقت‌ها وقتی درک نمی‌کنیم که چگونه فیس‌بوک، توییتر و شبکه‌های اجتماعی این همه درآمدسازی می‌کنند. ما یادمان می‌رود که این سایت‌ها چقدر از طریق جذب آگهی، امکان کسب درآمد دارند.

۳- اما آیا ما هم می‌توانیم چنین تجارت‌های فیس‌بوکی راه بیندازیم.

پرواضح است که به خاطر محدودیت‌ها و نیز به خاطر رونق کم تجارت آنلاین و کم بودن برد مخاطبان فارسی‌زبان و نبود تجارت آزاد با دنیای خارج، امکان نداریم که کسب و کارهای گسترده و رؤیایی راه بیندازیم.

اما در همین محیط فیس‌بوک خودمان هم کم نیستند کسانی که تجارت‌های نسبتا موفقی راه می‌اندازند و مثلا انواع دست‌ساخته‌ها و البسه‌ها و‌ آثار هنری را می‌فروشند.

۴- در عین حال همین خبر نشان می‌دهد که چقدر کسب و کار آنلاین می‌تواند متزلزل باشد. بنابراین کسی که پا به این میدان می‌گذارد باید بنای محکمی بسازد تا با هر نسیمی مثل تغییر الگوریتم یک شبکه اجتماعی، سازه‌اش ویران نشود.



 

منبع :  سایت "یک پزشک"    |    1392/12/29

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
مهدی:
فوق العاده بود ممنونم ازت!
شنبه 25 بهمن 1393
+
0
-
0
ارسال
mohammad:
Merci !
چهارشنبه 7 خرداد 1393
+
1
-
0
ارسال
مازیار:
جالب بود .مرسی
شنبه 16 فروردين 1393
+
1
-
0
ارسال
neda:
خیلی مقاله خوبی بود از سایت بسیار خوب و پر بار شما ممنونم
جمعه 1 فروردين 1393
+
3
-
0
ارسال
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 3370
5.1/10 (تعداد آرا 41 نفر )
Share