جستجو در مسیر ایرانی
چهار حرفه مورد تقاضای کشور کانادا در بخش مراقبت های بهداشتی
بر طبق آخرین اطلاعات اداره آمار کانادا از بازار کار در این کشور ، مشاغل مرتبط با بهداشت و درمان در صدر 50 حرفه مورد تقاضای کشور کانادا هستند.
                                                مشاغل پزشکی در کانادا
بالا رفتن میانگین سنی و افزایش آمار بازنشستگان این حقیقت را بازگو می کند که سیستم مراقبت های درمانی کشور کانادا بزودی با بحران مواجه خواهد شد و در نتیجه این خبر از افزایش تقاضا برای مشاغل در بخش بهداشت و درمان می دهد.
امروزه نرخ بیکاری برای بخش مراقبت های درمانی بین 1.3 تا 2.6 است در حالی که این آمار برای تمام بخش های شغلی از 7 تا 11 درصد در نوسان است.

این موضوع برای تازه واردین چه معنایی دارد؟

اگر چه میزان درخواست برای این دسته از مشاغل بالاست اما اکثر این مشاغل در کانادا نظام مند هستند.بدین معنا که افراد تحصیل کرده بین المللی در این رشته ها قبل از آغاز بکار باید مجوز داشته باشند.همچنین تنها داشتن تجربه عملی در این بخش برای اشتغال تازه واردین کافی نیست.

در سال 2009 دولت فدرال برای تایید صلاحیت نیروی کار خارجی در بخش بهداشت ودرمان 50 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است تا روند تشخیص صلاحیت های این افراد را بهبود بخشد.مشاغل خاص مانند پرستاری،فیزیوتراپیست،کار درمانی،تکنسین داروخانه،متخصصین آزمایشگاه و پزشکان درز حال حاضر برنامه های ارزشیابی مدرک و دوره های بازآموزی خاص خود را در طول یکسال دارند تا بر طبق الزامات بازار کار در این بخش واجد الشرایط دریافت مجوز گردند.

منبع اصلی و دولتی کانادا برای دریافت اطلاعات اشتغال تازه واردین به کانادا WorkinginCanada.gc.ca است که فرصت های شغلی بسیاری را پیشنهاد کرده و همچنین آینده بازار کار در مشاغل مختلف را پیش بینی می کند .بر طبق آمار مندرج در این سایت برترین مشاغل مورد تقاضا در کشور کانادا در بخش بهداشت و درمان عبارتند از:

دستیاران دندانپزشک ( dental assistants )
دستیار دندانپزشک تحت نظارت دندانپزشک فعالیت می کند.آنها قبل از شروع درمان ،در حین عملیات دندانپزشکی و بعد از پایان کار در کنار بیمارو پزشک هستند و کار های لازم را انجام می دهند.بر طبق آمار انجمن دستیاران دندانپزشکی در کانادا متوسط درآمد این افراد بین 15 تا 25 دلار در ساعت یا 30000 تا 40000 دلار در سال است.
                                  چهار حرفه مورد تقاضای کشور کانادا در بخش مراقبت های بهداشتی

برنامه های آموزشی:

برنامه های آموزشی برای این گروه شغلی در مناطق مختلف کانادا متفاوت است.بیشتر این برنامه ها 18 ماه طول می کشند و برای ورود افراد باید دارای مدرک دیپلم زیست شناسی یا شیمی باشند.برای کسب مجوز تمام فارغ التحصیلان از برنامه آموزشی باید در دو آزمون ملی کلینیکال و کتبی که توسط انجمن دستیاران دندانپزشکی طراحی شده شرکت کنند.
 
متخصصین آزمایشگاه( medical laboratory technicians )
با پیشرفت روز افزون تکنولوژی ،تقاضا برای نیروی کار در ترکیبی از مهارت های فن آوری اطلاعات و دانش مراقبت های بهداشتی افزایش یافته است.همچنین تقاضا برای نیروی کار در بخش رادیولوژی تشخیصی نیز بسیار است.درآمد این دسته از افراد به نسبت ایالتی که زندگی می کنند و میزان تجربه کاریشان از 40000 تا 80000 دلار در سال متفاوت است.
 
                       چهار حرفه مورد تقاضای کشور کانادا در بخش مراقبت های بهداشتی
برنامه های آموزشی:

این دسته از افراد برای کار در بازار کار کانادا نیاز به مدرک دانشگاهی در زمینه تکنولوژی آزمایشگاهی پزشکی دارند و باید 6 تا 14 ماه سابقه کار بعنوان دستیار یا تکنسین داشته باشند.متقاضیان کار در این زمینه شغلی باید مدرک دانشگاهی مرتبط داشته باشند و همچنین باید در آزمون مربوطه برای دریافت مجوز شرکت کنند.همچنین این افراد باید در دوره های باز آموزی 9 ماهه ای که توسط کالج Mohawk در شهر همیلتون ایالت اونتاریو برگزار می شود شرکت کنند.این دوره شامل بخش های تئوری ،عملی و بالینی در طول سه ترم است.
 
پرستاران( registerednurses)
پرستاری نیز یکی از مشاغل مورد تقاضای کانادا است.اشتغال در این بخش از سال 2003 رشد قابل توجهی داشته و بر طبق آمار انجمن پرستاری کانادا این کشور تا سال 2016 نیاز به 113000 نفر نیروی کار در این بخش دارد.اگر چه کار در حرفه پرستاری بسیار طاقت فرساست اما فرصت های خاص و مزایای ویژه ای برای شاغلین این حرفه در کانادا وجود دارد.متوسط درآمد سالیانه برای شاغلین این حرفه بصورت تمام وقت از 70000 تا 80000 دلار در سال متفاوت است که این نیز نسبت به موقعیت مکانی افراد متفاوت است.
 
                  چهار حرفه مورد تقاضای کشور کانادا در بخش مراقبت های بهداشتی

برنامه های آموزشی:

پرستاری در کانادا جزء مشاغل نظام مند محسوب می گردد و متقاضیان باید در کالج پرستاری دوره های آموزشی خاصی را سپری کنند.حرفه پرستاری در کانادا شامل سه دسته می گردد:

Registered practical nurses (RPNs) یا licensed practical nurses (LPNs) که دارای مدرک کاردانی پرستاری هستند و با گذراند دوره های کالج می توانند دانش خود را تکمیل کنند.بدلیل کمتر بودن تحصیلات این دسته از پرستاران ،آنها بیشتر با بیمارانی سروکار دارند که وضعیتی ثابت و قابل پیش بینی دارند.

Registered nurses (RNs) که دارای مدرک لیسانس پرستاری هستند.این دسته از پرستاران تحصیلات جامع تری را گذرانده اند و مسئولیت بیماران با نیاز های پیچیده تر با آنهاست.

Nurse practitioners که آنها نیز RN هستند و تحصیلات آنها در مقطع کارشناسی ارشد می باشد.
پرستارانی که در خارج از کانادا آموزش دیده اند برای کار در این بخش باید در آزمون Canadian Registered Nurse شرکت کنند .دوره های باز آموزی نیز وجود دارد اما لیست انتظار آن کمی طولانی است.
 
فیزیوتراپیست ها( physiotherapists)
فیزیوتراپیست ها با بیمارانی سروکار دارند که به دلایلی مشکل حرکتی دارند و از درد ،بیماری یا جراحت رنج می برند.دامنه عملکرد این حرفه از هنگامی که صدور مجوز کار از کارشناسی به کارشناسی ارشد ارتقاء پیدا کرده افزایش یافته است.به این معنی که فیزیوتراپ ها عملکردی فراتر از سیستم اسکلتی عضلانی دارند و مقابله با امراضی مانند مشکلات قلب و عروق ،سیستم تنفسی و سیستم عصبی نیز در وظایف آنها قرار دارد.بخش خصوصی این دسته از مشاغل نیز گسترش بیشتری یافته است تا عموم مردم را ازمزایای فیزیوتراپی آگاهی بیشتری پیدا کنند ، اما برای مراجعه به فیزیوتراپ حتما نیاز به دستور پزشک است.

میزان در آمد ها در این گروه شغلی نسبت به موقعیت مکانی و خصوصی یا دولتی بودن متفاوت است و متوسط درآمد از 30 تا 50 دلار در ساعت یا 57000 تا 96000 دلار در سال متفاوت است.

                      چهار حرفه مورد تقاضای کشور کانادا در بخش مراقبت های بهداشتی

برنامه های آموزشی:

در کانادا 14 برنامه آموزشی برای فیزیوتراپ ها وجود دارد.تمام این برنامه ها در مقطع کارشناسی ارشد هستند ، از 24 تا 30 ماه طول می کشد و فرد باید حداقل مدرک کارشناسی داشته باشد.متقاضیان بین المللی برای ارزشیابی مدرک کارشناسی خود باید به سازمان the Canadian Alliance of Physiotherapy Regulators مراجعه کنند.تمام این افراد بایددر آزمون برای دریافت مجوز شرکت کنند.این آزمون شامل بخش های عملی و تئوری می باشد.متقاضیان بین المللی که مدارکشان در حد دریافت مجوز نباشد باید در دوره های باز آموزی شرکت کنند.این برنامه یکساله است و در دانشگاه های تورنتو و آلبرتا ارائه می گردد و دانش آموزان را برای شرکت در آزمون آماده می گردانند.


 
منبع :  بازار بین المللی کار    |    1393/6/1

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
نسترن:
سلام آیا با مدرک لیسانس زیست شناسی میشود در رشته بهداشت دهان و دندان تحصیل کرد؟ شرایط دقیق برای این رشته چیه؟
دوشنبه 14 بهمن 1398
+
0
-
0
ارسال
مریم:
سلام ،چطور میتونیم مدرک دستیاری خود را بین المللی کنیم برای کانادا
پنجشنبه 23 خرداد 1398
+
36
-
14
ارسال
ملیحه:
کارشناس هوشبری هم قبول میکنن؟
پنجشنبه 25 مرداد 1397
+
2
-
0
ارسال
سمیرا:
سلام ......برای تحصیل در خارج کشور باید معدل کارشناسیمون خوب باشه؟؟؟؟
پنجشنبه 5 شهريور 1394
+
5
-
2
ارسال
A:
سلام.. تا اونجایی ک من اطلاع دارم اونقدرا مهم نیست معدل، ولی کارای تحقیقاتی و داشتن مقاله خیلی موثره
یکشنبه 29 فروردين 1395
+
3
-
3
ارسال
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 15096
5/10 (تعداد آرا 26 نفر )
Share