جستجو در مسیر ایرانی
چطور می توان با مدرک لیسانس وارد رشته پزشکی شد؟
اگر می خواهید وارد رشته پزشکی شوید، یکی از روش های خاص آن برای شما که مدرک کارشناسی در رشته های دیگر دارید، شرکت در آزمون کارشناسی به پزشکی است.

یکی از روشهای ورود به رشته پزشکی برای آن دسته از دانش آموزان مستعد و علاقه مندی که می خواهند پزشک شوند اما به هر دلیل در کنکور سراسری رشته پزشکی توفیقی به دست نیاورده اند، آزمون کارشناسی به پزشکی یا همان لیسانس به پزشکی است.

در دنیا، پذیرش دانشجوی پزشکی در بیش از ۱۷۰ دانشکده پزشکی از مقطع کارشناسی انجام می شود و شماری ازبرترین دانشکده های پزشکی دنیا مانند هاروارد، جان هاپکینز و پنسیلوانیا نیز در میان این دانشکده ها قرار دارند. در ایران پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی برای اولین بار در سال 86 انجام شد و تا کنون ده دوره پذيرش انجام شده است.

این آزمون در مجموع آزمون دشواری است و قرار است بهترین ها را شناسایی و گزینش کند. از آنجا که انتظار می رود برگزاری آزمون در سالهای پیش رو ادامه داشته باشد، خوبست کمی بیشتر به آن بپردازیم و جزئیات را با هم مرور کنیم.

مهمترین شرایط داوطلبان آزمون کارشناسی به پزشکی

اولین و بدیهی ترین شرط لازم، فارغ التحصیلی از مقطع كارشناسي پيوسته و ناپيوسته كليه رشته هاي گروه علوم پزشكي و گروه هاي آزمايشي علوم رياضي و فني و علوم تجربي است.

داشتن حداكثر 25 سال سن در زمان ثبت نام آزمون (که البته اگر کارت پایان خدمت سربازي و یا طرح نيروي انساني داشته باشید، مدتش به حداكثر سن اضافه مي شود)، داشتن كارت پايان خدمت يا معافيت دائم (برای آقایان)، دارا بودن معدل كل ديپلم بالاتر از 17و معدل كارشناسي بالاتر از 16 و دارا بودن یکی از مدارک معتبر زبان انگليسي (TOEFL،IELTS , MHLE ,MSRTT) با حد نصاب نمره لازم آن از دیگر شرایط اصلی داوطلبان است.

البته در مورد برخی از بندها استثناهایی هم وجود دارد که در آگهی قید می شود. مثلا كساني كه خدمت نظام وظيفه آنان حداكثر تا قبل از شروع نيمسال تحصيلي شروع کلاسها به اتمام مي‌رسد و یا داوطلباني كه مدرك زبان ندارند به شرط ارایه مدرک تا زمان مصاحبه مي‌توانند به صورت مشروط در آزمون شركت كنند.

همچنین دانشجويان مشمول آيين نامه استعدادهاي درخشان و برگزيدگان المپيادهاي علمي دانشجويي از احراز شرط معدل ديپلم 17 و بالاتر و معدل كارشناسي 16 و بالاتر معاف مي‌باشند.

نحوه برگزاری آزمون لیسانس به پزشکی

 آزمون ورودي کارشناسی به پزشکی ، به صورت چند مرحله اي و شامل آزمون كتبي و مصاحبه (ارزيابي فرا شناختي) است.

زمان بندی برگزاری آزمون، اعلام نتایج و شروع دوره

ثبت نام معمولا در زمستان (دی و بهمن) هرسال با مراجعه به سايت معاونت آموزشي دانشگاه علوم پزشکی تهران و ارایه مدارك لازم به صورت اینترنتی انجام می شود.(این زمان ممکن است با اعلام دانشگاه روی سایتش تغییر کند). زمان آزمون كتبي، اسفند ماه هرسال و اعلام نتايج قبول شدگان مرحله اول، نیمه دوم فروردين ماه خواهد بود. پس از آن با فاصله کوتاهی آزمون بخش دوم، (مصاحبه و ارزيابي فرا شناختي) به صورت شفاهی برگزار می شود و نتایج نهایی مشخص می شود. شروع کلاسها نیز از مهرماه خواهد بود.

 مواد درسي آزمون کارشناسی به پزشکی

فيزيولوژي(ضريب 3)، ميكروب شناسي شامل باكتري شناسي،  ويروس شناسي و انگل شناسي پزشكي(ضريب 3)، آناتومي(ضريب 3)، بيوشيمي(ضريب 2)، بافت شناسي و جنين شناسي(ضريب 2)،  ايمونولوژي (ضريب 2)، زبان عمومي(ضريب2)، ژنتيك (ضريب 1)، روانشناسي (ضريب 1)، تغذيه (ضريب 1)،  فيزيك پزشكي (ضريب 1)، دروس اصول خدمات بهداشتي و بهداشت و تنظيم خانواده (ضريب 1)، دروس اصول اپيدميولوژي و مبارزه با بيماري ها و آمار مقدماتي(ضريب1 ).

منابع آزمون کارشناسی به پزشکی

منابع آزمون لیسانس به پزشکی، همان منابع اعلام شده آزمون امتحان جامع علوم پايه دانشجويان رشته پزشكي است که از سایت مرکز سنجش پزشکی ( sanjeshp .ir) قابل دریافت است.

سایر نکات مهم براي شرکت در آزمون کارشناسی به پزشکی

هزینه آزمون هر سال تعیین می شود و متغیر است. (در سال95 مبلغ 50هزار تومان بوده است).

افرادی که متعهد به انجام طرح (ویژه برخی از رشته های کارشناسی گروه پزشکی) هستند، می توانند در صورت تمایل، تمام یا بخشی از طرح خود را به بعد از تحصیل در رشته پزشکی موکول کنند.

ظرفیت دوره متغیر بوده و قبل از ثبت نام تعیین می شود که معمولا بین 20 تا 40 نفر است.

تعداد شرکت کنندگان در آخرین دوره (سال95) چیزی حدود دو هزار نفر بوده است.

دانش آموختگان کارشناسی، منعی برای شرکت همزمان در کلیه آزمون های ممکن ( کارشناسی ارشد وزارت علوم و بهداشت و حتی کنکور سراسری )  ندارند. اما در صورت قبولی، فقط مجاز به ثبت نام در یکی از این موارد برای ادامه تحصیل هستند.

مدرک تحصیلی کارشناسی جزو مدارک مورد نیاز برای ثبت نام است. بنابراین در ترم آخر کارشناسی نمی توانید در آزمون شرکت کنید.

اگر علاقه مند هستید می توانید آیین نامه جدید کارشناسی به پزشکی (مصوب سال 95 دانشگاه علوم پزشکی تهران) را از این لینک دریافت و مطالعه کنید. دقت داشته باشید در برخی از سایتها به آیین نامه دیگری اشاره شده است که قدیمی تر از این مورد است و طبیعتا با تصویب آیین نامه جدید قابل استفاده نخواهد بود.

بنابراین شما که علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته پزشکی هستید و در کنکور سراسری رتبه لازم را نیاورده اید، می توانید با استفاده از روش کارشناسی به دکتری و با کمک اطلاعاتی که در این مقاله ارائه شد، از این طریق وارد رشته پزشکی شده و در آن تحصیل کنید.

توجه کنید: اگر هنوز مطمئن نیستید که رشته پزشکی مناسب شما باشد و نمی دانید واقعا چه رشته ای برایتان بهتر است، ما راهنمایی جامع و کامل در قالب یک کتاب برای شما فراهم کرده ایم که می توانید با تهیه آن بهترین تصمیم را بگیرید. پس قبل از هر تغییری و تصمیمی اینجا کلیک کنید.

 

1396/2/31

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
زهرا:
آیا از کارشناسی مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد هم میتونیم وارد پزشکی بشیم؟
سه شنبه 3 مرداد 1396
+
10
-
4
ارسال
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 4515
5.5/10 (تعداد آرا 28 نفر )
Share