جستجو در مسیر ایرانی
چرا باید شغل و رشته حسابداری را انتخاب کنیم؟
این راهنمای انتخاب شغل، برای کسانی است که به حسابداری فکر نمی کنند. در این راهنما که با توجه به بازار کار ایران تهیه شده است سعی شده به مزیت های شغل حسابداری در شرایط روز ایران پرداخته شود. یکی از انتخاب های کنکور برای تمامی گروه های تحصیلی.


هریک از ما در دوران کودکی آرزوهای زیادی برای شغل آینده مان در سر داشتیم. از دکتر و مهندس گرفته تا خلبان و راننده کامیون و یا معلم. اما بعید است بتوان کسی را پیدا کرد که در زمان کودکی آرزوی "حسابدار" شدن را کرده باشد. نه تنها دوران کودکی، بلکه بسیاری از دانشجویانی که در حال حاضر مشغول گذراندن واحدهای درسی رشته حسابداری یا رشته های مالی مرتبط مثل مدیریت مالی یا حسابرسی هستند، قبل از کنکور کمتر به این رشته فکر کرده بودند و تنها به این دلیل که رتبه آنها در کنکور برای قبولی در رشته های مورد علاقه شان کفایت نکرده است، به اجبار وارد رشته حسابداری شده اند.

مزایای شغل حسابداری

اما اگر الآن از بسیاری از دانشجویان این رشته ها  که حداقل 2-3 ترم از دوران تحصیل خود را گذرانده اند در مورد میزان علاقه به رشته حسابداری سوال کنید، درصد زیادی از آنها ابراز رضایت دارند و پاسخ می دهند که در دانشگاه، دید آنها  نسبت به این رشته تغییر کرده و خیلی مثبت شده است.

به هر حال در ادامه قصد داریم دلایلی را برای شما بیان کنیم که نشان می دهد شغل حسابداری (با عناوین کمک حسابدار؛ حسابدار و کارشناس یا مدیرمالی) دارای مزایای زیادی است که در این شرایط اقتصادی و نرخ بالای بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی می تواند برای بسیاری از تیپ های شخصیتی جذابیت داشته باشد. این دلایل عبارتند از :
 
بازار کار گسترده در مناطق و شهرهای مختلف :
تقریبا نمی توان هیج شغلی را پیدا کرد که در تمامی شرکت ها و سازمان ها، بزرگ و کوچک، خدماتی، بازرگانی و یا تولیدی مانند شغل حسابداری همیشه خواهان و طرفدار داشته باشد. در سال های اخیر با توجه به اجرای قوانین مالیاتی توسط دولت نیز، بر رونق بازار کار اشخاصی که مسلط به مهارت های مالی و حسابداری هستند افزوده شده و بسیاری از اصناف و شرکت های کوچک نیز مجبور به استفاده از تخصص حسابداران برای انجام امور مالی خود و ارائه گزارش های مالی قانونی به مراجع ذیصلاح هستند.  حسابداران در هر شهر و منطقه ای که اصناف، شرکت ها و سازمان های خصوصی و دولتی وجود دارند، بازار کار و فرصت های شغلی متعدد دارند.
 

عدم نیاز به تحصیلات تکمیلی برای موفقیت در بازار کار :
با توجه به اینکه اغلب متخصصین، حسابداری را بیش از اینکه به عنوان یک شاخه از "علم" قلمداد کنند، یک "فن" می دانند، لذا کسب تجربه در محیط واقعی کسب و کار از تحصیلات تکمیلی دانشگاهی برای استخدام مهمتر است و برای کارفرمایان اولویت بیشتری دارد.

شما برای استخدام به عنوان حسابدار یا کمک حسابدار بعد از فراغت از تحصیل، بیشتر از آنکه نیاز به مدارک مختلف دانشگاهی و غیر دانشگاهی داشته باشید، به مهارت های عمومی و سابقه کارآموزی ( مثلا در دوران تحصیل) نیاز دارید. مدیران مالی برای استخدام حسابدار بیش از آنکه به مدرک تحصیلی متقاضی توجه نمایند، به آنچه که واقعا از حسابداری می داند و به مهارت های عمومی او مثل آشنایی با نرم افزارهای اداری و حسابداری توجه می کنند.

شما به جای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از کارشناسی (که مزیت قابل توجهی را برای شما به همراه نمی آورد)، می توانید به کار یا حتی کارآموزی مشغول شوید و مثلا بعد از 2 سال (معادل زمان صرف شده در مقطع کارشناسی ارشد) به جای اینکه برای دریافت مدرک هزینه های زیادی صرف کرده باشید، نه تنها به کسب درآمد پرداخته اید، بلکه صاحب 2 سال تجربه عملی در محیط واقعی و تخصصی کسب و کار نیز شده اید.

 
سرعت در کسب نتیجه :
شغل حسابداری از آن دسته از مشاغلی است که فرد بلافاصله پس از انجام کار، نتیجه آن را مشاهده می کند. به عبارت دیگر بر خلاف اغلب رشته های مهندسی یا علوم تجربی، که نتیجه کار فرد پس از انجام کامل پروژه و با گذشت زمان زیادی مشخص می شود، عمده نتیجه کار حسابداران به سرعت و به طور روزانه در سرفصل ها و گزارش های حسابداری یا اسناد و برگه های انبار و فروش نمایان می گردد. این سرعت در کسب نتیجه برای خیلی از افراد و تیپ های شخصیتی قابل قبول است و رضایت شغلی آنها را افزایش می دهد.

 
امکانات گسترده برای تحصیل و یادگیری :
همانطوری که شاید بدانید، رشته حسابداری به عنوان یکی از سه رشته پرجمعیت در کشور شناخته می شود و اغلب دانشگاه های کشور اعم از دولتی، پیام نور، آزاد، فنی و حرفه ای و علمی – کاربردی این رشته را ارائه می دهند.
بنابراین امکان قبولی در این رشته نسبتا زیاد است و نیازی به فشار زیاد برای درس خواندن قبل از کنکور و استرس های ناشی از آن نیست.  همچنین یادگیری مفاهیم حسابداری در طول دوران تحصیلات دانشگاهی نسبت به خیلی از رشته های فنی مهندسی، علوم تجربی و علوم انسانی ساده تر بوده و امکان کار در حین تحصیل و کسب تجربه و مهارت های تخصصی حسابداری را به صورت موازی فراهم می آورد.
 

تقاضای دائمی از سوی بازار کار برای استخدام حسابدار :
شغل حسابداری از معدود مشاغلی است که در شرایط اقتصادی مختلف بازار کار تقریبا با ثباتی دارد. چرا که در شرایط رونق اقتصادی با تأسیس هر شرکت و یا توسعه کسب و کارهای موجود، نیاز بازار کار به حسابداران افزایش می یابد و از سوی دیگر اگر اقتصاد کشور وارد دوران رکود شود و به تبع آن فعالیت شرکت ها کم شده و یا ورشکست شوند و اقدام به تعدیل نیرو نمایند، آخرین نفراتی که شرکت را ترک می کنند، معمولا حسابداران و تیم مالی شرکت می باشند.
 

امکان کار  به صورت شخصی یا کار فریلنسری :
هم اکنون در ایران بسیاری از حسابداران برای خودشان کار می کنند. به این صورت که همزمان با چند شرکت، مغازه یا صنف قرارداد دارند و کارهای مالی آنها را به صورت پاره وقت و معمولا در زمان های مورد علاقه، انجام می دهند و در نهایت مسئولیت قبول دفاتر از سوی نهادهای قانونی مثل اداره مالیات یا بیمه و همچنین ارائه گزارش های دوره ای به مدیریت را بر عهده دارند.

برخی دیگر از حسابداران یا کارشناسان مالی با تجربه، با صرف زمان مختصری به شرکت های مختلف، خدمات مشاوره مالی ارائه داده و از این طریق کسب درآمد می نمایند.
 

امکان کار از راه دور (کار در منزل) :
با توسعه فناوری های رایانه ای و اینترنت در کشور در سال های اخیر، خیلی از حسابداران از راه دور کار می کنند. برخی از سیستم های مالی و حسابداری نیز تحت وب می باشند و حسابدار از هر کجا که به اینترنت وصل باشد، قادر است به نرم افزار مالی مربوطه دسترسی داشته باشد و کار خود را انجام دهد.

تمایل حسابداران (که خیلی از آنها مادران و زنان متأهل می باشند) از یک سو و تمایل کارفرمایان (به دلیل کاهش هزینه ها) از سوی دیگر، موجب شده دورکاری حسابداران روزبه روز افزایش یابد.

افرادی که تمام یا بخشی از کار خود را به صورت دورکاری انجام می دهند، قادر خواهند بود بخشی از هزینه های اداری خود مثل هزینه ایاب و ذهاب، غذا و لباس محل کار خود را پس انداز نموده و نیز از نظر روانی و سلامت جسمانی، از آرامش بیشتری برخوردار باشند.
 
جمله پایانی :
در نهایت به این نکته توجه نمایید که فارغ التحصیلان حسابداری همچون خیلی از فارغ التحصیلان دیگر، با معضل بیکاری دست و پنجه نرم می کنند، اما فراموش نکنید که میزان استخدام دانش آموختگان حسابداری به نسبت سایر رشته ها بسیار بیشتر است و ملاک استخدام یا عدم استخدام شما را ، دانش مالی و حسابداری و مهارت های عمومی و تخصصی شما تعیین می کند.
 
 
 

 
1393/12/21

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 3744
4.1/10 (تعداد آرا 22 نفر )
Share