جستجو در مسیر ایرانی
چرا باید شخصیت خودم را بشناسم؟
شما ممکن است تا بحال بارها از آزمون های مختلف شخصیت شناسی استفاده کرده باشید؛ اما احتمالاً آنها را یا خیلی جدی نگرفته و یا بطور کامل نتایج آنها را فراموش کرده اید.

اما باید بدانید شناخت شخصیت و نقاط قوت و ضعف فردی بخش مهم و موثری از فرآیند رشد و توسعه فردی و شغلی تان می باشد.


اگر شما در استفاده از ابزارهای شخصیت شناسی معتبر مانند MBTI تردید دارید، دلایل زیر شما را تشویق می‌کند تا آنها را جدی بگیرید:


1-  شناخت نوع شخصیت می تواند در انتخاب مسیر شغلی به شما کمک کند.

بسیاری از مردم در تعریف شغلی که می خواهند انجام دهند، مشکل دارند. بخصوص زمانی که شرایط ممکن است تصمیم فرد را نسبت به یک زمینه خاص تحت تاثیر قرار دهد. دانستن نوع شخصیت فرد به درک اینکه چه کاری برای وی بهتر است و چرا وی با کار در یک صنعت یا زمینه‌ای خاص احساس بهتر یا بدتری دارد ، کمک خواهد کرد. به این منظور می توان به مطالعاتی که ترجیحات فرد در این زمینه را برآورد می کند، نگاه کرد.




اگر تصمیم دارید وارد شغلی شوید، دانستن اولویت شما برای درونگرایی و برونگرایی در تصمیم گیری شما در مورد اینکه در کدام بخش از این صنعت راحت‌تر خواهید بود، کمک موثری می کند. اگر کسی برونگرایی را ترجیح دهد، ممکن است شغلی را انتخاب کند که بیشتر با مردم در تعامل باشد مانند یک کارمندی که مرتب ارباب رجوع دارد. کسی که اولویت او درونگرایی باشد ممکن است در کار پژوهشی راحت تر باشد.
 

2- شناخت ترجیحات شخصیتی به شما کمک می کند تا تحصیلات خود را موفق پشت سر بگذارید.

دانستن نوع شخصیت، نحوه یادگیری فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و تعیین می کند که چه شیوه ای از تدریس برای شخصیت وی مناسب‌تر است و توجه به این موضوع، بر میزان و کیفیت فراگیری اطلاعات فرد تاثیر می گذارد. در حالی که معلمان و اساتید دانشگاه هر کدام دارای شیوه های تدریس متفاوتی هستند، دانستن اینکه هر فردی به چه شیوه ای بهتر می آموزد، علت اینکه چرا یک کلاس برای وی دشوارتر از بقیه است را مشخص می کند. نوع تیپ شخصیتی به معلمان و اساتید کمک می کند که نحوه درک بهتر شاگردان را تشخیص دهند.

ترجیحات شخصی همچنین در عادات مطالعه ای نیز نقش مهمی را ایفا می کنند. اگر فردی شمی باشد، ممکن است یادآوری جزئیات برایش کار راحتی نبوده و زمانی که آنها را به یک موضوع مرتبط می کند، یادآوری آنها آسان تر می شود.  در حالی که کسانی که حسی هستند ممکن است بیشتر بر روی یادآوری جزئیات تمرکز داشته باشند و توجه به کلیت و داشتن تصویری جامع از یک موضوع برایشان سخت می باشد.


3- بیان نقاط قوت فرد بخشی ضروری از فرآیند یافتن کار و استخدام است

اگر افراد نوع شخصیت خود را درک و آن را بشناسند، با توجه به نقاط قوت و ترجیحات طبیعی خود می توانند مشاغل مناسب را تشخیص و به بهترین شکل برای آن درخواست دهند. درک نقاط قوت شما برای هر کارفرما نیز بخش مهمی از فرایند استخدام است که شما باید تلاش کنید به بهترین شکل آنها را به او انتقال دهید. تعیین تناسب افراد در یک شرکت نیز در طول جستجوی کار مهم است. بسته به نوع شخصیت، ممکن است هر فردی در یک شرکت نسبت به شرکت دیگری بهتر عمل کند.

به عنوان مثال یک فرد ممکن است در یک محیط دارای ساختار، فرآیندها و مسئولیت های واضح و روشن بهتر عمل کرده و راحت تر باشد. این ممکن است در طول فرآیند استخدام آشکار شده و یا ممکن است در طول کارآموزی کشف شود که این شرکت مناسب او است یا نه. در هر صورت، درک ترجیحات شما کمک می کند تا بررسی کنید که چرا یک شرکت برای شما مناسب نمی باشد و در پیدا کردن بهترین محیط کار به شما کمک خواهد کرد. 


حال اگر تابحال تیپ شخصیتی خود را نمی دانید، پس دست به کار شوید.

تست شخصیت شناسی MBTI



 
1393/12/29

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 3919
5.3/10 (تعداد آرا 420 نفر )
Share