جستجو در مسیر ایرانی
نگاهی به افول بازار کار رشته کامپیوتر در ایران
خبر غیر منتظره است. رشته‌ کامپیوتر با 27.2 درصد بالاترین نرخ بیکاری کشور را دارد. سوال اینجاست: چرا رشته ای که پیش بینی می شد یکی از بهترین رشته های دهه 90 ایران باشد، به بدترین رشته از نظر بازار کار تبدیل شد؟ این مقاله نگاه یک مهندس کامپیوتر به این مقوله را با بیانی ساده نشان می دهد. شما هم نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

IT grajuate  مسیر ایرانی

در خبرهایی که پیرامون بازار کار منتشر می شود آمده است که  بیشترین بیکاران در رشته های کامپیوتر، صنعت و فناوری، معماری و ساختمان، محیط زیست، کشاورزی، جنگلداری و شیلات هستند. فارغ التحصیلان رشته کامپیوتر در شرایطی در جمع بیشترین افراد بیکار قرار گرفتند که از اواسط دهه 70 بسیاری از خانواده های ایرانی به این گزاره پی برده بودند که « درآینده ای نزدیک کامپیوتر به یک نیاز اصلی تبدیل خواهد شد» و بر این اساس آرزویی در سر می پروراندند که فرزندانشان بتوانند در رشته مهندسی کامپیوتر فارغ التحصیل شوند. آرزویی که این روزها با خبر قرار گرفتن فارغ التحصیلان رشته کامپیوتر در جمع بیکارترین افراد به نظر می رسد نقش بر آب شده است.

سوالی که در چنین شرایطی مطرح می شود این است که چه اتفاقی افتاده که رشته کامپیوتری که روزگاری قله آرزوهای کاری بسیاری از نوجوانان و جوانان بوده در چنین وضعیتی قرار گرفته است؟ در یک تحلیل کلی باید بر این نکته تاکید کرد که در تمامی رشته های تحصیلی- و نه فقط کامپیوتر-  اگر فردی که می خواهد وارد آن شود خودش را با شرایط
واقعی بازار کار منطبق نکند و فقط بخواهد با گذراندن دوره های آکادمیک شرایط کاری مناسبی داشته باشد، نشدنی است.

بر این اساس اینکه صرفا فرد یک سری تئوری را یاد بگیرد و سپس  وارد بازار کار شود از واقعیت دور است و نیاز را نمی شناسد. از این زاویه می توان وضعیتی شبیه دانش بازاریابی را در نظر گرفت که ابتدا باید نیاز مشتریان و مخاطب را مورد بررسی قرار داد و بر اساس آن نیازها راه حل هایی ارائه نمود که بتواند به رفع نیازها منجر شود. از این سو در رابطه با جذب در بازار کار باید این مهم را تاکید کرد که نیاز بازار کار و حرفه ای که قرار است در آن مشغول شویم چیست و مهارت هایی که باید یاد بگیریم را بشناسیم تا بتوانیم نیاز کارفرما را پاسخ دهیم.

این نیاز سنجی در بازاری مانند کامپیوتر که روز به روز استفاده آن در میان عامه مردم بیشتر می شود باید به مراتب بیشتر باشد چرا که اگر در بازار کار کامپیوتر چنین رویکردی نباشد و صرفا با بسنده کردن به تئوری های یاد گرفته شده وارد آن شد قطعا شرایطی پیش می آید که در حال حاضر اتفاق افتاده است. در ادامه با توجه به تغییرات زیادی که در دانش فناوری اطلاعات شاهد هستیم باید این ابزارها و دانش به سرعت بیشتری نسبت به سایر علوم به روز گردد. 

از سوی دیگر باید تلاش کرد تا با ایجاد ارزش افزوده مزیت های رقابتی در بازار کار کامپیوتر را بالا برد چرا که تقریبا چیزی که می توان در یک نگاه کلی متوجه شد این است که بسیاری از مردم اعتقاد دارند می توانند از کامیپوتر استفاده کنند اما وقتی مورد آزمون قرار گیرند بخش عمده ای از آنها نمی توانند کارهای اساسی را پیش ببرند. پس این مزیتی است که باید مهارت های آن از سوی افراد علاقه مند برای حضور در بازار کار کامپیوتر مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که تفاوت بین مهارت سبک زندگی که در زندگی روزمره مان نیاز داریم و مهارت هایی که در محیط کار وجود دارد، یک حقیقت است

منبع : خبر آنلاین
نویسنده: محمدرضا عمرانی،مهندسی نرم افزار کامپیوتر و کارشناس ارشد مدیریت اجرایی از دانشگاه اشتنبایس آلمان


 
1394/3/17

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
...:
من امسال باید انتخاب رشته کنم و بین کامپیوتر و تجربی موندم میشه کمکم کنید
یکشنبه 7 مهر 1398
+
0
-
0
ارسال
علی نژاد:
آقایان مسوول! فارغ التحصیلی پایان کار نیست بلکه آغاز راه برای حمایت شماست. شرکتهای دانش بنیان، تسهیلات درازمدت کم بهره، ایده بازارها، استارت آپ ویکند، هدفمند کردن خدمت سربازی و... همه و همه اگر نظام مند شود و از حمایتهای دولتی بهره مند باشد وضعیت اینقدر خراب نخواهد شد.
سه شنبه 26 خرداد 1394
+
4
-
0
ارسال
مهدی حجتی:
از نظر بنده بازار کامپیوتر چه در ایران و چه در جهان نیازمند حداقل 10 برابر تعداد فعلی فارغ التحصیلان متخصص در گرایش های مختلف هست... دانشجویان و فارغ التحصیلان کامپیوتر باید وارد حوزه های تخصصی بشوند و همین طور از قواعد کسب و کار آگاهی داشته باشند. با داشتن لیسانس خالی نه متخصص خواهند شد و نه بیزنس من.
سه شنبه 26 خرداد 1394
+
6
-
1
ارسال
صادقی:
من تخصص و مهارتی دارم که توش ادعام میشه. اتفاقا مسئله اینه که بازار کار نیاز به متخصص نداره. وقتی دنبال کار میگشتم اصن نمیدونستن این تخصص من به چه دردی میخوره اصن چی هست! دنبال پی اچ پی نویس ساده وب بودن... ! به جوونها نگاه نکنید مردم ایران هنوز خیلی خیلی کارها رو بروش سنتی انجام میدن. هنوز درصد زیادی از ادم ها حتی پرداخت های اینترنتی بانکی رو بلد نیستن...
یکشنبه 21 خرداد 1396
+
0
-
0
ارسال
مهندس علوی:
با سلام و سپاس از توجه شما به این موضوع. جای این دلیل عمده در بین دلایل مطرح شده خالیست : قصور برنامه ریزان و متولیان اموزش عالی. به هر حال باید وضعیت فارغ التحصیلان رصد شود و از اتلاف سرمایه ها جلوگیری شود. درست نیست که همه کوتاهی ها را به گردن دانشجو و مردم بیندازیم.
جمعه 22 خرداد 1394
+
7
-
0
ارسال
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 4095
5.6/10 (تعداد آرا 32 نفر )
Share