جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
نویسندگی، اکسیر جاودانگی
"... روباه گفت: هیچ چیزی را تا اهلی نکنی نمی توانی بشناسی. آدمها دیگر وقت شناختن هیچ چیز را ندارند. آنها چیزهای ساخته و پرداخته از دکان می خرند اما چون فروشنده ای نیست که دوست بفروشد آدمها بی دوست و آشنا مانده اند. تو اگر دوست می خواهی مرا اهلی کن!".

این جملات شما را به یاد چه چیزی می اندازد؟ درست است؛ داستان "شازده کوچولو" یا آنگونه که بچه های دهه شصت، می گویند: "مسافر کوچولو"...


Little price مسیر ایرانی


داستان شازده کوچولو (The Little Prince)، اثر آنتوان دو سِنْتْ اگزوپِري (Antoine de Saint-Exupery) نویسنده و داستان‏ نويس فرانسوي است که در 27 ژانويه 1900م در شهر لیون فرانسه به دنيا آمد.

Exupery  مسیر ایرانی

وي پس از طي تحصيلات خود به نيروي هوايى فرانسه پيوست و در كنار آن به نويسندگي پرداخت. اگزوپري در 29 سالگي اولين اثر خود را با الهام از وقايع زندگي خود در كتابي به نام "پيك جنوب" منتشر كرد و با چاپ كتاب‏هاي بعدي خود، به شهرت دست يافت.

اما آن‏چه اگزوپري را به شهرت جهاني رسانيد كتاب شازده كوچولو بود كه آن را در سال 1943م منتشر نمود. اين كتاب اگرچه براي كودكان نگاشته شده، اما پر از نكات دقيق و عميق روانشناسی و شاه‏كاري جاويدان است كه تصاوير ذهني را با مفاهيم فلسفي درهم آميخته است.

 


زندگي از ديدگاه اگزوپري، حادثه ‏اي بيش نيست چه در قلمرو كار و چه در چارچوب روح و انديشه. در داستان‏هاي اگزوپري كه برگرفته از تجربيات شخصي اوست، وجدان و اخلاقْ حاكم مي‏ باشد و بلندطبعي و شهامت روحي نمايان است.

وي اگرچه به عنوان يك خلبان، راه‏هايى طولاني را در فضا پيمود، اما از زندگي، احساسي مبهم و غم ‏انگيز داشت.  در آثار او تخيل‏ات نويسنده‏ اي انسانْ دوست ديده مي‏شود كه در دنياي اخلاق و وجدان به سر مي‏ بَرَد و فلسفه ‏اش را از عالم عيني و واقعي بيرون مي‏ كشد.

از اگزوپري آثار ديگري نيز برجاي مانده كه پرواز شبانه، سرزمين آدميان و خلبان جنگ از آن جمله است. او سرانجام در 31 ژوئيه 1944م در جريان يك ماموريت هوايي بر فراز فرانسه، در هنگامه جنگ جهاني دوم، بر اثر سقوط هواپيمايش، در سن 44 سالگي كشته شد.

امروز 31 ژوئیه (9مرداد)، سالروز درگذشت اوست. یادش گرامی باد.

Exupery  مسیر ایرانی


کتاب "شازده کوچولو"، تا کنون به بیش از ۲۵۰ زبان و گویش ترجمه شده و با فروش بیش از ۲۰۰ میلیون نسخه، یکی از پرفروش ترین کتاب‌های تاریخ محسوب می‌شود. این کتاب، «خوانده شده‌ترین» و «ترجمه شده‌ترین» کتاب فرانسوی‌زبان جهان است و به عنوان بهترین کتاب قرن ۲۰ در فرانسه نیز انتخاب شده است.

از این کتاب به طور متوسط سالی ۱ میلیون نسخه در جهان به فروش می‌رسد و مجموع فروش این کتاب به زبان‌های مختلف از دویست میلیون نسخه گذشته‌است.این کتاب در سال ۲۰۰۷ نیز به عنوان کتاب سال فرانسه برگزیده شده است.

در مجموع، "شازده کوچولو" از نظر جامعه جهانی، به عنوان اثری ماندگار و قابل تقدیر شناخته شده است.


به این ترتیب، اگرچه زمانی که از نویسندگی سخن به میان می آید، خیلی ها آن را جدی نمی گیرند و به آن به چشم یک "شغل" نگاه نمی کنند، اما "اگزوپری" که یک "خلبان" بود، نشان داد که اثری خوب از نویسنده ای توانا تا چه حد ماندگار است و چگونه می توان با نویسندگی، جاودانه شد و به شهرت و محبوبیت رسید.




این مطلب را با نقل قول دیگری از این کتاب، به پایان می بریم:

"... اگر کسی گلی را دوست بدارد که در میلیون ها میلیون ستاره یکتا باشد، همین کافی است تاهر وقت که به ستاره ها نگاه می کند خوشبخت باشد. نگاه می کند و به خود می گوید گل من آنجا در یکی از آن ستاره هاست و چه شیرین است شب ها نگاه کردن به ستاره ها. همه ی ستاره ها گل می شوند..."



 

1393/12/26

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 913
1/10 (تعداد آرا 1 نفر )
Share