جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
فراخوان جذب هیأت علمی 95
در این بخش، ضمن آشنایی با انواع جذب هیات علمی و انواع دانشگاههای شرکت کننده در فراخوان جذب شهریورماه 95 ، نگاهی به تفاوتهای ظرفیت جذب در هر گروه از این دانشگاهها خواهیم داشت.
 
در فراخوان جذب شهریور 95 ، دانشگاه های مختلفی نسبت به اعلام نیاز برای جذب هیأت علمی اقدام کرده اند.

این دانشگاهها به دلیل تفاوتهایی که از نظر ساختار و وابستگی تشکیلاتی ، تعداد دانشجو و نیز مزایای پرداختی به اعضای هیأت علمی خود دارند جایگاه و جذابیتهای متفاوتی را درذهن داوطلبان ایجاد کرده اند. از این رو مناسب است که در یک بررسی اجمالی و کلی، مقایسه ای میان ظرفیت جذب هیأت علمی در این دانشگاه ها انجام شود و از این منظر تفاوتهای موجود مورد بررسی قرار گیرد.



اما قبل از آن لازم است تا با برخی اصطلاحات و تعاریف مربوطه در فراخوان جذب هیأت علمی آشنا شویم.

 
انواع جذب هیأت علمی

در فراخوان جذب هیأت علمی 95 (همانند سایر فراخوانهای شهریور و بهمن ماه )، 4 نوع جذب انجام می شود که عبارتند از:
  • پیمانی دکترا
  • پیمانی کارشناسی ارشد
  • طرح سربازی دکترا
  • طرح سربازی کارشناسی ارشد
تفاوت این چهار نوع جذب همچنان که از نامشان پیداست به نحوه جذب بر اساس وضعیت نظام وظیفه و مدرک تحصیلی متقاضی برمی گردد به طوری که افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد، چنانچه از نظر مقررات نظام وظیفه منعی نداشته باشند به صورت " پیمانی کارشناسی ارشد" و چنانچه سرباز باشند به صورت " طرح سربازی کارشناسی ارشد " جذب می شوند. همین وضعیت در مورد جذب دارندگان مدرک دکترا نیز صادق است.


راهنمای جذب هیات علمی وزارت علوم ( جذب دولتی ، غیر انتفاعی، پیام نور)
راهنمای گام به گام و عملی برای رسیدن به شغل استاد دانشگاه (ویژه گروه غیرپزشکی-ویرایش پنجم-پاییز95)
 


انواع دانشگاههای متقاضی در فراخوان جذب

دانشگاههایی که در فراخوان جذب 95 اعلام نیاز خود را ارایه داده اند، در چهار گروه عمده جای می گیرند:
  • دانشگاه های دولتی
  • دانشگاههای غیر انتفاعی - غیر دولتی
  • دانشگاه پیام نور
  • دانشگاه های وابسته به دستگاههای اجرایی
بر خلاف دانشگاههای غیر انتفاعی - غیر دولتی که از نظر تعداد، قابل توجه و برای عموم شناخته شده ترند، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی وابسته به دستگاههای اجرایی تاحدودی ناشناخته اند. حتی بسیاری از افرادی که نام این دانشگاهها و مراکز را شنیده اند از وابستگی آنها به دستگاههای اجرایی کشور بی اطلاعند. این دانشگاهها و مراکز در فراخوان جذب 95 به تعداد 36 مورد (شامل دانشگاه، پژوهشکده و پژوهشگاه، مرکز تحقیقاتی) حضور دارند. دانشگاههایی همچون امام صادق(ع)، صنعت نفت،علوم انتظامی، علوم قضایی، فرهنگیان، محیط زیست، علوم اسلامی رضوی و منابع طبیعی رامین از مهمترین آنها هستند که در فراخوان جذب، طرفداران خاص خود را دارند.

این مقدمه را با ذکر سه نکته به پایان می بریم و در ادامه به بررسی آماری و مقایسه ای دانشگاههای یاد شده در فراخوان جذب شهریور 95 می پردازیم.
  1. از آنجا که در اغلب نیازهای جذب دانشگاهها(73% موارد) تعداد ظرفیتهای اعلام شده در فراخوان جذب برای هر رشته / دانشگاه، یک نفر است، از این رو در بررسی پیش رو ، تعداد ظرفیت، معادل تعداد رشته/ دانشگاه لحاظ شده است .
  2. دانشگاه پیام نور استثنائا و به دلیل درخواست بسیار محدود در فراخوان جذب شهریور 95 در این مقایسه حذف شده است.
  3. با توجه به این که تعداد قابل توجهی از خوانندگان محترم این مطلب دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند، جزئیات بیشتری از اطلاعات جذب این مقطع ارایه شده است.
  4. فایل اصلی نیازهای فراخوان جذب شهریور95 به همراه 4 فراخوان جذب قبلی برگزار شده، ضمیمه راهنمای شغلی استاد دانشگاه است. علاقه مندان را به بررسی دقیقتر و تخصصی تر این اطلاعات بر اساس رشته و گرایش خود دعوت می کنیم.


راهنمای جذب هیات علمی وزارت علوم ( جذب دولتی ، غیر انتفاعی، پیام نور)
راهنمای گام به گام و عملی برای رسیدن به شغل استاد دانشگاه (ویژه گروه غیرپزشکی-ویرایش پنجم-پاییز95)
 
 
مقایسه ظرفیت جذب هیأت  علمی پیمانی با مدرک دکترا

در میان دانشگاههای متقاضی جذب هیأت علمی پیمانی با مدرک دکترا، بیشترین ظرفیت متعلق به گروه دانشگاههای دولتی با 1473 عنوان و پس از آن متعلق به دانشگاههای غیر دولتی غیر انتفاعی با 793  موقعیت جذب است. کمترین ظرفیت در این بخش با 320 نفر به دانشگاههای وابسته به دستگاههای اجرایی اختصاص دارد.
 

مقایسه ظرفیت جذب هیأت  علمی طرح سربازی با مدرک دکترا

در این بخش، بیشترین ظرفیت به دانشگاههای دولتی با 325 نفر و کمترین ظرفیت با 6 عنوان به دانشگاههای غیر انتفاعی غیر دولتی اختصاص دارد.
 

مقایسه ظرفیت جذب هیأت علمی پیمانی با مدرک کارشناسی ارشد

در میان دانشگاههای متقاضی جذب هیأت علمی پیمانی با مدرک کارشناسی ارشد، بیشترین ظرفیت - همانطور که انتظار می رود - متعلق به گروه دانشگاههای غیر دولتی غیر انتفاعی با 249 عنوان و پس از آن متعلق به دانشگاههای دولتی با 83  موقعیت جذب است. کمترین ظرفیت در این بخش با 7 نفر به دانشگاههای وابسته به دستگاههای اجرایی اختصاص دارد.
هفت مورد اعلام نیاز مربوط به پژوهشگاه فضایی (با 5 عنوان) و موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی(با دو عنوان) است.
 

مقایسه ظرفیت جذب هیأت علمی طرح سربازی با مدرک کارشناسی ارشد

در این بخش تنها دانشگاههای دولتی با اعلام 17 عنوان نسبت به جذب کارشناس ارشد برای طرح سربازی ابراز تمایل کرده اند. برای اطلاع علاقه مندان، تفکیک این 17 مورد بدین قرار است:

دانشگاه تهران (رشته علوم ارتباطات / یک مورد) – دانشگاه فردوسی مشهد (مهندسی مکانیک / یک مورد) – دانشگاه حضرت معصومه (7 مورد) – دانشگاه هنر اسلامی تبریز (5 مورد) – دانشگاه نیشابور (2 مورد) و دانشگاه سبزوار (1 مورد).
 
مقایسه اعلام نیاز دانشگاههای مختلف در فراخوان جذب هیأت علمی شهریور 95
 
نوع دانشگاه / نوع استخدام پیمانی دکترا طرح سربازی دکترا پیمانی ارشد طرح سربازی ارشد
دانشگاههای دولتی (1898 عنوان) 1473 325 83 17
دانشگاههای غیر انتفاعی غیر دولتی (1048 عنوان) 793 6 249 -
دانشگاههای  وابسته به دستگاههای اجرایی (335 عنوان) 320 8 7 -
 
در پایان به اطلاع شما می رسانیم چنانچه علاقه مند به عضویت در هیات علمی دانشگاه آزاد هستید، می توانید کتابچه تخصصی راهنمای جذب هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی را از طریق این لینک تهیه فرمایید. این کتابچه اطلاعات متنوعی را در مورد آنچه برای شما مفید و ضروری است در بر دارد.


راهنمای جذب هیات علمی دانشگاه آزاد 
راهنمای گام به گام و عملی برای رسیدن به شغل استاد دانشگاه آزاد(ویژه گروه غیرپزشکی دانشگاه آزاد)



شرایط جذب هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی

آیا می دانید شما هم می توانید استاد دانشگاه شوید؟ اما چطور....

آیا می دانید شخصیت شما مناسب استاد دانشگاه شدن است یا خیر؟

خاص ترین استاد دانشگاه های جهان را می شناسید؟
 
1395/8/2

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 1643
6.1/10 (تعداد آرا 23 نفر )
Share