جستجو در مسیر ایرانی
رزومه‌های فنی و مهندسی را چگونه بنویسیم؟
هر کارجو یا فارغ‌التحصیل برحسب میزان تحصیلات، دانش و آگاهی، سبکی متمایز را برای رزومه‌نویسی برمی‌گزیند. قطعاً باید سبکی را انتخاب کنید که همسو با توانمندی‌هایتان باشد


رزومه‌های فنی و مهندسی را چگونه بنویسیم؟


اصول رزومه‌نویسی

هر کارجو يا فارغ‌التحصیل برحسب میزان تحصیلات، دانش و آگاهی، سبکی متمایز را برای رزومه‌نویسی برمی‌گزیند. قطعاً باید سبکی را انتخاب کنید که همسو با توانمندی‌هایتان باشد و بتوانید بهترین استفاده را از آن ببرید. ذکر آخرین اطلاعات، سوابق شغلی و تحصیلی از انتها به ابتدا و براساس جدیدترین توالی زمانی برای افراد کم‌تجربه‌تر مثمرثمرتر است.

رزومه فنی و مهندسی



آن دسته از متقاضیان کار که دارای سوابق، عناوین سازمانی و توانمندی‌های متفاوت‌تری هستند، معمولاً به همراه برگه‌های رزومه مدارک و اطلاعات کامل شغلی خودشان را نیز ضمیمه پرونده می‌کنند.

به یاد داشته باشید، آنچه که در اولویت‌های استخدام مدیران لحاظ خواهد شد، میزان توانمندی و آمادگی کارجویان است. در واقع صحت مدارک تنها از طریق اجرای آزمون‌های کتبی و شفاهی مشخص مي‌شود.

 
سبك رزومه‌های فنی و مهندسی
اغلب رزومه‌ها به سبک «زمانی» تنظیم می‌شوند. در رزومه‌های بخش فنی و مهندسی نیز این نوع سبک در اغلب موارد توصیه شــده است. ویـــرایش آخـــرین اطلاعات حوزه کسب و کار و سوابق از آخر به اول مزیتی است تا شاخص‌هاي حوزه اشتغال، عناوین و افتخارات دوران فعالیت، بهتر و چشمگیرتر به نظر آیند. امــــا استفاده از این راهکـــار بدین معنا نیست که رزومه زمانی بهترین شیوه است.

به بیان دیگر هر کارجو براساس سوابق تحصیلی و شغلی خویش مختار خواهد بود تا بهترین سبک را برگزیند و در فهرست منتخبین قرار گیرد. مزیت استفاده از سبک رزومه زمانی، تناسب زمان اجراي فعاليت و آخرین مدرک تحصیلی است. زیرا کارجویان در آخرین سطح علمی و دانش خود، مشاغلی را برمی‌گزینند که همسو با علائق و رشته تحصیلی آنان خواهد بود.

علاوه بر این افتخارات دوران تحصیل، فعالیت‌های پاره‌وقت و پروژه‌های کوچک و بزرگ که اغلب به صورت انفرادی یا گروهی تکمیل می‌شوند، بستر فوق‌العاده مناسبی برای ظهور خلاقیت‌ها و به نمایش درآوردن توانمندی‌ها هستند.

 
ويژگي رزومه‌هاي مهندسي
مهم‌ترين ويژگي رزومه‌هاي فني و مهندسي، نتايج، مدارك و اسناد كاربردي آن است. كارجويان، كارشناسان و فارغ‌التحصيلان به ازاي خدمات و سوابق  عملي‌اي كه در كارگاه‌هاي مهارت آموزي يا مراكز فني گذرانده‌اند، مي‌توانند به راحتي جذب بازاركار شوند.

مزيت اصلي فارغ‌التحصيلان اين حرفه، جنبه كارآفريني و اشتغالزايي آنان است . در واقع هر كارجو با تكيه برخلاقيت و سرمايه اندك خويش مي‌تواند به كارآفريني مبتكر مبدل شود و در محافل علمي و كاربردي توانمندي‌هاي خويش را به اثبات برساند. بنابراين از اين ديدگاه فرصت‌هاي كسب مهارت كارجويان فني به مراتب مناسب‌تر از ساير رقيبان است.

نــحـوه نگـــارش اطلاعات، سوابق شغلی و تحصیلی کارجویان
در تمـام رزومه‌های زمانی، کــارکرد‌گرا و ترکیبی، مشخصات و اطلاعات فردی در مرحله اول قرار می‌گیرند. عنوان كارجو و شماره تماس در جايگاه نخستين پل ارتباط دهنده به حساب مي‌آيند.

اطلاعات شخصي
  در واقع این قسمت ذکر (نام، نام خانوادگی، وضعیت تأهل، شماره تماس، آدرس پست الکترونیکی و آدرس محل سکونت) است که با تکمیل آن نخستین راهکارهای ارتباط دوطـرفه میان کارجو و مــدیر شکل می‌گیرد.

سوابق تحصيلي
بخش دوم مبحث سوابق تحصیلی کارجویان اســــت که به ترتیب بـالاتــــریــن مــــــدرک تحــصـیــــلی (در رزومه‌های زمانی) در بين مشـخــــصات فردي و سوابق شغلي تنظیم می‌شود. در اغلب موارد کارجویانی در اولویت‌های استخدام قرار خواهند گرفت که از دانشگاه‌های معتبر و صاحب نام فارغ‌التحصیل شده باشند. مبانی انتخاب‌های استخدامی براساس رشته تحصیلی مرتبط با نوع شغل است. قطعاً افرادی که دارای مدارک مرتبط باشند، جزء نخستین انتخاب‌شدگان هستند.در ايـن قســــمت مهم‌تـــرين مــدارك تحصيـــلي و نــــام دانشگاه‌هاي معتبر را بايد ذكر كنيد.

سوابق شغلی
شاید اساسی‌ترین مبناي انتخاب کارجویان براساس میزان فعالیت‌ها و پروژه‌های به ثبت رسانده در این بخش باشد. نمی‌تــــوان تنهــــــا به دلیـــل وجود سوابق فنی مرتبط امتیاز ویژه‌ای برای کارجویان درنظر گرفت.

از آنجایی که حــــــوزه فنی و مهنـدسی با خلاقیت و مهارت پیوند خورده، به تبع کارورزان این رشته نیز باید با دانش فنی خویش ابتکار عمل را در دست گرفته و نوآوری‌های متمایزی ایجاد کنند. طبق سبک در نظر گرفته شده (سبک رزومه زماني) جدیدترین سوابق و تجربه‌هــای شـــغلی اهم از پاره‌وقت و ثابت با عناوین، مدت و محل کارتان را باید در رزومه ذکر کنید.

رزومه فنی و مهندسی


یک نکته
قطعاً هیچ کارجویی به لحاظ شغلی در شرایط ایده‌آل نخواهد بود. همچنین مشاغل پیشین نیز با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده‌اند. آنچه در جلسه مصاحبه حائزاهمیت است، تجربه و مهارتی است که به واسطه آن مرحله‌ای دشوار را پشت سر گذاشته‌اید و برآموخته‌های خود افزوده‌اید. بنابراین اگر مدت اشتغال هر چند کوتاه نیز باشد، باز هم با خلاقیت خودتان می‌توانید این دوره کوتاه اما پربار را به بهترین سابقه شغلی مبدل کنید، مدیران نیز دقیقاً به دنبال افرادی ساعی و خلاقی هستند که در مواجهه با شرایط بحران، با حفظ تمرکز و اعتماد به نفس، چالش‌ها را پشت‌سر بگذارند و طرحی نوین ایجاد کنند.
 
مهارت‌ها، تجربه‌ها، افتخارات
پس از درج آخرین اطلاعات در بخش سوابق شغلی، اکنون زمان آن فرا رسیده تا افتخارات خودتان را همراه با عنوان موضوع و یا محل چاپ در رزومه بیان کنید. شرکت در همایش‌های داخلی و خارجی، عناوین چاپ شده، مقالات کتاب‌های فنی و کسب افتخار در مسابقات ملی مهارتی، مهم‌ترین ویژگی‌هایی هستند که می‌توانند تمايز‌ها كارجويان را به اثبات برسانند.
 
اهميت اجراي نكات ويرايشي در رزومه
به همان اندازه‌اي كه درباره محتواي رزومه دقت‌ مي‌كنيد، اجراي صحيح نكات ويرايشي نيز از اهميت زيادي برخوردار است. به جز محتواي مناسب، رزومه بايد قابليت استاندارد بين‌المللي داشته باشد. مهم‌ترين نكاتي كه در نگارش رزومه بايد رعايت كرد به شرح زيرند:

 استفاده از كاغذ بدون حاشيه A4 ، فونت 12 و قلم مشكي
توضيح بيش از حد به جز اتلاف وقت هيچ فايده‌ ديگري ندارد. بنابراين به طور مختصر و مفيد اطلاعات‌تان را بنويسيد. اگر لازم است مدارك يا مستنداتي به رزومه پيوست كنيد.
رعايت محتوا و اصول نگارشي نقش بسيار زيادي در آينده شغلي كارجويان دارد. بنابراين مطابق رزومه‌هاي استاندارد سعي كنيـد تا مشخصات طبق قالب كلي و منظم به نگارش درآيد.
واقع بين باشيد. هر آنچه را كه قادر به انجام آن هسـتيد، بيان كنيد. از حاشيه‌پردازي و گزافه‌گويي بپرهيزيد.
 رزومه خودتان را چندين بار به دقت بخوانيد و از چند كارشناس نيز بخواهيد كه اين كار را انجـام دهند. در واقــــع با اين كار نه‌تنها از صحت مطالب مطمئن خـواهيد شـــــد، اعتماد به نفس‌تان نيز افزايش مي‌يابد. اجراي همين نكات ظريف موجب حفظ آرامش در هنگام مصاحبه شغلي مي‌شود.
مديران و مصاحبه‌كنندگان بر اساس توانايي‌ها و مهارت‌هاي كارجويان، آنان را انتخاب مي‌كنند. تاكيد و توجه به خواسته‌ها و علايق شخصي، احتمال انتخاب را كاهش خـــــواهد داد. به ياد داشته باشيد؛ هميشه موضوع‌هاي كاربردي و تخصصي داراي تاثير بيشتري نسبت به مسايل شخصي هستند.
با بررسي سوابق شغلي، سال‌هاي اجراي مسئوليت‌ها، عناوين سازماني و محل خدمت را ذكر كنيد. موضوع و جايگاه شغلي مورد نظرتان را به دقت بنويسيد. غفلت از اين مساله كارفرمايان را دچار مشكل خواهد كرد سعي كنيد با محاسبه دقيق، هرگونه مشكلي را در رزومه‌تان از ميان برداريد.
از نوشتن مطالب منفي در رزومه بپرهيزيد. ممكن است از كار قبلي خود به دلايلي انصراف داده باشيد. فقط در صورتي كه مدير در اين باره پرسش كرد، دلايل خودتان را ذكر كنيد.





 

رزومه مجموعه قالب های آماده رزومه را از اینجا دریافت کنید

 





1393/12/18

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
حامد عباسی:
سلام خسته نباشید قالب رزومه میخواستم لطفا
جمعه 27 مهر 1397
+
0
-
0
ارسال
علیرضا:
سلام. روی لینک آبی انتهای متن (مجموعه قالب های آماده...) کلیک کنید.
چهارشنبه 2 آبان 1397
+
0
-
0
ارسال
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 3930
4.8/10 (تعداد آرا 13 نفر )
Share