جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
راههای ورود فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی به بازارکار
تربیت بدنی از جمله رشته هایی است که از علوم مختلف مانند فیزیولوژی، مدیریت، جامعه شناسی، روانشناسی برای تقویت و تربیت جسم و روان انسان استفاده می کند.فارغ التحصیلان این رشته در طی دوران تحصیل با زمینه های مختلف ورزشی آشنا می شوند.

فارغ التحصیلان این رشته در طی دوران تحصیل با آمادگی جسمانی، آناتومی، روانشناسی عمومی، تغذیه و بهداشت مواد غذایی، فیزیولوژی، تاسیسات و اماکن ورزشی، آزمونهای ورزشی و ... آشنا شده و در تمرینات عملی ورزشهای فوتبال، والیبال، ژیمناستیک، بدمینتون، شنا، دو و میدانی، بسکتبال، کشتی، تیراندازی، هندبال، تنیس روی میز و ... شرکت می کنند.

در این رشته تحصیلی دانشجویان تا حد یک پزشک یار با جسم انسان آشنا شده و از سویی دیگر بخشی از دروس این رشته شامل علوم تربیتی است تا دانشجوی این رشته با کنش و و اکنش انسان ها آشنا شود و بتواند به عنوان یک مربی با ورزشکاران یا دانش آموزان به درستی برخورد کند.

همچنین یک بعد این رشته شامل علوم ورزشی است. یعنی دانشجو علوم ورزشی را به صورت علمی و عملی آموزش می بیند تا بتواند در رشته های مختلف ورزشی مهارت داشته باشد و توانایی تحقیق در علوم ورزشی را به دست بیاورد.

بازار کار دانشجویان تربیت بدنی

در حال حاضر رشته تربیت بدنی در دانشگاههای مختلف سراسری، آزاد، علمی کاربردی و ... در کشورمان تدریس می شود و سالانه تعداد زیادی از جوانان در این رشته فارغ التحصیل می شوند، جوانانی که متاسفانه به دلایل گوناگون بازار کار کشورمان آمادگی جذب آنها را ندارد و این موضوع سبب شده است اکثر آنها پس از تحصیل بیکار باشند و یا به مشاغل غیر مرتبط دیگر روی آورند.
 

دبیری ورزش  حرفه ای دست نیافتنی برای فارغ التحصیلان تربیت بدنی
در میان مشاغل مختلفی که فارغ التحصیلان این رشته می توانند در آن مشغول به کار شوند معلم ورزش در مدارس دولتی از پر استقبال ترین آنهاست. حرفه ای که به دلیل سیاستهای جدید آموزش و پرورش در جذب معلمان از دانشگاه فرهنگیان برای فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی دست نیافتنی شده است.

چندی پیش دکتر مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که فارغ التحصیلان این رشته چگونه می توانند به استخدام آموزش و پرورش در آیند؟ عنوان کرد: فعلا موضوع ورود نیرو به آموزش و پرورش در دانشگاه فرهنگیان متمرکز شده است.

وی با بیان اینکه استخدام فارغ التحصیلان سایر دانشگاهها نیز شیوه ای برای تامین کمبودهاست تصریح کرد همانگونه که اشاره کردم تا زمانی که مجوز استخدام صادر نشود نمی توان نیرویی گرفت و تنها راه تضمینی تامین معلمان مدارس از طریق دانشگاه فرهنگیان است.

 
وجود 120 شغل ورزشی در کشور
با وجود محدودیت آموزش و پرورش در جذب فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی، فارغ التحصیلان این رشته نباید نا امید شوند و آنها می توانند علاوه بر تدریس دروس تربیت بدنی در مدارس و مراکز آموزشی، به عنوان کارشناس تربیت بدنی در سازمانهای دولتی، فدراسیونهای ورزشی و نهادهای انقلابی و همچنین خدمت در مراکز ورزشی و درمانی جانبازان و معلولین و ... فعالیت کنند.

در این زمینه مهدی طالب پور، رییس پیشین پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم این وعده را به فارغ التحصیلان این رشته داد که اولویت جذب در مشاغل ورزشی به دانش آموختگان تربیت بدنی و علوم ورزشی داده می شود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته دانشجویان تربیت بدنی زمانی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شدند مشکل بزرگی چون اشتغال زایی داشتند، اما طی تفاهم نامه ای که با وزارت ورزش و جوانان داشتیم تلاش ما این است که بیش از 120 شغل ورزشی ایجاد کنیم .

طالب پور ادامه داد: بر اساس مطالعات ما بیش از 120 شغل ورزشی در کشور داریم که حدود 20 عنوان از آنها مشاغل مربوط به رسانه ها و حدود 80 عنوان نیز در صنعت ورزش است.

از جمله مشاغل و فعالیتها می توان به معلم ورزش، مربی رشته های مختلف ورزشی، داوری مسابقات ورزشی، سرپرست تیمهای ورزشی، راه اندازی اماکن و تاسیسات ورزشی، کمک فیزیولوژیست ورزشی، مسوول تغذیه و بهداشت ورزشکاران، کمک روانشناس ورزش و حتی خبرنگار ورزشی و ... اشاره کرد.
 

مربیگری حرفه ای با دورنمای روشن برای فارغ التحصیلان تربیت بدنی
در میان مشاغل معرفی شده مربیگری رشته های مختلف ورزشی یکی از مهمترین فعالیتهایی است که فارغ التحصیان رشته تربیت بدنی می توانند انجام دهند جهت این کار آنها باید چه هنگام تحصیل و پس از آن با شرکت در دوره های رشته ورزشی که در آن تبحر دارند و گرفتن کارت مربیگری زمینه فعالیت خود را در انواع باشگاههای ورزشی فراهم کنند.

لازم به ذکر است که برخی از مربیان به صورت تمام وقت کار می کنند و برخی به صورت پاره وقت فعالیت می کنند و در کنار شغلهای دیگری نیز دارند، اما در مجموع فرصتهای شغلی این حرفه بسته به نوع ورزش متفاوت است.

شغلهای تمام وقت بیشتر در ورزشهایی مانند فوتبال، کشتی، والیبال و ... وجود دارد که معمولا در این حیطه رقابت بر سر آنها بسیار شدید است. در اغلب ورزشهای دیگر نیز مشاغل پاره وقت وجود دارند که با اقبال بیشتر افراد جامعه به ورزش نیز، وضعیت آنها مساعدتر می شود، زیرا بر خلاف تصور بسیاری از فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی، حرفه مربیگری در جهان دورنمای روشنی دارد و به طور مثال در کشور آمریکا پیش بینی ها نشان می دهد که میزان استخدام مربیان ورزشی بین سالهای 2010 تا 2020 رشد 29 درصدی خواهد داشت در حالیکه متوسط این رشد برای همه مشاغل 14 درصد است.

همچنین فارغ التحصیلان رشته فوق می توانند در صورت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به عنوان مدرس درس تریت بدنی و ورزش عمومی برای دانشجویان دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دانشگاههای دولتی، پیام نور، غیر انتفاعی، جامع علمی کاربردی، آزاد اسلامی، آموزشکده سما و ... فعالیت کنند.

انجام تحقیق در مسائل تربیت بدنی و ورزش در مراکز تحقیقی و دانشگاهها و مشاوره و همکاری با موسسات آموزشی، سازمانها و فدراسیونها، هیئتها و پایگاههای ورزشی در برنامه ریزی فعالیتهای بدنی کارکنان نیز از جمله مشاغل دیگری است که نباید از آنها غافل شد.
 

سازمان ها از ورزش کارکنان غافل نشوند
کم تحرکی هم اکنون تبدیل به یکی از معضلات قرن حاضر شده است و جوامه توسعه یافته سرمایه گذاری زیادی را در جهت افزایش اقبال مردم به ورزش انجام می دهند.
در این رابطه نیاز است تا در کشورمان نیز با وجود تمام مشکلات مالی که دولت دارد سرمایه گذاریها در ایجاد اماکن ورزشی افزایش یابد و در کنار ورزش قهرمانی به ورزش همگانی نیز توجه بیشتری شود. در این صورت هم شهروندان سالمتری خواهیم داشت و در کنار آن با اقبال عمومی به ورزش برای تعداد زیادی از فارغ التحصلان این رشته نیز اشتغالزایی می شود.

از سویی دیگر سازمانهای دولتی و خصوصی نیز نباید نسبت به فعالیتهای ورزشی کارکنان خود غافل شوند زیرا نیروی کار سالم بهره وری بیشتری خواهد داشت و هزینه در این بخش نوعی سرمایه گذاریست که در آینده هم خود سازمان، کارکنانش و در نهایت جامعه از مزایای آن بهره مند می شوند.


منبع : هفته نامه بازار کار


 
1394/1/29

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 4026
5.1/10 (تعداد آرا 29 نفر )
Share