جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
درآمد و حقوق مدیر فروش در ایران و سایر کشورها چقدر است؟
هر شرکتی اعم از تولید کننده مواد غذایی تا وارد کننده لوازم التحریر برای ادامه بقاء نیاز به فروش محصولات خود دارد و با توجه به نوع بازاری که در آن فعالیت می کند به افراد متخصصی( از جمله کارشناس فروش، سرپرست فروش، مدیر فروش) نیاز دارد

هر شرکتی اعم از تولید کننده مواد غذایی تا وارد کننده لوازم التحریر برای ادامه بقاء نیاز به فروش محصولات خود دارد و با توجه به نوع بازاری که در آن فعالیت می کند به افراد متخصصی( از جمله کارشناس فروش، سرپرست فروش، مدیر فروش) نیاز دارد تا بتواند به شیوه های مرسوم فروش، محصولات و خدمات تولید شده را به بازار عرضه کرده و به فروش برساند..

در واقع تمامی شرکتها که محصول یا خدمتی تولید و ارائه می کنند نیاز به فروش آن دارند و این کار فقط با داشتن یک تیم فروش خوب میسر است که مدیر فروش مسئولیت هماهنگی و مدیریت این تیم را برعهده دارد.  


وضعیت استخدام مدیر فروش در ایران و جهان

در ایران با توجه به الزام قانونی دولت برای خصوصی سازی هرچه بیشتر شرکت های دولتی و تقویت بخش خصوصی و در نتیجه رقابتی تر شدن بازار نسبت به گذشته، انتظار می رود میزان تقاضای شرکت ها برای توسعه واحد های فروش و بازاریابی و جذب مدیر فروش در سال های آتی افزایش یابد و بالاتر از متوسط نرخ رشد اشتغال در کشور قرار گیرد.

با توجه به گستردگی و مورد نیاز بودن حوزه فروش در همه شرکت ها در سراسر جهان، روند استخدام مدیر فروش در اکثر کشورها رو به رشد می باشد. از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آمریکا – پیش بینی می شود استخدام مدیر فروش بین سال های۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰،  ۱۲% رشد خواهد کرد. در حالی که متوسط رشد سایر مشاغل ۱۴% خواهد بود.

استرالیا – در ۵ سال گذشته میزان استخدام مدیر فروش رشد ۳۴.۵ درصدی داشته و برای سال های آتی نیز رشد زیادی پیش بینی شده است.
 

حقوق و درآمد مدیر فروش در ایران

به طور کلی درآمد مدیر فروش از متوسط جامعه بالاتر است. البته داشتن درآمد بالاتر با داشتن تجربه و تخصص بیشتر رابطه مستقیمی دارد.

مطابق با جدید ترین تحقیقات صورت گرفته توسط تعدادی از متخصصان شغلی در کشور متوسط درآمد ماهیانه مدیر فروش در سال ۹۲، ۲.۵۰۰.۰۰۰ تومان و در سال ۹۳، ۳۰۰۰.۰۰۰ تومان اعلام شده است. البته جامعه آماری مورد نظر مربوط به شهر تهران به عنوان پایتخت کشور می باشد. عموما در شهرستان ها درآمد کمی پایین تر می باشد.

نتایج بالا نشان می دهد که متوسط درآمد مدیر فروش به صورت ماهیانه در سال ۹۳، حدود ۲۰ درصد نسبت به سال ۹۲ افزایش داشته است. اگر فرض کنیم که در سال ۹۴ و ۹۵ هم روند افزایش حقوق و درآمد مدیر فروش به همین منوال باشد، درآمد متوسط ماهیانه یک مدیر فروش در سال ۹۴ معادل ۳.۶۰۰.۰۰۰ تومان و در سال ۹۵ معادل ۴.۳۲۰.۰۰۰ تومان بوده و روند افزایشی آن به صورت زیر خواهد بود :

درامد مدیر  فروش

 

 تاثیر سابقه کاری بر درآمد مدیر فروش در ایران

داشتن سابقه کاری عامل بسیار موثری در یافتن یک شغل مناسب و کسب درآمد و حقوق بالاتر می باشد. این در مورد استخدام همه مشاغل از جمله استخدام مدیر فروش نیز صدق می کند. اگر نگاهی به آگهی های استخدام مدیر فروش بیاندازید، می بینید که در اکثر آنها داشتن سابقه کاری یکی موارد مورد تاکید کارفرمایان است. مدیر فروشی که دارای مهارت، تجربه و سابقه خوبی است، می تواند بسیار راحت تر شغل بهتر و درآمد بیشتری کسب کند.  افرادی که به دنبال شغل مدیر فروش هستند، باید از سطوح پایین تر از جمله کارشناس فروش شروع کنند و با کسب تجربه و تبحر بیشتر به شغل مدیر فروش دست پیدا کنند.

به طور کلی هر چه مدیر فروش دارای سابقه کاری بیشتری باشد، درآمد بیشتری نیز خواهد داشت. نتایج تحقیقات معتبر نیز این را اثبات می کند. به عنوان مثال حقوق مدیر فروش (به صورت ماهیانه) که بیش از ۱۵ سال سابقه دارد، حدود دو برابر مدیر فروشی است که بین ۳ تا ۷ سال سابقه دارد. نمودار زیر متوسط درآمد ماهیانه مدیر فروش در سال ۹۳ بر اساس میزان سابقه کاری را نشان می دهد:

 

سابقه و حقوق مدیر فروش

 

درآمد و حقوق مدیر فروش در برخی کشورهای جهان

بسیاری از افرادی که می خواهند به کشور دیگری مهاجرت کنند، قبل از هر چیزی وضعیت درآمدی شغل خود در آن کشور را بررسی می کنند. متوسط درآمد مدیر فروش در اکثر کشورها از متوسط درآمد سایر مشاغل، کمی بالاتر است. در این بخش درآمد و حقوق مدیر فروش در کشورهای آمریکا، استرالیا، کانادا و انگلستان که از کشورهای مهاجرپذیر از دنیا و همچنین از ایران هستند مورد مقایسه قرار می گیرد.

توجه کنید درآمد سالیانه مدیر فروش براساس دلار آمریکا مبنای مقایسه قرار گرفته است. در نمودار زیر تفاوت درآمد سالیانه مدیر فروش در این کشورها را می توانید مشاهده کنید : 

حقوق مدیر فروش در کشورهای مختلف

 البته باید به این نکته توجه داشت که برای انجام یک مقایسه کامل بین درآمد مدیر فروش در کشورهای مختلف باید عوامل دیگری از جمله هزینه های زندگی (غذا، هزینه مسکن  و …)، تورم و … نیز مد نظر قرار گیرد. برای این کار می توانید از سایت های اطلاعاتی که در این زمینه در اینترنت موجود است و اطلاعات کاملی در خصوص نحوه زندگی در کشورهای مختلف ارائه می کند، کمک بگیرید.


منبع: سایت دنیای کار
 

1395/1/15

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 20318
5.3/10 (تعداد آرا 53 نفر )
Share