جستجو در مسیر ایرانی
جذب هیات علمی دانشگاه علمی کاربردی
اگر بخواهیم از گسترده ترین دانشگاههای حال حاضر ایران نام بریم بدون تردید نام دانشگاه علمی کاربردی یکی از آنها خواهد بود. دانشگاهی با حدود ۱۲ هزار کدرشته محل و ظرفیت پذیرش بیش از 800هزار دانشجو در سراسر کشور ...

اگر بخواهیم از گسترده ترین دانشگاههای حال حاضر ایران نام ببریم بدون تردید نام دانشگاه علمی کاربردی  یکی از آنها خواهد بود. دانشگاهی با حدود ۱۲ هزار کدرشته محل و ظرفیت پذیرش بیش  از 800هزار دانشجو در سراسر کشور که سهم قابل توجهی از آموزش عالی را در اختیاردارد.

برای خیلی ها تدریس در دانشگاه علمی کاربردی می تواند یکی از اهداف مهم زندگی باشد. گستردگی واحدهای دانشگاه علمی کاربردی در سراسر کشور می تواند افراد را ترغیب کند تا به عنوان یک دانش آموخته کارشناسی ارشد یا دکترا یا حتی دانشجو به تدریس در دانشگاه علمی کاربردی بیندیشند.

فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه ها

اجازه دهید تا موضوع جذب هیات علمی دانشگاه علمی کاربردی را با یک مقدمه کوتاه اما ضروری آغاز کنیم. اصولا برای هر فردی که  در اندیشه "عضوهیات علمی شدن " است، چند راه اصلی برای جذب هیات علمی وجود دارد که بر مبنای دسته بندی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به قرار زیر است:

1- جذب هیات علمی وزارت علوم: این راه شما را به عضو هیات علمی شدن در گروه غیر پزشکی دانشگاه های دولتی، دانشگاه های غیر انتفاعی غیر دولتی، دانشگاه پیام نور و دانشگاه های وابسته به دستگاههای اجرایی می رساند. (این عنوان آخری شامل دانشگاههایی همچون امام صادق(ع)، صنعت نفت،علوم انتظامی، علوم قضایی، فرهنگیان، محیط زیست، علوم اسلامی رضوی و منابع طبیعی رامین است). برای این منظور باید در فراخوان جذب وزارت علوم و سامانه جذب هیات علمی رضوی ثبت نام کنید.

2- جذب هیات علمی وزارت بهداشت: این راه شما را به عضو هیات علمی شدن در گروه پزشکی دانشگاه های دولتی و مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت بهداشت می رساند.

3- جذب هیات علمی دانشگاه آزاد: این راه اختصاص به افرادی دارد که تمایل دارند عضو هیات علمی دانشگاه آزاد شوند.

این چند راه مهمترین روشهای عضو هیات علمی دانشگاهها شدن (به غیر از دانشگاه علمی – کاربردی) است.

(ما در قالب چند کتاب الکترونیک کاربردی با ضمایم ویژه، راه را برای علاقه مندان به عضویت در هیات علمی این دانشگاهها به طور کاملا شفاف و دقیق توضیح داده ایم و تنها کافی است که شما آن را اجرا کنید تا در مسیر درست قرار بگیرید. خیلی هم تفاوت نمی کند که در چه رشته ای یا اینکه در چه دانشگاهی تحصیل می کنید ، مهم این است که قصد دارید وارد یکی از جذاب ترین مشاغل دنیا یعنی هیات علمی شوید. )  



راهنمای جذب هیات علمی دانشگاه آزاد  
راهنمای گام به گام و عملی برای رسیدن به شغل استاد دانشگاه آزاد(ویژه گروه غیرپزشکی دانشگاه آزاد)

اما تدریس در دانشگاه علمی کاربردی چگونه است؟ آیا جذب مدرس در دانشگاه علمی کاربردی هم به یکی از اشکال بالا صورت می پذیرد؟ پاسخ این است که اگر به تدریس در دانشگاه علمی کاربردی علاقه مندید و تمایل دارید به عنوان مدرس دانشگاه علمی کاربردی فعالیت کنید، باید بدانید که جذب هیات علمی در دانشگاه علمی کاربردی متفاوت از این روشها بوده و بر خلاف سایر دانشگاهها به شکل مرسوم و طی فراخوان جذب انجام نمیشود.
 

جذب هیات علمی دانشگاه علمی کاربردی

در دانشگاه علمی کاربردی موضوعی به عنوان جذب هیات علمی تمام وقت وجود ندارد بلکه در این دانشگاه به دلایلی ( از جمله تک دوره ای بودن رشته ها و احتمال عدم استمرار جذب دانشجو در بعضی از آنها، وجود تعداد زیاد مدرس نظری، نیاز مبرم دانشگاه به مدرس مهارتی و...)  معمولا جذب هیات علمی به شکل مدرس پاره وقت (استخدام حق التدریس دانشگاه علمی کاربردی) انجام می شود.
 

وضعیت فعلی جذب مدرس در دانشگاه علمی کاربردی

جذب مدرس در دانشگاه علمی کاربردی از طریق ثبت نام در سامانه ای که به همین منظور ایجاد شده، صورت می پذیرد. البته گاهی اوقات سامانه بسته است و اگر تلاش کنید تا وارد سامانه شوید با این پیغام مواجه خواهید شد که :"... تا اطلاع ثانوی پذیرش متقاضیان جدید مسدود می باشد".

 جذب هیات علمی دانشگاه علمی کاربردی   مسیر ایرانی
 
در این حالت، علت این است که جذب مدرس در دانشگاه علمی کاربردی فعلا متوقف شده تا پس از انجام یک ارزیابی کلی از وضعیت مدرسان فعلی و بر پایه نیازهای واقعی، جذب مدرس در دانشگاه علمی کاربردی مجددا آغاز شود.

 بر این اساس اکنون برنامه امور مدرسان علمی کاربردی در سه بند پالایش، پایش و پویش در دست اقدام است. در پالایش (کدینگ تخصصی مدرسان، ارزیابی عملکرد و وضعیت مدرسان، مدرسان غیر فعال در دو سال متوالی، مدرسان فاقد امتیاز لازم در ارزشیابی و بازخورد پایش) در پایش ( نظارت سیستمی وغیر سیستمی بر عملکرد مدرسان) و در پویش( نیازسنجی آموزشی وبه کارگیری متخصصان مهارتی بر اساس این نیازسنجی) انجام خواهد شد.
 

 مراحل درخواست تدریس در دانشگاه علمی کاربردی

همچنان که گفته شد گاهی سامانه بسته است اما به هر حال مراحل پذیرش مدرس در دانشگاه علمی کاربردی طبق اعلام مسوولین این دانشگاه، بر مبنای نیازسنجی به تفکیک واحد استانی، فراخوان عمومی، تایید صلاحیت علمی و عمومی و گذراندن دوره‌های تربیت مدرس، تایید صلاحیت فرد و صدور کارت مدرسی خواهد بود.

در اینجا برای اطلاع شما مراحل ارایه درخواست تدریس در دانشگاه علمی کاربردی به شیوه معمول ذکر می شود تا در زمان فعالیت سامانه ضمن اطلاع از کلیات روند کار، آمادگی لازم را برای ارایه درخواست داشته باشید:
 
  • ورود به سامانه ثبت درخواست تدریس دانشگاه علمی کاربردی به نشانی:  https://edu.uast.ac.ir/teachers/teaching_request/index/
     
  • ثبت مشخصات و اطلاعات درخواستی
     
  • تایید اطلاعات ثبت شده توسط مرکز آموزشی مربوطه (برای این کار باید با مرکز آموزشی مورد نظرتان که به شما اعلام نیاز داده هماهنگ باشید تا در زمان لازم مستندات و اصل مدارک درخواستی را در اختیار مرکز قرار دهید)

  • بررسی درخواست و مستندات شما در هیات جذب استان مربوطه


پس از طی مراحل فوق، مراتب موافقت و یا عدم موافقت با درخواست شما اعلام می شود.
 
جذب هیات علمی دانشگاه علمی کاربردی  مسیر ایرانی

قبل از ارایه درخواست تدریس به این نکات توجه کنید

به خاطر داشته باشید که اولین و مهمترین گام برای شروع فرایند درخواست تدریس در دانشگاه علمی کاربردی، پیدا کردن مرکز آموزشی است که به تخصص شما نیاز دارد. بنابراین قبل از هر اقدامی لازمست که بررسی اجمالی مراکز و موسسات زیرمجموعه دانشگاه علمی کاربردی را به منظور پیدا کردن مراکز مرتبط با تخصص تان انجام دهید. حتی گاهی ممکن است مراجعه حضوری نیز ضروری باشد.

برای دسترسی به فهرست اسامی مراکز آموزشی دانشگاه و اطلاعات تماس آنها می توانید از سایت سازمان سنجش (قسمت دانشگاه علمی کاربردی) و یا سایت دانشگاه علمی کاربردی استفاده کنید.

سایر اطلاعات و مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست تدریس در دانشگاه علمی کاربردی بدین قرار است:
  • کد ملی
  • آدرس پست الکترونیکی و شماره تلفن همراه
  • تصویر مدارک تحصیلی اخذ شده (حداقل طول یا عرض800 و حداکثر 1024 پیکسل و حجم حداکثر یک مگا بایت)
  • اسکن عکس پرسنلی یا عکس پرسنلی دیجیتال (حداقل طول یا عرض 180 و حداکثر 600 پیکسل)
  • تصویر آخرین حکم کارگزینی در صورت هیات علمی سایر دانشگاه و موسسات آموزش عالی کشور (حداقل طول یا عرض800 و حداکثر 1024 پیکسل)
  • تصویر مجوز اخذ شده از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها (جهت تدریس گروه معارف اسلامی) (حداقل طول یا عرض800 و حداکثر 1024 پیکسل)
 

اولویت جذب در دانشگاه علمی کاربردی

طبق آنچه در سایت دانشگاه علمی  کاربردی اعلام شده، این دانشگاه یکی از دانشگاه های وابسته به وزارت علوم،  تحقیقات و فناوری است که با هدف ارتقاء سطح مهارت شاغلین بخشهای مختلف اقتصادی و افزایش مهارت های حرفه ای فارغ التحصیلان مراکز آموزش که فاقد تجربه اجرایی می باشند تشکیل شده است.

همچنان که مشاهده می شود موضوع ارتقای مهارت از طریق ایجاد رشته های شغل محور و مهارت محور از دلایل اصلی تشکیل این دانشگاه بوده و لذا مدرسانی که از مهارت و تجربه قابل قبولی برخوردار باشند، بیشتر در راستای اهداف این دانشگاه قرار گرفته و شرایط جذب هیات علمی دانشگاه علمی کاربردی را احراز می کنند.

در این راستا، دانشگاه علمی کاربردی در اوایل سال95 به ارزیابی و سطح بندی مدرسین فعلی خود پرداخت. در این ارزیابی مدرسان در سه دسته مدرسان مهارتی، مدرسان غیر مهارتی و مدرسان خبره گروه بندی شدند.

در حال حاضر طبق اعلام مسوولین دانشگاه، اولویت جذب مدرس دانشگاه علمی کاربردی با مدرسان خبره است، یعنی کسانی که در صنعت چندین سال تجربه کاری داشته و حداقل مدرک لیسانس داشته باشند.  در مورد سایرین - همانطور که گفته شد- جذب مدرس پس از پایان بررسی ها و اعلام نیاز انجام خواهد شد.
 

قابل توجه علاقه مندان به تدریس دروس معارف اسلامی در دانشگاه علمی کاربردی

ویژگی اصلی تدریس دروس معارف اسلامی در همه دانشگاهها  (و از جمله دانشگاه علمی کاربردی) این است که این گروه از مدرسین حتما باید مجوز تدریس از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها داشته باشند. در خصوص جزئیات این موضوع در آینده نزدیک اطلاعات بیشتری ارایه خواهیم کرد.
 

درباره مرکز تربیت مدرس دانشگاه علمی کاربردی

اگر تا کنون نام این مرکز را شنیده باشید شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که کار این مرکز چیست و آیا می توان قبل از ارایه درخواست تدریس در دانشگاه علمی کاربردی به آنجا مراجعه کرد و از خدمات آن استفاده کرد؟

پاسخ این است که مرکز تربیت مدرس دانشگاه علمی کاربردی وظیفه برگزاری دوره های آموزش عمومی را برای مدرسان دانشگاه در سراسر کشور برعهده دارد. هدف این آموزشها ارتقاء سطح کیفی مدرسان دانشگاه علمی کاربردی است و لذا این دوره ها ویژه افرادی است که قبلا موفق به دریافت کد مدرسی از دانشگاه علمی کاربردی شده اند.

 بنابراین متقاضی شرکت در دوره های آموزشی مرکز تربیت مدرس باید دارای کد مدرسی معتبر از مرکز امور مدرسان دانشگاه علمی کاربردی باشد، در غیر این صورت امکان شرکت در این دوره ها برای فرد متقاضی امکانپذیر نخواهد بود.

جذب هیات علمی دانشگاه علمی کاربردی  مسیر ایرانی
 

توصیه پایانی...

در پایان توصیه می کنیم تا در صورت تمایل به شرکت در فراخوان جذب هیات علمی وزارت علوم و یا فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، حتما از کتاب الکترونیک و ضمایم کاربردی مربوطه از طریق لینکهای زیر استفاده کنید تا شانس موفقیت خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید:
 




راهنمای جذب هیات علمی دانشگاه آزاد  
راهنمای گام به گام و عملی برای رسیدن به شغل استاد دانشگاه آزاد(ویژه گروه غیرپزشکی دانشگاه آزاد)

1395/9/22

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 4129
5.5/10 (تعداد آرا 2 نفر )
Share