جستجو در مسیر ایرانی
آمانسیو اورتگا، باربری که سرانجام میلیاردر اسپانیا شد
احتمالا شما هم با مارک کفش و لباس ZARA آشنا هستید و شاید هم صاحب یکی از اقسام پوشیدنی ها با این مارک معتبر باشید. شرکت ZARA سومین فروشگاه زنجیره ای کفش و لباس را در اختیار دارد.

از باربری شروع کرده و یک اسپانیایی است

موسس این برند معروف دنیای پوشاک، پیژامه دوز سابق و باربر یک مغازه لباس فروشی، به نام آمانسیو اورتگای اسپانیایی است. شاید برای خیلی ها عجیب باشد در دنیایی که مد، لباس و کفش دائما از ایتالیا و فرانسه نشات می گیرد، سومین عرضه کننده ی کفش و لباس جهان یک اسپانیایی است.


بیست و دومین ثروتمند جهان

آمانسیو اورتگا، در حال حاضر در هفتمین دهه زندگی خود قرار دارد. وی با برند ZARA  توانسته است ثروتی بیش از 24 میلیارد دلار جمع آوری کند و خود را در رده ی بیست و دوم ثروتمندترین افراد جهان قرار دهد. ثروتمندترین مرد اسپانیا در 28 مارس 1936 به دنیا آمد. آمانسیو اورتگا موسس و رییس INDITEX GROUP است.

امانسیو اورتگا



دارای بیش از 100 شرکت در صنعت پوشاک

INDITEX GROUP یک شرکت بزرگ اسپانیایی است که متشکل از بزرگترین گروه های مد و طراحی در دنیاست. این شرکت عظیم تقریبا 100 شرکت را تحت نظر خود دارد که اساسا در زمینه ی طراحی لباس، تولید پوشاک و عرضه ی انواع پوشاک فعالیت دارد.

INDITEX GROUP
 بیش از دو هزار فروشگاه فعال سراسر جهان دارد و تولیداتی با مارک های BESHKA DUTTI, ZARA HOME, PULL BEAR, ZARA STRADIV ARIUA OYSHO, MASSIOM  را به مشتریان خود عرضه می کند. تمامی طراحی، دوخت، تولید و عرضه لباس های INDITEX توسط همین شرکت صورت می گیرد.



هر هفته، 2 محصول جدید

شاید یکی از نکاتی که باعث شده است ZARA بتواند سومین تولید کننده پوشاک شود، نوآوری به موقع آن باشد. فروشگاه های ZARA هر هفته شاهد عرضه ی دو محصول جدید هستند. اولین فروشگاه ZARA درهای خود را در سال 1975 به روی مشتریان خود در لاکورونا، اسپانیا باز کرد. این شهر، اکنون دفتر مرکزی ZARA را در خود جای داده است.



فروشگاه های ZARA در بهترین نقاط شهرهای جهان

امروز ZARA بازارهای جهانی را تسخیر کرده است و در اکثر شهرهای مطرح جهان شعبه دارد. فروشگاه های ZARA را می توان در خیابان پنجم نیویورک، خیابان معروف شانزه لیزه پاریس، خیابان ریجنت استریت لندن و یا مرکز خرید شیوبای توکیو پیدا کرد.


زندگی با همسر دوم در بهترین نقطه شهر

آمانسیو اورتگا اکنون با همسر دوم خود در آپارتمان لوکسی در شهر آکورونا زندگی می کند. وی که در شهر لیون به دنیا آمده، در سن 14 سالگی کار خود را در یک مغازه ی لباس فروشی به عنوان باربر در شهری که اکنون در آن ساکن است آغاز کرد.


اولین گام، تولید لباس خانگی

آمانسیو که حتی دوران دبیرستان خود را هم به پایان نرسانید، در سال 1963 شرکت CONFECCIONS COA را که لباس خانگی تولید می کرد، تاسیس کرد. او در سال 1975 و به دنبال تجربه ای که در این شرکت کسب کرده بود، اولین فروشگاه خود را که بعدها شهرت جهانی پیدا کرد، یعنی ZARA، را تاسیس کرد.




آمانسیو اورتگا، ساده و بی آلایش

آمانسیو اورتگا با آن که ثروتمندترین مرد اسپانیا به شمار می رود، علاقه ی چندانی به مطرح شدن در رسانه های عمومی از خود نشان نمی دهد. او برخلاف اروپایی ها از زدن کراوات خودداری می کند و دوست دارد غیررسمی لباس بپوشد. شلواری که او بیشتر به تن دارد، از جنس جین و به رنگ آبی است.

او در حوالی سال 2000 برای گرم کردن تنور تبلیغاتی شرکت اش که در شرف ورود به بازار بورس بود، برای مدت کوتاهی خود را در دید رسانه های گروهی قرار داد اما در عین حال همچون دفعات پیش از انجام هرگونه مصاحبه سرباز زد.


هنوز معلوم نیست دلیل این رفتار مرموزانه آمانسیو چیست. اما رازداری و سری بودن اقداماتش، که شک خیلی ها را برانگیخته است، به چاپ کتابی درباره ی او با نام Amancio Ortega: Decero A ZARA انجامیده است.


پدر اورتگا کارمند شبکه ی ریلی بود و خود او به دست آوردن ثروت فعلی اش را باید مدیون همسر اولش، روزالیا میرا باشد.
 
سرمایه گذاری در بازار املاکی که ارزش آنها کمتر از 50 میلیون یورو باشد، یکی از مهمترین استراتژی های اورتگاه در این سال ها محسوب می شود.



 
منبع :  کتاب میلیاردرهای جهان / علی محمد نجاتی    |    1393/12/23

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 5237
5.3/10 (تعداد آرا 60 نفر )
Share