جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
افزایش حقوق تا 50 درصد با تسلط بر زبان انگلیسی
دریافتی ماهانه در شرکت های خارجی فعال در ایران به طور متوسط 33 درصد بالاتر از عرف بازار کار است و در بعضی از سمت ها، متوسط این اختلاف به 50 درصد نیز می رسد.

همانطور که در بسیاری از مقالات و نوشته های پیشین اشاره شد، مهارت ها، کلید ورود و موفقیت در بازار کار برای فارغ التحصیلان می باشند و بین دانش آموختگان رشته های دانشگاهی، آنهایی که از مهارت بیشتری برخوردارند، زودتر به شغل مورد نظر خود دست می یابند و آنهایی هم که مهارت کمتری دارند، گاه دیرتر به شغل مناسب دست پیدا می کنند و گاهی نیز هیچ گاه موفق به اشتغال در رشته تخصصی خود نشده و به اجبار به سوی کارهای دیگر که به آن علاقه ندارند، روی می آورند.

استخدام در شرکت های خارجی با زبان انگلیسی

مهارت به معنای توانائی بکارگیری دانسته ها است. مهارت در فرهنگ دهخدا به معنی زیرکی و رسایی در کار و استادی و زبردستی است. مهارت یک قابلیت یادگیری است یا به زبانی دیگر استعداد انجام یا پیش بینی نتایج با حداقل صرف زمان و انرژی است.

به طور کلی وقتي مي‌گوييم كسي مهارت انجام كاري را دارد مثلاً مهارت تايپ كردن، اين بدين معني است كه او مي‌تواند به راحتي و به نحو احسن مطالب را تايپ نمايد. او كاربرد تمام كليدهاي ماشين تايپ (صفحه کلید کامپیوتر) را مي‌داند و به طرز صحيح از انگشتان خود استفاده مي‌كند، او مي‌تواند بدون نگاه كردن به صفحه کلید، با سرعت مطالب را تايپ نمايد. ممكن است همه‌ي ما بتوانيم از يك کامپیوتر برای تايپ استفاده كنيم و مطالبي را تايپ نماييم. اگر مهارت تايپ كردن را نداشته باشيم، براي پيدا كردن كليد‌ها بايد كمي وقت صرف كرده تا حروف را پيدا كنيم و يا ممكن است فقط با يك انگشت جملات را تايپ كنيم و اشتباهات زیادی در نوشتن مطالب خود داشته باشیم. يعني حتي در صورت نداشتن مهارت لازم، مي‌توانيم مطالب را تايپ كنيم. اما فرق بين ما و كسي كه مهارت تايپ كردن را دارد،اين است كه، او مطالب را در حداقل زمان با كمترين غلط تايپ مي‌كند و ما با حداكثر زمان و بيشترين غلط تايپ مي‌كنيم. داشتن مهارت در تمام زمينه‌ها مطرح است به عنوان مثال نجاري، رانندگي، آشپزي، نقاشي، مطالعه كردن و زمينه‌هاي ديگر. در حقيقت مهارت يعني داشتن توانايي‌هاي لازم براي انجام صحيح يك كار.

مهارت ها به چند دسته تقسیم می شوند:
مهارت های عمومی
مهارت های تخصصی

از مهمترین مهارت های عمومی می توان به توان برقراری ارتباط سازنده با دیگران، توانایی صحبت در جمع، توانایی کار تیمی، توان انتقال مفاهیم به دیگران، خلاقیت در انجام کارها، تسلط بر نرم افزارهای اداری و عمومی و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

اما مهارت های تخصصی به نوع رشته تحصیلی و شغل شما بستگی دارد. مهارت های تخصصی به چیزی گفته می شود که شما با داشتن آنها، با کیفیت و کمیت بهتری می توانید کار خود را انجام دهید و افراد دیگر (مدیران، کارکنان هم رده یا مشتریان) اعتماد بیشتری به شما می کنند. تسلط بر فنون مذاکره برای فروشندگان، تسلط بر زبان های برنامه نویسی پیشرفته برای برنامه نویسان، مهارت برش دقیق چوب برای نجاران و مهارت شروع و خاتمه جذاب یک داستان برای یک نویسنده از مهارت های تخصصی حرفه محسوب می شود.

آشنایی با زبان های خارجی مثل زبان انگلیسی یا عربی در گذشته به عنوان یک مهارت تخصصی تنها برای برخی از افراد که به نوعی با کار آنها ارتباط داشت، مطرح بود. اما امروزه آشنایی به زبان های خارجی مخصوصا زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی، برای موفقیت در بسیاری از مشاغل و کسب و کارها ضروری است و از حالت مهارتی تخصصی به مهارتی عمومی تبدیل شده است.

شما با یادگیری زبان انگلیسی (مهارت های گفتاری، شنیداری، نوشتاری و درک مطلب)  به دنیای جدیدی وارد می شوید و فرصت های بیشمار دیگری در جلوی چشمانتان قرار می گیرد. دقت کنید که تعداد بسیار زیادی از مردم دنیا به زبان انگلیسی با همدیگر صبحت می کنند. بسیاری از افراد غیر انگلیسی زبان، به این زبان بین المللی تسلط دارند و در محاوره های خود با افراد انگلیسی زبان، از آن استفاده می کنند. بسیاری از فیلم ها، سریال ها و محصولات فرهنگی تولیدی دنیا، به زبان انگلیسی است و قدرتمندترین و معروف ترین شرکت ها و سازمان ها، امروزه در کشورهای انگلیسی زبان دایر هستند و یا اینکه در امور اداری و تجاری خود به زبان انگلیسی صحبت می کنند.

اما آنچه منظور ما در این نوشتار است، فرصت های جدیدی است که با تسلط بر زبان انگلیسی پیش روی کارجویان و فارغ التحصیلان رشته های دانشگاهی قرار خواهد گرفت.

طبق نظرسنجی ایران تلنت از 29.500 نفر از شاغلین صنایع و بخش های مختلف کسب و کار، مشخص گردیده دریافتی کارکنان شاغل در شرکت های خارجی فعال در ایران در برخی از مشاغل (مانند حسابداری) تا 50% بیشتر از همرده های خود در شرکت های ایرانی است و این رقم به طور متوسط برای تمامی مشاغلی که در نظرسنجی شرکت داشته اند، حدود 33% است.

استخدام در شرکت های خارجی

این نمودار نشان می دهد به عنوان مثال اگر یک حسابدار به طور متوسط در یک شرکت ایرانی 1.000.000 تومان در ماه حقوق دریافت می کند، همان حسابدار اگر در یک شرکت خارجی فعال در ایران استخدام شده باشد، به طور ماهانه و میانگین 1.500.000 تومان حقوق دریافت خواهد کرد.

بدون شک استخدام در یک شرکت خارجی یا بین المللی در مقایسه با شرکت های ایرانی دارای تفاوت هایی می باشد ولی اصلی ترین عاملی که به عنوان تفاوت بین کارکنان این دو گروه شرکت به چشم می آید، میزان تسلط کارکنان آنها به زبان انگلیسی است.

هرچند اخیرا مرسوم شده که در اکثر آگهی های استخدام شرکت های ایرانی، آشنایی با زبان انگلیسی، یکی از پارامترهای تأثیرگذار در استخدام کارجویان می باشد، اما در عمل نه در مصاحبه ها از این مهارت سوالی می شود و نه اینکه تسلط بر زبان انگلیسی برای شما کاربردی در محل کار خواهد داشت و جز در موارد معدود، به استفاده از آن نیازی نخواهید داشت. اما برای استخدام در شرکت های خارجی و انگلیسی زبان، اوضاع متفاوت است و تسلط بر زبان انگلیسی جزء مهارت های اصلی و اولیه شما محسوب می گردد. به طوری که بدون داشتن این مهارت، نه رزومه شما بررسی می شود و نه به جلسه ای برای مصاحبه دعوت خواهید شد.

با تسلط بر زبان انگلیسی (یا هر زبان کاربردی دیگری) و استخدام در یک شرکت خارجی فعال در ایران، صرف نظر از اینکه میزان دریافتی شما نسبت به هم رده های خود در شرکت های ایرانی احتمالا بالاتر است، می توانید از مزایای جانبی آن مثل مأموریت به کشورهای خارجی، آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ کشورهای دیگر و همچنین یافتن فرصت های شغلی بیشتر برای تغییر یا ارتقاء شغلی در آینده استفاده کنید.

فراموش نکنید که تسلط شما بر زبان انگلیسی، شانس شما برای یافتن شغل را هم افزایش می دهد. به عنوان مثال فرض کنید در شهر محل زندگی شما، 1000 شرکت ایرانی و 50 شرکت خارجی وجود دارد که به رشته و تخصص شما مرتبط است و احتمال استخدام شما در آنها وجود دارد.  اگر شما به زبان انگلیسی (یا زبان مورد استفاده در آن شرکت ها) تسلط داشته باشید، خود به خود امکان استخدام در 50 شرکت دیگر را برای خود فراهم کرده اید. ضمن اینکه بسیاری از رقیبان شما در استخدام، به این مهارت تسلط نداشته و عملا از دور رقابت استخدام در این شرکت ها خارج می گردند.

نکته دیگر برای کسانی است که به زبان هایی غیر از زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم تسلط دارند مثل زبان آلمانی، فرانسه و یا ژاپنی !  اگر چه این زبان ها در کشور ما به صورت خیلی محدود در کسب و کار و تجارت استفاده می شوند، ولی تعداد افرادی هم که به این زبان ها مسلط می باشند، کم است و لذا ممکن است فرصت های شغلی قابل توجهی برای آنها به ارمغان آورد.

بنابراین می توان نتیجه گرفت، یکی از بهترین مهارت ها در بازار نابسامان اشتغال این روزها، برای افزایش احتمال استخدام و پیدا کردن شغل مطلوب و مناسب، آشنایی و تسلط بر یکی از زبان های خارجی پرکاربرد و مخصوصا زبان انگلیسی است. چرا که در این صورت نه تنها شما با بخش بزرگی از دنیا مرتبط می شوید و امکان تعامل پیدا خواهید کرد، بلکه فرصت های استخدامی و کسب و کار متعددی به همین واسطه برای خود فراهم خواهید نمود.



کاری از : گروه شغل و بازار کار مسیر ایرانی
1394/1/22

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 3994
5/10 (تعداد آرا 30 نفر )
Share