جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
آشنایی با تکنیک ماتریس SWOT
آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که برای رسیدن به اهداف مختلف خود با وجود برنامه ریزی و تدوین استراتژی، نتیجه ی دلخواهتان را نگرفته اید؟ آیا فکر می کنید در انتخاب هدف های مناسب برای خود دچار مشکل هستید؟ اگر این شرایط در مورد شما هم صادق است، فرصت یادگیری تکنیک SWOT را از دست ندهید.

                                                 ماتریس سوات  مسیر ایرانی

بدون شک 2دسته از عوامل، تاثیر بسیار زیادی بر موفقیت یا عدم موفقیت یک فرد در تعیین اهداف مناسب و یا تحقق اهدافی که برای خود تعیین کرده است، دارند. این عوامل عبارتند از:عوامل درونی یا نقاط ضعف و قوت فرد و عوامل بیرونی یا فرصت ها و تهدید های پیش روی او در محیط بیرونی.

علیرغم آنکه غالبا افراد گمان می کنند به شکل کامل عوامل درونی و بیرونی پیرامون خود را می شناسند و به آن اشراف دارند، اما در واقع اغلب افراد اشرافی همه جانبه به آنها نداشته و از این رو قادر نیستند اهدافی که با شرایطشان سازگاری دارد را انتخاب کنند و یا  به نحو موثری به اهداف خود دست یابند.

تکنیک ماتریس SWOT از جمله تکنیک های شناخته شده در دانش مدیریت است که به خوبی می تواند در تعیین اهداف سازگار با شرایط فرد و همچنین تنظیم استراتژی های وی در نیل به اهداف خود مثمرثمر باشد.

 تدوین این ماتریس ِ به ظاهر ساده، با کمک به شناخت همه جانبه ی خود و محیط پیرامونتان، چالشی جذاب را برای شما به وجود خواهد آورد و کمک خواهد کرد تا اهداف بهتری را برای خود تعیین کرده و ضمناً راحت تر به آنها دست یابید. پس همین حالا شروع کنید و با انجام گام های عملی زیر ماتریس SWOT خود را ترسیم کنید.

گام نخست: نقاط قوت خود را شناسایی کرده و تمام آنها را در خانه ی اول ماتریس SWOTخود  لیست کنید در بیان نقاط قوت خود خساست به خرج ندهید!

گام دوم: نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و آنها را در خانه ی دوم ماتریس SWOTخود لیست کنید.

گام سوم: به شرایط و عوامل محیطی که در حال حاضر پیرامونتان هستند دقت کرده و شرایط و عواملی را که می تواند به شما در جهت تحقق هدفتان یاری رساند، تعیین کنید. امکان حضور در یک دوره ی آموزشی مناسب، وجود یک راهنمای خبره و ... می تواند مثال هایی از این شرایط باشد. تمام این شرایط محیطی را لیست کرده و آنها را در خانه سوم ماتریس SWOTخود لیست کنید.

گام چهارم: یکبار دیگر به شرایط و عوامل محیطی که در حال حاضر پیرامونتان هستند دقت کرده و شرایط و عواملی را که ممکن است برای شما مانعی در جهت تحقق هدفتان باشند، تعیین کرده و در خانه چهارم ماتریس خود قرار دهید.

اکنون ماتریس SWOT شما آماده است، این ماتریس 2*2 به شما کمک می کند نگرشی همه جانبه به عوامل درونی و بیرونی پیرامون خود داشته باشید. اکنون و در گام بعدی سعی کنید نقاط ضعف خود را از بین برده، تهدید های محیطی را به فرصت تبدیل کرده و از نقاط قوت و فرصت های محیطی خود حداکثر بهره برداری را داشته باشید. در آینده اطلاعات بیشتری در این خصوص به شما ارایه خواهیم کرد.

 

ماتریس سوات  مسیر ایرانی


 

ماتریس سوات  مسیر ایرانی





ماتریس سوات

 

 نویسنده مهندس رضا رضایی






 
مقالات مرتبط :

15 روش برای اینکه روز خود را با انگیزه آغاز کنید

10 اشتباه رایج در مدیریت زمان

6 کلاه تفکر


 
نویسنده :  مهندس رضا رضایی    |    1392/11/10

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
rOYa:
thank u. it was very useful.I learn about SWOT
جمعه 5 خرداد 1396
+
0
-
0
ارسال
اعتمادی:
ممنون مطلب خوبی بود...
سه شنبه 14 مرداد 1393
+
0
-
0
ارسال
Gh.Bayat:
متشکرم, بسیار کاربردی بود...
سه شنبه 16 ارديبهشت 1393
+
1
-
0
ارسال
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 6150
4.8/10 (تعداد آرا 26 نفر )
Share