جستجو در مسیر ایرانی
آزمون قضاوت سال 94
ثبت نام در آزمون قضاوت سال 94 آغاز شده است. در این مقاله کوتاه نگاهی داریم به روشهای جذب قاضی در قوه قضائیه و سپس آگهی آزمون تصدی منصب قضا در سال 94 را به همراه سوالات دوره های قبل و پکیج کامل آمادگی آزمون و سایر جزئیات لازم خواهید دید.

استخدام در شغل قضاوت

شغل قضاوت از جمله مشاغل جذاب و مورد توجه جوانان است. بسیاری از فارغ التحصیلان رشته های حقوق (در مقاطع کارشناسی و ارشد ) ، الهیات با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی در دانشگاههای سراسری و دانشگاه شهید مطهری  و طلاب حوزه های علمیه، استخدام در شغل قاضی را اولویت اصلی خود می دانند و برای حضور موفق در آزمون تصدی منصب قضا برنامه ریزی و تلاش می کنند.

آزمون قضاوت معمولاً حداقل سالی یکبار برگزار می شود. این آزمون توسط قوه قضائیه و با همکاری سازمان سنجش از طریق سایت این سازمان برگزار می شود. البته قوه قضائیه روشهای دیگری نیز برای استخدام قاضی دارد که بسیاری اوقات از آنها نیز به شرح زیر استفاده می کند:

 
  •  فارغ التحصیلان دانشكده علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری كه از طریق كنكور سراسری جذب شده و به عنوان بورسیه قوه قضاییه از همان ابتدا شروع به تحصیل كرده و با پایه قضایی استخدام می‌شوند، پس از فارغ التحصیلی و طی كردن دوران كارآموزی به شرط موفقیت در آزمون اختبار در اقصی نقاط كشور به تصدی امر قضا مشغول می‌شوند.

     
  • جذب طلاب حوزه‌های علمیه از جمله حوزه علمیه قم و مشهد. چندسالی است قوه قضاییه در این شهر‌ها مراكز جذب قضات از بین طلاب را راه اندازی كرده و از بین تحصیلكردگان حوزوی كه به موجب قانون اجازه استخدام آنها برای تصدی امر قضا داده شده، اقدام می‌كند.
همچنین ممکن است قوه قضائیه داوطلبان واجد شرایط را بدون آزمون قضاوت جذب کند که در این صورت شرایط خاص این نوع جذب در اطلاعیه های مربوطه اعلام می شود.
قبول شدگان آزمون قضاوت بعد از مصاحبه شفاهی و گزینش های اداری، وارد دوره کارآموزی می شوند.  طول این دوره برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و حوزوی متفاوت است. بعد از گذراندن این دوره و قبولی در آزمون نهایی (اختبار)، ابلاغ قضایی دریافت می کنند.
افرادی که ابلاغ قضایی دریافت می کنند، ابتدا در دادسرا مشغول به فعالیت می‌شوند و ابلاغ آزمایشی را می‌گیرند و پس از ابلاغ آزمایشی برای اینکه ابلاغ قطعی را بگیرند، دوباره از آنها اختبار به عمل می‌آید. برای پست‌های بالاتر نیز شرایطی لازم است که معمولا برای آنها آموزش‌های ضمن خدمت در نظر گرفته می شود.

چند سالی بود که بانوان حق شرکت در آزمون قضاوت را نداشتند. ولی اخیرا این قانون لغو شده و آنها نیز می توانند در این آزمون شرکت کنند. وجود قضات زن به خصوص در دادگاه ها و محاکم خانواده امری لازم و ضروری است.
قاضی ها دارای پایه های قضایی مختلف هستند که بر اساس مدرک تحصیلی ، سابقه کار ، فعالیت پژوهشی ، جایگاه شغلی و محل خدمت تعیین می شود و هر قاضی به طور معمول هر 3 سال یکبار می تواند تقاضای ارتقای پایه کند.

ثبت نام آزمون قضاوت سال 94 آغاز شد. برای اطلاع از متن آگهی آزمون قضاوت، تهیه سوالات دوره قبل و پکیج کامل آمادگی آزمون و سایر جزئیات لازم کلیک کنید.

 
1394/6/31

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 1909
5.5/10 (تعداد آرا 22 نفر )
Share