جستجو در مسیر ایرانی
رزومه چیست؟
رزومه متنی است چند صفحه ای حاوی اطلاعات و مشخصات که شما باید قبل از مصاحبه در اختیار کارفرمایان قرار دهید تا آنان امکان یابند ارزیابی اولیه ای از تواناییهای شغلی شما داشته باشند. در واقع رزومه باید تصویری ذهنی از شما و فعالیتهای شغلی تان به خواننده ارائه کند. از این حیث رزومه جنبه ای تبلیغاتی دارد بدین ترتیب که ویژگیهای مؤثر و مفید خود را در اختیار کارفرما قرار می دهید و به نوعی سعی می کنید تا وی را متقاعد کنید که از بین چندین داوطلب، شما را برای شرکت در مصاحبه انتخاب کند.




                                                                     رزومه مسیر ایرانی

رزومه باید به طور مثبتی مهارتها و توانایی های شما را نشان دهد. رزومه در عین حال كه باید كاملاً صادقانه باشد، در آن جایی برای تعارفات و شكسته نفسی نیست .رزومه زندگینامه، شرح گذشته و یا حال شما نیست (هر چند كه قسمت عمده آن مربوط به سوابق كاری تان می شود). اولین هدف رزومه جلب توجه كارفرماست .بنابراین در هر جمله ای كه می نویسید باید سعی كنید به نوعی علاقه و توجه خواننده را جلب كنید. یك رزومه خوب می تواند كلید موفقیت شما در امر كاریابی باشد. به آن از دید انجام وظیفه نگاه نكنید: نوشتن رزومه با پر كردن فرم ثبت نام فرق میكند!

چگونه یك رزومه مناسب بنویسیم؟
روی نیازهای كارفرما تأكید كنید نه نیازهای خودتان . كسی كه رزومه شما را بررسی خواهد كرد معمولاً خود نیز از نزدیك با شغل مربوطه در ارتباط است و صحت انجام كار برای وی از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین باید در نوشتن رزومه خود توانایی های خود را به خوبی نشان دهید. از خود بپرسید كه یك داوطلب خوب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ چه توانایی های ویژه ای وی را در بین سایر داوطلبان متمایز می كند؟ كارفرما حقیقتاً چه نیازی دارد؟ این مرحله از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر نتوانید به نیازهای آنان پاسخ دهید، از رزومه خود جوابی نخواهید گرفت. سعی كنید تا خود را جای كارفرما قرار دهید تا بتوانید دید بهتری پیدا كنید. این دید در تمام مراحل نوشتن رزومه كارگشای شما خواهد بود.
ابتدا برنامه ریزی كنید. روی موضوع خوب تمركز كنید. ببینید كارفرما چه می خواهد و شما چه چیزی برای ارایه به وی در دست دارید. پاسخ سؤالهای مطرح شده در قسمت قبل را روی كاغذی یادداشت كنید. سپس به ترتیب اهمیت به آنها پاسخ دهید. سعی كنید هر آنچه را كه به نوعی در مطرح كردن شما به عنوان كاندیدای مطرح مؤثر است لحاظ كنید. مسأله اصلی این است كه بتوانید با فكری باز بین آنچه كارفرما می خواهد و آنچه كه تا كنون انجام داده اید ارتباطی مناسب برقرار كنید. لزومی ندارد كه خود را به مباحث شغلی محدود كنید. از هر نكته ای در زندگیتان كه می تواند برای كارفرما جالب توجه باشد، استفاده كنید. این یادداشتها هسته اولیه رزومه شما خواهد بود.

نحوه نگارش رزومه
 نكته مهم دیگر در مورد نحوه نگارش، قالب و آرایش رزومه است. آرایش های معمول لزوماً بهترین راه حل برای شما نیستند، بلكه در وضعیتهای مختلف، آرایشهای مختلف و یا تركیبی از آنها جواب می دهند. در فرمهای الكترونیكی رزومه معمولاً این مسأله حل شده است. آنچه باقی می ماند، ترتیب ذكر موارد مختلف (مثل سوابق كاری) است كه میتواند به صورتهای گوناگونی باشد. یكی از قالبهای معمول رزومه، رزومه زمانی (Chronological) است. در این شیوه سوابق كاری به ترتیب عكس زمانی با ذكر نام شركت، تاریخ و عنوان كار آورده می شود. كسانی كه تجربه كاری طولانی و ممتد دارند، معمولاً از این نوع رزومه استفاده می كنند. نوع دیگر رزومه، رزومه عملكردی (Functional) است. در این روش نویسنده بر دستاوردها و تواناییهای شغلی خود تأكید می كند و آنها را در دسته هایی مثل مدیریت، رهبری، طراحی و سایر مهارتها و تواناییها مرتب می كند. چنین رزومه ای برای كسانی كه به تازگی فارغ التحصیل شده اند یا تجربه كاری زیادی ندارند و یا می خواهند زمینه كاری خود را تغییر دهند، مناسب است. می توان از تركیب هر دو قالب نیز استفاده كرد. یعنی هر دو بخش سوابق شغلی و تواناییها و تخصصها را در رزومه گنجاند.

بخشهای اصلی رزومه
بخش های اصلی رزومه عبارتند از :

  • اطلاعات شخصی

  • سوابق تحصیلی

  • تجارب شغلی

  • مهارتها

  • زبان خارجی

  • اهداف شغلی

  • قسمتهای دیگر شامل: جوایز و تشویق ها، عضویت در انجمن ها و گروه های حرفه ای، انتشارات، علایق جنبی و معرفین


 نكات مهم در تهیه رزومه
برای هر كارفرمایی رزومه ای بر اساس نیاز وی تهیه كنید. بدین ترتیب رزومه شما می تواند تأثیرگذارتر باشد. مختصر و مفید توضیح دهید. سعی كنید رزومه خود را در یك یا حداكثر دو صفحه خلاصه كنید تا كارفرما بتواند در زمانی كوتاه اطلاعات كلیدی را پیدا كند. از بیان موارد غیر مفید پرهیز كنید. شلوغ شدن و طولانی شدن رزومه باعث می شود تا نكات قوت آن كمتر در معرض دید قرار گیرد.
به تخصصها و مهارتهای مورد نیاز كارفرما با تأكید بیشتری اشاره كنید. می توانید با پر رنگ كردن یا خط كشیدن زیر مهارتهای مربوط به شغل مورد نظر توجه كارفرما را به نكات قوت و توانایی های خود جلب كنید.
رزومه باید واضح و روشن نوشته شود. اطلاعات خود را با دقت و واضح توضیح دهید و از كلمات و عبارات مناسب استفاده كنید تا كارفرمایان بتوانند بدون مشكل و سریعاً اطلاعات مورد علاقه خود را در آن پیدا كنند.
از عبارات استفاده كنید نه جملات. حتی الامكان از جمله استفاده نكنید .جملات طول رزومه شما را افزایش می دهد و پیدا كردن كلمات كلیدی در آن را مشكل می سازد.
تاریخها را دقیق ذكر كنید. یكی از نكات مهم در رزومه سندیت آن است. بنابراین تا حد ممكن سعی كنید تاریخها، آدرسها و سایر مراجع را با دقت و كامل وارد كنید.
رزومه نباید حاوی اشتباهات چاپی و غلط های املایی باشد. وجود یكی دو غلط املایی در رزومه ارزش و تأثیرگذاری آن را كاهش می دهد. این نشان دهنده بی دقتی و بی نظمی نویسنده آن است و تأثیر بدی روی كارفرما می گذارد.
بعد از حاضر كردن نسخه اولیه رزومه، آن را خوب بررسی كنید. رزومه را چندین بار مرور كنید و آن را به دوستان و آشنایان خود بدهید تا در مورد آن نظر دهند. در هر مورد تغییرات لازم را اعمال كنید و دوباره آنرا مرور كنید تا از هر حیث بدون ایراد و مشكل باشد.
ظاهر رزومه كاغذی باید منظم و تأثیرگذار باشد. حتماُ آن را پرینت كنید )حتی الامكان با كیفیت لیزری) و در صفحه آرایی و انتخاب فونت های مناسب دقت كنید تا ظاهری پسندیده و زیبا داشته باشد. سعی كنید از نسخه اصل استفاده كنید نه فتوكپی.
همانطور كه در بالا گفته شد رزومه باید در اولین نگاه كاملاً جذاب و مرتب باشد. به یاد داشته باشید كه رزومه جنبه ای تبلیغاتی دارد.
فارغ التحصیلان تازه كار و كسانی كه تجربه كاری زیادی ندارند باید سعی كنند تا بخش تجربیات كاری رزومه را خالی نگذارند. در آن می توانند كارآموزی، پروژه های كلاسی و تجربیات و مطالعات شخصی و امثال آنها را نیز ذكر كنند.
هدف شغلی را یا با ذكر یك منسب مشخص همراه كنید و یا کلا از آن بگذرید. اگر می خواهید بخشی برای بیان اهداف شغلی در رزومه خود داشته باشید، آن را با ذكر منسب مشخصی همراه كنید. زیرا هدف از این بخش ایجاد رابطه بین توانایی های شما و موقعیت معین كاری است. عباراتی مثل به دست آوردن یك موقعیت كاری خوب و متناسب با تحصیلات و توانایی های من، به هیچ وجه كمكی نمی كند (چه موقعیتی؟ چه منسبی؟).
در بیان سوابق كاری سعی كنید نتیجه فعالیت شغلی خود را در هر مورد توضیح دهید. به نكاتی اشاره كنید كه مشخصاً نتیجه حضور شما در جریان كار بوده است (مثلاً با ارایه روشهای جدید هزینه های شركت را تا 10% كاهش داده ام(.
دانشجویان و تازه فارغ التحصیلان، بهتر است تحصیلات خود را در ابتدای رزومه بیاورید.
بر نقاط قوت خود تأكید كنید و نقاط ضعف را تا حد ممكن كمرنگ كنید.
اولین خط هر پاراگراف یا بخش بیش از سایر قسمتها خوانده می شود. بنابرین مهمترین جملات خود را در ابتدا بیاورید.
 
اشكالات عمده رزومه
 با اجنناب از اشكالات معمول زیر، می توانید رزومه ای تراز اول داشته باشید:

  • تمركز بیش از حد روی وظایف شغلی: یكی از ایرادات عمده رزومه تبدیل آن به لیست خسته كننده ای از وظایف و مسئولیت های شغل های قبلی است. به جای این كه شرح طویلی از مجموعه وظایف خود ارایه كنید، بهتر است نشان دهید كه در هر مورد چه تأثیری از خود باقی گذاشته اید. می توانید با مثال دقیقاً توضیح دهید كه عملكرد شما به چه نحوی به شركت سود رسانده است. برای این كار می توانید سؤالهای زیر را از خود بپرسید:

چگونه كار را بهتر از آنچه دیگران ممكن بود انجام دهند، انجام دادید؟
چه مشكلاتی بر سر راه شما و شركت قرار داشت؟
برای غلبه بر این مشكلات چه اقداماتی انجام دادید؟
نتایج تلاشهای شما چه بود و شركت چگونه از عملكرد شما بهره مند شد؟
آیا در نتیجه این اقدامات جایزه، تشویق و یا ارتقاء موقعیتی پیدا كرده اید؟
 

  • هدف شغلی ای كه بیش از حد بلندپروازانه و یا كلی است: بسیاری از داوطلبین شغل، شانس خود را در همان ابتدای رزومه از دست می دهند، عبارت مربوط به هدف شغلی. بدترین آنها با عبارتی مانند این شروع می شوند، موقعیت شغلی مناسبی كه در آن حین كمك به اهداف سازمان جای كافی برای رشد و ترقی موجود باشد. چنین عباراتی بیش از حد كلی اند و فراوان استفاده شده اند. به جای چنین عباراتی می توانید محدوده تخصص و یا سمت مورد نظر خود را ذكر كنید.

  • رزومه طولانی و رزومه كوتاه: بسیاری تلاش می كنند تا رزومه خود را حتماً در یك صفحه جا بدهند. زیرا شنیده اند كه رزومه نباید بیش از یك صفحه باشد و در نتیجه بسیاری از خصوصیات مهم خود را از رزومه حذف می كنند. برعكس آن نیز صادق است. كسانی هستند كه چندین صفحه در مورد جزئی ترین تجربه های بی اهمیت یا كم اهمیت خود قلمفرسایی می كنند. چنین رزومه ای به سادگی خواننده را بی حوصله می كند. هنگامی كه رزومه خود را می نویسید، سر هر جمله از خود بپرسید كه آیا این جمله در جلب نظر كارفرما و نزدیك كردن من به مصاحبه مؤثر است؟ تنها اطلاعاتی را اضافه كنید كه از این سؤال پاسخ مثبت دریافت كنند. هیچ قانون صریحی در مورد طول مناسب رزومه وجود ندارد. تنها نكته مهم این است كه هر كلمه رزومه باید حساب شده و در جهت اقناع كارفرما باشد.
  • آوردن اطلاعات شخصی یا بی فایده: اضافه كردن اطلاعات شخصی مثل تاریخ تولد، وضعیت تأهل، قد و وزن و یا اطلاعاتی مثل علایق و سرگرمی ها معمول نیست و توصیه نمی شود. البته موارد استثنایی هم وجود دارد كه چنین اطلاعاتی مورد نیاز كارفرماست و در انتخاب او می تواند مؤثر باشد.
  • رزومه بدون كلمات كلیدی: اگر رزومه خود را برای استفاده الكترونیكی (در شبكه های كاریابی) می نویسید، باید حتماً در متن رزومه از كلمات كلیدی و متداول تخصص خود استفاده كنید. زیرا كارفرمایان معمولاً با كمك این كلمات كلیدی رزومه های مطلوب خود را جستجو می كنند. هر چه كلمات كلیدی موجود در رزومه شما مناسب تر و جامع تر باشد، احتمال دیده شدن آن توسط كارفرمایان نیز بیشتر خواهد بود. البته احتیاجی نیست كه بخش جداگانه ای برای این كار كنار بگذارید، بلكه بهتر است این كلمات را در طول رزومه و در بخشهای مختلف آن پراكنده كنید.
  • غلط های املایی: وجود حتی یك غلط املایی در رزومه می تواند آنرا به سطل آشغال بفرستد! رزومه خود را بارها و بارها مرور كنید و حتی آنرا به چند نفر دیگر بدهید تا بررسی كنند. رزومه شما منعكس كننده شخصیت شماست. بی نظمی و بی دقتی در آن به هیچ وجه جایز نیست. (توضیح کارشناس اشتغال سایت : مسلم است وجود رزومه بدون غلط املایی و دستوری مطلوب تر است، اما اگر سهوا یک یا دو غلط در رزومه باشد، در کنار اینکه می تواند تاثیر منفی روی استخدام کننده بگذارد ولی یک عامل حیاتی و مهم به حساب نمی آید. به صورتی که در واقعیت اینگونه نیست که اگر شما تمام نکات را در رزومه خود رعایت کردید و تنها یک غلط املایی داشتید، کل رزومه شما از دید کارفرما نادیده گرفته شود. ولی در کل بهتر است در پایان نوشتن رزومه بار دیگر خودتان یا یک فرد مطمئن آن را خوانده و ویرایش کند.)

 

با توجه به تاثیرگذاری و اهمیت بالای رزومه، آشنایی با حرفه ای ترین رزومه ساز فارسی، می تواند کمک بسزایی به جویندگان کار و متخصصان نماید. رزومه ساز کاربوم با دسترسی رایگان برای کاربران خود، امکان ایجاد یک رزومه حرفه ای را فراهم می کند. همچنین نمونه رزومه کاری در رشته های مختلف را در دسترس قرار داده است. 

برای استفاده از رزومه ساز کاربوم کلیک کنید

برای دریافت نمونه روزمه کاری کلیک کنید

 

 منبع   http://www.eqeep.ir


 




مقالات مرتبط :
 

چگونه مانع ایجاد سیاه چاله رزومه شوید؟

چگونه یک رزومه الکترونیکی کامل تهیه کنید؟

12 افسانه درباره نوشتن رزومه

1392/4/18

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 7505
4.2/10 (تعداد آرا 99 نفر )
Share