جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
۶ باور غلط در مورد خلاقیت
با چیزهایی که داخل یخچال باقی‌مانده است ناهار درست می‌کنید. با همکارانتان در مورد حل کردن مشکل یکی از مشتریان صحبت می‌کنید. در مورد قسمت آخر سریال محبوبتان که دیشب پخش شد در شبکه‌های اجتماعی پست می‌گذارید…

                                           خلاقیت

با اینکه این‌ها به نظر کارهای مربوط به یک روز عادی مثل بقیه روزهای دیگر است، تمام این‌ها مثال‌هایی هستند از موقعیت‌هایی که شما عضله‌های خلاقیتتان را ورزیده کرده‌اید. و مثل هر عضله دیگری، هر چقدر که بیشتر از عضله‌های خلاقیت خود استفاده کنید، قوی‌تر شده و در موقعیت‌های کاری، اجتماعی و در خانه به کمک شما می‌آیند.بسیاری از افراد در مورد معنی «خلاق بودن» دچار سوءتفاهم هستند و این کار را برای آنکه بتوانند از حداکثر پتانسیل شان استفاده کنند بسیار سخت می‌کند. این‌ها ۶ باور غلط در مورد چیستی خلاقیت و اینکه چگونه می‌توان از این باورهای غلط جلوگیری کرد تا مانع آزادی عمل قوه خلاقه شما نشوند، می‌باشند:

 

باور غلط اولمن خلاق نیستم

وقتی واژه خلاقیت را می‌شنوید به جای آنکه احساس سرخوشی و انگیزه کنید ترس وجود شما را فرا می‌گیرد؟ این به معنی آن نیست که شما قوه خلاقه ندارید، بلکه یعنی آن را جایی بین راه جا گذاشته و پنهان کرده‌اید. دیوید گلدشتاین (David Goldstein) هنرمند، مشاور خلاقیت و یکی از نویسندگان کتاب Creative You که ارتباطات بین خلاقیت و شخصیت را توضیح می‌دهد می‌گوید: «همه برای خلاقیت ظرفیت لازم را دارند ولی آنچه که معمولاً اتفاق می‌افتد این است که قوه خلاقه آن‌ها در کودکی سرکوب شده است. مثلاً یک کودک ۵ ساله ممکن است آسمان را بنفش نقاشی کند چون فکر می‌کند این شکلی قشنگ‌تر است، ولی اگر کسی آن را مسخره کرده یا به آن بخندد وی به سرعت یاد می‌گیرد که دست از اعتماد کردن به چشمه های خلاقیتش بکشد.»

 برای آن دسته از ما که هنوز از خاطره‌های بد کلاس هنر واهمه داریم، خوشبختانه خلاقیت نیازی به قلم نقاشی یا نمره ۲۰ گرفتن از معلم هنر ندارد.

 

باور غلط دوم: خلاقیت=هنر

گلدشتاین می‌گوید: «اولین قدم برای بروز خلاقیت به رسمیت شناختن خلاقیت ذاتی خودتان است.» فقط چون شما یک شاعر یا نقاش نیستید بدین معنی نیست که شما خلاق نیستید. آیا شما در گرم کردن مجلس در مهمانی‌ها مهارت دارید؟ آیا شما همیشه می‌دانید که در موقعیت‌هایی که اطرافیان شما کمتر حرف می‌زنند چه بگویید که سر صحبت را باز کنید؟ اگر این‌گونه است خلاقیت شما خود را در ارتباطاتتان نشان می‌دهد. شاید شما به عنوان یک مربی باشگاه ورزشی در نوشتن یک برنامه تمرینی شاد و مؤثر تبحر دارید. این هم نوعی خلاقیت است. به فیلم‌ها یا بازی‌های ۳ بعدی و ویدئویی علاقه دارید؟ راه انداختن یک وبلاگ در مورد این موضوع می‌تواند به قوه خلاقه شما مجالی برای خودنمایی بدهد.


باور غلط سوم: خلاقیت یعنی سبک‌سری

وقتی درگیر کاری می‌شوید باید سرتان به کارتان باشد و سر به هوا نباشید، درست است؟ نه کاملاً. گلدشتاین می‌گوید استراحت دادن به ذهنی که درگیر مشکل آزاردهنده‌ای است با مشغول کردن خود به یک بازی خلاقانه می‌تواند باعث شود وقتی به سر کارتان بازگشتید راه حل‌های جدیدی را برای آن مشکل پیدا کنید. به علاوه، مطالعات نشان داده‌اند که بروز خلاقیت با استرس پایین، سلامتی جسمی و عاطفی، اعتمادبه‌نفس بالا و حتی خواب بهتر ارتباط مستقیم دارد.


باور غلط چهارم: برخی از افراد ذاتاً خلاق‌اند و برخی نیستند.

مثلی قدیمی وجود دارد که می‌گوید: «هر کسی از ظن خود شد یار من». گلدشتاین در کتابش خلاقیت را به انواع مختلفی بر حسب شخصیت تقسیم می‌کند. او توضیح می‌دهد: «یکی از فاکتورهای بزرگ تاثیرگذار بر خلاقیت برون‌گرا بودن یا درون‌گرا بودن افراد است. برون‌گراها بیشتر با عمل کردن نوآوری می‌کنند و درون‌گراها با عکس العملهای آرام.»

اگر شما خیلی برون‌گرا هستید احتمالاً باید در موقعیت‌هایی مثل صحبت با دوستان به دنبال سرچشمه‌های خلاقیتان باشید نه وقتی تنها در ماشینتان نشسته‌اید. درعین‌حال، اگر بیشتر درون‌گرا هستید ممکن است در یک جلسه طوفان فکری سردرگم به نظر برسید ولی صبح روز بعد وقتی در حال دوش گرفتن هستید به یک راه حل فوق‌العاده برسید. گلدشتاین می‌گوید: «اینکه بدانید چه زمانی برای بروز خلاقیت شما مناسبتر است بی انگیزگی را از شما دور کرده و ذهن شما را باز نگاه می دارد.»

هر چه زودتر با زدن تستهای شخصیت متوجه شوید که برون‌گرا هستید یا درون‌گرا تا اولین گام را برای درک اینکه چه زمانی چشمه خلاقیت شما بیشتر احتمال جوشیدن دارد، بردارید.

 

باور غلط پنجم: من برای خلاقیت و این‌طور مسائل وقت ندارم.

ممکن است تحت تأثیر هنرمندان، نویسندگان و کارگردانان زیادی قرار بگیرید و وقتی متوجه شدید که الگوی خلاقیت شما ۵ ساعت در روز می‌نویسد یا ۱۰ سال را روی اولین فیلمی که کارگردانی کرده کار کرده است، برای شروع کار خودتان ناامید و مستأصل شوید. گلدشتاین هشدار می‌دهد که تصور اینکه یک هنرمند تمام ساعت‌های بیداریش را روی هنرش کار می‌کند ممکن است صرف فعل خواستن را برای افراد عادی مشکل کند، ولی خبر خوب این است که شما در عرض تنها چند دقیقه می‌توانید خلاقیت خود را تقویت کنید. لی کراچلی (Lee Crutchley)، مدرس، طراح و نویسنده کتاب «هنر آغاز کردن» که کتابی برای تسهیل بروز خلاقیت است می‌گوید که این در عوض ظرفیت شما را برای لذت بردن و بروز توانایی‌های خودتان بالا می‌برد. وی می‌گوید: «نوشتن در حین صحبت با تلفن، گرفتن یک عکس در هر روز یا نوشتن یک صفحه داستان در هر هفته همه و همه تاثیرگذارند. نکته این است که فکر نکنید خوب است یا بد، فقط از این فرآیند لذت ببرید.»


باور غلط ششم: خلاقیت یعنی حتماً کار خیلی مهمی انجام دهید.

تماشای فیلم، خواندن کتاب یا تماشای دوباره سریال محبوب «Breaking Bad» از ابتدا ممکن است کاری منفعلانه به نظر برسد ولی هر کدام از این‌ها می‌تواند به طرز فوق‌العاده‌ای عملی خلاقانه باشد- البته اگر هدف‌دار انجام شوند-. کراچلی توضیح می‌دهد که به جای آنکه فقط لم بدهید و هیچ کاری نکنید به چرایی آنچه که مشاهده می‌کنید فکر کنید. چرا کارگردان این صحنه را این‌طور گرفته یا منظور شخصیت فیلم از اینکه جمله‌ای از شکسپیر را نقل کرد چه بوده است؟ او ادامه می‌دهد: «هدف هر پروژه خلاقانه ای گفتن حرفی خاص است. بنابراین گشتن به دنبال چیزی که یک پروژه خلاقانه سعی دارد بیان کند به شما کمک می‌کند تا بفهمید خودتان چه باید بگویید.»



 

 منبع http://www.businesstrend.ir


 






مقالات مرتبط :

نگرش همه چیز است

10 چیز که مانع 10 چیز دیگر است

بهترین شخصیت خود را بیابید

6 کلاه تفکر

نابودکنندگان نوآوری

   
1392/10/13

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
علی:
مختصر و مفید بود
یکشنبه 15 دى 1392
+
0
-
0
ارسال
محمدرضا:
"...نکته این است که فکر نکنید خوب است یا بد.فقط از این فرایند لذت ببرید" خیلی جالب بود!
شنبه 14 دى 1392
+
0
-
0
ارسال
maziyar:
سلام. یکی از بهترین مقالاتی بود که تا کنون در این موضوع دیده بودم. ممنون
شنبه 14 دى 1392
+
1
-
0
ارسال
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 2728
4.9/10 (تعداد آرا 68 نفر )
Share