جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
12 افسانه درباره نوشتن رزومه
به عنوان یک جوینده کار احتمالا برای نوشتن، اصلاح و مرتب کردن رزومه خود ساعت ها وقت صرف کرده اید. شما مطمئن هستید که همه کارها را درست انجام داده اید: یک سند بی عیب یک صفحه ای که عنوان مشخصی دارد و مجموعه ای از مهارت های شما در آن عنوان شده است. ولی به نظر می رسد این ویژگی ها – برخلاف نظر عموم- ضرورتا منجر به تهیه یک روزمه ایده آل نمی شود.

                                                                    رزومه - مسیر ایرانی


در ادامه 12 افسانه رزومه نویسی ارائه می شود که برخی از متخصصان آنها را ضرورتا برای نوشتن یک روزمه کامل و معتبر لازم نمی دانند :

افسانه 1 : شما باید به منابع ارجاع دهید.
Jacob Bollinger از متخصصان شغلی سایت Bright.com می گوید : در حالی که منابع احتمالا بیشتر در فرآیند مصاحبه اهمیت خواهد داشت، توجه به ذکر منابع در رزومه موجب برجسته شدن رزومه شما نمی شود. ( توضیح کارشناس اشتغال سایت: برای درک بیشتر این بند به این مثال توجه کنید. مثلا فرد جوینده کار چندین مقاله قبلا به چاپ رسانده  و در رزومه خود آورده است. مشخصات کامل مقاله، تاریخ نشر و مجله یا روزنامه منتشر شده در آن به عنوان منابع این سابقه فرد می باشند که الزامی برای درج کامل و دقیق آنها در رزومه نیست. اگر فرد برای مصاحبه دعوت شود، حتما این منابع و مستندات از وی خواسته می شود.)

افسانه 2 : شما باید روزمه خود را در یک صفحه تهیه کنید.

Bollinger می گوید : تعداد صفحه به اندازه تعداد کلمات موجود در یک صفحه مهم نیست. تعداد کلمات هر صفحه بر روی فرد استخدام کننده تاثیر دارد. بهترین تعداد کلمات یک صفحه چند کلمه می باشد؟ حدود 390 کلمه در هر صفحه.

Ann Baehr یک متخصص رزومه نویسی بیان می کند : رزومه یک صفحه ای برای افرادی که برای اولین بار در جستجوی کار هستند، مناسب است. ولی اگر اطلاعات ارزشمندی دارید که در یک صفحه نمی گنجد، می توانید رزومه دو صفحه ای تهیه کنید.
 
افسانه 3 : اشتباهات املایی فورا صلاحیت شما را خدشه دار می کند.

Bollinger بیان می کند : ویرایش رزومه قبل از ارسال آن بسیار مهم است ولی وجود غلط های املایی و گرامری باعث از بین رفتن کل اعتبار آن رزومه نمی شود. استخدام کنندگان بیشتر روی تجربه کاری شما تمرکز دارند. اینکه رزومه خود را قبل از ارسال و ارائه دوباره بخوانید، عادت خوبی است که از بروز خطاها و تاثر منفی احتمالی روی استخدام کننده جلوگیری می کند.

 
افسانه 4 : استفاده از نمودار، هدر دادن فضای رزومه است.
Tina Nicolai یک متخصص رزومه نویسی و مربی شغلی می گوید: نمودارها بیان مختصری از اطلاعات هستند. نمودارها یک روش فوق العاده برای جلب توجه هر فردی است. ما در دنیای توام با تکنولوژی امروزه با کمبود وقت مواجهیم. بنابراین نمودار می تواند سریعا و به طور مختصر برخی از اطلاعات لازم را به فرد استخدام کننده – که ممکن است وقت کافی برای مطالعه کل رزومه نداشته باشد- انتقال دهد. ( توضیح کارشناس اشتغال سایت : برای درک بیشتر این بخش مثال هایی از این نمودارها را مشاهده کنید : نمونه نمودار مهارت ها و نمونه نمودار سابقه )
 
افسانه 5 : قالب دهی فانتزی موضوعات رزومه

Bollinger می گوید : بسیاری از موسسات کاریابی که رزومه شما را دریافت می کنند، قالب و فرمتی را که برای آن چیده اید تغییر می دهند. (در صورتی که زیاد از گزینه های مختلف از جمله بولت ها و ... در متن استفاده کنید، ممکن است با حذف آنها توسط موسسات کاریابی یا شرکت کارفرما، کل متن رزومه به  هم ریخته و مشکل ایجاد شود.) بهترین فرمت برای رزومه، ساده ترین آن است.

 
افسانه 6 : شما به یک بیان هدف نیاز دارید.
اینکه رزومه خود را با یک بخشی آغاز کنید که اهداف شغلی تان را مشخص کند، قبلا ضروری بود. Bollinger بیان می دارد : داشتن بخش بیان هدف تفاوتی در کیفیت و صلاحیت رزومه شما ایجاد نمی کند. استخدام کنندگان بیشتر روی تجارب و توانمندی های شما تمرکز می کنند و احتمالا به بخش بیان هدف یک نگاه کلی می اندازند. ( توضیح کارشناس اشتغال سایت : وجود بخش خلاصه ای که شامل مشخصات کلی شما و هدف تان از انتخاب این شغل باشد، از این جهت که در شروع رزومه یک دید کلی (و عموما مثبت) از شما در ذهن کارفرما ایجاد می کند، معمولا مفید است.)
 

افسانه 7 : رزومه خود را از همه مهارت های نرم تان پر کنید.

Baehr می گوید : برخی از جویندگان کار در تلاشی که برای تطبیق دادن ویژگی های خود با آگهی استخدام شغل مورد نظر انجام می دهند، بیش از حد از مهارت های نرم موجود در آگهی استفاده می کنند مهارت هایی مانند توان قوی در رهبری تیم (بدون تاکید بر نحوه انجام آن). بسیاری از جویندگان کار جملات آگهی استخدام را در رزومه خود کلمه به کلمه کپی می کنند. نتیجه این امر، یک رزومه عمومی و کلی است. در صورتی که رزومه ای که در آن موفقیت ها و عملکردها ذکر شده باشد، بهترین رزومه به حساب می آید. (توضیح کارشناس اشتغال سایت: منظور از مهارت های نرم، مهارت هایی است که در ارتباط با هوش هیجانی (EQ) می باشد. این مهارت ها مجموعه ای از ویژگی های شخصیتی، ارتباطات، عادت های شخصی، دوستی ها و خوش بینی های فرد است که ارتباط او با دیگران را شکل می دهد.به طور کلی مهارت های نرم به احساسات، بینش ها و هیجانات فرد مرتبط است. این مهارت ها مکمل مهارت های سخت (مانند تخصصهای لازم برای انجام یک شغل) می باشند.)

 
افسانه 8 : هرگز از رنگ استفاده نکنید.

Nicolai می گوید : رنگ ها، مفاهیمی را بیان کرده و موجب توسعه برند شخصی شما می شوند. در دنیای حرفه ای امروزی یک رزومه چشم نواز و کارا، یک استراتژی جامع بازاریابی را در بر دارد که در آن رنگ ها نقش مهمی را ایفا می کنند. همه رنگ ها وقتی به طور مناسب به کار گرفته شوند، جایگاه خودشان را در همه رزومه ها دارند، از رزومه برای سطوح ارشد و مدیریت گرفته تا رزومه برای کارکنان در پایین ترین سطح. وقتی از رنگ ها با توجه به معنای عمومی آنها در رزومه خود استفاده می کنیم، اطلاعات بیشتری درباره برند شخصی و تعهد خود به کارفرما منتقل می کنیم.

 
افسانه 9 : موفقیت های کاری باید در یک بخش جداگانه مشخص شوند.
Bollinger توضیح می دهد: استخدام کنندگان تمایل دارند روی تجارب کاری و موفقیت های مربوط به آنها تمرکز کنند. قرار دادن لیست موفقیت های کاری در یک بخش جداگانه ممکن است موجب شود استخدام کننده نگاهی کلی و گذرا به آنها انداخته و سریعا به سراغ بخش تجارب کاری برود. برای قرار دادن درست لیست موفقیت های کاری در رزومه، هر کدام از آنها را در محل مرتبط به آن قرار دهید.
 

افسانه 10 : رزومه های هدفمند، بسیار محدود هستند.

Nicolai می گوید : نوشتن رزومه های هدفمند کاری است هوشمندانه و لازم. استخدام کنندگان وقت کمی برای خواندن انبوهی از رزومه ها دارند. وقت کافی صرف کنید و رزومه خود را متناسب با موقعیتی که به دنبالش هستید، تهیه کنید. اگر شما استراتژی جامعی در تهیه محتوا، ترتیب دهی و طراحی رزومه خود داشته باشید، می توانید رزومه هدفمندی تهیه کنید که برای موقعیت های مختلف و مشابه هم قابل استفاده باشد.

 
افسانه 11 : به کمک لغت نامه، از افعال متفاوت در رزومه استفاده کنید.

Bollinger بیان می کند : لازم نیست لغت نامه ها را جستجو کنید. برای بیان موفقیت های خود در موقعیت های کاری قبلی ، لازم نیست به دنبال راه ها و کلمات مختلف و متفاوت باشید. می توانید از کلمات و افعال تکراری هم استفاده کنید (البته نباید تعداد دفعات زیاد از افعال و کلمات مشابه در یک رزومه استفاده کرد). فقط مطمئن شوید به خوبی توانسته اید مهارت ها و توانمندی های خود را به صورت بسیار موثر در دید استخدام کنندگان قرار دهید.

 
افسانه 12 : نام کامل، آدرس، ایمیل و شماره تلفن لازم و ضروری هستند.

Bollinger می گوید : وجود یک بخش تماس در رزومه، تاثیری روی تصمیم استخدام کننده برای پذیرش یا رد شما ندارد. البته اگر می خواهید برای مصاحبه بروید بهتر است کار استخدام کننده را راحت کنید و اطلاعات ضروری خود را تا حدی که مایل هستید در رزومه خود بیاورید.


 

 منبع   http://www.forbes.com


 

تحقیق و ترجمه گروه بازارکار و اشتغال مسیر ایرانی






مقالات مرتبط :

چگونه مانع ایجاد سیاه چاله رزومه شوید؟

چگونه یک رزومه الکترونیکی کامل تهیه کنید؟

رزومه چیست؟

1392/10/28

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 3276
4.9/10 (تعداد آرا 85 نفر )
Share