جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
علی بابا، الگوی موفق کارآفرینی دیجیتال
در عصر اطلاعات، موفقیت و شکست افراد وابسته به داشتن یا نداشتن اطلاعات و نحوه استفاده از آن است و امروزه تعداد افرادی که با کمک فناوری اطلاعات، پله های موفقیت را یکی پس از دیگری و با سرعت می پیمایند، رو به افزایش است. یکی از موفقترین این افراد "جک ما" (Jack Ma )مالک شرکت چینی "علی بابا"است.

Alibaba  مسیر ایرانی

امروزه شنیدن خبر موفقیت افرادی که با استفاده از فناوری اطلاعات، به موفقیت های خیره کننده دست یافته اند، به اخباری قابل پیش بینی تبدیل شده و کمتر کسی است که مستقیم یا غیر مستقیم از جادوی فناوری اطلاعات در عصر اطلاعات چیزی نداند یا بخواهد درصدد انکار آن برآید.

ما نیز تا کنون در مسیر ایرانی بارها به بیان اهمیت این موضوع پرداخته ایم و در مقالاتی نظیر "۱۲ شغل برتر در سال ۲۰۱۴ میلادی" در دیماه سال گذشته و یا " بیست شغل برتر دنیا در سال ۲۰۱۴ میلادی" به نقل از منابع مختلف خارجی، اهمیت مشاغل مرتبط با IT و چشم انداز برتر آنها را یادآور شده ایم . حتماً ماجرای" کارگر ساده پمپ بنزین که به کمک فیس‌بوک  تجارت میلیون دلاری راه انداخت!" را نیز به خاطر دارید که در زمان خود از نمونه های جالب این حوزه به شمار می رفت.

اکنون تصورکنید که فناوری اطلاعات با مزیت های متعدد خود در خدمت یک فعالیت کارآفرینی، آنهم در بستری کاملاً تجاری قرار گیرد. اینجاست که حداکثر بازدهی و موفقیت در انتظار مالک آن خواهد بود!

چند وقتی است که اخبار موفقیت های شرکت چینی "علی بابا" با مالکیت "جک ما" بر سر زبانها افتاده است. در پایان مارچ سال جاری میلادی در اخبار مربوط به این شرکت عظیم چینی که بزرگترین شرکت فعال در زمینه تجارت الکترونیکی در چین به شمار می‌رود، به نقل از رویترز آمده بود که گروه هلدینگ چینی علی بابا توافق کردند که 692 میلیون دلار سرمایه را در جهت حفط منافع و سهولت خرید های آنلاین تزریق کنند. 

در خبر مهم دیگری که چند روز پیش به نقل از ایسنا منتشر شد، آمده است که گروه علی بابا تصمیم دارد تا برای اولین بار سهام خود را در بورس آمریکا عرضه کند. "علی بابا" که از مدت‌ها پیش قصد چنین کاری را داشت درخواست رسمی خود را برای ورود به بورس آمریکا اعلام کرد و انتظار می‌رود ارزش سهام این گروه از 16 میلیارد دلاری که شرکت فیس‌بوک دو سال پیش ارزش گذاری شد، بیشتر باشد.

شما چقدر با این شرکت و سابقه فعالیت آن آشنا هستید ؟

"علی بابا"
نمونه ای موفق از یک  نگاه کارآفرینانه در حوزه فعالیت های اینترنتی است. (این مقاله مفید را در توضیح نگاه کارآفرینانه از دست ندهید).

جک ما، موسس علی بابا، از اولین کسانی محسوب می شود که وب سایت تجارت الکترونیک را در چین راه اندازی کرده است. این سایت اولین بار در سال 1995 به نام Chinapages.com کار خود را شروع کرد. هدف این سایت، بیان لیستی از شرکت های فعال تجاری بود. طی 10 سال، جک ما، این سایت را به یکی از موفق ترین برند های بین المللی چینی تبدیل کرد.

اين سايت ابتدا با يک گروه 18 نفره و سرمايه‌اي کوچک با هدف آسان کردن معاملات تجاري بين خريداران و فروشندگان و از بين بردن محدوديت زماني و مکاني تاسيس شد و به‌تدريج براي گسترش آن در سطح جهان تلاش شد. جک ما، مدير عامل و موسس شرکت علي‌بابا عقيده داشت افراد بايد بتوانند در محيط اينترنت معاملات خود را بسيار راحت‌تر از قبل انجام دهند. او به اين موضوع نيز توجه کامل داشت که بسياري از افراد شايد نتوانند از وب‌سايت‌هاي الکترونيکي استفاده کنند و به عبارتي علم و مهارت آن را نداشته باشند بنابراين طراحي بسيار ساده و در عين حال هوشمندانه در سايت يکي از عوامل جذابيت اين نوع تجارت خواهد بود.

به اين ترتيب همه افراد فارغ از متخصص بودن در حوزه تجارت اينترنتي يا يک فردي عادي با آگاهي معمولي مي‌توانند از قابليت‌هاي شرکت‌هاي ديجيتالي استفاده کنند بنابراين وب‌سايت علي‌بابا را با در نظر گرفتن اين نکته، در کشور چين راه‌اندازي کرد.

این شرکت، بسیار هوشمندانه موقعیت بازار را تشخیص داد. در سال 2000، نفوذ اینترنت به چین تازه رشد پیدا کرده بود و حجم صادرات نیز با سرعت بالایی رو به افزایش بود. چین به تازگی به عنوان برترین تولید کننده جهان تبدیل شده بود. این به معنای رشد بالای تولید کنندگان ارزان قیمت و تهیه کنندگانی بود که به بازار چین( و سایر کشورهای در حال توسعه جنوب شرق آسیا) وارد شده بودند. در همین زمان، خریداران برای خرید از چین صف کشیده بودند، زیرا مالیات و هزینه های خرید از چین بسیار کم بود.

مدل کسب‌و‌کار علي‌بابا به اين صورت طراحي شده که يک بستر بدون محدوديت زماني و مکاني را براي همه مصرف‌کنندگان و خريداران ايجاد مي‌کند. درواقع با اين زيرساخت تمام ‌تامين‌کنندگان و توليدکنندگان مي‌توانند با خريداران در سراسر جهان آشنا شوند و خريداران نيز مي‌توانند توليدکنندگان کالا و محصول موردنظر خود را بيابند. سايت علي‌بابا هزاران کسب‌و‌کار مختلف را با محصولات و کاتالوگ‌هاي آنها معرفي و ميان خريدار و فروشنده پيوند برقرار مي‌کند. فروشندگان مي‌توانند مشخصات و آگهي محصولات خود را در سايت بگذارند تا سايت آنها را به خريداران معرفي کند.

فرض کنيد شما خريدار هستيد و مي‌خواهيد در اين سايت درباره محصول موردنظرتان آگهي ثبت کنيد. با مراجعه به سايت علي‌بابا و ثبت آگهي خودتان بسياري از تامين‌کنندگان و توليدکنندگان اين محصول آگهي شما را مي‌بينند زيرا اين آگهي علاوه بر وب‌سايت علي‌بابا از طريق موتورهاي جستجو هم قابل‌دسترس است.

آگهي‌تان براي اشخاصي که در زمينه خواسته شما فعاليت دارند فرستاده مي‌شود و آنها هم پيام‌هايي برايتان مي‌فرستند که در آن شرايط خريد، کاتالوگ‌ها، نحوه خريد و مواردي از اين قبيل درج شده و شما مي‌توانيد از بين اين پيام‌ها بهترين‌ها را انتخاب کنيد و با فروشندگان ارتباط بعدي را داشته باشيد.

همچنين خريدار مي‌تواند در اين سايت با توجه به ناحيه جغرافيايي خود شرکت‌هاي فعال در همان ناحيه را پيدا کند. بعد از آن هم از طريق سفارش آنلاين درخواستي براي شرکت توليدکننده کالا يا خدمات فرستاده مي‌شود و آن شرکت شرايط خريد و نحوه ارتباط براي خريد را به خريدار ارائه مي‌کند. از طرفي چون خريداران و فروشندگان از طريق وب‌سايت علي‌بابا اين تعامل را انجام مي‌دهند همه مراحل کاملا حساب‌شده و مطمئن پيش مي‌رود.

Alibaba  مسیر ایرانی

اين سايت در حال حاضر بيش از 60 ميليون عضو از 240 کشور دنيا دارد و مجموعه‌اي کامل از شرکت‌ها را با محصولات و خدماتشان معرفي مي‌کند که امکان جستجو، بررسي و تحليل را براي خريداران در سراسر دنيا مهيا مي‌کند.

جک ما که يکي از برترين و شناخته‌شده‌ترين کارآفرين ها در حوزه ديجيتال است، توانست با بهره‌گيري از علم، خلاقيت و هنر، ايده‌ها، افکار و عمل را درهم آميزد تا بتواند امروزه به عنوان يکي از پول‌سازترين اشخاص تجارت الکترونيکي معرفي شود.

علی بابا به عنوان مثالی موفق از رشد یک تجارتB2B محسوب می شود.(مخفف Business to Business به معنای مدلی از تجارت که در آن از تكنولـوژي هاي مبتني بر وب براي ارتباط تجاري بين دو يا چند كمپاني  استفاده مي شود. Business  مي تواند به معني خريد وفروش با شـد ويـا از آن به معني مبادله اطلا عات نام  برده مي شود).

این شرکت
در بازار درونی چین بسیار موفق بوده است. برای مثال در سال 2003، علی بابا برنامه Taobao(تائوبائو) را راه اندازی کرد. این برنامه امروزه بزرگترین فروشگاه اینترنتی برای مشتریان داخل چین است و بیش از 80 میلیون کاربر ثبت شده دارد. تائوبائو در کمتر از دو سال(قبل از 2005) توانست رقیب آمریکایی خود eBay، پیشتاز قبلی بازار های مشتری به مشتری در چین را شکست دهد.

به علاوه علی بابا، علی ماما(Alimama) را راه اندازی کرد که بزرگترین پلتفورم تبادل تبلیغات آنلاین در چین است.

alipay، نیز از پیشتازان خدمات پرداخت آنلاین در چین محسوب می شود. در سال 2005، یاهو تمام نقل و انتقال مالی خود در آسیا را به علی بابا واگذارد کرد. این در حالی بود که شرکت یاهو 1 بیلیون دلار ر ا به ازای 40 درصد از سهام علی بابا خریداری کرده بود.


در سال 1999، دو دفتر اصلی در هنگ کنگ و آمریکا شروع به کار کردند. فعالیت های این دو مرکز بازاریابی برای جذب خریداران بود. در سال 2008، علی بابا دو دفتر را در تایوان و سویس نیز تأسیس کرده است.

به گزارش آسوشیتد پرس، گروه علی بابا حدود 45 درصد از تجارت الکترونیک کل چین را در اختیار دارد و به گفته کارشناسان، اکنون این شرکت چینی برای جبران حضور کم رنگش در بازار فروش تلفن‌های همراه در چین،  بازار بورس نیویورک را هدف گرفته است.
آدرس سایت شرکت: www.alibaba.com

Alibaba1 مسیر ایرانی

1393/3/15

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
مهدی:
فوق العاده بود. واقعا مقاله جالبی بود و متنی بسیار روان همچون سایر مقالات سایت از شما بسیار سپاسگزارم
جمعه 16 خرداد 1393
+
1
-
0
ارسال
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 2881
5/10 (تعداد آرا 13 نفر )
Share