جستجو در مسیر ایرانی
سه قدم تا جلوگیری از فرسودگی شغلی
کار می‌تواند صبر کند. یاد بگیرید چطور هنگام بیماری خودتان را در الویت قرار دهید. ساعت ۱۰ شب است. هنوز در محل کارتان هستید و به ایمیل ها پاسخ می‌دهید.

                                               جلوگیری از فرسودگی شغلی

یادتان نیست آخرین بار کی ورزش کرده‌اید، حتی به خاطر ندارید ناهار چه خورده‌اید. صبر کنید، اصلا ناهار خوردید؟ این حالت به نظرتان آشنا است؟

فرسودگی شغلی، خستگی ذهنی، جسمی یا احساسی است که در اثر غرق شدن در نیازهایی که بی‌ پاسخ می‌مانند یا به سختی برآورده می‌شوند به ‌وجود می‌آید.

اگر این مشکل نادیده گرفته شود، انگیزه ها و اعتماد به نفس از میان می رود و زمینه بروز افسردگی فراهم می شود.

دکتر نانسی بریجست، استاد روان شناسی کار دانشگاه هاروارد و نویسنده کتاب هفت قدم تا آرامش شغلی، معتقد است با مطالعه و اجرای توصیه های زیر می توان از بروز فرسودگی شغلی جلوگیری کرد.

1- آگاهی از محدودیت ها
اگر اعتماد به نفس تان را از دست دهید به فردی مضطرب و ضعیف تبدیل خواهید شد. برای انجام دادن صحیح کارها و افزایش اعتماد به نفس، لیستی از کارهایی که در طول هفته باید انجام دهید تهیه و به ترتیب اولویت به آنها رسیدگی کنید.

2- درخواست کمک
وقتی خسته و کلافه هستید و کوهی از کار سرتان ریخته باید از دوستان و همکاران کمک بگیرید. نتیجه این کار حفظ اعتماد به نفس و آرامش شما است. لیستی از دوستان و همکاران نزدیک فراهم کنید تا در صورت لزوم با آنها تماس بگیرید.

3- خواب کافی
خواب آرام و کافی یکی از بهترین روش های از میان بردن فرسودگی شغلی است. اگر در طول  روز چرت می زنید و خواب آلود هستید، به معنای این است که خواب شبانه تان کیفیت لازم  را ندارد. برای بهبود کیفیت خواب می توان از تکنیک های تمدد اعصاب، تنفس عمیق و یوگا استفاده کرد.



 
منبع :  سلامانه    |    1393/4/6

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 1123
4.4/10 (تعداد آرا 46 نفر )
Share