جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
آزمون کارشناس رسمی قوه قضائیه 96
اگر به دنبال اطلاعاتی در خصوص آزمون کارشناس رسمی قوه قضائیه 96 هستید و یا در مورد تفاوت کارشناس رسمی دادگستری با کارشناس قوه قضائیه ابهام دارید، این مقاله را بخوانید.

آزمون کارشناس رسمی قوه قضائیه 

( جدید: مشاهده آگهی ثبت نام آزمون کارشناس رسمی سال 96 - مرکز امور مشاوران)

افرادی که شرایط کارشناس رسمی دادگستری را دارند، این روزها پیگیر اخبار برگزاری آزمون کارشناس رسمی دادگستری 96 هستند. این آزمون که از آن با عناوینی همچون آزمون کارشناس قوه قضائیه ، آزمون کارشناسان قوه قضائیه (ماده 187) و آزمون کارشناس ماده 187 نیز یاد می شود، راهی است برای انتخاب کارشناسان رسمی دادگستری که قرار است برای روشن شدن حقایق پرونده ها، با قضات همکاری داشته باشند.


 

مراکز برگزار کننده آزمون کارشناس رسمی دادگستری

اگر جزو افرادی هستید که شرایط شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری را دارید، خوبست بدانید که این آزمون توسط دو مرکز برگزار می شود. در واقع، اگرچه کارشناسان رسمی دادگستری در نهایت در خدمت قوه قضائیه خواهند بود، اما این موضوع به معنای آن نیست که آزمون انتخاب کارشناس رسمی ، صرفا توسط قوه قضائیه برگزار می شود  بلکه طبق قانون، دو مرکز اجازه برگزاری آزمون کارشناس رسمی دادگستری را دارند:
1) مرکز امور مشاوران، وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه  
2) کانون کارشناسان رسمی دادگستری

نحوه انتخاب کارشناس رسمی دادگستری در هر یک از این دو مسیر تقریبا مشابه است و شما از طریق شرکت در آزمون هرکدام از این مراکز می توانید وارد مراحل انتخاب کارشناس رسمی دادگستری شوید.


تفاوت کارشناس رسمی دادگستری با کارشناس رسمی قوه قضائیه

در این خصوص سخن بسیار است اما در مجموع می توان گفت که این دو تقریبا هیچ تفاوت قابل توجهی با هم ندارند. در واقع، اگر چه کارشناس رسمی قوه قضائیه از طریق آزمون کارشناس رسمی مرکز امور مشاوران، وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه پذیرفته شده و کارشناس رسمی دادگستری از طریق آزمون کانون کارشناسان رسمی دادگستری ، اما هر دو در نهایت کارشناس رسمی دادگستری هستند.
در پروانه کارشناسی همه این افراد نیز به طور یکسان عنوان کارشناس رسمی دادگستری درج می شود و وظایف کارشناس رسمی و نیز درآمد کارشناس رسمی نیز از هر کدام از این مسیرها که باشد یکسان است و ربطی به نوع آزمون او ندارد.


مقایسه زمان آزمون کارشناس رسمی دادگستری با آزمون کارشناس رسمی قوه قضائیه

آخرین آزمون کارشناس رسمی برگزار شده توسط مرکز امور مشاوران، وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه  در سال 1393 و آخرین آزمون کارشناس رسمی برگزار شده توسط کانون کارشناسان رسمی دادگستری در سال 1395بوده است.
هرچند همیشه اینطور نبوده اما ظاهرا مرکز امور مشاوران با فواصل کوتاهتری در مقایسه با کانون کارشناسان نسبت به برگزاری آزمون کارشناس رسمی اقدام می کند. اکنون نیز زمان برگزاری آزمون بعدی این دو مرکز مشخص نیست اما قدر مسلم اگر آزمون کارشناس رسمی 96 طی این چند ماه باقیمانده تا پایان سال برگزار شود، مجری آن، مرکز امور مشاوران وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه خواهد بود. ( جدید: مشاهده آگهی ثبت نام آزمون کارشناس رسمی سال 96 - مرکز امور مشاوران)

کارشناس رسمی قوه قضائیه مرکز امور مشاوران قوه قضائیه


منابع آزمون کارشناس رسمی دادگستری

مواد امتحانی برای هر رشته آزمون کارشناس رسمی قوه قضائیه ، دروس تخصصی مربوط به رشته مورد تقاضا و قوانین و مقررات مربوط به کارشناسی می باشد. سوالات در سطح دوره کارشناسی و بیشتر با رویکرد کاربردی طراحی می شود و متقاضی باید با توجه به دانش تخصصی و تجربه کاری خود به آنها پاسخ دهد. سوالات هر رشته با توجه به نوع كاري كه كارشناس رسمی انجام خواهد داد طرح شده و امکان دارد تستی يا تشريحي يا تركيبي از هر دو باشد. البته بررسی آزمون های کارشناس رسمی سال های قبل نشان می دهد در اکثر رشته ها به خصوص رشته های پر متقاضی، آزمون تستی برگزار شده است. از آنجا که در هیچ دوره از دوره های آزمون، منابع خاصی برای مطالعه اعلام نشده است، بهتر است تا داوطلبان ضمن مرور دروس تخصصی ، به مطالعه بهترین منبع آزمون کارشناس رسمی ، یعنی سوالات آزمون های سال های قبل بپردازند.
برای دانلود سوالات آزمون کارشناس رسمی قوه قضائیه سال های قبل می توانید از لینک زیر استفاده نمایید.
 


 شرایط ثبت نام در آزمون کارشناس رسمی قوه قضائیه

۱) تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران.
۲) داشتن حداقل ۲۴ سال تمام شمسی
۳) داشتن دانشنامه معتبر کارشناسی از دانشکده‌های معتبر داخلی یا خارجی (در حالت اخیر، به شرط ارزیابی رسمی) در رشته مورد تقاضای کارشناسی در هنگام ثبت نام با توجه به جدول رشته های مورد نیاز در زمان ثبت نام . (مدارک تحصیلی معادل و مدارک دارای ارزش استخدامی پذیرفته نمی شود) ـ مدرک کارشناسی ارشد و دکتری در صورتیکه مدرک کارشناسی غیرمرتبط باشد قابل پذیرش نیست.
۴) داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان (معافیت تحصیلی پذیرفته نمی شود)
۵) عدم سوء پیشینه مؤثر کیفری و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی.
۶) عدم اعتیاد به مواد مخدر و سکرآور به تائید سازمان پزشکی قانونی و عدم تجاهر به فسق.
۷) نداشتن سوء شهرت.
۸) داشتن وثاقت و تعهد به اصل نظام و قانون اساسی.
۹) عدم محکومیت به انفصال دائم از شغل کارشناسی برای متقاضیان.
۱۰) دارا بودن حداقل ۵ سال تجربه مرتبط در رشته مورد تقاضا. (ارائه گواهی اشتغال با مدرک کارشناسی) بعد از دریافت مدرک کارشناسی (ارائه گواهی مذکور بعد از اعلام نتایج در هنگام ثبت نام پذیرفته شدگان الزامی بوده و فقدان ارائه آن به منزله عدم قبولی در آزمون تلقی می گردد)
۱۱) عدم اشتغال به وکالت یا کارشناسی رسمی در رشته های دیگر یا اشتغال به کارشناسی رسمی در کانون کارشناسان رسمی دادگستری
۱۲) داوطلبان باید بومی استان حوزه قضائی انتخابی باشند.
تبصره : داوطلبان بومی به افرادی اطلاق می شود که دارای یکی از شرایط ذیل باشند:‌
i. مقطع تحصیلی دوره متوسطه را در استان مورد تقاضا گذرانده باشند. (با ارائه گواهی مدرک دیپلم)
ii. افرادی که در پنج سال اخیر در استان مورد تقاضا سکونت داشته باشند. (با ارائه مدارک سکونت)


 

.
 
 
1396/9/30

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
سیدقاسم:
سلام،نتایج کارشناس رسمی کی میاد،ممنون
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1397
+
4
-
0
ارسال
دبیر گروه آموزش و دانشگاه:
قابل توجه شرکت کنندگان گرامی آزمون کارشناس رسمی 96: با سلام. تاریخ دریافت کارت آزمون کارشناس رسمی دادگستری 96 مشخص شد: زمان دریافت کارت از سوم اسفند ماه و از طریق وب سایت مرکز امور مشاوران خواهد بود. متن خبر را می توانید روی صفحه اول سایت بخوانید.
چهارشنبه 2 اسفند 1396
+
0
-
2
ارسال
مینا:
سلام، دوستان کسی می دونه چطوری می تونم سوالات سال های گذشته آزمون کارشناس رسمی دادگستری (که از طرف قوه قضائیه برگزار شده) به همراه پاسخنامه برای رشته کامپیوتر پیدا کنم؟ (لطفا اگه کسی می دونه راهنمایی کنه)...
سه شنبه 24 بهمن 1396
+
2
-
0
ارسال
دبیر گروه آموزش و دانشگاه:
با سلام. کاملترین مجموعه سوالات از جمله سوالات مورد نظر شما در این سایت ارایه شده... کافی است روی باکس داخل متن(دانلود سوالات آزمون...) کلیک کنید تا وارد صفحه سوالات شوید. سپس در باکس جستجوی بالای صفحه عبارت فناوری اطلاعات را تایپ و جستجو کنید. سوالات و پاسخنامه را می بینید.
جمعه 27 بهمن 1396
+
0
-
2
ارسال
دبیر گروه آموزش و دانشگاه:
قابل توجه کلیه داوطلبان گرامی: با سلام. تاریخ برگزاری آزمون کارشناس رسمی دادگستری 96 مشخص شد. زمان آزمون کارشناس رسمی دادگستری 96 روز جمعه 11 اسفند96 خواهد بود. متن خبر را می توانید روی صفحه اول سایت بخوانید. به امید موفقیت شما
یکشنبه 22 بهمن 1396
+
3
-
4
ارسال
بهشاد:
سلام ببخشید غیر از سوالات سالهای قبل منابع دیگه ای برای آمادگی آزمون کارشناس رسمی دادگستری ست؟ ممنون میشم جواب بدید. من رشته ام مکانیک هست
پنجشنبه 19 بهمن 1396
+
4
-
0
ارسال
آرزو:
سلام آیا کسی میدونه که زمان آزمون کارشناس رسمی قوه قضاییه 96 کی هست؟
پنجشنبه 19 بهمن 1396
+
7
-
4
ارسال
نجمه:
با سلام. لطفا یه راهنمایی کنید که آیا دروس عمومی هم جز مواد آزمون هست یا نه اصلا چه منابعی رو باید بخونیم لطفا راهنمایی کنید کسانی که در آزمون قبول شدید
سه شنبه 17 بهمن 1396
+
0
-
0
ارسال
سمیرا:
سلام نه. من خودم سوالات دوره قبل رو برای آشنا شدن با سرفصلهای مهم لازم میدونم و بعدش تقویت نقاط ضعف
پنجشنبه 19 بهمن 1396
+
0
-
0
ارسال
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 19515
5.7/10 (تعداد آرا 49 نفر )
Share