جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
آگهی ثبت نام آزمون سردفتری
با توجه به اخبار رسمی منتشر شده، آزمون سردفتری 1401 در آذرماه امسال برگزار می شود. طبق روال آزمون های سردفتری گذشته، آگهی ثبت نام آزمون سردفتری 1401 کمی قبل از آزمون منتشر خواهد شد و بلافاصله در سایت ما اطلاع رسانی می شود. در ادامه برای آشنایی بیشتر با شرایط آزمون سردفتری، آگهی ثبت نام آزمون سردفتری سال 97 (آزمون قبلی سردفتری) با توضیحات کامل برای شما آورده شده است.

آگهی ثبت نام آزمون سردفتری 

آزمون سردفتری 1401 در روز جمعه  ۲۵ آذر ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد. بر اساس آگهی ثبت نام آزمون سردفتری ۱۴۰۱ که در سایت سازمان سنجش منتشر شده است، متقاضیان می توانند از ۹ آبان تا ۱۵ آبان ۱۴۰۱ به مدت ۶ روز برای ثبت نام اقدام کنند.

خبر جدید:

تمدید مهلت ثبت‌نام داوطلبان

پیرو انتشار اطلاعیه راهنمای ثبت‌نام آزمون سردفتری اسناد رسمی سال ۱۴۰۱ در تاریخ ۱۴۰۱/۰۸/۰۹ و با توجه به اعلام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مبنی بر اصلاحات اطلاعیه راهنمای مذکور، ضمن اعلام اصلاحات به شرح ذیل به اطلاع متقاضیان شرکت در آزمون استخدامی مذکور می رساند زمان ثبت نام تا روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۸/۱۶ تمدید می گردد. متقاضیان، ضرورت دارد تا پایان مهلت ثبت نام و پس از مطالعه دقیق اطلاعیه راهنمای ثبت‌نام و مندرجات این اطلاعیه، به درگاه اطلاع رسانی این سازمان به نشانی www.sanjesh.org مراجعه و برای ثبت نام اقدام نمایند.

امکان ویرایش اطلاعات

ضمناً باتوجه به اصلاحیه اعلام شده مقررگردید امکان ویرایش اطلاعات برای متقاضیان ایجاد شود. بر این اساس، آن دسته از متقاضیانی که قبلا نسبت به ثبت نام اقدام نموده اند، می توانند در صورت تمایل تا تاریخ فوق، نسبت به ویرایش اطلاعات خود اقدام نمایند.

نکات اصلاحی

ـ دفتر یاران دفتر اسناد رسمی متقاضی سردفتری از شرط حداکثری سن (۵۰ سال) معاف می باشند.

ـ وفق بند (چ) ماده ۸۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، ایثارگران مشمول بند فوق از شرط حداقل و حداکثر سن معاف می باشند.

 

 
متن کامل آگهی ثبت نام آزمون سردفتری ۱۴۰۱ در ادامه آورده شده است...

 اطلاعیه راهنمای ثبت نام آزمون انتخاب سردفتر اسناد رسمی ۱۴۰۱

بسم اﷲ الرحمن الرحیم

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نظر دارد در راستای ماده (۳) قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار  که بر اساس آن ماده (۵) قانون دفاتر اسناد رسمی  اصلاح گردیده است از بین متقاضیان واجد شرایط زیر از طریق آزمون کتبی و اختبار،  سردفتر اسناد رسمی انتخاب نماید.

داوطلبان واجد شرایط می توانند از روز دوشنبه مورخ ۰۹/۰۸/۱۴۰۱ تا روز یکشنبه ۱۵/۰۸/۱۴۰۱ با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی  www.sanjsh.org  اقدام به ثبت نام نمایند.

 متقاضیان الزاماً باید واجد شرایط ذیل باشند:

۱- تابعیت جمهوری اسلامی ایران.

۲- اعتقاد و التزام به احکام شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .

۳- داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه عمومی یا معافیت دائم از خدمت سربازی در زمان برگزاری آزمون (برای آقایان).

۴- نداشتن سابقه محکومیت و سوء پیشینه که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی باشد.

۵-  نداشتن محکومیت انفصال دائم از خدمات دولتی یا قضائی یا وکالت دادگستری یا محکومیت انفصال موقت از خدمات مذکور در مدت انفصال یا تعلیق به موجب احکام قطعی مراجع قضایی و انتظامی.

۶- متقاضیان در زمان انتصاب به سردفتری اسناد رسمی باید به تشخیص پزشکی قانونی از سلامتی، تندرستی و توانائیهای جسمی متناسب و لازم برای انجام امور سردفتری برخوردار بوده و به هیچ یک از انواع مواد مخدر و روان گردان اعتیاد نداشته باشند .

۷- مطابق ماده ۱۵ قانون دفاتر اسناد رسمی متقاضیان نباید در زمان صدور ابلاغ سردفتری به شغل قضاوت، وکالت دادگستری، عضویت در مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و شهرداریها، عضویت در هیأت مدیره و مدیریت عامل شرکتهای تجاری و بانکها یا مؤسسات بیمه و همچنین عضویت در هیات علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی اشتغال داشته باشند.

۸- مطابق ماده ۹ قانون دفاتر اسناد رسمی حدنصاب سنی متقاضیان باید حداقل ۲۴ سال (متولدین ۲۵/۹/۱۳۷۷) حداکثر ۵۰ سال (متولدین ۲۵/۹/۱۳۵۱) باشند. ایثارگران مشمول بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از محدودیت سنی مذکور معاف می باشند.

۹- مدرک کارشناسی و بالاتر حقوق قضائی، علوم ثبتی، حقوق ثبت اسناد و املاک، حقوق سردفتراسناد رسمی، منقول از دانشکده الهیات یا دانشکده سابق معقول و منقول و یا کارشناسی و بالاتر در رشته الهیات و معارف اسلامی با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی معتبر مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

تذکرمهّّم: افراد دارای مدرک تحصیلی معادل مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون نمی باشند.

۱۰- وفق بند (۳) ماده (۶) قانون دفاتر اسناد رسمی داشتن مدرک کارشناسی کلیه رشته ها با سه سال تمام سابقه دفتریاری.

۱۱- وفق بند (۶) ماده (۶ ) قانون دفاتر اسناد رسمی، دفتریاران اول با مدرک تحصیلی دیپلم کامل متوسطه بشرط داشتن هفت سال سابقه دفتریاری اول.

۱۲-داشتن مدرک تحصیلی حوزوی حداقل سطح دو و بالاتر با تایید شورای عالی حوزه های علمیه (برای طلاب شیعه) و یا دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و شورای عالی برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت (برای اهل تسنن)

 ۱۳-دارا بودن مدرک اجتهاد یا افتاء از مراجع مسلم که صحت صدور آن باید به تایید رئیس قوه قضائیه یا مرجع مورد تایید ایشان برسد.

مواد آزمون:

۱ـ ادبیات فارسی (با ضریب ۲) 

۲ـ عربی (با ضریب ۱) 

۳ـ احکام شرعی (با ضریب ۲) 

۴ـ اطلاعات عمومی (با ضریب ۱) 

۵ـ حقوق ثبت (شامل آییننامه ها، قانون حدنگار و کاداستر و مجموعه بخشنامه های ثبتی) (با ضریب ۳) 

۶ـ حقوق مدنی (به جز مباحث نکاح و طلاق) (با ضریب ۳) 

۷ـ حقوق جزا (جزای عمومی و اختصاصی) (با ضریب ۲) 

۸ـ حقوق تجارت (با ضریب ۲) 

۹ـ قانون دفاتر اسناد رسمی و آیین نامه مربوط (با ضریب ۳) 

* آزمون نمره منفی دارد.

لازم به توضیح  است براساس مفاد ماده ۳ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (%۷۰) امتیاز میانگین  نمرات یک درصد (۱%) حائزان بالاترین امتیاز را کسب کنند  به عنوان پذیرفته  شده، جهت طی مراحل مقتضی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی می شوند.

مدارک مورد نیاز ثبت نام:

۱- تکمیل تقاضانامه اینترنتی

۲- پرداخت هزینه ثبت نام آزمون به مبلغ ۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال (معادل دویست هزار تومان) بصورت الکترونیکی از طریق درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور

۳- فایل عکس اسکن شده: متقاضی میبایست یک قطعه عکس پرسنلی خود را با مشخصات زیر اسکن نموده و فایل آن را برای ثبتنام اینترنتی آماده نماید.

  ۱-۳- عکس ۴ × ۳ که در سال جاری گرفته شده باشد (عکس تمام رخ)

  ۲-۳- عکس اسکن شده فقط باید با فرمت JPG باشد.

  ۳-۳- اندازه عکس اسکن شده باید حداکثر ۴۰۰×۳۰۰ پیکسل و حداقل ۳۰۰ × ۲۰۰ باشد.

  ۴-۳-تصویر متقاضی باید واضح، مشخص و فاقد اثر مهر، منگنه و هرگونه لکه باشد.

  ۵-۳- حجم فایل ذخیره شده عکس نباید از ۷۰ کیلو بایت بیشتر باشد.

  ۶-۳- حاشیه های زاید عکس اسکن شده باید حذف شده باشد.

  ۷-۳- تا حد امکان عکس، رنگی و دارای زمینه سفید باشد.

تبصره۱: عکس خواهران باید با حجاب و صورت کامل آنان مشخص باشد.

تبصره۲: درصورت ارسال عکس غیر معتبر، ثبت نام متقاضی باطل شده و حق شرکت در آزمون از وی سلب میگردد.

یادآوری مهم: با توجه به مشکلات به وجود آمده در آزمون های قبلی، در خصوص اشتباه در ارسال عکس متقاضیان، که این موضوع اکثرا برای متقاضیانی رخ داده است که ثبت نام آنان توسط دیگران انجام شده است، تاکید می گردد که علاوه بر کنترل اطلاعات ثبت نامی، حتما نسبت به کنترل عکس ارسالی دقت نمایید تا عکس متقاضی دیگری به جای عکس شما الصاق نگردد. بدیهی است که در صورت ارسال عکس اشتباهی از طرف فرد متقاضی، فرد به عنوان متخلف تلقی و مطابق مقررات با وی رفتار خواهد شد.

 نحوه ثبت نام:

کلیه متقاضیان ثبت نام در آزمون در صورت داشتن شرایط مندرج در اطلاعیه باید از روز دوشنبه مورخ ۰۹/۰۸/۱۴۰۱ لغایت روز یکشنبه مورخ ۱۵/۰۸/۱۴۰۱ به درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org مراجعه و ضمن مطالعه دقیق آگهی آزمون نسبت به ثبت نام اقدام نمایند. در پایان ثبت نام به هر یک از متقاضیان کد رهگیری ارائه خواهد شد که متقاضیان لازم است تا پایان تمامی مراحل آزمون این کد را نزد خود نگهداری نمایند. ضمناً یادآور میشود ثبت نام منحصرًاً به صورت الکترونیکی میباشد و متقاضیان لازم است از طریق درگاه اطلاع رسانی مذکور نسبت به ثبت نام در آزمون اقدام نمایند. ثبت نام به غیر از روش فوق غیر قابل قبول بوده و این دسته از متقاضیان مجاز به شرکت در آزمون نمیباشند.

پرداخت وجه ثبت نام به مبلغ ۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال (معادل دویست هزار تومان) به صورت الکترونیکی از طریق کارتهای بانکی متصل به شبکه شتاب اقدام نمایند .

متقاضیان باید در مهلت تعیین شده نسبت به ثبت نام اقدام نموده و از موکول نمودن آن به روزهای پایانی خودداری نمایند.به ثبت نام های ناقص ترتیب اثر داده نخواهد شد و وجوه پرداختی به هیچ وجه مسترد نمی گردد.

زمان برگزاری آزمون و نحوه دریافت کارت شرکت در آزمون:

کارت شرکت در آزمون از روز سه شنبه مورخ ۲۲/۰۹/۱۴۰۱ برای مشاهده و پرینت بر روی درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org  قرار خواهد گرفت. آزمون در روز جمعه مورخ ۲۵/۰۹/۱۴۰۱ با توجه به آمار شرکت کنندگان، حسب مورد در مراکز استان و شهرستان برگزار خواهد شد. ساعت شروع و محل برگزاری آزمون بر روی کارت شرکت در آزمون درج و به هنگام پرینت کارت به آگاهی متقاضیان خواهد رسید.

تذکّّرات خیلی مهّّم:

ایثارگران (جانبازان حداقل ده درصد (۱۰%)، آزادگان با حداقل سه ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، فرزندان و همسران شهدا، فرزندان و همسران جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر، فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه از اولویت مقرر و امتیازات مربوطه برخودار خواهند بود. مشمولین این بند ضروری است. گواهی مربوطه و کارت ایثارگری را از مراجع ذیصلاح حسب مورد (بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی استان ،ستاد رسیدگی به امور آزادگان، بنیاد شهید انقلاب اسلامی) تا قبل از برگزاری آزمون اخذ نمایند. همچنین در زمان ثبت نام آزمون گزینه سهمیه ایثارگری خود را در بند مربوط درج نمایند. در غیر اینصورت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هیچگونه مسئولیتی جهت اعمال سهمیه ایشان ندارد.

ثبت نام و شرکت در آزمون و احراز نمره کتبی ایجاد حقی برای متقاضی نمی نماید بدیهی است پذیرش نهایی بعد از انجام اختبار شفاهی و گزینش با احرازصلاحیت داوطلب برای تصدی سردفتری اسناد رسمی مطابق مقررات به تشخیص سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خواهد بود.

صدور ابلاغ سردفتری منوط به طی دوره کارآموزی و احراز صلاحیت عملی داوطلب خواهد بود.

چنانچه در هر مرحله از آزمون تا صدور ابلاغ و پس از آن خلاف اظهارات و مدارک ارسالی از سوی داوطلبان اثبات گردد، از فهرست داوطلبان یا پذیرفته شدگان حذف و در صورت صدور ابلاغ نیز لغو ابلاغ خواهند شد.


بر طبق دفترچه ثبت نام سردفتری 97، زمان ثبت نام آزمون سردفتری از تاریخ 17 اردیبهشت لغایت 27 اردیبهشت (طبق اعلام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاریخ ثبت نام آزمون سردفتری اسناد رسمی تا تاریخ 31 اردیبهشت 97 تمدید شد) و زمان آزمون سردفتری اسناد رسمی سال 97 نیز 29 تیرماه 97 بوده است.

در آگهی ثبت نام، اطلاعات مورد نیاز داوطلبان نظیر : مهلت ثبت نام آزمون سردفتری اسناد رسمی 97 ، شرایط شرکت در آزمون سردفتری 97، مدارک تحصیلی مورد قبول، مواد امتحانی و ضرایب دروس آزمون، نحوه ثبت نام، تاریخ و محل برگزاری آزمون سردفتری و... اعلام شد.

آگهی ثبت نام آزمون سردفتری 97

متن کامل آگهی ثبت نام آزمون سردفتری 97 که روز 11 اردیبهشت بر روی سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار گرفت، به شرح زیر بوده است. برای سهولت مطالعه، تیتر عناوین هر بخش مشخص شده است. به امید موفقیت شما.

اطلاعیه ثبت نام آزمون سردفتری اسناد رسمی 97

 « آگهي انتخاب سردفتر اسناد رسمی »
 
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نظر دارد براساس ماده 5 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران برای مناطقی که نیاز به تأسیس دفتر اسناد رسمی دارند، از بین متقاضیان واجد شرایط زیر از طریق آزمون کتبی و اختبار،  سردفتر اسناد رسمی انتخاب نماید.


تاریخ ثبت نام آزمون سردفتری 

داوطلبان واجد شرایط می توانند از تاریخ 1397/2/17  لغایت 1397/2/27 با مراجعه به سایت اینترنتی به نشانی   www.ssaa.ir  اقدام به ثبت نام نمایند.


شرایط ثبت نام در آزمون سردفتری 

 داوطلبین در زمان ثبت نام الزاماً باید واجد شرایط ذیل باشند:
1 - تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
2- التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران . 
3- داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه عمومی یا معافیت دائم از خدمت سربازی در زمان ثبت نام آزمون (برای آقایان).
4- نداشتن سابقه محکومیت و سوء پیشینه که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی باشد. 
5- نداشتن محکومیت انفصال دائم از خدمات دولتی یا قضائی یا وکالت دادگستری یا محکومیت انفصال موقت از خدمات مذکور در مدت انفصال یا تعلیق. 
6- داوطلبین  باید به تشخیص پزشکی قانونی از سلامتی، تندرستی و توانائیهای  جسمی متناسب و لازم برای انجام امور سردفتری برخوردار بوده و به هیچ یک از انواع مواد مخدر اعتیاد نداشته باشند. 
7- مطابق ماده 15 قانون دفاتر اسناد رسمی متقاضیان نباید به شغل قضاوت، وکالت دادگستری، عضویت در مؤسسه دولتی و وابسته به دولت و شهرداریها، عضویت در هیأت مدیره و مدیریت عامل شرکتهای تجاری و بانکها یا مؤسسات بیمه و مؤسسات دولتی و یا وابسته به دولت اشتغال داشته باشند.
8-  مطابق حدنصاب سنی مذکور در ماده 9 قانون دفاتر اسناد رسمی متولدین 1348/1/30  لغایت 1374/4/29 مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون خواهند بود.
9- مدرک کارشناسی و بالاتر حقوق قضائی، علوم ثبتی، حقوق ثبت اسناد و املاک، حقوق سردفتراسناد رسمی، منقول از دانشکده الهیات یا دانشکده سابق معقول و منقول و یا کارشناسی و بالاتر در رشته الهیات و معارف  اسلامی با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی معتبر مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
تذکرمهّم : افراد دارای مدرک تحصیلی معادل مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون نمی باشند.
10- داشتن مدرک کارشناسی  کلیه رشته ها با سه سال تمام سابقه دفتریاری.
11- دفتریاران اول با مدرک تحصیلی دیپلم کامل متوسطه بشرط داشتن هفت سال سابقه دفتریاری اول.
12-داشتن مدرک تحصیلی حوزوی حداقل سطح دو و بالاتر از حوزه های مدیریت علمیه قم، اصفهان و خراسان رضوی ( برای طلاب شیعه ) و یا دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت ( برای اهل تسنن) 
13-دارندگان تصدیق اجتهاد از مراجع مسلم.
14-دارندگان مدرک افتاء از مراجع مسلم اهل سنت که به تائید رئیس قوه قضائیه رسیده باشد. 


مواد امتحاني آزمون سردفتری  و ضرایب دروس

مواد امتحانی و ضرایب دروس عبارت است از:   1- ادبيات فارسي ( با ضریب 2)  2- عربي ( با ضریب 1) 3- حقوق ثبت ( با ضریب 3) 4- حقوق مدنی( با ضریب 3)  5- حقوق جزاء ( با ضریب 2) 6- حقوق تجارت( با ضریب 2)  7- احکام شرعی( با ضریب 2)     8- قانون و آئین نامه های دفاتر اسناد رسمی( با ضریب 3)  9- اطلاعات عمومی و هوش ( با ضریب 1)


نحوه ثبت نام در آزمون سردفتری

متقاضيان درصــورت واجد شــرايط بودن مي توانند با مراجعه به سایت اینترنتی  www.ssaa.ir  نسبت به انجام ثبت نام اینترنتی و اخذ شماره رهگیری به نحو ذیل اقدام نمایند: 
1-ثبت نام در سایت مذکور از تاریخ 1397/2/17  لغایت1397/2/27 .
2-اسکن عکس پرسنلی 4×3، با عرض 150 و ارتفاع 200 پیکسل و با فرمت JPG و حجم حداکثر 200 کیلو بایت. 
3- هزینه برگزاری آزمون به مبلغ 600/000  ریال می باشد که صرفاً از طریق سامانه قابل پرداخت و لازم است داوطلبان شماره رهگیری پرداختی خود را جهت پیگیری مراحل بعدی آزمون و دریافت کارت ورود به جلسه  نزد خویش نگهداری نمایند.

تذکرات مهّم :
-    قبل از واریز وجه ثبت نام لازم است متقاضیان از انطباق شرایط خود با مفاد این آگهی اطمینان حاصل نمایند . بدیهی است هزینه واریزی ثبت نام به هیچ وجه برگشت داده نمی شود .
-    شماره کد رهگیری قبض واریزی را در قسمت مربوط به تائید پرداخت وجه ثبت نام، عیناً وارد نمائید.  
-    با توجه به اینکه کلیه اطلاعات مربوط به آزمون و تکمیل پرونده از طریق ارسال پیامک به تلفن همراه یا به نشانی پست الکترونیکی اعلامی ارسال خواهد شد، لذامتقاضیان موظفند بندهای 14 و 15 تقاضانامه را با دقت تکمیل نمایند. بدیهی است عواقب ناشی از عدم تکمیل بندهای  مزبور متوجه متقاضی خواهد بود. 
-    ثبت نام زمانی کامل بوده که داوطلب با استفاده از کد رهگیری به صفحه مشاهده و چاپ اطلاعات مراجعه و پس از اطمینان از صحت اطلاعات مندرج در فرم تقاضای شرکت در آزمون را چاپ و نزد خود نگهداری کنند .


تاریخ و محل برگزاری آزمون و نحوه توزیع کارت

-    آزمون کتبی در تاریخ  1397/4/29  برگزار خواهد شد.
-    محل برگــزاری آزمون همزمان با توزیع کارت ورود به جلسه طی اطلاعیه های منتشره در سایت www.ssaa.ir   به اطلاع داوطلبین خواهد رسید.


زمان اعلام اسامی پذیرفته شدگان آزمون سردفتری

 اسامی پذیرفته شدگان آزمون کتبی، حداکثر ظرف دو ماه پس از برگزاری آزمون در سایت  سازمان ثبت اسناد و املاک به نشانی www.ssaa.ir   اعلام خواهد شد  و به مدت 20 روز قابل دسترسی خواهد بود.
 

مدارک لازم برای آزمون سردفتری


قبولشدگان می بایست حداکثر 20 روز از تاریخ اعلام نتیجه تصویر مصدق مدارک مشروحه ذیل را از طریق پست پیشتاز به صندوق پستی 1136934611 ارسال نمایند.  

1-    تصویر مدرک تحصيلي مطلوب.(مندرج در شرایط اختصاصی)
2-    تصویر دو طرف کارت ملی .
3-    تصویر تمام صفحات شناسنامه .
4-    تصویر دو طرف کارت پايان خدمت سربازی يا معافيت دائم از خدمت نظام وظیفه عمومی(برای آقایان).
5-     شش قطعه عکس (4× 3) رنگی زمینه سفید پشت نویسی شده.
6-    گواهینامه مهارتهای هفتگانه کامپیوتر( ICDL)

تذکّرات خیلی مهّم :
1)ایثارگران ( جانبازان حداقل ده درصد (%10)، آزادگان با حداقل سه ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه، فرزندان و همسران شهدا، فرزندان و همسران جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر، فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده ماه سابقه حضورداوطلبانه در جبهه از اولویت مقرر و امتیازات مربوطه برخودار خواهند بود.
مشمولین این بند ضروری است گواهی مربوطه و کارت ایثارگری را از مراجع ذیصلاح حسب مورد ( بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی استان، ستاد رسیدگی به امور آزادگان، بنیاد شهید انقلاب اسلامی ) تا قبل از برگزاری آزمون اخذ نمایند. همچنین در زمان ثبت نام آزمون گزینه سهمیه ایثارگری خود را در بند مربوط درج نمایند. در غیر اینصورت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هیچگونه مسئولیتی جهت اعمال سهمیه ایشان ندارد.   
2) سران دفاتر اسناد رسمي و ازدواج و طلاق مادام که در این سمت اشتغال دارند حق شرکت در آزمون مذکور را  نخواهند داشت.
3) هرمتقاضي حق انتخاب یک محل را دارد و لازم است نام و کد محل مورد تقاضا را در فرم تقاضانامه ثبت نام اینترنتی درج نمایند. 
4) داوطلبان باید محل مورد تقاضا را طبق اعلام نيازهاي ذکر شده در آگهي از جهات مختلف مورد بررسي قرار داده و انتخاب نمايند پس از ثبت نام، تغيير محل مورد تقاضا به هیچ وجه امکان پذیر نخواهد بود. 
5) ثبت نام و شرکت در آزمون و احراز نمره کتبی ایجاد حقی برای متقاضی نمی نماید بدیهی است پذیرش نهایی بعد از انجام اختبار شفاهی و گزینش با احرازصلاحيت داوطلب براي تصدی  سردفتري اسناد رسمی مطابق مقررات به تشخيص سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خواهد بود.
6) متقاضيان در صورت اعلام قبولی برای محل انتخابی در زمان ثبت نام حق درخواست تغییر محل را تحت هیچ عنوان نخواهند داشت.
7) صدور ابلاغ سردفتری منوط به طی دوره کارآموزی و احراز صلاحیت عملی داوطلب خواهد بود.
8) چنانچه در هر مرحله از آزمون تا صدور ابلاغ و پس از آن خلاف اظهارات و مدارک ارسالی از سوی داوطلبان اثبات گردد، از فهرست داوطلبان یا پذیرفته شدگان حذف و در صورت صدور ابلاغ نیز لغو ابلاغ خواهند شد.

 

ظرفیت پذیرش آزمون سردفتری

برای اطلاع از ظرفیت پذیرش آزمون (تعداد سردفتران مورد نیاز به تفکیک استانها ) روی لینک زیر کلیک کنید:


لینک تعداد سردفتران مورد نیاز به تفکیک استانها  (آخرین اصلاحات) (فایل اکسل با حجم 35 کیلوبایت)
                                                                                                 
                                         
                                                                                         سازمان ثبت اسناد و املاک کشور



 

  جزوه نکات کلیدی عربی ویژه آزمون سردفتری 1401 

نکات کلیدی عربی برای آمادگی آزمون سردفتری 1401 به همراه
مجموعه سوالات عربی آزمونهای سردفتری سالهای گذشته 


(برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده همه محصولات مرتبط کلیک کنید)
 

 
 
تصویر آگهی آزمون سردفتری اسناد رسمی 1397
(که از چند روز قبل در اختیار ادارات ثبت کشور قرار گرفته بود)
آگهی ثبت نام آزمون سردفتری مسیر ایرانی
آگهی ثبت نام آزمون سردفتری مسیر ایرانی آگهی ثبت نام آزمون سردفتری مسیر ایرانی آگهی ثبت نام آزمون سردفتری مسیر ایرانی آگهی ثبت نام آزمون سردفتری مسیر ایرانی آگهی ثبت نام آزمون سردفتری مسیر ایرانی آگهی ثبت نام آزمون سردفتری مسیر ایرانی

کلید موفقیت در آزمون سردفتری اسناد رسمی  در دستان شماست! 

 
.
 


 


  جزوه طلایی سردفتری اسناد رسمی (به زودی) 

نکات طلایی برای آمادگی آزمون سردفتری اسناد رسمی 
به همراه قوانین و بخشنامه های مهم ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی


(برای کسب اطلاعات بیشترکلیک کنید)

 
 

مقالات مرتبط با شغل سردفتری و آزمون سردفتری اسناد رسمی
(برای مشاهده متن مقاله روی عنوان آن کلیک کنید)

ردیف

عنوان

فهرست اهم مطالب

1

شرایط سردفتر اسناد رسمی، مسئولیت ها و وظایف

مسئولیت های سردفتر اسناد رسمی، نکاتی درباره تخلفات سردفتر اسناد رسمی، وظایف سردفتر اسناد رسمی، دوشغله بودن سردفتر اسناد رسمی، ...

2

حقوق و مزایای سردفتر اسناد رسمی شامل چه مواردی است؟

حقوق و مزایای سردفتری اسناد رسمی، درآمد سردفتر، حق بازنشستگی، حق بیمه و خدمات رفاهی، مرخصی، جزوه طلایی سردفتری اسناد رسمی و کارشناسان رسمی دادگستری

3

معرفی شغل سردفتر

معرفی شغل سردفتری، وظایف و مسوولیتهای سردفتر، مهارتهای لازم، تحصیلات مورد نیاز، انواع سردفتر و ...

4

شرایط تاسیس دفترخانه اسناد رسمی

انتخاب شهر برای تاسیس دفترخانه، انتخاب مکان تاسیس دفترخانه اسناد رسمی، ترکیب کارمندان دفتر اسناد رسمی، حقوق کارمندان دفتر اسناد رسمی، ساعات کار دفتر اسناد رسمی، دانلود سوالات سردفتری اسناد رسمی دوره های قبل با پاسخنامه، ...

5

درآمد سردفتر اسناد رسمی چقدر است؟

درآمد سردفتر اسناد رسمی، نقش حاکمیت در تامین درآمد سردفتر اسناد رسمی، جزوه طلایی سردفتری اسناد رسمی و کارشناسان رسمی دادگستری، ...

6

دانلود نمونه سوالات آزمون سردفتری اسناد رسمی با پاسخنامه

دانلود نمونه سوالات سردفتری اسناد رسمی، جزوه طلایی سردفتری اسناد رسمی و کارشناسان رسمی دادگستری، مواد آزمون سردفتری اسناد رسمی، منابع آزمون سردفتری اسناد رسمی، تعداد سوالات آزمون سردفتری، ....

7

کارشناسی ارشد حقوق سردفتری

معرفی رشته، برنامه درسی، دانشگاههای پذیرنده، گرایشهای ارشد و دکترا،وضعیت استخدام رشته حقوق سردفتری و...

8

آزمون سردفتری 97، تاریخ برگزاری، منابع و نمونه سوالات

انواع آزمون سردفتری، شرایط آزمون سردفتری، تاریخ آزمون سردفتری 97، منابع آزمون سردفتری 97، دانلود سوالات آزمون سردفتری دوره های قبل با پاسخنامه، ...

9

تاریخ برگزاری آزمون سردفتری اسناد رسمی 97

زمان برگزاری آزمون سردفتری سال 97، دانلود سوالات سردفتری دوره های گذشته با پاسخنامه، جزوه طلایی سردفتری اسناد رسمی و کارشناسان رسمی دادگستری

10

بررسی آزمون سردفتری اسناد رسمی سال 86

افراد معاف از آزمون سردفتری سال 86، وضعیت متقاضیان خانم در آزمون سردفتری 86، وضعیت طلاب در آزمون سردفری 86، دانلود سوالات سردفتری دوره های قبل، ...

11

تعداد سوالات، مواد امتحانی و منابع آزمون سردفتری اسناد رسمی

تعداد سوالات، زمان پاسخگویی، مواد و منابع آزمون سردفتری اسناد رسمی و برخی نکات مهم در مورد آزمون سردفتری


 

1397/2/10

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
مهدی:
سلام کسانی ک حقوق ثبت ازدانشگاه علمی کاربردی مدرک دارند میتونن شرکت کنن
دوشنبه 5 فروردين 1398
+
0
-
0
ارسال
دبیر گروه روانشناسی:
با سلام طی آخرین اعلام سازمان ثبت نتایج آزمون سردفتری 97 در تاریخ 15 مهر ماه اعلام می شود.
سه شنبه 27 شهريور 1397
+
0
-
0
ارسال
دبیر گروه روانشناسی:
با سلام طی آخرین خبرهای اعلام شده نتایج آزمون سردفتری 97 اوایل مهرماه 97 اعلام می گردد.
یکشنبه 25 شهريور 1397
+
1
-
0
ارسال
کارشناس سایت:
قابل توجه داوطلبان محترم: کارت ورود به جلسه آزمون سردفتری اسناد رسمی از 23تا 28 تیرماه توزیع می گردد اداره کل امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت اسناد و املاک کشور طی اطلاعیه ای زمان توزیع کارت ورود به جلسه آزمون سردفتری اسناد رسمی سال 1397 را اعلام کرد. به گزارش روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، داوطلبان شرکت در آزمون سردفتری اسناد رسمی سال 1397 جهت دریافت کارت ورود به جلسه از تاریخ 1397/4/23 لغایت 1397/4/28 می بایست به نشانی اینترنتی WWW.SSAA.IR مراجعه نمایند. گفتنی است آزمون سردفتری اسناد رسمی روز جمعه مورخ 1397/4/29 به نشانی مندرج در کارت ورود به جلسه برگزار می گردد.
چهارشنبه 20 تير 1397
+
1
-
0
ارسال
پری:
سلام من از وقتی ثبت نام کردم برا آزمون سردفتری پیامی روی گوشی نیومده .خواستم راهنمایی بفرمایید چطور از محل آزمون و بقیه اطلاعیها باخبر بشم.متشکرم
دوشنبه 18 تير 1397
+
0
-
0
ارسال
سید جواد خادمی:
مهلت ثبت نام در آزمون بعد از ۱۰ سال خیلی کم بوده..آیا امکان تمدید دوباره وجود دارد؟
جمعه 8 تير 1397
+
0
-
0
ارسال
جواد فرحناکی:
آیا افراد بازنشسته از شرکتهای غیر دولتی که در حال حاضر حقوق بگیر تامین اجتماعی اند میتوانند با قبولی در این آزمون بسمت سردفتری نائل شوند؟
یکشنبه 30 ارديبهشت 1397
+
0
-
0
ارسال
حمید:
سلام. درسته که ایثارگران از شرط سنی معاف هستند؟
جمعه 28 ارديبهشت 1397
+
3
-
3
ارسال
دبیر گروه آموزش و دانشگاه:
قابل توجه داوطلبان آزمون سردفتری اسناد رسمی 97: مهلت ثبت نام آزمون سردفتری تا تاریخ 31 اردیبهشت 97 تمدید شد
پنجشنبه 27 ارديبهشت 1397
+
1
-
0
ارسال
مجید:
کارشناسی رشته حقوق میتونه تو ازمون سردفتری سال 97 شرکت کنه
چهارشنبه 26 ارديبهشت 1397
+
3
-
1
ارسال
حسین:
آره
جمعه 28 ارديبهشت 1397
+
0
-
0
ارسال
داوطلب سردفتری:
سلام من دانشجوی ترم آخر حقوق هستم و 13 واحد دیگه مونده تموم بشه می تونم تو آزمون سردفتری شرکت کنم؟
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1397
+
1
-
0
ارسال
مهسا:
خیر دانشجویان ترم آخر نمی تونن شرکت کنن
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1397
+
0
-
1
ارسال
دبیر گروه آموزش و دانشگاه:
قابل توجه علاقه مندان و داوطلبان آزمون سردفتری: تعداد ظرفیتهای اعلامی برای آزمون سردفتری تغییر یافت . جهت مشاهده ی ظرفیتهای جدید روی لینک داخل متن کلیک کنید.
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1397
+
6
-
5
ارسال
سحر:
سلام خسته نباشید میگم عضویت در هییت مدیره شرکت با مسوولیت محدود مانع ثبت نام هست ؟؟چون گفتن نباید عضویت داشته باشیم در شرکتهای تجاری
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1397
+
0
-
0
ارسال
غلامی:
سلام از ازمون دفتریاری چه خبر؟ همه تمرکز کردن روی سردفتری . آزمون دفتریاری رفته تو حاشیه هیچ خبری ازش منتشر نمیشه
سه شنبه 18 ارديبهشت 1397
+
0
-
0
ارسال
عارف:
سلام به همه دوستانی که نگران آماده شدن مدارکشون برای ثبت نام آزمون هستن میگم که من ثبت نام کردم ولی هیچ کدم از مدارکی که ذکر کردن تصویرشون لازم هست، هیچکدوم رو نخواستن ظاهرا اینها رو موقع ثبت نام نمیخوان. بعدا لازم هست پس زیاد نگران نباشید
سه شنبه 18 ارديبهشت 1397
+
0
-
0
ارسال
هدی:
سلام لیسانس حقوق نمیتونه تو آزمون شرکت کنه؟
دوشنبه 17 ارديبهشت 1397
+
3
-
4
ارسال
ناشناس:
بله میتونه شرکت کنه
سه شنبه 18 ارديبهشت 1397
+
1
-
0
ارسال
میلاد:
سلام چرا میتونه. توی خود سایت ثبت نام هم زده
سه شنبه 18 ارديبهشت 1397
+
0
-
0
ارسال
مصطفی:
با سلام بنده ده ساله با مدرک کارشناسی در شغل دفتریاری اول مشغول به کار هستم و این سالها منتظر آزمون سردفتری بودم الان که آگهی رو دیدم متاسفانه ب سن من نمیخوره و یک سال بیشتره و خیلی متاسف شدم ای کاش سازمان ثبت اسناد و املاک این موضوع را در نظر می گرفتن الان هم عاجزانه تقاضا می کنم رنج سنی رو بیشتر کنن تا امثال من حقشون ضایع نشه
یکشنبه 16 ارديبهشت 1397
+
0
-
0
ارسال
نازنین:
سلام اطلاعات عمومی و هوش منبعش چی هست کسی میدونه؟
یکشنبه 16 ارديبهشت 1397
+
0
-
0
ارسال
صبا مسعودی:
ضریب یک داره ارزش وقت گذاشتن نداره شما اختصاصی ها رو بخونید مهمتره
یکشنبه 16 ارديبهشت 1397
+
0
-
0
ارسال
مینا:
با صبا موافقم. البته توی اطلاعات عمومی، تاریخ مهمتره. هوش هم نمی خواد نگران باشی همین سوالای معمولی رو میدن
سه شنبه 18 ارديبهشت 1397
+
0
-
0
ارسال
بهمن:
سلام ممنون از سایت خوبتون میخواستم بدونم من تاریخ ۹۷/۰۳/۱تاریخ ترخیص خدمت سربازیمه شیش روز بعد از ثبت نامه ازمون میتونم ثبت نام کنم یا نه ؟ممنون
شنبه 15 ارديبهشت 1397
+
0
-
0
ارسال
علی:
سلام من شنیدم ارایه مدرک سربازی فعلا برای ثبت نام نیاز نیست ولی بعدا ازت میخوان
سه شنبه 18 ارديبهشت 1397
+
0
-
0
ارسال
عبدی:
سلام بنده دارای مدرک کارشناسی و دارای 4 سال سابقه دفتریاری هستم و تو این مدت منتظر آزمون سردفتری بودم با دیدن این آگهی وقتی دیدم می تونم تو آزمون سردفتری شرکت کنم خیلی خوشحال شدم. ممنون بابت سایت خوبتون
شنبه 15 ارديبهشت 1397
+
0
-
0
ارسال
لادن:
سلام ببخشید من شهرستان الیگودرز هستم آیا برای این شهرستان جذب سردفتر وجود داره؟
شنبه 15 ارديبهشت 1397
+
1
-
1
ارسال
کتایون شادمان:
سلام شما روی لینک داخل متن بزنید همه شهرستانها و ظرفیت ها رو نشون میده
شنبه 15 ارديبهشت 1397
+
1
-
0
ارسال
محمد:
سلام خواهش میکنم به این سوال پاسخ بدین برام خیلی مهم من کارمند هستم میتونم آزمون سردفتری بدم که بعد از این همه مدت منتظر این آزمون بودم حالا تو اطلاعیه زده متقاضیان وکیل و کارمند و قاضی و...نمی توانند آزمون بدن در صورتی که درصورت قبولی باید استعفاء بدیم ولی در این اطلاعیه متاسفانه برخلاف متن صریح قانون ملاک زمان آزمون قرار دادن تکلیف ما چیه ؟ لطفا من و امثال من رو راهنمایی کنید . با تشکر
شنبه 15 ارديبهشت 1397
+
0
-
0
ارسال
علوی:
شخصی که وکیل است می تواند در آزمون سردفتری ثبت نام کند؟
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1397
+
1
-
1
ارسال
امیر:
سلام. مطابق ماده 15 قانون دفاتر اسناد رسمی، متقاضیان سردفتری نباید به شغل قضاوت، وکالت دادگستری، {و...} اشتغال داشته باشند. سوال اینجاست که شرط عدم اشتغال به وکالت مربوط به چه زمانی است؟ زمان ثبت نام یا زمان اشتغال به شغل سردفتری؟ طبق اظهار نظر برخی اساتید زمان اشتغال مد نظر است. بنابراین به نظر می رسد منعی برای ثبت نام در آزمون نداشته باشید.
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1397
+
2
-
0
ارسال
بهرام:
سلام به همگی. منبع سوالات اطلاعات عمومی و هوش چی هست؟ دوستان اگه کسی میدونه لطفا راهنمایی کنه...
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1397
+
0
-
0
ارسال
زهرا:
سلام. من از یکی از اساتید ثبت پرسیدم گفت که هوش در حد متقاضیان گروه علوم انسانی هست که همون حد متعارفه و قرار نیست مثلا آزمون تیزهوشان برامون برگزار بشه! پس نباید نگران باشیم
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1397
+
0
-
0
ارسال
مهدی:
منبع مشخصی نداره. به نظرم وقتت رو بذار روی دروس اختصاصی
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1397
+
0
-
0
ارسال
حمیدرضا:
هوش رو زیاد سخت نگیر. در حد معمول یه تعدادی از سوالات رو جواب بدی کافیه
جمعه 14 ارديبهشت 1397
+
0
-
0
ارسال
علی:
تاریخ و به خصوص وقایع مرتبط با اسلام و ایران مهمه
جمعه 14 ارديبهشت 1397
+
0
-
0
ارسال
فاطمه سادات:
سلام. حالا که توی آزمون امسال بومی بودن امتیازی نداره اگه شهر دیگه ای ثبت نام کنیم میشه بعدا جابجا بشیم؟
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1397
+
0
-
0
ارسال
مریم:
سلام نه خیلی خیلی سخته. اگرچه قانون نقل و انتقال سردفتران هست ولی سخت گیری توش زیاده و توی اغلب موارد جواب منفیه
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1397
+
0
-
0
ارسال
khadivi:
باسلام و تشکر از شما. طوری که من توی اطلاعیه ثبت نام دیدم توی آزمون سردفتری امسال مدرک ارشد و دکترا امتیازی نداره درسته یا من اشتباه می کنم؟
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1397
+
0
-
0
ارسال
محسن:
سلام درسته. مدرک ارشد و دکترا امتیازی نداره (حداقل توی آزمون کتبی)
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1397
+
0
-
0
ارسال
مصطفی:
در جواب اقا بهمن من هم مشکل شمارو 10 سال قبل داشتم شرکت کنید قبل از برگزاری ازمون برگ رفع نقص میفرستن به ادرستون که پایان خدمتونو حضوری بیارد به اداره ازمون اون موقع اگه گرفته بودید پایان خدمتون ببرید یا حتی گواهی اتمام به خدمتون نگران نبا شید
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1397
+
1
-
0
ارسال
امیرعلی:
سلام. مواد امتحانی با دوره قبل فرق کرده؟ من توی مقاله دیگه شما که مواد امتحانی دوره قبل رو نوشته بودید احکام شرعی رو ندیدم
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1397
+
0
-
0
ارسال
کارشناس سایت:
سلام. قبلا جزو سوالات مصاحبه بود و الان جزو سوالات آزمون کتبی
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1397
+
1
-
0
ارسال
مریم:
ببخشید محل برگزاری آزمون بالاخره کجاست؟ چرا مشخص اعلام نشده که فقط تهرانه یا چندتاشهره؟
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1397
+
0
-
0
ارسال
محسن:
سلام. قدر مسلم تهران حوزه آزمونه و چون تصمیم نهایی برای محل برگزاری بر اساس آمار ثبت نام استانها گرفته میشه ممکنه چند حوزه دیگه هم اضافه بشه.
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1397
+
1
-
0
ارسال
مهران:
سلام. لطف می کنید به زبون ساده بگید حداقل سن برای آزمون سردفتری باید چقدر باشه؟
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1397
+
0
-
0
ارسال
مهدی:
سلام. حداقل سن سردفتر در زمان شروع به کار طبق قانون باید 24 سال باشه. طبق متن آگهی ثبت نام آزمون ، داشتن حداقل 23 سال سن در روز برگزاری آزمون کافیه. بنابراین حدود یکسال برای طی مراحل بعد از آزمون و قبل از شروع به کار در نظر گرفته شده.
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1397
+
1
-
0
ارسال
محمود شریعتی:
سلام دانشجویان ترم اخر کارشناسی که تیر ماه مدرک می گیرند میتوانند در ازمون سر دفتری ثبت نام کنند؟
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1397
+
3
-
2
ارسال
Yamahdi:
سلام،خواهشا به این سوالم جواب بدین،من متولد28/10/73هستم،میتونم در آزمون شرکت کنم؟؟؟
دوشنبه 10 ارديبهشت 1397
+
0
-
0
ارسال
میلاد:
بله حداقل سن در زمان آزمون باید 23 باشد که چون سن شما بیشتر است پس مشکلی نیست
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1397
+
1
-
0
ارسال
بهمن:
سلام و خسته نباشید سوالم این بود که من ۹۷/۳/۱خدمتم تمومه خیلی هم دوست دارم تو این ازمون شرکت کنم به نظر شما میتونم ثبت نام کنم اخه نوشته در زمان ثبت نام باید کارت باشه"؟
دوشنبه 10 ارديبهشت 1397
+
6
-
3
ارسال
علی:
سلام. معمولا کسی که کارت پ خ نداره براش کارت شرکت در آزمون صادر نمیشه ولی من جای شما بودم ثبت نام می کردم شاید این فرصت رو بهت بدن. غیر هزینه ثبت نام ضرر دیگه ای نداره که . به ریسکش می ارزه
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1397
+
0
-
0
ارسال
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 24274
5.3/10 (تعداد آرا 50 نفر )
Share