جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
سفر دو جامعه‌شناس برجسته به ایران

سفر دو جامعه‌شناس برجسته به ایران


پرفسور رابرت داگلاس جسوپ


نایلینگ سووم
پرفسور "رابرت داگلاس جسوپ" جامعه شناس برجستۀ انگلیسی و همسرش خانم دکتر "نایلینگ سووم" جامعه شناس که هر دو در دانشگاه لنکستر بریتانیا تدریس می‌کنند، از ۲۵ شهریور ماه تا ۵ مهرماه به دعوت انجمن جامعه شناسی ایران به ایران می‌آیند.

 آنا با بیان این خبر در ادامه نوشت: دکتر محمدامین قانعی‌راد رییس انجمن جامعه‌شناسی ایران با بیان اینکه در برنامه سفر دو جامعه شناس به ایران، بازدید از آثار تاریخی، ارائۀ سخنرانی و برگزاری کارگاه آموزشی وجود دارد، گفت: یکی از وظایف انجمن‌های علمی برقراری ارتباطات بین المللی و دعوت از شخصیت‌های علمی جهانی برای گفت‌وگو با اهالی دانش در کشور است. این وظیفۀ مهم بنا به دلائل گوناگون تا کنون کمتر مورد توجه اجتماعات و سازمان های علمی قرار گرفته است.

این عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه «تعامل با اجتماع علمی جهانی از طریق خواندن مقالات وکتاب ها به زبان اصلی یا ترجمه آنها، فرصت های مطالعاتی اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی،حضور در کنفرانس‌های بین المللی در خارج از کشور و برگزاری کنفرانس‌های بین المللی در داخل کشور حاصل می شود»؛‌ افزود: یکی از موثر ترین شیوه‌های آشنایی با سنت های فکری و نظریه های علوم انسانی و اجتماعی،حضور مستقیم نظریه پردازان برجسته در ایران و نعامل رویاروی اساتید و دانشجویان و پژوهشگران ذیربط با آنان است به همین خاطر انجمن جامعه شناسی ایران در راستای وظائف خود، در سال‌های اخیر با برگزاری چند همایش منطقه ای وبین المللی و دعوت از برخی از صاحبنظران برجسته علوم اجتماعی از جمله مایکل بوروی و ایمانوئل والرشتاین و اکنون رابرت جسوپ و نایلینگ سووم کوشیده است تا امکان بیشتری را برای اینگونه ارتباطات علمی و از جمله تعاملات زندۀ فکری فراهم سازد. این گونه ارتباطات نه تنها فضای لازم را برای قرار گرفتن در مرزهای دانش شکل می دهند بلکه تلاش برای پایه ریزی یک دانش اثر بخش در مقیاس داخلی را نیز معنا دار و غنی می‌سازند.

قانعی‌راد در تشریح معیار دعوت از اندیشمندان برجسته خاطرنشان کرد که موافقت یا مخالفت شخصی با آراء و اندیشه‌های آنان نیست بلکه « بی شک هر کدام از این نظریه پردازان موافقان و منتقدان خود را دارند؛ اما جدای از دیدگاه های شخصی و گرایش‌های نظری، هر کدام از اینان چیزی برای آموختن ما دارند».

این استاد جامعه شناسی با بیان اینکه دعوت از والرشتاین در سال گذشته با تاکید بر نگرش میان رشته ای این جامعه شناس جهانی همراه بود؛‌گفت: مهمانان جدید ما نیز به امر اجتماعی در همۀ ابعاد اقتصادی،سیاسی و فرهنگی آن نگاه می کنند.

به گزارش آنا، جسوپ استاد ممتاز 68 سالۀ دانشگاه لنکستر در سال 2002 به عنوان عضو منتخب آکادمی علوم اجتماعی بریتانیا برگزیده می شود. جسوپ در سال 2003 موسسۀ مطالعات پیشرفته را بنیان گذاری می کند و تا سال 2008 مدیریت آن را به عهده دارد. او در سال 2007 به عنوان «استاد ممتاز» برگزیده می شود و از سال 2008 تا کنون و همراه همسرش خانم نایلینگ سووم مسولیت مشترک موسسۀ پژوهشی اقتصاد سیاسی فرهنگی را بر عهده دارد. کارنامۀ پژوهشی چسوپ که به طور مشخص با تالیف کتاب «نظم اجتماعی، اصلاح و انقلاب» در سن 26 سالگی آغاز می شود در طی بیش از 4 دهه با گسترش «نظریۀ دولت» در کتاب های متعددش همراه بوده است. وی و همسرش دو جریان بزرگ اقتصاد گرایی و فرهنگ گرایی را در نظریۀ خاص خود ترکیب کرده‌اند و در این میان با رویکری فرا رشته‌ای از یکسویگی‌های آنان فراتر می روند و همچنین نقش عامل سیاسی را نیز نادیده نمی‌گیرند.

همچنین خانم دکتر نایلینگ سووم متولد هنگ گنگ بوده و مدرک لیسانس علوم اجتماعی خود را در سال 1975 از دانشگاه بیرمنگام دریافت کرد.او سپس در یک دورۀ ده ساله،سه دورۀ فوق لیسانس را در دپارتمان‌های تاریخ، آموزش و سیاست دانشگاه هنگ گنگ به پایان می رساند.سرانجام در سال 1994 از رسالۀ دکتری جامعه شناسی خود در دانشگاه لنکستر در‌بارۀ «مدل سیاسی و اقتصادی سرمایه داری شرق آسیا» دفاع کرد. وی در طی سال های 1997-1994 و 2000-1998 دو دورۀ سه سالۀ پسادکتری را مجموعاً به مدت 6 سال به ترتیب در دپارتمان مرکز پژوهش اقتصاد سیاسی دانشگاه شفیلد و مرکز بین المللی مطالعات کار دانشگاه منچستر طی می‌کند و از سال 2000 در دپارتمان سیاست وروابط بین الملل دانشگاه لنکستر کار آموزش وپژوهش خود را ادامه می دهد.این زمینۀ وسیع مطالعاتی او را آماده می کند که به نظریه پرداز و پژوهشگر بنیانگذار در «مکتب اقتصاد سیاسی فرهنگی» تبدیل شود.

علاقۀ نظری سووم به رویکرد تنظیم،اقتصاد بین الملل و چالش های پساساختارگرایی است. او به طور خاص به توسعۀ ظرفیت های نظری و روش شناختی «اقتصاد سیاسی فرهنگی» از طریق ترکیب چرخش فرهنگی با مطالعۀ اقتصاد سیاسی علاقه دارد.او به همراه جسوپ مدیریت مرکز پژوهش اقتصاد سیاسی فرهنگی را بر عهده دارد.
 
منبع :  ایسنا    1393/6/19 16:37

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 1103
5.3/10 (تعداد آرا 23 نفر )
Share