جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
راه های افزایش تمرکز در محیط کار
چند بار اتفاق افتاده که پشت میزتان نشسته اید و سعی کرده اید روی کار خود تمرکز کنید ولی تنها فهمیده اید که ذهن تان سرگردان است؟ علیرغم تمایل زیاد، نمی توانید متمرکز شوید. همه ما با این شرایط آشنا هستیم، وضعیتی ناامید کننده، چیزی که واقعا می تواند روی عملکرد ما تاثیر منفی داشته باشد.

                                                                     افزایش تمرکز مسیر ایرانی

در ادامه استراتژی هایی برای افزایش تمرکز ارائه می شود.

محیط
محیط کاری شما بزرگترین نقش را در توانایی تمرکز شما دارد. هرچه محیط تان خوشایندتر و راحت تر باشد، برای شما آسان تر خواهد بود که آنجا بمانید و تمرکز داشته باشید. در اینجا توصیه هایی برای بهبود وضعیت محیط اطراف تان آمده است:

  • مطمئن شوید که راحت هستید. با بررسی وضعیت و ارتفاع میز و صندلی خود شروع کنید و بررسی کنید آیا برای شما مناسب است و می توانید راحت کار کنید. اگر صندلی شما خیلی بالا باشد و میز شما خیلی پایین، به سختی کار خواهید کرد.

  • تابلوهایی نصب کنید. نگاه کردن به مناظر طبیعی و حیات وحش می تواند به بهبود تمرکز شما کمک کند. اگر می توانید در اداره یا محیط کارتان، تابلوهایی از تصاویری که از آنها لذت می برید، نصب کنید. اگر از پشت میز خود به راحتی بتوانید آنها را ببینید، در افزایش تمرکز به شما کمک خواهد کرد.

  • تا جای ممکن مانع حواس پرتی خود شوید. گوش دادن به موسیقی می تواند مفید باشد به خصوص اگر بی کلام و همراه با صدای طبیعت باشد. این صدای پس زمینه ثابت، باعث کاهش صداهای دیگر شده و به بهبود تمرکز شما کمک می کند.


تغذیه
چند توصیه ساده تغذیه ای زیر را دنبال کنید :

  • آب بنوشید. بسیاری از ما در هنگام کار به فکر نوشیدن آب نمی افتیم. حال آنکه کمبود آب بدن باعث احساس خستگی، تند خویی، تنبلی و حتی بیماری می شود. وقتی مغز ما به اندازه کافی مایعات نداشته باشد، نمی تواند عملکرد بالایی هم داشته باشد. نوشیدن میزان کافی آب در روز، راهی آسان و کمک کننده برای افزایش تمرکز شما است.

  • صبحانه بخورید. روز خود را با یک صبحانه سالم شروع کنید. وقتی گرسنه اید، تمرکز کردن خیلی سخت تر است. بنابراین قبل از شروع کار یک صبحانه کامل بخورید. همچنین می توانید روی میز خود نوعی خوراکی سالم مانند میوه و سبزیجات تازه، مغزها و برخی شیرینی ها داشته باشید تا با مصرف آن در طول روز به بهبود تمرکز خود کمک کنید.

  • بلند شوید و در اطراف راه بروید. آیا در طول روز راه می روید؟ اگر شما مانند بسیاری از مردم باشید، احتمالا به اندازه کافی راه نمی روید. تحقیقات نشان داده که پیاده روی منظم می تواند به افزایش تمرکز کمک کند.

 
طرز تفکر
حواس پرتی های مداوم و کاهش بهره وری ناشی از آن، یک امر رایج در ادارات امروزه شده است به طوری که متخصصان آن را رفتار کمبود توجه (ADT) می نامند. آنها معتقدند سازمان ها از این رفتار صدمه می بینند.
راهنمایی های زیر به افزایش تمرکز ذهنی شما کمک می کند :

  • زمانی را برای رسیدگی به نگرانی هایتان در نظر بگیرید. بسیاری از ما در طول روز به سختی می توانیم تمرکز ذهنی داشته باشیم زیرا دائما نگران چیزهایی هستیم . این می تواند مهلت زمانی یک پروژه که هنوز آن را شروع نکرده اید، یک همکار جدید که باعث بروز مشکلاتی شده است، یا فقط حجم کاری که روی میز شماست، باشد. اگر نگرانی ها باعث حواس پرتی شما می شود، آنها را یادداشت کنید تا نیاز نباشد آنها را در ذهن تان نگه دارید. سپس برای رسیدگی به آنها زمانبندی انجام دهید.

  • در هر زمان روی یک کار تمرکز کنید. وقتی در بین کارتان وقت های کوتاهی را به پاسخ به ایمیل ها، فرستادن پیام کوتاه یا جواب دادن سریع تلفن اختصاص می دهید، تمرکز کردن روی کار بسیار سخت تر می شود. برخی محققان معتقدند بعد از هر حواس پرتی، تقریبا 15دقیقه طول می کشد تا دوباره تمرکز خود را بدست بیاوریم.

  • صفحه ایمیل و چت را ببندید. در هنگام کار سعی کنید تا جای ممکن، پاسخ دیگران را ندهید. اگر می توانید در محل کار در اتاق خود را ببندید تا کسی بیهوده مزاحم شما نشود و تمرکز تان را بهم نریزد. اگر مدیر هستید و باید درتان به روی همه باز باشد، کارهایی را که نیاز به تمرکز دارد، در منزل یا جای دیگری انجام دهید.

  • کارهایی که نیاز به تمرکز زیاد و کم دارند، را به نوبت انجام دهید. این می تواند به ذهن شما بعد از یک تمرکز طولانی استراحت بدهد. برای مثال اگر دو ساعت روی بودجه بخش خود کار کنید، احتمالا احساس خستگی خواهید کرد. شما می توانید با کار روی یک موردی که به تمرکز کمتری نیاز دارد، مانند بایگانی، انرژی دوباره برای کار قبلی کسب کنید.

  • اولویت بندی کنید. حجم زیاد کار می تواند باعث ایجاد حواس پرتی و اغلب به تعویق انداختن کارها شود. ممکن است سریعا از کاری به کار دیگر بروید، ولی در واقع کار زیادی پیش نخواهد رفت. اگر نمی دانید کدام کارها، مهم ترند و باید ابتدا آنها را شروع کنید، با تهیه لیستی از همه کارهای خود آنها را اولویت بندی کنید.

کم کردن میزان حواس پرتی ها، به شما اجازه می دهد تا در جریان کارهای خود قرار گیرید و در نتیجه کار بیشتری هم انجام دهید.


چند توصیه دیگر برای بهبود تمرکز ذهنی :

  • زمان های استراحت کوتاه برای خود در نظر بگیرید. ما می توانیم کاملا متمرکز باشیم ولی همچنین احتیاج به زمان های استراحت داریم. ذهن ما می تواند 8 ساعت در روز روی کاری متمرکز باشد. اما بهتر است کار خود را به بخش های زمانی یک ساعته با 5- 10 دقیقه استراحت بین آنها تقسیم کنید. این زمان های کوتاه، فرصت استراحت را به ذهن برای شروعی دوباره می دهد.

  • سخت ترین کارها را زمانی که بیشترین آمادگی و هوشیاری را دارید، انجام دهید. این به افزایش تمرکز شما کمک می کند.

  • از هدست برای تلفن استفاده کنید. اگر برای تلفن هدست دارید، در روز از آن استفاده کنید. اگر همکاران شما فکر کنند که شما با تلفن صحبت می کنید، احتمالا کمتر مزاحم شما می شوند.

  • برای خود پاداشی در نظر بگیرید. برای مثال برای خود قانونی بگذارید که اگر 45 دقیقه بر کار خود متمرکز شوید، می توانید یک استراحت به خودتان داده و یک فنجان قهوه بنوشید. دادن پاداش های کوچک به خود، می تواند عامل های انگیزشی بزرگی باشد.

  • برای دریافت ایمیل ها زمانبندی کنید. اینکه هر چند دقیقه برای شما ایمیل بیاید و به شما یادآوری شود، بسیار می تواند تمرکز شما را بر هم بزند. شما تحریک می شوید که کار خود را قطع و به ایمیل ها پاسخ دهید. اگر می توانید زمانهایی را در روز برای بررسی ایمیل ها اختصاص داده و فقط در آن زمانها به این کار بپردازید.

 


تحقیق و ترجمه گروه روانشناسی مسیر ایرانی


 



مقالات مرتبط :


نگرش همه چیز است

بازاریابی عصبی چیست ؟

به این دلایل است که هنوز پولدار نیستید

15 روش برای اینکه روز خود را با انگیزه آغاز کنید

چطور برند شخصی پایدار بسازیم؟

بهترین شخصیت خود را بیابید

8 کاری که افراد موفق در طول روز انجام می دهند

6 کلاه تفکر

نابودکنندگان نوآوری

   

1392/4/20

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
علیرضا:
سلام.امیدوارم همیشه خوب وسلامت باشید. من چند وقت هست که تمرکزم روی مسائل کاری را از دست داده ام.کارهای ساده را نا خواسته با خطای زیاد انجام میدهم و این موضوع کم کم داره تبدیل به تهدید میشه برای شغلی که دارم.واقعا نمی دونم چیکار کنم .هر چقدر تلاش می کنم اوضاع بدتر میشه.لطفا راهنماییم کنید تا کارم و از دست ندادم یه سری مشکلات خانوادگی دارم که ذهنم و شدیدا درگیر کرده لطفا راهنمایی کنید چطور از این شرایط نجات پیدا کنم بتونم ذهنم و ازاد کنم
دوشنبه 27 مهر 1394
+
0
-
0
ارسال
سعید:
سلام. من متخصص نیستم تجربه خودم رو میگم. موضوعات بی ارزش زیادی توی ضمیر ناخودآگاه شما هست که داره کار خودش رو می کنه و کنترل ذهن شما رو در دست گرفته. یه لیست از همه موضوعات و درگیریهای ذهنیتون تهیه کنید و ببینید کدوما رو میتونید و باید بیخیال شید و بگید هرچه باداباد!
پنجشنبه 30 مهر 1394
+
0
-
0
ارسال
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 6337
3.4/10 (تعداد آرا 40 نفر )
Share