جستجو در مسیر ایرانی
خاص ترین " استاد دانشگاه" های جهان
همه چیز در راه رسیدن به این شغل به عشق و اراده و باور و همت خود شما برمی گردد

خاص ترین استاد دانشگاه های جهان


در مقاله قبل با عنوان " شما هم می توانید استاد دانشگاه شوید" با اشاره به این که شهریور و بهمن ماه هر سال زمان ثبت نام فراخوان جذب اعضای هیئت علمی است، یادآوری کردیم که برای استاد دانشگاه شدن، اکنون زمان تکمیل اطلاعات و تصمیم گیری است. (اگر هنوز بخش اول را مطالعه نکرده اید توصیه می کنیم ابتدا آن را از اینجا بخوانید)

 همچنین اشاره کردیم که هنوز هرچند اندک اما حتی کارشناسان ارشد هم شانس ارایه درخواست دارند و مخصوصاً فوق لیسانس های رشته های خاص - که دکترای رشته شان کمیاب است- و نیز دوستانی که مشکلی با کار در شهرستانها و دانشگاه های کم برخوردار نظیر تیپ 2 و 3 و یا دانشگاه های غیر انتفاعی ندارند کماکان از شانس بالایی برای هیئت علمی شدن برخوردارند.

اما اگر به این شغل علاقه مندید و هنوز هم در احتمال موفقیت خود دچار تردید هستید، بیایید نگاهی به چند نمونه جالب از ده ها نمونه موجود در گوشه و کنار جهان و البته ایرانیان موفق داشته باشیم تا شما هم بپذیرید که اراده و خواستن در کنار تلاش و پشتکار، رمز در آغوش گرفتن موفقیت است. این چند نمونه را ببینید تا بیشتر باور کنید که همه چیز در رسیدن به این شغل به عشق و اراده و باور و همت خود شما برمی گردد :


 

  پسر بچه اوکراینی، کوچکترین استاد دانشگاه جهان

vitaly nechaev مسیر ایرانی


وییالی نچائو، پسر بچه 9 ساله اوکراینی، بعنوان استاد تاریخ در دانشگاه چرکاسی مشغول به کار است. به گفته مادر این پسربچه ، فرزندش در سه سالگی شروع به صحبت و همزمان شروع به خواندن کرده است.

این پسر بچه باهوش اوکراینی در حالی وارد کلاس تاریح دانشگاه می شود و در برابر تخته سیاه کلاس به تدریس تاریخ می پردازد که بالاجبار بر روی یک صندلی ایستاده است ! اما جدیت وی در درس دادن همانند دیگر اساتید دانشگاه می باشد.


vitaly nechaev  مسیر ایرانی


آناتولی کوزمینسکی (anatoliy kuzminskiy)، رئیس دانشکده تاریخ دانشگاه ملی چِرکاسی ، سطح دانش و اطلاعات این پسر 9 ساله را شگفت انگیز خواند. مادر ویتالی نیز پسرش را بسیار کنجکاو و علاقه مند به مطالعه می داند.

ویتالی به همراه مادر و خواهرش ، در خانه ای کوچک در شهر « زِوِنو هورودکا »  در دویست و پنجاه کیلومتری کی یف ، پایتخت اوکراین ، زندگی می کند.

ویکتور یانوکوویچ ، رئیس جمهور اوکراین ، در سال 2012 با اهدای درجه ملی افتخار ، از او قدردانی کرد.

 

پسر 14 ساله،  جوان‌ترين استاد دانشگاه ايران

ali najafi  مسیر ایرانی

علي نجفي متولد 1376 در شهر همدان، از 4 سالگي آموختن زبان انگليسي را آغاز كرد و در 6 سالگي در برخي از مؤسسات آموزشي زير نظر اساتيد برجسته، اين آموزش را به صورت جدي و رسمي ادامه داد و توانست پس از 10 سال سطوح مبتدي تا پيشرفته را بگذراند و استاد دانشگاه زبان در دانشگاه آزاد اسلامي واحد همدان و مدرس كانون فارغ‌التحصيلان دانشگاه آزاد شود ؛ جایی كه اكثر دانشجويان وي دانشجوی مقطع كارشناسي ارشد و دكترا هستند.

وي به برخورد دانشجويان در روز اول حضور و تدريس در دانشگاه آزاد همدان  اشاره و بيان كرد: در اين محيط معمولاً استاد خطاب به دانشجويانش مي‌گويد: پسرم يا دخترم، اما اين موضوع اين بار براي من برعكس شده بود، دانشجويان مرا با ديگر همكلاسي‌ها اشتباه گرفته بودند و قبول استاد 14 ساله برايشان عجيب و جالب بود.

 

دختر 19ساله، جوانترین استاد دانشگاه جهان
 

َAlia Sabur  مسیر ایرانی

آلیا صبور، دختر ایرانی- آمریکایی در سن ۱۹ سالگی موفق به کسب کرسی استادی دانشگاه شد و بدین ترتیب نام خود را در کتاب رکوردهای گینس ثبت کرد.

این عنوان از ۳۰۰ سال پیش تاکنون در اختیار "کولین مک لورین"، شاگرد فیزیکدان مشهور اسحاق نیوتن بوده است. بیانیه مطبوعاتی کتاب رکوردهای گینس حاکی است الیا صبور، تا کنون جوانترین استاد تمام وقت دانشگاه است که تاریخ تاکنون به خود دیده است.

الیا صبور در سن ۱۰ سالگی وارد دانشگاه شد و در سن ۱۴ سالگی لیسانس خود را با درجه ممتاز در رشته ریاضیات کاربردی از دانشگاه ایالتی استونی بروک (در نیویورک) اخذ کرد.

با این وصف او نخستین زن در تاریخ ایالات متحده است که چنین افتخاراتی را کسب کرده است. صبور، تحصیلات خود را در مقاطع کارشناسی ارشد و PHD در دانشگاه درکسل در رشته مهندسی متالورژی و مواد به پایان رساند. هنوز سه روز به نوزدهمین سالگرد تولد عالیه صبور باقی مانده بود که کرسی استادی دانشگاه کونکوک کره جنوبی را به دست آورد.

کتاب رکوردهاي گينس در ماه فوريه سال قبل بعد از اينکه او توانست در سن نوزده سالگي به عنوان استاد رياضي دانشگاه کنکوک Konkuk سئول برگزيده شود، اسم وی را به عنوان جوانترين استاد دانشگاه جهان ثبت کرد.


ریاضیدان زن ایرانی مقیم امریکا و استاد دانشگاه استنفورد، برنده جایزه جهانی انجمن ریاضی آمریکا

Maryam%20Mirzakhani مسیر ایرانی

مرحومه مریم میرزاخانی، استاد دانشگاه استنفورد آمریکا به عنوان برنده‌ جایزه ستر (Satter Prize) انجمن ریاضی آمریکا در سال 2013 معرفی شد.
 
به گزارش ایسنا، این جایزه را انجمن ریاضی آمریکا هر دو سال یک بار به زنانی که دستاورد ریاضی مهمی داشته باشند اهدا می‌کند.
مریم میرزاخانی- که تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری را در دانشگاه هاروارد پشت سرگذاشته - از دانش آموزان نخبه المپیادی کشور بوده است که سال 74 در المپیاد جهانی ریاضی ، علاوه بر دریافت مدال طلا با کسب بالاترین امتیاز به عنوان نفر اول جهان شناخته شد.
 
 این دانش آموز نخبه ریاضی، تحصیلات دانشگاهی اش را در رشته ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد. وی از بازماندگان سانحه غمبار سقوط اتوبوس حامل نخبگان ریاضی دانشگاه صنعتی شریف به دره در اسفندماه 76 است که در این حادثه، جامعه ریاضی کشور جمعی از استعدادهای برتر خود را - که از سوی دانشگاه شریف برای شرکت در مسابقه دانشجویی ریاضی عازم جنوب کشور شده بودند - از دست داد.
 
میرزاخانی در سال 2005 زمانی که با کمتر از 30 سال سن در دانشگاه پرینستون آمریکا تدریس می کرد از سوی نشریه علمی Popular Science به عنوان یکی از 10 مغز برتر امریکای شمالی معرفی شد.

دلیل انتخاب مریم میرزاخانی، فعالیت های وی در زمینه محاسبه حجم‌های فضایی منحنی هندسی بود. جیمز کارلسون از انستیتو ریاضیات کلی (Clay Mathematics Institute) در توصیف او گفته بود: میرزاخانی در یافتن ارتباطات جدید، عالی است. وی می تواند به سرعت از یک مثال ساده به دلیل کاملی از یک نظریه ژرف و عمیق برسد. روحش شاد.


دانشمند جوان ایرانی، استاد دانشگاه پرینستون

 

Nima Arkani-Hamed مسیر ایرانی

دانشمند جوان ایرانی، با تصدی بر کرسی استادی دانشگاه پرینستون- جایگاهی که پس از انیشتین در اختیار فرد دیگری قرار داده نشد- دنیا را با این سوال مواجه کرده است که آیا انیشتین بعدی، یک ایرانی خواهد بود؟ نیما ارکانی حامد در حال حاضر استاد دانشگاه هاروارد و دارای کرسی استادی در دانشگاه پرینستون است. این کرسی از سال ۱۹۳۳ تا ۱۹۵۵ در انحصار آلبرت انیشتن بوده است.

پس از اعلام نظریه عملکرد جهان ارکانی، از او دعوت شده که در طرح تونل شتاب دهنده سوئیس (LHC) که با هزینه بالغ بر ۵ میلیارد دلار ساخته شده، رهبری آزمایش ها را بر عهده داشته باشد. تلاش نظریه ابر ریسمان که اخیرا اعلام شده، در این است که توضیح دهد ذرات، کوچکترین ماده تشکیل دهنده مواد نیستند بلکه حلقه های مرتعشی که ریسمان نامیده می شوند، کوچکترین بخش به حساب می آیند.

تئوری دکتر ارکانی که به همراه دو فیزیکدان دیگر معرفی شده به عنوان مدل ADD، (Arkani-Dvali-Dimopoulos) شناخته می شود. اکنون ارکانی و همکارانش امیدوارند بتوانند به کمک شتاب دهنده هاردن (LHC) مدل خود را اثبات کنند. اثبات این نظریه می تواند تحول بسیار بزرگی در فیزیک ذرات به وجود بیاورد.


اینها تنها چند نمونه کوچک از مثالهای موجود هستند و این واقعیت زیبا را تداعی می کنند که " تو همانی هستی که می اندیشی". بنابراین اگر واقعاً به استاد دانشگاه شدن می اندیشید، هم اکنون خود را استاد دانشگاه بدانید و دست به کار شوید: ابتدا اطلاعات بیشتری را با مراجعه به صفحه مربوط به این شغل به دست آورید و سپس با عزمی جدی برای رسیدن به هدف برنامه ریزی کنید. مطمئن باشید که اگر خودتان بخواهید هیچ مانعی مقابل شما قدرت ایستادگی نخواهد داشت.


 

 

 
 
1393/5/2

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
hussein:
مورد اول کاملا کذب است. چنین شخصی وجود ندارد. و آلیا صبور هم ایرانی نیست.
شنبه 23 اسفند 1393
+
1
-
2
ارسال
جعفرنژاد:
سلام. شما هم قبول دارید که هنوز پارتی بازی و سفارش وجود داره؟ اونوقت چه جوری میشه قبول شد؟
پنجشنبه 9 مرداد 1393
+
0
-
0
ارسال
دبیر گروه آموزش و دانشگاه:
سلام. بله دوست عزیز، ما هم این موضوع را انکار نمی کنیم اما اولاً این اشکال مختص این شغل نیست و ممکن است در مشاغل دیگر هم وجود داشته باشد ( که وجود دارد)، ثانیاً به هرحال باید مبارزه کرد و برای به دست آوردن آنچه متعلق به شماست، با ناملایمات دست و پنجه نرم کرد. در نهایت، موانعی از این دست که شما دوست عزیز به آن اشاره کردید، بخشی از واقعیات موجود است، نه می شود آن را انکار کرد، نه می توان یک تنه با آن مبارزه برخاست و نه منطقی و عقلانی است که به بهانه آن شکست را پذیرفت. چیزی شبیه اشتباهات سهوی و عمدی داوری در یک مسابقه فوتبال که تیمها ناگزیر سهمی را برای آن در نظر می گیرند اما دست از تلاش هم بر نمی دارند و در نهایت برنده کسی است که آماده تر و قویتر به میدان آمده باشد.
پنجشنبه 9 مرداد 1393
+
1
-
1
ارسال
masiha:
سلام و ممنون از شما. یه سؤال: وضعیت ارشدهای علوم پزشکی توی این چند سال افت نکرده؟ یعنی هنوزم شانس قبولی بالاست؟ممنون
دوشنبه 6 مرداد 1393
+
0
-
1
ارسال
دبیر گروه آموزش و دانشگاه:
با سلام. خیر. اتفاقاً یکی از ویژگی مثبت اطلاعات راهنمای شغلی گروه پزشکی این است که امکان دسترسی به آمار تمامی فراخوان های برگزار شده برایمان مهیا شد و توانستیم تحلیلی از نسبت جذب گروه های مختلف در آن به دوستان ارایه دهیم. این تحلیل نشان می دهد که میانگین درصد جذب کارشناسان ارشد در طی این چند سال حفظ شده است. موفق باشید.
دوشنبه 6 مرداد 1393
+
0
-
0
ارسال
سهیل جباری:
با سلام. کارتون در انرژی مثبت دادن خیلی ارزشمنده. اینقدر خبرای خوب کمه که بعد از مدتها تازه دارم یه احساس خوب رو تجربه می کنم. مرسی
دوشنبه 6 مرداد 1393
+
3
-
0
ارسال
دبیر گروه آموزش و دانشگاه:
سلام دوست عزیز. ممنون از محبت شما. البته همه چیز به نگرش خود ما برمی گردد. وقتی می توان نقاط مثبت را دید باید این کار را انجام داد. این به نفع ما و جامعه ماست. البته به اعتقاد ما بهترین حالت، واقع بینی با رویکرد مثبت گرایانه است. کاری که ما سعی کرده ایم در این نوشتار انجام دهیم. یعنی اطلاعات را دقیق و صحیح و مستند با رویکرد مثبت به دوستان بدهیم تا خودشان قضاوت کنند و از ایجاد امیدواری بی اساس هم خودداری کنیم.
دوشنبه 6 مرداد 1393
+
1
-
0
ارسال
محسن:
ممنون از اطلاعات خوبتون
یکشنبه 5 مرداد 1393
+
4
-
0
ارسال
Emad:
مرسی از زحماتی که می کشید. توی وب گشتم ولی مجموعه اطلاعات تدوین شده برای این شغل ندیدم. فقط لطفاً تفاوت این دو تا رو بگید. چرا دو تا راهنماست؟ بعدش هم کسی که رشته اش بین دوتا گروه قرار داره یعنی هم می تونه بهداشت شرکت کنه هم علوم چی کار کنه؟ باید هردوتا رو بخره؟ ممنون
شنبه 4 مرداد 1393
+
1
-
0
ارسال
دبیر گروه آموزش و دانشگاه:
سلام و ممنون از لطف شما. بله سعی شده است تا با جمع آوری اطلاعات لازم از منابع مختلف که بخشی از آن هم خارج وب است و دسته بندی و نظم بخشی به آن، زحمات دوستان را برای جستجو و جمع آوری مطالب کمتر کنیم. تفاوت این دو گروه به ویژه در بخش آمار و اطلاعات و نیز پارامترهای مربوط به حقوق و مزایا و تفاوتهای اندک قوانین و مقررات، منجر به این تفکیک شد تا حجم اطلاعات اضافه و بدون کاربرد (به ویژه برای محصولی که دانلودی است) به خوانندگان محترم تحمیل نشود. ضمناً نیاز نیست شما هر دو را بخرید، چرا که به هرحال در نهایت یکی از دو گروه را انتخاب خواهید کرد و لذا یک راهنما کافی است اما اگر هم ضرورت خرید هر دو را به علتی که اشاره کردید داشتید و برایتان دشوار بود، از طریق ایمیل سایت (فوتر»» تماس با ما) مطرح کنید تا برای تخفیف راهنمایی تان کنیم.
یکشنبه 5 مرداد 1393
+
1
-
0
ارسال
fereshteh:
وای خیلی جالب بود! کاش آدم زودتر به فکر آینده اش بیفته . من که فکر کنم دیگه فرصت ندارم. میشه بگید سن مجاز چقدره؟
شنبه 4 مرداد 1393
+
3
-
0
ارسال
دبیر گروه آموزش و دانشگاه:
با سلام در راهنمای شغلی به شکل کامل اشاره کرده ایم که برای گروه غیر پزشکی و پزشکی مشابه است و 45سال برای دکترای نخصصی و فوق تخصصی و فلوشیپ و 35 سال برای ارشد و بورسیه هاست. به استثنای ایثارگران که قوانین خاص خود را دارند. امیدواریم شما هم بتوانید از این فرصت استفاده کنید.
شنبه 4 مرداد 1393
+
1
-
0
ارسال
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 10932
5/10 (تعداد آرا 45 نفر )
Share