جستجو در مسیر ایرانی
برترین رشته های تجربی
با صنایع دستی،می شه پولدار شد
با اینکه مدت زمان زیادی از عرضه ی گلیم کیف ها نمی گذرد ولی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. کیف هایی که در عین سنتی بودن، زیبایی خاصی دارند و برای تمام سنین مناسبند. شاید کمتر کسی بداند که اولین بار یک یزدی این گلیم کیف ها را تولید کرده است. برای اینکه بفهمیم این کیف ها از کجا آمده اند، پای حرف های مردی می نشینیم که تا پنج سال پیش یک ورشکسته بود و حالا با گلیم کیف هایش دنیا را فتح کرده است. مردی که پشت میز کارش نمی نشیند در عوض به انبوه کیف هایش تکیه می دهد، چای می نوشد و از فکرهایش می گوید...

در مورد فعالیتتون توضیح بدین چند ساله تو کار گلیم هستید؟
شیخ علیشاهی کیف گلیمی- مسیر ایرانی

شیخ علیشاهی: الان 15 ساله که به طور تخصصی گلیم کار می کنم. 5 ساله که به طور حرفه ای کیف گلیم تولید می کنم. در واقع ایده ی کیف گلیم 10 سال پیش استارت خورد. اما به دلایلی طرحی که توی ذهن داشتم 5 سال متوقف و کار تعطیل شد و حالا پنج ساله که به صورت تخصصی کیف گلیم تولید می کنم و ادعا می کنم که اولین تولید کننده ی کیف سنتی تو ایران هستم.

ایده ی این کیف گلیم ها از کجا اومد؟

شیخ علیشاهی: من و برادرم تولید کننده و صادر کننده ی گلیم بودیم. ما گلیم ها رو به آلمان صادر می کردیم. آلمانی ها آدم های دقیقی هستند اگر کار کوچکترین خطایی داشت اون رو بر می گردوندند. بعد از یه مدت دیدیم مرجوعی هامون خیلی زیاد شده فکر کردم با این مرجوعی ها چی کار میشه کرد به این تنیجه رسیدم که میشه از گل های این گلیم ها کوسن درست کرد. سال 78 بود که کوسن گلیم رو درست کردیم که استقبال شد. بعد از یه مدت دیدیم پرت های کوسن ها هم خیلی زیاده! یه روز دیدم 40 تن ضایعات کوسن داریم! همونجا بود که جرقه ی کیف گلیم به ذهنم رسید. 2 خانم استخدام کردم و ازشون خواستم با نخ و سوزن به صورت دستی تکه های گلیم رو به هم بدوزند و کیف درست کنند. اینجوری کیف گلیم درست شد.

اون زمان از این کیف ها استقبال شد؟

شیخ علیشاهی: نه. اوایل ما رو مسخره می کردن که خورجین درست کردیم ( خنده ی جمع). حتی مغازه های صنایع دستی هم استقبال نکردند. برای بازاریابی این کار خیلی تلاش کردم. یادمه چندتا از کیف ها رو به یک مغازه دادم و گفتم الان پول نمی خوام، وقتی فروختی پول من رو هم بده و درست سه روز بعد تلفن کرد و گفت همه ی کیف ها فروش رفته. الان وضع فرق کرده اون زمان از پرتی های گلیم، کیف درست می کردم حالا گلیم تولید می کنم برای کیف! ماهیانه 1800 متر گلیم مصرف می کنیم. الان 10 نمایندگی خارج از کشور داریم.

استقبال خارجی ها از این کیف ها چطوره؟

شیخ علیشاهی: من از مکزیک، ایتالیا، امارات، ترکیه، استرالیا و ... مشتری دارم و واقعا نمی تونم جواب همشون رو بدم.

حالا چرا قیمت این کیف ها اینقدر بالاست؟

شیخ علیشاهی: ببینید ما سال گذشته تو کشور 50 درصد تورم داشتیم. مواد اولیه ما 100 درصد گرون شده و ما فقط 15 درصد محصولاتمون رو گرون کردیم. البته من تولیدم رو بالا بردم تا هزینه ها رو پایین بیارم.

بیشتر چه رده ی سنی از این کیف ها استقبال می کنند؟

شیخ علیشاهی: از بچه ی 10 ساله تا خانم های 80 ساله از این کیف ها استفاده و استقبال می کنند. ما 20 مدل کیف داریم.

 از چه طرحی برای گلیم ها استفاده می کنید؟

شیخ علیشاهی: از طرح های گلیم یزد که نقشه ی هرات و مروسته. گلیم طرح های خاص خودش رو داره ما طرح عشایر فارس رو استفاده می کنیم. جدیدا هم داریم ترکیب طرح های سنتی و مدرن رو امتحان می کنیم.

 این کار تولید خارجی هم داره و آیا تولیدات خارجی روی کار شما تاثیر داشته؟

شیخ علیشاهی: نه نمونه خارجی نداره این سبک فقط سبک ماست. من برای نمایشگاهی رفتم ایتالیا 109 کشور تو اون نمایشگاه حاضر بودند ولی هیچ کشوری تولیدی شبیه ما نداشت.

گلیم کیف های شما مهر یونسکو دارند، از این مهر بگید.

شیخ علیشاهی: چند وقت پیش متوجه شدم از طرف یونسکو کارشناسی برای تایید صنایع دستی میاد اونها کالا رو از لحاظ کیفیت، تعداد تولید، عدم آسیب به محیط زیست و ... بررسی می کنند اگر مورد تایید بود می تونیم از آرم یونسکو رو کالاهامون استفاده کنیم. خدا را شکر ما 2 بار تونستیم مهر یونسکو رو بگیریم. مهر یونسکو یعنی اعتبار، قدرت تولید، کیفیت مواد اولیه. این یکی از دلایل موفقیت ما خارج از کشوره، شرکت های بزرگ دنیا به خاطر تایید یونسکو با ما همکاری می کنند.

 چرا در یزد افراد کمی تونستند مهر یونسکو رو برای فعالیت هاشون بگیرند؟

شیخ علیشاهی: بسیاری از صنعتگران ما اصلا شناختی نسبت به این موضوع ندارند. اطلاعات کافی هم ندارند. واقعیت اینه که فرهنگ سازی هم نشده.

 کی باید فرهنگ سازی کنه؟

شیخ علیشاهی: به نظرم سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی باید این کار رو بکنه. باید به صنعتگر توضیح بده که الان همه ی دنیا به دنبال مهر یونسکو هستند. البته من کم کاری رو از طرف خود صنعتگران هم می دونم. صنعتگر خودش باید قدم رو برداره. من یکسال دنبال تایید یونسکو بودم.

پس میشه از شما به عنوان راهنما استفاده کرد.

شیخ علیشاهی: من هر کاری از دسنم بر میاد انجام میدم. حتی فوت کوزه گری کارم رو به رقیب هام هم میگم. خیر اینه که تجربیاتت رو به دیگران بدی. اگه دست کسی رو نگیری خدا دستت رو نمی گیره

دلیل موفقیت خودتون رو چی می دونید؟

شیخ علیشاهی: قیمت فروش ما به صورت عمده و توی مغازه هامون یکسانه. کیف های ما گارانتی داره یعنی در هر شهری به فروشگاه های ما مراجعه کنید می تونید گلیم کیف ها رو تعویض کنید. الان داره دست تو کار ما زیاد میشه باید خلاقیت داشت. تیمی که الان دارند برای من کار می کنند یه تیم جوان هستند که می خوام تجربیات خودم رو بهشون انتقال بدم. من از همه ی اونها کمک می گیرم. بنده های خدا هر کدوم استعداد خاصی دارند. سه کارگاه تولیدی دارم و 50 نفر اشتغالزایی شده که همه جوان هستند. یکسری طراح دارم که دانشجوی فرش یا گرافیک هستند. هر کدام استعداد خاصی دارند. ما تا دو ماه دیگه کیف های جدیدی رو با رنگ های جدید تولید می کنیم.

این همون خلاقیته که میگید باید توی کار باشه که بازار رو به دست بگیرید؟

شیخ علیشاهی: بله دقیقا

چرا از جوان ها استفاده می کنید؟

شیخ علیشاهی: چون جوان ها انگیزه دارند یکسری اهداف به آن ها تزریق می شود و همین باعث میشه دیدشون نسبت به زندگی عوض بشه. گاهی مسائلی رو به من میگن که به ذهن خودم نرسیده.

مثلا چی؟

شیخ علیشاهی: مثلا یکی از بچه هایی که کیف ها را بعد از ساخت تمیز می کند پیشنهاد داد که اگر دسته ی این نوع کیف را مثلا اینطوری درست کنیم بهتر است چون او در روز حدود 500 کیف را تمیز می کنه و همه رو امتحان کرده پس می فهمه که استفاده از کدوم راحت تره.

آقای شیخ علیشاهی شما پولدارید؟!

شیخ علیشاهی: من 5 سال پیش کارم رو با 120 میلیون بدهی شروع کردم! ورشکست شده بودم، طلبکارهام حکم جلبم رو داشتن اما انگیزه داشتم کارم رو با 10 تا کیف شروع کردم و به اینجا رسیدم.

چقدر طول کشید که بدهی ها رو پرداخت کنید؟

شیخ علیشاهی: بعد از سه سال بدهی هام صاف شد. من یه برنامه ی هفت ساله برای خودم طراحی کردم اینکه بعد از هفت سال قراره به کجا برسم. پنج سال گذشته و فقط 2 سال از برنامه ام باقی مونده.

دوسال دیگه قراره به کجا برسید؟

شیخ علیشاهی کیف گلیمی - مسیر ایرانیشیخ علیشاهی: من می خواستم بعد از برنامه ی 7 ساله 30 نمایندگی توی ایران و 30 نمایندگی خارج از کشور داشته باشم حالا بعد از پنج سال 75 نمایندگی داخل ایران دارم! و 10 نمایندگی خارج از کشور که تا دوسال دیگه باید به 30 تا برسه.

پس الان پولدارید (خنده ی جمع) این رو می پرسم برای اینکه بگم میشه با صنایع دستی هم پول درآورد

شیخ علیشاهی: با صنایع دستی خیلی بیشتر از اون چیزی که فکرش رو بکنید می تونید پول در بیارید. اگر نوآوری داشته باشی و به روز باشی، موفقی

اگر متولی صنایع دستی بودید چی کار می کردید؟

شیخ علیشاهی: اگر قدرت داشتم اولین کار این بود که فرهنگ سازی می کردم نه فقط تو یزد برای همه ی ایران. میشه از طریق صدا و سیما و ... فرهنگ سازی کرد ما باید از دکورهای صنایع دستی تو تلویزیون استفاده کنیم. اگر چرخ صنایع دستی ما بچرخه بیشتر از نفت برای ما سود آوری داره. بهتون گفتم تو ایتالیا بین 109 کشور ما حرف اول رو تو صنایع دستی می زدیم. تو اون نمایشگاه به قدری سرمون شلوغ بود که نمی تونستیم جواب مشتری ها رو بدیم. مجبور شدم سه تا کارمند ایتالیایی بگیرم. دنیا قدر صنایع دستی ما رو می دونه، خودمون نمی دونیم

-و حرف آخر...

شیخ علیشاهی: ما باید روی پای خودمون بایستیم. هیچ وقت یادم نمیره اوایل که کارم رو شروع کردم یه عالمه هم بدهی داشتم. باید برای محصولاتم بازاریابی هم می کردم. کیف ها رو می ریختم صندوق عقب پیکانم و کنار خیابون می فروختم. من بزرگ شدن بچه ام رو ندیدم. خیلی تلاش کردم. باید برای هدفمون تلاش بکنیم. من زودتر از همه ی کارگرهام میام کارگاه و آخر از همه میرم خونه. خلاصه حرف که زیاده، عمل مهمه. اگه همه ی این حرف ها به درد یک نفر بخوره من راضیم.

منبع :  میلیاردرهای آینده ایران    |    1392/10/20

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 5258
4.7/10 (تعداد آرا 101 نفر )
Share