جستجو در مسیر ایرانی
مزایا و معایب استخدام بانک
این روزها استخدام بانک یکی از گزینه های پر طرفدار جوانان جویای کار است. افراد زیادی در آرزوی استخدام بانک روزگار می گذرانند و آگهی های استخدامی را زیر و رو می کنند. اما آیا تا کنون به مزایا و معایب استخدام در بانک به عنوان کارمند بانک اندیشیده اید؟

در این شرایط ، آشنایی با مهمترین مزایا و معایب استخدام بانک برای هر فرد علاقه مندی ضروری است. علاوه بر این باید دانست که با توجه به برگزاری آزمون برای استخدام بانک ها ، گسترش روزافزون تعداد و شعب بانکهای دولتی و خصوصی و نیاز روزافزون به استخدام کارمند، امروزه به شرط داشتن شایستگی لازم و بدون داشتن آشنا و پارتی هم می توان وارد چرخه استخدام بانک شده و سربلند از آن بیرون آمد. لذا همواره باید امید داشت و با انگیزه پیش رفت.

در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را در این خصوص به شما ارایه کنیم.

bank

برخی معایب شغل کارمند بانک

1-این شغل روال یکنواختی داشته و تقریبا باید هر روز کارهای یکسان و مشابهی را انجام دهید.

2- نوع کارتان ایجاب می کند که تمرکز و دقت زیادی داشته باشد تا دچار اشتباهات بانکی و مالی نشوید.

3- شما به عنوان کارمند بانک آیینه تمام نمای آن بانک هستید . بنابراین باید بسیار مراقب گفتار و رفتار خود باشید. هرگونه بی اخلاقی یا حتی به هم ریختگی و نامرتب بودن ظاهر شما وجهه بانک را خراب کرده و گناهی بزرگ تلقی می شود.

4- تنوع روحیات و رفتار مشتریان قابل توجه است. از این رو باید ضمن داشتن صبر و تحمل و متانت بالا، تا حدی با مباحث روانشناسی و ارتباطات اجتماعی آشنا بوده و بتوانید عکس العمل های مناسب به خصوص در شرایط خاص نشان دهید.

5- فشار کار و استرس بالا از ویژگیهای این شغل است. علاوه بر فشار جسمی و روحی ناشی از کوتاهی مدت زمان استراحت در این شغل، امکان مواجهه با جعل و کلاهبرداری، اشتباه در احراز هویت مشتری و نیز کسر موجودی، همواره کارمند بانک را تهدید می کند.

برخی مزایای شغل کارمند بانک

1- امنیت شغلی مناسب.

2- امکان ارتقای شغلی (مثلاً از تحویلداری به سرپرست ارشد، معاونت و ریاست شعبه).

3- مزایا و تسهیلات ویژه : تنوع تسهیلات پرداختی به کارمندان بانک در کنار نرخ سود پایین و عدم نیاز به ارایه وثیقه و تضمینهای معمول قابل توجه است.

4- پرستیژ (جایگاه) اجتماعی مناسب.

5- رضایتمندی شغلی نسبتاً بالا: تحقیقات نشان می دهد که کارمندان بانکها در مقایسه با سایر کارمندان از رضایتمندی شغلی بالاتری برخوردارند.

 

روایت یک شکست در آزمون استخدام بانک

حبیب از دو بار شرکت خود در آزمون یک بانک دولتی و یک بانک خصوصی و تجربه شکست خود در هر دو آزمون روایت می کند. او بیان می کند که آن بانک خصوصی حقوق آنچنانی پرداخت نمی کرد اما تسهیلات مناسبی داشت.

این فارغ التحصیل رشته اقتصاد با اشاره به اینکه در مورد بانک خصوصی با توجه به معدل بالای ۱۸ من نیازی به آزمون نبود، ادامه می دهد: «در مصاحبه سوالات متنوع شخصی و علمی پرسیدند اما با توجه به اینکه پنج نفر بیشتر نمی خواستند، قبول نشدم. در بانک دولتی پشت سیستم کامپیوتر یک آزمون دادم و بعد به صورت حضوری به سوالات رفتارشناسی یک روانشناس پاسخ دادم اما اینجا هم با اینکه سیزدهم شدم چون هفت نفر می خواستند قبول نشدم.»

از او می پرسم که چرا با توجه به رشته ات، کار حسابداری نمی کنی؟ حبیب پاسخ می دهد که باید سابقه کار می داشتم و چون نداشتم فعلا ادامه تحصیل می دهم.

 

استخدام بانک بدون پارتی و آشنا

ندا کارمند یک بانک نیمه دولتی است. او که مهندسی کامپیوتر خوانده می گوید من در بدترین شرایط ممکن به استخدام بانک درآمدم. این کارمند بانک ادامه می دهد: «من بدون پارتی و در فردای فوت مادرم در آزمون مصاحبه شرکت کردم و خدا را شکر قبول شدم».

ندا که شش سال است به عنوان کارمند بانک فعالیت می کند می گوید: «من پیش از بانکی شدن، در یک شرکت خصوصی کار می کردم. حتی آن موقع حقوق بیشتری می گرفتم اما باید اعتراف کرد فشار کار در شرکت های خصوصی بیشتر از بخش انفورماتیک یک بانک است.»

او با اشاره به تسهیلات بالای بانک ها معتقد است یک جوان در بخش خصوصی سال ها باید تلاش کند اما باز هم موفق به خرید مسکن نمی شود. ندا می گوید که بانک ها درصدی از حقوق ماهانه کارمندشان را کسر کرده و پس انداز می کنند. به این ترتیب بعد از مدتی یک وام سنگین نزدیک ۱۰۰ میلیون تومانی به کارمند خود می پردازند که کمک بسیار بزرگی برای خانه دار شدن آنهاست.

1394/6/18

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 2512
5.6/10 (تعداد آرا 33 نفر )
Share